Vis bestand voor 220*60*70

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
bertenlinda

Vis bestand voor 220*60*70

Bericht door bertenlinda » 13 jun 2011, 11:46

Beste leden,

A.s. Zaterdag komt mijn aquarium binnen. 2.20 * 60 *70. Ik wil graag de volgende vissen erin hebben:

Blue Zaire Mikula
Calvus Black
Calvus White
Altolamprologus compressi. yellow Chaitika

Soort snoek achtige vis
en een scholen vis.

Weet iemand een leuke snoek achtige soort die erbij kan en een scholen(groep) soort. Verder moet ik ook nog iets hebben voor op de bodem, mooie wit of iets dergelijke.

Grind wat erin komt is wit en de stenen worden waarschijnlijk adrenne breuksteen als achterwand heb ik akwaline rock.

Qua planten ben ik ook nog niet over uit.
Laatst gewijzigd door bertenlinda op 13 jun 2011, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Paula

Re: Vis bestand voor 2220*60*70

Bericht door Paula » 13 jun 2011, 11:56

Wat snoekachtige vissen betreft zou je eens bij Lepidiolamprologussen kunnen zoeken of daar iets bij zit wat je leuk vind. :)

Scholenvissen wordt wat moeilijker. :( Je moet dan toch iets zoeken wat aardig van formaat is zodat je Mikula's deze niet te pakken nemen. :wink:

Verder hoop ik ook dat je naast grind ook zand gebruikt als bodembedekking. :mrgreen:

Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Jef

Bericht door Jef » 13 jun 2011, 12:12

Calvus Black
Calvus White
Altolamprologus compressi. yellow Chaitika
Ik zou voor 1 soort gaan en niet allemaal ivm kruisingen, tenzij je alleen maar mannen/vrouwen wilt.
1 soort is het beste.
2020: Bak: 100*50*50:
In opbouw

t/m 2013: Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6), Petrochromis trewavasae PB (1:2)

Yogi

Bericht door Yogi » 13 jun 2011, 12:29

:D idd 3 op elkaar lijkende soorten is niet het meest gebruikelijk, de meeste hier houden slechts 1 Altolamprologus, Calvussen verschieten ook nog weleens van kleur, dus de combo black en white is niet verstandig.
Met 1 soort en Compressiceps erbij kan je het erop wagen, maar het is niet gebruikelijk omdat er ervaringen zijn met kruisingen!
Een Alto in je bak zetten is geweldig... maar ze er weer uit zien te krijgen, dat is minder :?

Edwin.

bertenlinda

Re: Vis bestand voor 220*60*70

Bericht door bertenlinda » 13 jun 2011, 12:48

k, duidelijk, dan doe ik 1 soort calvus. Wel jammer vindt ze beide heel erg mooi.

Lepidiolamprologus kendalli lijkt me een mooie voor in het aquarium als snoekachtige, ziet er mooi uit.

Scholenvis wil een Tropheus lunangwa red cheek ook in de bak?

Evt. grootte malawi's ?

Yogi

Bericht door Yogi » 13 jun 2011, 12:58

bertenlinda schreef:k, duidelijk, dan doe ik 1 soort calvus. Wel jammer vindt ze beide heel erg mooi.

Lepidiolamprologus kendalli lijkt me een mooie voor in het aquarium als snoekachtige, ziet er mooi uit.

Evt. grootte malawi's ?
Anders even een ritje langs Verduijn of Aquabeek dan doe je voldoende inspiratie op!

Grind is niet verstandig in een Tanganyika aquarium, veel vissoorten happen in het zand en/ of zeven het door hun kieuwen om er voedsel uit te halen, - grind in de kliko dus :lol:
Voor zand zijn de volgende soorten geschikt: speelzand, rivierzand, metselzand en filterzand (deze laatste is vrij prijzig maar voorkomt grotendeels het dichtslibben van je bodem)

Als scholenvis is Cyathopharynx soort of een Ophthalmotilapia soort erbij geschikt, voordeel is dat deze dieren veel door de bak zwemmen wat andere vissen minder schuw maakt en door deze onophoudelijke beweging, word de (eventuele) agressie terug gedrongen van andere vissen.

