Nieuw visbestand 200 x 60 x 50

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Melchior Schenk

Nieuw visbestand 200 x 60 x 50

Bericht door Melchior Schenk » 15 okt 2010, 11:57

Ik zit er al een tijdje over te dubben, maar de kogel is door de kerk... mijn aquarium gaat om! Figuurlijk dan :roll:

Na de malaise met mijn heterdonta's wil ik e.e.a. over een andere boeg gooien en een aquarium gaan inrichten rond de Enantopius (of Xenotilapia) Melanogenys.

Het bestand wat ik in mijn hoofd heb:

8 x E. Melanogenys
2 x A. Compressiceps 'kigoma' (heb ik nog)
4 x L. Brevispinnis (heb ik nog) evt. in plaats van deze meerval 4 x Phyllonemus typus OF syno's.
20 Paracyps (soort nog niet bepaald)/ eventueel cyps. microlepidotus (maar ik denk dat ik mijn huidige groep wegdoe)

Wanneer het mogelijk is zou ik hier tevens een koppel n. tetracanthus bij willen... alleen lees ik hier wisselende verhalen over.

Graag zou ik hier met jullie over van gedachten wisselen... zo zie ik ook een combi. Ventralissen met Enantopiussen wel zitten, maar weet niet of dat een geschikt plan is/wordt.
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Paula

Re: Nieuw visbestand 200 x 60 x 50

Bericht door Paula » 15 okt 2010, 12:20

Ik zou de E. melanogenys niet combineren met syno's of de P. typus i.v.m. hun toch wel schrikachtige gedrag. :)
Met de O. ventralis is het zeker wel te combineren als je maar zorgt dat alle mannen genoeg ruimte hebben op de bodem. :mrgreen:
Van de N. tetracanthus wordt gezegd dat het een vreedzame cichlide is, dus die combi zou ik ook wel aandurven mits je zorgt dat er genoeg holen zijn.

Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

JCB

Bericht door JCB » 15 okt 2010, 12:39

Van de tetracanthus staan volgens mij als je hier op het forum maar diep genoeg graaft horror verhalen dat ze vreselijk agresief worden met jongen :mrgreen:
Tanganyika, it's a kind of magic.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 15 okt 2010, 13:22

Is de tetracanthus solo te houden?

Ik kan natuurlijk ook mijn L. Calliurus aanhouden... ben toch wel een beetje gehecht aan deze beestjes! Ze zijn niet agressief en hebben niet veel nodig (2 slakkenhuisjes)

edit; hier is overigens de link naar het horrorverhaal: viewtopic.php?f=14&t=5237&p=44591&hilit ... hus#p44591
v.h. Spacecrap

Paula

Bericht door Paula » 15 okt 2010, 13:58

spacecrap schreef:Is de tetracanthus solo te houden?

Ik kan natuurlijk ook mijn L. Calliurus aanhouden... ben toch wel een beetje gehecht aan deze beestjes! Ze zijn niet agressief en hebben niet veel nodig (2 slakkenhuisjes)
Ik zou de N. tetracanthus schrappen, zeker ook omdat hij groter wordt dan de E. melanogenys en een eventuele O. ventralis.

De L. calliurus kun je inderdaad wel aanhouden.

Ik weet trouwens ook niet of de combinatie met de L. brevispinis goed zal gaan. Je zou het kunnen uit proberen.

Mvg Paula

CoenB

Bericht door CoenB » 15 okt 2010, 23:43

Zijn de cyps. microlepidotus niet ietwat te dominant voor de melanogenys? Ik neem aan dat je deze soort de ruimte wilt geven.

Ik zou dan ook gaan voor een volledige zandvlakte zodat ze de ruimte hebben (misschien de bodem opsplitsen in 1/3; 2/3). Dan een milde cyp. of paracyp. brieni voor bovenin. En langs de kanten een Calvus of compressiceps. Ik zou geen extra slakkenhuisjes op de bodem houden. Ik heb dit bij mij (grondopp. vl. 200*60cm) met de X. singularis (toch niet de minst assertieve) zowel met multi's als ocellatussen geprobeerd. Het probleem was hier territorium drift, ik vermoed dat de calliurus ook wat grond ruimte nodig heeft en die hebben de melanogenys echt nodig (als je wat mannetjes wilt houden). Vooral als je je wilt focussen op de Enantiopus zoals je zegt.

Cas

Bericht door Cas » 16 okt 2010, 01:21

over de tetracanthus hoor je indd niet zo veel ..........

ik heb ze wel een poosje gehad en hier was het echt een zandcichlide die een flink stuk zand had geclaimd en groef dat het een lieve lust was waardoor ik vermoed dat het geen fijne kombinatie zal zijn met andere " bodemvissen " ( ik hield ze trouwens samen met rotsbewoners ) .

aan de andere kant heb ik ook een een volwassen stel met jongen gezien wat zich voorbeeldig gedroeg tegenover de o.nasuta's ,wat mij echt opviel : in beide bakken kwamen ze niet verder bij het zand vandaan dan de halve bakhoogte .

succes met je keuze .
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 16 okt 2010, 11:15

