cyprichromis met algen eters

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Tanganyikart

Re: cyprichromis met algen eters

Bericht door Tanganyikart » 04 jun 2013, 23:31

Ik heb ze in den beginne probleemloos alleen Tetra min gegeven, wist ik veel...
Internet bestond nog niet toen.

Het gaat er alleen om dat je absoluut geen risico loopt met alleen spirulina voeren,
alles wat je anders gaat doen vergroot de kans op problemen als er ook andere oorzaken voor stress zijn.
Dat het de kans vergroot wil niet zeggen dat het ook altijd mis gaat.
In jou geval gaat het dus goed :)

Wil niet zeggen dat dat dan in een anders ingerichte bak, of onder andere omstandigheden ook goed zal gaan.
Ook een goeie vraag voor Corwin bij de volgende HKS: Tropheus en voeren, wat adviseert hij? :wink:

Kleine beetjes vaak voeren is overigens inderdaad beter dan 2x veel voeren per dag,
dat verlaagt ook een stressfactor. In de natuur eten ze de hele dag.

Jimmy

Bericht door Jimmy » 04 jun 2013, 23:44

Art schreef:Ik heb ze in den beginne probleemloos alleen Tetra min gegeven, wist ik veel...
Internet bestond nog niet toen.

Het gaat er alleen om dat je absoluut geen risico loopt met alleen spirulina voeren,
alles wat je anders gaat doen vergroot de kans op problemen als er ook andere oorzaken voor stress zijn.
Dat het de kans vergroot wil niet zeggen dat het ook altijd mis gaat.
In jou geval gaat het dus goed :)

Wil niet zeggen dat dat dan in een anders ingerichte bak, of onder andere omstandigheden ook goed zal gaan.
Ook een goeie vraag voor Corwin bij de volgende HKS: Tropheus en voeren, wat adviseert hij? :wink:

Kleine beetjes vaak voeren is overigens inderdaad beter dan 2x veel voeren per dag,

dat bedoel ik ook art

daarom dat het bij mij waarschijnlijk geen probleem geeft ze krijgen genoeg en regelmatig eten en toch blijven ze grazen

zolang de darmen in beweging blijven is alles toch oke of niet soms :lol: :lol: :lol: :lol:

MPS

Bericht door MPS » 05 jun 2013, 07:47

Art schreef: Kleine beetjes vaak voeren is overigens inderdaad beter dan 2x veel voeren per dag,

1 keer per dag voeren werkt ook prima. Bij mij in elk geval wel (100% spirulina). Ik heb geen voerautomaat en ben ook niet de hele dag thuis, dus ik heb wat ge-experimenteerd met 1 of 2 keer per dag voeren. (of direct na thuiskomen uit werk en later op de avond nog een keer, of gewoon 1 keer op de avond). Ik zag totaal geen verschil. De dieren groeiden prima, aten goed, kleurden mooi en er was geen overmatige agressie.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 05 jun 2013, 09:31

Kortom, het zijn gewoon makkelijke vissen qua voer :)

Misschien is de manier van houden wel belangrijker,
genoeg ruimte, genoeg schuilplaatsen en voldoende afleiding.
Ik heb mijn huidige groep destijds aan het eten gekregen met alleen garnalenmix,
het is ook gewoon uitstekend spul.

MPS

Bericht door MPS » 05 jun 2013, 09:40

Art schreef:Kortom, het zijn gewoon makkelijke vissen qua voer :)

Misschien is de manier van houden wel belangrijker,
genoeg ruimte, genoeg schuilplaatsen en voldoende afleiding.
Ik heb mijn huidige groep destijds aan het eten gekregen met alleen garnalenmix,
het is ook gewoon uitstekend spul.
Helemaal met je eens. Zolang het voer spirulina is (of grotendeels spirulina (maar daar heb ik geen eigen ervaring mee)) zijn het makkelijke eters. De belangrijkste voorwaarde (zelfs nog belangrijker dan de ruimte (binnen redelijke grenzen natuurlijk) schuilplaatsen en afleiding) is volgens mij: "Geen geklooi in de bak". Dus niet met de handen de bak in om een steen te verleggen of de inrichting aan te passen. Geen dieren uitvangen of bijplaatsen. Niet klooien met waterparameters (dus ook niet met ijskoud water verversen als de boiler per ongeluk leeg blijkt te zijn :oops: )....
Van dat soort dingen krijgen ze dus echt stress, en dat is volgens mij de belangrijkste trigger voor problemen met het houden van Tropheus.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 05 jun 2013, 09:50

Tja, daar ben ik het bijna mee eens.

Mijn ervaring met handen in de bak is dat dat ze nu echt niets doet,
ik zit al jaren twee of drie keer per week met mijn handen in de bakken.
Zeker twee keer per week om de ruiten schoon te maken.

Ook in de kale winkelbakken roeren ze er dagelijks met een net doorheen
en maken ze de ruiten nog vaker schoon :wink:

Tropheus die nooit te maken krijgen met een arm in de bak zullen misschien juist in de stress schieten
als het een keertje wel nodig is. Bij mij snuffelen ze alleen aan mijn arm :)
Bovendien gaat iedere twee maanden bij mij de inrichting om, om de jongen uit te vangen...