Tropheus is een groeneter en gaat het niet lang maken bij vleessetende vissen, krijgt verstopping, bloat en meer ellende... op die heisa zit je niet te wachten :?
Dan Tropheus en geen vleeseters of een paar vleeseters op het moment dat je Tropheus beginnen te jongen, dan eten ze die op. Beter is... gescheiden houden.
Het is ook niet handig om eerst met Tropheus te beginnen, doe dat over een paar jaar als je wat meer ervaring hebt!

Kendalli gaat wel prima met Calvus.

Mengen met Malawi's? Dat gebeurt of dit forum maar zelden en zal ook niemand je aanraden.
Voor de meesten hier is Tanganyika iets speciaals en er zwemt maar heel zelden iets uit een ander meer in iemands bak rond :D
Beter is gewoon ff lekker een dagje op pad en rondkijken... er is plenty Tanganyika voor jullie formaat bak!

Edwin.

bertenlinda

Bericht door bertenlinda » 13 jun 2011, 13:17

Kan ik wel doen. Echter is het wel bijna 3 uur rijden voor mij. t's inderdaad wel beter om de vissen eerst even te bekijken.

Paula

Bericht door Paula » 13 jun 2011, 13:32

bertenlinda schreef:Scholenvis wil een Tropheus lunangwa red cheek ook in de bak?
Tropheus gaat absoluut niet samen met Mikula's qua eetgedrag. Dat is vragen om voerproblemen.
Evt. grootte malawi's ?
Persoonlijk zou ik het bij één biotoop houden. :) Keuze genoeg. :mrgreen:

Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

joepb
Contacteer:

Bericht door joepb » 13 jun 2011, 13:52

Het is inderdaad niet verstandig om vlees eters en groenvoer eters samen te plaatsen.
Maak het inzichtelijk voor jezelf en begin bij de vis die je er het liefst in wil hebben.
Bouw daar een bestand omheen.

Hoofdbewoner: Frontosa
Snoekachtige: Kendalli
Scholenvis: Tricotti
Verder zou je inderdaad nog een calvus kunnen plaatsen, misschien Syodontissen.
Keuze genoeg.

Hoofdbewoner: Tropheus
Bijvissen: Eretmodus, Callochromis, Synodontis, haringcichlides.
Keuze genoeg.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 15 jun 2011, 13:11

Yogi schreef:
bertenlinda schreef:k, duidelijk, dan doe ik 1 soort calvus. Wel jammer vindt ze beide heel erg mooi.

Evt. grootte malawi's ?
Als scholenvis is Cyathopharynx soort of een Ophthalmotilapia soort erbij geschikt
Ik wil de pret niet bederven, maar Cyathopharynx zijn evengoed groeneters als Tropheus. Verschil is alleen dat Cyathopharynx alleen net iets beter tegen andere soorten voer kunnen dan Tropheus.
We are all equals, some are more equal than others.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 15 jun 2011, 18:46

ja, Cyathopharynx ...top ! zeer mooie, rustige, makkelijk te houden, vredelievende "groen-eter/ aard-eter"...
(flauw, gefrustreerd grapje...) :mrgreen: :lol:
300x220x95
No lift...like an airlift.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 15 jun 2011, 19:15

Hou er wel rekening mee dat een halfwas/volwassen mikula ook wel een vis lust. Er zijn mensen die de tricotti`s samen met Cyphotilapi gibberosa Mikula hebben gehouden en geen centje pijn (lees geen doormidden gevreten vissen), maar het tegen overgestelde is helaas ook waar. Hangt helemaal van je groep vissen af. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

En 220 is voor een volwassen groep mikula`s zeker te klein. Een groepje 7 st jonge dieren gaat prima.

joepb
Contacteer:

Bericht door joepb » 15 jun 2011, 23:41

Het is wel een hele leuke maat voor een groep Tropheus!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 16 jun 2011, 18:51

Ja dat zeker, maar er wordt aangegeven dat er nog niet veel ervaring is met tanganyika cichliden. En nou lijkt mij persoonlijk Tropheus geen ideale beginners vis.

joepb
Contacteer:

Bericht door joepb » 18 jun 2011, 17:45

Duidelijk.
Tropheus is ook echt geen beginnersvis.
Heb ik overheen gelezen, excuus.

Plaats reactie