Welk visbestand.

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
e39ronnie

Welk visbestand.

Bericht door e39ronnie » 21 jun 2011, 17:32

Hallo forumleden,

Ik ben erg benieuwd naar de verschillende meningen van leden op dit forum omtrent welk visbestand er geplaatst kan worden in mijn aquarium. Hieronder een foto van hoe de bak er nu bijstaat. Bakmaat is 1.6m x 06.m x 0.7m waarvan 0.6m waterhoogte.

Afbeelding

Ik vraag naar de verschillende meningen omdat er zoveel verschillende mooie tanganyika-soorten zijn, heb zelf al wel een bepaalde gedachte, maar het zou leuk zijn om uit de verschillende reacties misschien toch het bestand iets te wijzigen. Omdat ik nog wel even de tijd wil nemen alvorens ik mijn tanganyikacichliden in mijn aquarium zal plaatsen. Mijn keuze staat dus nog niet vast. Ik hoop daarom dan ook dat forumleden hier verschillende bestanden willen aandragen. Misschien dat hiertussen een bestand zit die ik mooier vind. Laat de reacties maar komen. B.v.d.

Groetjes Ronnie.

JCB

Re: Welk visbestand.

Bericht door JCB » 21 jun 2011, 17:49

Het is handiger als je zelf zegt welke soorten je al in gedachte hebt. Anders kunnen wij tig soorten gaan opnoemen waarvan je de meeste misschien wel niks vind.

En het is meestal aan te raden de bak in te richten naar de behoeften van een vis en niet andersom ;)
Tanganyika, it's a kind of magic.

Paula

Bericht door Paula » 21 jun 2011, 18:33

Lijkt mij inderdaad ook handiger als jij aangeeft welke soorten je mooi vind en je eventueel graag zou willen houden, dan kunnen wij aangeven of dat wel of niet kan. :mrgreen:

Het is een mooi formaat aquarium, dus daar kan best wel het nodige in gehouden worden. :)

Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

e39ronnie

Bericht door e39ronnie » 21 jun 2011, 18:37

Hallo JCB,
Het bestand wat ik in gedachten heb, is deze:

Callochromis pleurospilus. Overgangszone/ zandgebieden. 3/7
Altolamprologus compressiceps. Rotsachtige omgeving. 1/1
Telmatochromis vittatus. Rotsachtige omgeving. 1/1
Paracyprichromis brieni. In waterkolom bij rotsen 4/6 of andere soorten haringcichliden.
Synodontis petricola dwarf. 2/5

Maar dit bestand is een bepaalde gedachten, dit kan dus nog wisselen met de mogelijke reacties die ik hier hoop te ontvangen. Het bestand is dus nog niet definitief. De bak is ingericht als overgangsbiotoop.

Groetjes Ronnie.

stijn12

Bericht door stijn12 » 21 jun 2011, 18:40

lijkt me een prima bestand alleen zou ik de brieni's uitbreiden en voor wat meer zand zorgen dan voor de callochromis. :wink:

En er 4m/6v van maken ! :)

Voor beteren agressie verdeling. :wink:
200x60x60

Paula

Bericht door Paula » 21 jun 2011, 19:25

Persoonlijk zou ik zowel de paracyprichromis als de callochromis groep groter maken dan. :mrgreen: Leuk bestand. :)

Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

e39ronnie

Bericht door e39ronnie » 22 jun 2011, 16:25

Nu ik mij voor de zoveelste maal worstel door de verschillende tanganyika-boeken en het internet afstruin, wordt mijn interesse ook gewekt door deze vissen: Eretmodus cyanostictus Kasanga, Simochromis babaulti, Spathodus erythrodon en Tanganicodus irsacae. Het gedrag en broedverzorging spreken mij wel aan. Wat is mogelijk om hiervan een combinatie samen te stellen die dan in mijn aquarium zou kunnen. Ben erg benieuwd naar de antwoorden. B.v.d.

Groetjes Ronnie.

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 22 jun 2011, 17:03

Gijs en Paula schreef:Persoonlijk zou ik zowel de paracyprichromis als de callochromis groep groter maken dan. :mrgreen: Leuk bestand. :)

Paula
Callochromisgroepen kan je zo groot maken als je wil, ik heb menig ervaringen gehoord dat de dieren deze zelf terug inkorten. Ze blijken vaak agressief uit de hoek te komen tegen soortgenoten, doch 1 keer een groep, blijkt dit vaak blijven goed te gaan. Vooral de mannen dulden soms geen andere mannen in de bak. Ik heb dit verhaal bij een collega al gezien, en ook al 2 keer elders gehoord van mensen die deze vissen hebben of hielden.

