Bestand veranderen, advies gevraagd

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Marije

Bestand veranderen, advies gevraagd

Bericht door Marije » 23 mei 2013, 20:47

Hallo allemaal,

Even een lang verhaal, maar wil graag advies en voor goed advies is natuurlijk informatie nodig.

Heb sinds eind oktober in mijn 160/50/50 bak het volgende visbestand:

3 altolamprologus compressiceps 1m/2v (is sinds 2 maand een nieuwe man)
6 synodontis lucipinnis (werd mij gezegd dat het de lucipinnis is, deze zijn januari erbij gekomen)
8 cyprichromis leptosoma jumbo chipimbi (+ 16 jongen, die moet nog uitvangen, pfff moeilijk zeg)
8 enantiopus kilesa (5man/3vrouw)
2 xenotilapia papillio tembwe

Na een ziekte (eind januari), vermoedelijk ontstaan door stress na het uitvallen van de electriciteit (net op een dag dat we in duisburg waren grrr, dus halve dag stroom uit geweest) gaat alles sinds een dikke maand gelukkig weer goed.
De soorten gaan prima samen en ik geniet van alle soorten. De papillio's hebben alleen niet echt een eigen plek vanwege teveel kilesa mannen die hun eigen territoriums bouwen.
En ik weet dat de bak helaas te vol is. (heb er daarom ook 2 pompen op staan) Ik wil wat meer rust in de bak en daarom wil ik mijn bestand veranderen. Dit is wat ik wil gaan houden:

3 altolamprologus compressiceps 1m/2v
8 enantiopus kilesa (5man/3vrouw)
2 xenotilapia papillio tembwe

Nu zijn er alleen teveel kilesa mannen naar mijn zin, op deze manier hebben de papillio's geen eigen stekkie in de bak. Dus wou ik 2 of 3 kilesa mannen wegdoen en daar dan vrouwtjes voor terug plaatsen.
Is dit een mooi bestand?
Kan ik nog wat meer vrouwtjes plaatsen? Of beter bij 8 kilesa in totaal blijven?
Het liefst zou ik de synodontissen er ook bij houden, is dit mogelijk? Of beter niet?

Hoor graag van jullie

Groetjes Marije

MPS

Re: Bestand veranderen, advies gevraagd

Bericht door MPS » 23 mei 2013, 22:00

Marije schreef:De papillio's hebben alleen niet echt een eigen plek vanwege teveel kilesa mannen die hun eigen territoriums bouwen.
Ik denk dat je hier zelf de "beste" oplossing eigenlijk al een beetje aandraagt. Er is dus te weinig bodemruimte voor de kilesa's en de papillio's, dus wellicht moet je gewoon kiezen voor 1 van de 2 soorten...

Heb je een foto van je bak? Dan kunnen we een beetje zien hoe je inrichting is voor alle soorten die je nu hebt.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Marije

Bericht door Marije » 23 mei 2013, 22:18

Hier 2 foto's (kon geen betere vinden zo snel) de cirkels geven grof aan waar de territoria van de kilesamannen zijn. De 3e en 4e cirkel (van links naar rechts) is niet continue bezet.
Linksachterin zitten de papillio's meestal. Beetje bij de wand/stenenstapel en tussen de plantjes.

Afbeelding

Afbeelding

Het is mijn bedoeling de papillio's en de kilesa te houden. Ook daarom wil ik 2 of 3 mannen van de kilesa ruilen voor vrouwtjes. En qua indeling van de bak denk ik dat er heel wat steen uit kan, of naar achter verplaatst kan worden. Gezien ik de compressiceps wil houden en misschien (als mogelijk) ook de synodontissen zal ik wel wat steen moeten behouden.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 24 mei 2013, 15:30

Als ik je foto`s zo bekijk heb je wel heel erg weinig zand voor de kilesa`s. Die hebben echt een grote zandvlakte nodig.

Marije

Bericht door Marije » 24 mei 2013, 16:09

Daar ben ik me van bewust @sieb. Vandaar mijn aanpassing in bestand en aanpassing in bak.
er heel wat steen uit kan, of naar achter verplaatst kan worden
Mijn vraag is of het bestand wat ik wil een goed bestand is...en hoe ik de bak het beste kan inrichten.
Visbestand:
8 kilesa 2/3 man 4/5 vrouw
3 compressiceps 1m/2v
2 papillio 1m/1v
Kan hier nog synodontis bij?

