Mijn visbestand.

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Visje91

Mijn visbestand.

Bericht door Visje91 » 09 jul 2013, 15:36

Hallo,

Ik heb hier een Rio 400 (maat: 151 x 51 x 66) staan, met 6 frontosa's in.

Graag zou ik er iets willen bijplaatsen dat wat actiever is, maar weet niet wat bij hun mag zitten,
Ik heb een lijst doorgemaild gekregen, die ik goedkoper van Tsjechie kan laten overkomen, maar
wat mag wel en wat mag niet bij mijn frontjes zitten?
hopelijk kunnen jullie mij eens helpen?

groetjes

oostijnoo

Re: Mijn visbestand.

Bericht door oostijnoo » 09 jul 2013, 17:37

Mogelijk zullen hier flink wat reacties komen...maar alvast welkom.

Afhankelijk van hoe groot/oud je Frontosa reeds zijn, is de bakmaat mogelijk aan de kleine kant. Voor jonge dieren kan het even maar is het toch niet wenselijk.
Halfwas of volwassen dieren horen mijn inziens niet thuis in zulk een bak...veel te klein.

Vis uit Tsjechie zou ik sowieso maar mee opletten... :? Dat land staat bekent voor slechte nakweek al dan niet hybriden.
Zeker als het vis betreft die te koop staat bij handelaars.

Er zijn tal van ervaren Frontosa-kenners die je vast meer kunnen vertellen hoe je een bak voor Frontosa kan inrichten, wat deze dieren nodig hebben, enz... En wat er zoal bij kan qua medebewoners...al denk ik in jou bakmaat dat dit eerder beperkt zal zijn...

Succes,
300x220x95
No lift...like an airlift.

Corwin de Kok

Bericht door Corwin de Kok » 09 jul 2013, 17:59

De opmerking tijdens de huiskamersessie bij mij thuis:
"Een bak van 300x115x75 is wellicht nog te klein om een mooie groep volwassen Frontosa's te houden"

Als je, net als ik, van je vissen wilt genieten en niet ieder jaar een ander bestand in de bak wilt plaatsen, heb je twee opties: 1) een veeeeel grotere bak kopen of 2) een ander visbestand kiezen!

Wat oostijnoo zegt: voor jonge dieren misschien even oke, maar zeker niks bijplaatsen!

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 09 jul 2013, 22:00

Zou inderdaad geen vis uit Tsjechië kopen. Wat Oostijnoo zegt klopt. Tsjechische kwekers zijn vaak rommelaars. Zeker geen Synodontis van ze kopen, want ze verpesten alles met hun kruisingen. Van die paar euro die je eventueel uitspaart wordt je toch niet rijk. Let op, ook in winkels koop je soms Tsjechische vissen.

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 09 jul 2013, 22:36

Visje,

ik vrees dat je hier echt geen andere reacties gaat krijgen als op "een ander" forum...integendeel, ze gaan hier veel scherper verwoord worden.

En men kan gerust zeggen dat er hier heel wat ervaren Tanganyika-houders zitten.

Lees aandachtig nog eens het advies van oa Corwin...
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

JCB

Bericht door JCB » 10 jul 2013, 13:16

Corwin de Kok schreef:De opmerking tijdens de huiskamersessie bij mij thuis:
"Een bak van 300x115x75 is wellicht nog te klein om een mooie groep volwassen Frontosa's te houden"

Als je, net als ik, van je vissen wilt genieten en niet ieder jaar een ander bestand in de bak wilt plaatsen, heb je twee opties: 1) een veeeeel grotere bak kopen of 2) een ander visbestand kiezen!

Wat oostijnoo zegt: voor jonge dieren misschien even oke, maar zeker niks bijplaatsen!
Dat een 150cm bak te klein is ben ik het mee eens. Maar dat je een mega bak moet hebben ben ik het niet mee eens. Als je een bak van 2 meter hebt met een mooie diepte (70 a 80cm) is het best mogelijk een groep Gibberosa`s te houden.

Verder kan je in een 150cm bak prima jonge dieren laten opgroeien richting halfwas met bijvissen erbij. Zelf heb ik ook 1,5 jaar Gibberosa`s opgekweekt in een 160cm bak met wat bijvissen. Zorg wel dat de bijvissen niet te dominant zijn voor de Gibberosa`s en dat ze ook niet te klein zijn (hap slik weg :lol: )

@Topicstarter: Hoe oud/groot zijn je Gibberosa`s nu?
Tanganyika, it's a kind of magic.

Corwin de Kok

Bericht door Corwin de Kok » 10 jul 2013, 13:37

Alles goed, maar voor een volwassen "groep" is een 2 meter bak echt te klein! Een harem (1 man, 2 vrouwen) kan misschien net, maar zelfs dan is het als je bijvissen wilt houden te klein!

Ik zeg niet dat het niet kan, maar als je jaren wilt genieten van een beetje "normaal" gedrag, ipv "gehang" op 50 vierkante centimeter, is het te klein!

Het probleem begint bij de aquariaan... Is vaak binnen een jaar, hooguit 2, uitgekeken en switcht naar een ander bestand.

JCB

Bericht door JCB » 10 jul 2013, 13:41

Voor meerdere mannen is zo`n bak inderdaad te klein. Maar 1 man met een stuk of 3-4 vrouwen moet best lukken. Je moet je dan inderdaad wel inhouden met bijvissen want meer dan een paar syno`s en bv een koppeltje calvussen zou ik er dan niet bij houden.

Corwin de Kok

Bericht door Corwin de Kok » 10 jul 2013, 13:46

JCB schreef:Voor meerdere mannen is zo`n bak inderdaad te klein. Maar 1 man met een stuk of 3-4 vrouwen moet best lukken. Je moet je dan inderdaad wel inhouden met bijvissen want meer dan een paar syno`s en bv een koppeltje calvussen zou ik er dan niet bij houden.
Dan hebben we het wel over 200x80x70 hè ?
Niet over de bak van topic-starter!

JCB

Bericht door JCB » 10 jul 2013, 13:48

Dan hebben we het inderdaad over een 2 meter bak, een 150cm bak is uiteindelijk echt te klein :wink:

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 10 jul 2013, 14:15

JCB schreef:
@Topicstarter: Hoe oud/groot zijn je Gibberosa`s nu?
Uit een ander forum: Ze hebben al eieren afgelegd, maar niet uitgedragen.

Waarvan we dan weten dat ze toch zeker al een flinke maat zullen hebben.
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

Plaats reactie