CoenB schreef:Zijn de cyps. microlepidotus niet ietwat te dominant voor de melanogenys? Ik neem aan dat je deze soort de ruimte wilt geven.
Even voor mijn duidelijkheid.. wat bedoel je met dominant? (erg visueel aanwezig of erg/te druk?)
CoenB schreef:Ik zou dan ook gaan voor een volledige zandvlakte zodat ze de ruimte hebben (misschien de bodem opsplitsen in 1/3; 2/3). Dan een milde cyp. of paracyp. brieni voor bovenin. En langs de kanten een Calvus of compressiceps. Ik zou geen extra slakkenhuisjes op de bodem houden. Ik heb dit bij mij (grondopp. vl. 200*60cm) met de X. singularis (toch niet de minst assertieve) zowel met multi's als ocellatussen geprobeerd. Het probleem was hier territorium drift, ik vermoed dat de calliurus ook wat grond ruimte nodig heeft en die hebben de melanogenys echt nodig (als je wat mannetjes wilt houden). Vooral als je je wilt focussen op de Enantiopus zoals je zegt.
Ik heb sinds gisteren een mooie grootte, platte steen... hiermee wil ik (samen met wat kleinere stenen) ongeveer 1/4 tot 1/3 van het oppervlak versieren.
De L. Calliurussen houden er bij mij in de bak (1:2) nauwelijks een territorium op na.... ja ze hebben hun slakkenhuis en graven +- 5 cm. om het slakkenhuis een grachtje, maar andere vissen aanvallen doen ze niet! Enkel de A. compressiceps krijgt wel eens een corrigerende tik als die er met zijn/haar neus ingaat!
Cas schreef:ik heb ze wel een poosje gehad en hier was het echt een zandcichlide die een flink stuk zand had geclaimd en groef dat het een lieve lust was waardoor ik vermoed dat het geen fijne kombinatie zal zijn met andere " bodemvissen " ( ik hield ze trouwens samen met rotsbewoners )
Als ik dit zo lees, dan lijkt het me geen geschikte combi. helemaal niet als ik evt. nog vedervinnen wil toevoegen! Misschien later, maar nu nog niet dan!
v.h. Spacecrap

JCB

Bericht door JCB » 16 okt 2010, 11:18

Ik weet niet wat je precies bedoeld met 1/4 tot 1/3 van het oppervlak versieren. Maar als je voor de melanogenys gaat heb je al het bodemoppervlak wat je hebt nodig en kan je echt niet 1/4 of zelfs 1/3 van de bodem met stenen bedekken.

Paula

Bericht door Paula » 16 okt 2010, 12:25

Stenen zijn wel nodig als een soort van visuele barrière, maar je moet genoeg zandvlaktes openhouden zodat de mannetjes ondiepe nesten in het zand kunnen maken.

De C. microlepidotus kan vervelend zijn tegenover andere cichliden, maar als je zorgt dat het er genoeg zijn dan hebben ze afleiding aan elkaar en laten ze de overige vissen met rust.

Mvg Paula

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 16 okt 2010, 12:53

Ik ga stenen gebruiken voor:

A. een platformpje/verschuilmogelijkheid voor L. Brevispinnis en A. Compressiceps.
B. Visuele barriere. (op zo'n 3/4 van de bak komt een grote steen/stenenpartij)

Ik schat dat ik ca. 70-75%% zandvlakte open houd voor graafwerkzaamheden!

Misschien dat het beter is te overwegen X. Kilesa te houden ipv. Melanogenys...
Melanogenys kan pizzagrootte kraters maken (30 - 50 cm.) de Kilesa maakt kleinere kuiltjes(ca. 15 cm. met torentjes eromheen)
v.h. Spacecrap

Riny

Bericht door Riny » 16 okt 2010, 21:16

Phyllonemus kan wel bij de kilesa , je bak is groot zat. Zorg wel voor een nachtlampje !
Neem er dan 4 (liefst 2m/2v) en niet meer zodat zowel de kilesa als de typus hun plekje kunnen innemen.

Echter, ik denk de combi Phyllonemus met calliurus niet zo'n goede is, in dat geval beter Synodontis, maar die matchen weer niet met de kilesa !
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

JCB

Bericht door JCB » 16 okt 2010, 21:51

Wie op dit forum heeft persoonlijk de ervaring dat synodontissen niet mixen met melanogenys en/of kilesa`s :?:

Ik heb ze vroegahh samen gehouden (synodontis lucipinnis en melanogenys) en bij mij was het geen enkel probleem. In mijn ogen kan je dus gewoon kiezen of je synodontissen, lophiobagrussen of phyllonemyssen als bijvis wil. Persoonlijk neig ik zelfs meer naar de synodontissen gezien die geen holen op de bodem nodig hebben. Waardoor je je steenstapels hoger maakt om voor hun plek te maken en de bodem vrijhoud van stenen voor de zandcichliden. :)

Riny

Bericht door Riny » 17 okt 2010, 10:22

JCB schreef:Wie op dit forum heeft persoonlijk de ervaring dat synodontissen niet mixen met melanogenys en/of kilesa`s :?:
Dat weet je zelf waarschijnlijk VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL BETER :idea:
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

JCB

Bericht door JCB » 17 okt 2010, 11:22

Ik heb de afgelopen jaren echt niet bijgehouden wie die combi heeft hoor! ;)

Maar het valt mij op dat sinds 1 jaar ofzo iedereen maar roept dat synodontissen en xenotilapia`s NIET te mixen zijn. Terwijl er hier meerdere mensen zijn die ze vroegahhh zonder problemen samen hebben gehouden. Waarom zou het dan nu opeens een probleem zijn?

Sowieso kan je niet alle xenotilapia`s over 1 kam scheren. En er zullen zeker soorten zijn die moeilijk/niet te combineren zijn met synodontissen. Maar dat moet je dan per soort bekijken.

Ik heb vroeger de melanogenys zonder problemen bij synodontissen gehouden. Ik weet dat er meerdere mensen zijn (wie precies weet ik alleen niet meer) die melanogenyssen/kilesa`s hebben gehouden. En ik ben dus heel benieuwd of die hier nog zitten en of die deze combi gehad hebben. En als ze die gehad hebben wat hun ervaring ermee is.

Plaats reactie