Voor de rest kan ik me helemaal vinden in wat MPS zegt.

MPS

Bericht door MPS » 05 jun 2013, 09:53

Art schreef:Tja, daar ben ik het bijna mee eens.

Mijn ervaring met handen in de bak is dat dat ze nu echt niets doet,
ik zit al jaren twee of drie keer per week met mijn handen in de bakken.
Zeker twee keer per week om de ruiten schoon te maken.
Zo strikt bedoelde ik het niet. Ik maak ook elke week mijn ruiten schoon en zuig de bodem schoon met een hevelklok, maar daar hebben ze geen last van. Ik doelde echt op het vaak klooien qua inrichting en visbestand (dat soort dingen).

Jimmy

Bericht door Jimmy » 05 jun 2013, 10:36

Door vaker te voeren zo dat de darmen constant in werking zijn zal er volgens ook minder kans zijn op blowd ik de natuuur grazen ze ook constant

Verstuurd van mijn GT-I8190 met Tapatalk

MPS

Re:

Bericht door MPS » 05 jun 2013, 12:24

Petrochromis schreef:Door vaker te voeren zo dat de darmen constant in werking zijn zal er volgens ook minder kans zijn op blowd ik de natuuur grazen ze ook constant

De sympomen van bloat lijken inderdaad gerelateerd te zijn aan de darmen, maar is de oorzaak dat ook? Daar ben ik nog niet zo zeker van...

Jimmy

Bericht door Jimmy » 05 jun 2013, 12:26

Ik heb toch altijd gehoord dat door meer voeren toch de kans vermindert

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 07 jun 2013, 11:07

Hmm, met wat rondneuzen op diverse sites zie je inderdaad wel succesverhalen in de combi tropheus met cyps leptosoma, maar deze lijken vooral te gelden wanneer de tropheus groep nog jong is. Wanneer deze volwassen zijn lijken ze erg te domineren waardoor de cyps niet meer volop willen kleuren, een teken dat ze het niet erg naar hun zin hebben lijkt me. Iemand ervaring met deze combi met volwassen uitgegroeide vissen?

Ben zelf aan het rondneuzen waarmee ik tropheus ga combineren, maar neig toch steeds meer naar vissen in hetzelfde biotoop, dus ondieper water.

Corwin de Kok

Bericht door Corwin de Kok » 07 jun 2013, 11:33

Petrochromis schreef:
Art schreef:Voordat je garnalenmix voert, voer dan eerst even wat Spirulina.
De Tropheus eten dan niet alleen garnalenmix, maar in de maag wordt het vermengd met spirulina.
Ze eten dan ook geen garnalenmix "op een nuchtere maag".

De combi spirulina/garnalenmix is ook voor Tropheus utstekend natuurlijk voedsel,
maar wel eerst de spirulina voeren dan :wink:

art sorry

maar ik geef mijn tropheu en petro's al meer dan een jaar garnaalmix en ik geef nooit juist voor ik garnalmix spirulina
en mijn vissen hebben er geen probleem mee
ik geef mijn tropheus en petro's 6x eten per dag
ze krijgen ongeveer OM de 2,5 uur eten ze krijgen 4 x eten met een voederautomaat en 2 x met de hand 1 x garnaalmix en voor het slapen gaan nog eens spirulina

werkt perfecht bij mij

groeten :wink:
En ik kan het weten dat het perfect werkt! ;-)
Mooie petrochromis :-)

Maar ik denk ook dat juist door je voederautomaat er altijd wel spirulina in de darmen zit!

Jimmy

Re: Re: cyprichromis met algen eters

Bericht door Jimmy » 07 jun 2013, 15:05

Corwin de Kok schreef:
Petrochromis schreef:
Art schreef:Voordat je garnalenmix voert, voer dan eerst even wat Spirulina.
De Tropheus eten dan niet alleen garnalenmix, maar in de maag wordt het vermengd met spirulina.
Ze eten dan ook geen garnalenmix "op een nuchtere maag".

De combi spirulina/garnalenmix is ook voor Tropheus utstekend natuurlijk voedsel,
maar wel eerst de spirulina voeren dan :wink:

art sorry

maar ik geef mijn tropheu en petro's al meer dan een jaar garnaalmix en ik geef nooit juist voor ik garnalmix spirulina
en mijn vissen hebben er geen probleem mee
ik geef mijn tropheus en petro's 6x eten per dag
ze krijgen ongeveer OM de 2,5 uur eten ze krijgen 4 x eten met een voederautomaat en 2 x met de hand 1 x garnaalmix en voor het slapen gaan nog eens spirulina

werkt perfecht bij mij

groeten :wink:
En ik kan het weten dat het perfect werkt! ;-)
Mooie petrochromis :-)

Maar ik denk ook dat juist door je voederautomaat er altijd wel spirulina in de darmen zit!
In

Ja dat is ook zo corwin
Zij krijgen smorgen om de 2 uur spirulina en meestal savons ook nog eens

Edin

Bericht door Edin » 07 jun 2013, 16:08

Ik voer met regelmaat s'ochtends garnalenmix, nooit enige hinder ondervonden wat betreft de darmflora.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Jimmy

Bericht door Jimmy » 07 jun 2013, 22:01

Ik ook niet

Plaats reactie