Rio 180 Tanganyika bestand

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Luukieeluuk

Rio 180 Tanganyika bestand

Bericht door Luukieeluuk » 05 jun 2013, 17:24

Ik heb momenteel een gezelschapsbak en onlangs is ongeveer 90% van het bestand dood gegaan aan een bacterie. Nu wil ik in de aankomende zomer een nieuwe opstart maken en de bak helemaal omgooien naar een Tanganyika bestand.

Dit bestand heb ik in ogen:
- Kolonie (stuk of 10) Neolamprologus multifasciatus of N. similis of Altolamprologus sp. compressiceps shell 'Sumbu'
- School (stuk of 10) Killivissen

Verder heb ik nog wat vragen:
- Zou ik hier mijn Japonicas bij kunnen doen, en ja ik weet dat het niet biotoop gezien klopt maar vind het fantastische beesten en goede opruimers bij mij in elk geval.
- Zijn er verschillende soorten Killivissen die erbij kunnen, of alleen de Lacustricola pumilus. Deze soort vind ik wat minder vergeleken met andere die ik gezien heb.
- Is er misschien nog een L-nummer die erbij kan, zoals L010?

Alvast bedankt, Luuk!

Mooneater
Contacteer:

Re: Rio 180 Tanganyika bestand

Bericht door Mooneater » 05 jun 2013, 18:09

Hoi Luuk, welkom!

Een rio 180 is 1m lang is het niet?

In een 100cm bak kan je prima een kolonie kwijt van 1 van de soorten die je voor ogen hebt.
Als killivis zou daar inderdaad (de waterwaarden en het biotoop meenemend) alleen lacustricola pumilus bij kunnen.
De andere killivis van het meer (Lamprichthys tanganicanus) wordt te groot voor jouw bak, en is ook lastig te houden.

Japonicas zijn dacht ik vrij fors dus zouden er mogelijk bij kunnen, maar vergeet niet dat multi's / similis vrij fel kunnen zijn in het verdedigen van hun territorium en Alto shells rovers zijn, ds je zal veel schuilplaatsen moeten maken, en dan nog zal er af en toe een garnaaltje verdwijnen...

L nummers heb ik geen ervaring mee, er zijn mensen die wel ancistrussen houden bij Tanganyikanen, dat gaat wel (mits je wederom zorgt voor schuilplaatsen). De L010 ben ik verder niet mee bekend, let er wel even op dat deze tegen relatief hard water met hoge pH kan.

Voor wat inspiratie qua visbestand zou je ook nog kunnen kijken hier, of wellicht kunnen zoeken op "rio 180", of "100cm", wellicht dat iemand anders iets vergelijkbaars heeft gedaan :)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Luukieeluuk

Bericht door Luukieeluuk » 05 jun 2013, 18:22

Bedankt voor de snelle reactie, een Rio 180 is inderdaag 1 meter en precieze afmetingen 101 x 41 x 51. Maar ik had al gelezen dat eigenlijk alleen het bodemoppervlakte echt belangrijk is bij de soort die ik voor ogen heb. Mijn Japonicas stuk of 8-10 zijn allemaal rond de 2-4 centimeter volgens mij en zal denk ik niet een al te groot probleem worden als ik genoeg schuilplaatsen maak doormiddel van een soort rotswand die ik bij de filterhuis wil maken. Ik wacht nog wel even af wat andere mensen zeggen en ook over de L-nummers, nu wordt het vooral kiezen uit de drie Cicliden soorten... lastig maar genoeg tijd. En de L. Pumilus voldoen ook ruimschoots aan mijn wensen.

JCB

Bericht door JCB » 05 jun 2013, 18:33

Ik ga met mooneater mee. Je kan de garnalen erbij houden maar grote kans dat er af en toe (zeker na het vervellen) 1 verdwijnt.

Lnummers zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Gezien de meeste toch andere waterwaardes willen dan de cichliden.
Tanganyika, it's a kind of magic.

-mich-

Bericht door -mich- » 05 jun 2013, 18:34

Ik heb ook japonicas in men tangabak, had er in bijde aquas zitten, maar mijn compressiceps vond ze blijkbaar heel lekker :oops:
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

Luukieeluuk

Bericht door Luukieeluuk » 05 jun 2013, 19:27

Ik had laatst op Aquaforum een Tanganyika bak gezien met die L010 en dacht dat dit misschien wel kon. Wat betreft de Japonicas, die gok durf ik wel te wagen en als ze worden opgegeten hebben de visjes ook weer wat extra... dat is de natuur.

Ik zie hier ook veel berichten voorbij komen met Synodontis, zou dit nog bij het bestand kunnen (groepje van 5) of moet er dan iets weg. Misschien veel vragen, maar wil alle opties nog even openhouden en zou graag zoveel mogelijk maar nog wel diervriendelijk erin willen natuurlijk. De rest van de bestanden van 1 meter of kleiner zijn allemaal bestanden waar maar een paar visjes in voor komen, hier vind ik mijn meterbak toch wel te groot voor.

JCB

Bericht door JCB » 05 jun 2013, 20:37

Als je zorgt voor een stuk of 2 steenstapels en een groot slakkenhuiskerkhof moet je er prima nog een paar Synodontissen bij kunnen houden.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Luukieeluuk

Bericht door Luukieeluuk » 05 jun 2013, 21:28

Welke soort denk je dat het beste geschikt is voor het bestand dan? En die het makkelijkst te houden is en niet moeilijk verkrijgbaar (ga waarschijnlijk naar Aquabeek, maar weet hun voorraad niet).

-mich-

Bericht door -mich- » 05 jun 2013, 22:24

De lucipinnis en de poly white zambia denk ik dat de meest geschikte zijn.
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

Plaats reactie