Para's daarentegen...kunnen grote groepen worden. Het vreemde bij die vissen vind ik dat wanneer er 1 vrouw zwanger is, "veel" vrouwen zwanger zijn. Nooit een enkele vrouw...
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

JCB

Bericht door JCB » 22 jun 2011, 17:16

Daar is toch niks vreemds aan? Dat is gewoon natuurlijk instinct om te overleven.

Spuugt 1 vrouw 5 jongen uit die voer kunnen worden of spugen 100 vrouwen tegelijk 500 jongen uit die voer kunnen worden. Ik weet wel van welke groep er in verhouding het meeste zullen overblijven in het meer.

Zie je ook als je 4 of 5 vrouwen samen apart zet. De eerste dieren dragen vaak wat langer en de laatste soms wat korter zodat wel alles tegelijk word losgelaten.
Tanganyika, it's a kind of magic.

e39ronnie

Bericht door e39ronnie » 23 jun 2011, 21:22

Ik heb vanmiddag een groep Callochromis pleurospilus gereserveerd en heb de groep even bekeken. Deze groep werd te koop aangeboden op dit forum. Nadat ik een afspraak had gemaakt met Kuyira, werd ik vanmiddag vriendelijk ontvangen. Nu nog even mijn geduld bewaren en zorgen dat mijn waterwaarden goed zijn. Voordat de Callo's in mijn aquarium uitgezet kunnen worden.

Groetjes Ronnie.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 05 jul 2011, 09:02

Je aquarium ziet er geweldig uit. Ik ben erg benieuwd naar hoe het er uit ziet als het straks allemaal bealgd en gevuld is met dieren.
We are all equals, some are more equal than others.

e39ronnie

Bericht door e39ronnie » 07 jul 2011, 23:29

De groep Cyprichromis leptosoma Utinta die hier op het forum door Kuyira werd aangeboden heb ik gereserveerd, nu is voor een groot gedeelte mijn visbestand gereed. Ik twijfel alleen nog tussen een groepje Telmatochromis vitatus of een koppel Altolamprologus compressiceps. De keien en achterwand vertonen steeds meer bruine en groene plekken, hiervan even een paar foto's gemaakt.

Afbeelding
Totaalplaatje.

Afbeelding
Linkerzijde van het aquarium.

Afbeelding
Rechterzijde van het aquarium.

Zaterdag word er een groepje van 6 Synodontis lucipinnes in het aquarium geplaatst en over 2 weken worden de Callochromis en Cyprichromisen in het aquarium gezet, mits het water de waarden houd zoals het nu is.

Groetjes Ronnie.

stijn12

Bericht door stijn12 » 08 jul 2011, 08:38

Prachtige bak vooral als ie straks helemaal bealgt.
Leuk die guppen er ook in :lol:

Een Altolamprologus is wel een hele mooie en imposante vis vind ik altijd het is ook mijn lievelings familie.
Maar aan de anderen kant is zo'n groepje Telmatochromis vittatus wel weer eens wat anders en als ik dat zo lees van anderen mensen erg leuk om naar te kijken met hun gedrag.

Suc6 met je keuze. :wink:
200x60x60

Kuyira

Bericht door Kuyira » 12 jul 2011, 08:13

e39ronnie schreef: Cyprichromis leptosoma Utinta
Kitumba :mrgreen:

Hoe doen de vissen het tot nu toe?
We are all equals, some are more equal than others.

e39ronnie

Bericht door e39ronnie » 28 jul 2011, 22:11

Afgelopen maandagavond de cichliden bij Mark (Kuyira) opgehaald. Ik heb een groep van 15 Cyprichromis leptosoma "Kitumba" en een groep van 16 Ectodus descampsii gekocht. In de groep Cyprichromisen is de verhouding man/vrouw nog niet helemaal duidelijk. Er zijn er al wel 5 a 6 die de kleuren tonen bij het om elkaar heen draaien wat een prachtig gezicht is. Over de groep descampsii is nog niets te zeggen welke mannen en vrouwen zijn omdat deze groep nog behoorlijk jong is. Wel is het gedrag van het zandhappen erg mooi om te zien. Verder in de rotsformatie een koppel Julidochromis transcriptus "Gombe" dit koppel heeft zich heeft zich het afgelopen weekend gekoppeld uit een groepje van 4. Tijdens het voeren zijn de vissen erg aktief, vooral cyclops en mosselvlees word goed gegeten. Zal binnenkort even een stel foto's plaatsen.

Groetjes Ronnie.

Plaats reactie