Bak...steen eruit, stenen meer naar achteren, rechts nog een hoge stapel, maar minder diep dan nu

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 24 mei 2013, 17:23

Ik heb zelf geen ervaring met synodontis en zandcichliden. De papilio waardeerd een paar stenen zeker ook wel
Zelf heb ik de papilo gehouden met xenotilapia ochrogenis Ndole, deze zijn vergelijk baar qua gedrag als de kilesa.
Deze combinatie ging bij mij prima.als je kilesa voldoende zand hebben kan hij naar mijn idee prima samen met de papilo die meer op en bij de rotsen voorkomt.
Als je war stenen zo plaast dat er wat smalle pleten ontstaan heeft de compressiceps ook een plaatsje. Maar waarom daar een trio van.

Marije

Bericht door Marije » 24 mei 2013, 18:26

Oke, dat is fijn. Dus veel zand voor de kilesa en wat rotsen voor de papillio met wat spleten daarin voor de compressiceps.

Tja was ook de bedoeling 1m/1v compressiceps of calvus. Maar ik kwam ze tegen in de dierenwinkel in Zwolle. Met zijn 3tjes tussen een boel andere vissen. Heb ze daarom alledrie genomen. En ik moet zeggen dat het prima gaat. De man die ik toen had verdeelde zijn aandacht en heeft bij beide vrouwen jongen gemaakt. Helaas is hij doodgegaan, waaraan is mij een raadsel. Maar ik heb een andere man gekocht hier in de dierenwinkel. Ook dat gaat nu prima, in begin had hij geen interesse voor de vrouwtjes. Nu zwemt hij dan weer bij de 1 en dan bij de ander. De vrouwtjes hebben ieder een hoekje met priveslakkenhuis :wink: uitgekozen.

Marije

Bericht door Marije » 24 mei 2013, 18:32

Bestand wordt dus:
8 kilesa
2 papillio
3 compressiceps
(6 synodontis eventueel)

Van de Kilesa zou ik graag 3m/5v willen houden. Is dat een goede verhouding? Zou ik ook nog een paar kilesa meer kunnen doen(met syno's er ook nog bij)? Dan zou ik graag 3m/7v willen.

Iemand ervaring met zandcichliden en synodontis? Zou de syno's graag houden, maar als het beter is niet te doen, dan doe ik het niet.

Marije

Bericht door Marije » 26 mei 2013, 11:50

Niemand die een antwoord weet op mijn vragen? Of mss ben ik ongeduldig :lol:

Yogi

Bericht door Yogi » 26 mei 2013, 16:18

:D syno's is geen probleem, vrouwen kilesa erbij ook niet, maar 5 is wel genoeg anders kan het te druk worden voor de Papillio, met een andere inrichting kan je andere mannen ook wel houden denk ik, de inrichting veranderen dat zou mijn eerste probeer zijn, beetje simpel denken :D

Edwin.

Marije

Bericht door Marije » 26 mei 2013, 16:56

Oké...dank yogi...duidelijk, heb jij of iemand anders tips qua inrichting? Ik dacht zelf links stenen en achterlangs...rest zand. Of is dat te simpel :D
En is er iemand met vrouwen kilesa? Of moet ik deze vragen in nieuwe topics stellen?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 26 mei 2013, 17:49

Voor de kilesa is zoals ik al eerder melde nooit genoeg zand :wink: .
Om aan kilesa dames te komen zal niet meevallen. De heren zijn in groepen die je in de handel koopt altijd in de meerderheid, er worden in nesten altijd meer heren geboren :mrgreen:
Hebt mij dit ooit eens laten vertellen door Thomas van aquatreff. Hij zei toen dat nesten meestal voor 70% uit mannetjes bestaan.

Marije

Bericht door Marije » 26 mei 2013, 18:19

De kilesa heb ik nu al zitten...hoeveel zand hebben ze nodig dan @sieb? Ze lijken het nu best te doen ondanks weinig zand oppervlakte, maar kan natuurlijk niet voelen wat hun vinden haha...met nieuwe inrichting zullen ze in ieder geval meer zandoppervlakte krijgen.
Vrouwen idd moeilijk of minimaal 25 euro p/s

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 26 mei 2013, 19:29

Het echte gedrag krijg je te zien in een volledige zandbak, maar dat gaat bij jou niet lukken omdat je de synodontis en alto ook nog wil houden.
Probeer eens wat uit mbt rotsen en zand verhouding

Marije

Bericht door Marije » 26 mei 2013, 19:57

Ah oké...snap het...bedankt voor de input! Erg fijn...
Zou graag meer lezen over gedrag van kilesa, vooral ook in het wild. Maar kan maar weinig vinden, voornamelijk een kort verhaal zoals de meeste soortbeschrijvingen. Ook foto's van bakken ingericht voor kilesa ben ik niet echt tegengekomen. Misschien zoek ik niet goed. Enig idee waar dit te vinden is?
Lijkt me dat ik zo min mogelijk steen en zoveel mogelijk zand moet gebruiken. De syno's wil ik het liefst houden ja, vind ze super leuk...maar ik denk daar nog over..

Plaats reactie