Vis bestand in mijn nog "her" op te starten aquarium

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Jay

Vis bestand in mijn nog "her" op te starten aquarium

Bericht door Jay » 07 aug 2013, 07:39

Beste forum leden,

Door een verhuizing / verbouwing heb ik mijn aquarium iets meer dan een jaar niet gebruikt.
En is het is er steeds niet van gekomen om deze weer op te bouwen.
Ik heb voor de verhuizing een gezelschaps aquarium gehad, maar wil nu graag tanganyika cichliden gaan houden. (met name de Altolamprologus calvus).

De maat van het aquarium is 101x41x53 cm.

Het aquarium staat weer op zijn plaats in huis. Ik heb een ondergrond (voor onder het zand) gemaakt van piepschuim (om de punt/-belasting van de stenen op te vangen. Deze ondergrond verschilt van dikte tussen de 1-2.5 cm. Op deze ondergrond wil ik een bodem van filterzand gaan leggen met korrel maat: 0.40mm-0.80mm. De eerste laag zal ik vast plakken op de piepschuim bodem zodat bij het graven er geen stukken piepschuim zullen verschijnen. De achterwand zal (waarschijnlijk) de Jewel Stone Granite worden.
De stenen worden waarschijnlijk zwarte / donkere ardenner breuksteen worden.

Ik doe dit allemaal lekker rustig aan en op m'n gemak, en heb totaal geen haast om het aquarium zo snel mogelijk af te maken/hebben.

Als inrichting van het aquarium zou ik aan de linker kant stenen willen hebben en rechts slakkenhuizen, maar hier vraag ik toch om advies omdat de inrichting afhankelijk zal zijn van de bewoners.

Het bestand dat ik uiteindelijk graag zou willen is het volgende:

(1m-1v) Altolamprologus calvus
(1/2m-3/4v)Lamprologus multifasciatus

Ik ben al druk bezig geweest met het zoeken of deze twee soorten samen kunnen, en of dit ook verstandig is.
Toch lees ik tegenstrijdende berichten over de Calvus en de maat van het aquarium.

Ik lees de ene keer de calvus als solo vis, en de andere keer toch als koppel geadviseerd wordt.
Ook ben ik er van bewust dat dit alleen een koppel zou zijn in de paar tijd.

Is het mogelijk om het bestand dat ik hier boven aan geef ik mijn aquarium te houden?
Als de calvus als koppel kan, dan zou ik eventueel in het midden van het aquarium ook nog stenen kunnen leggen zodat de man of vrouw van de calvus zich hier voor de ander kan verstoppen?

Al vast bedankt voor de antwoorden.

Jay

Re: Vis bestand in mijn nog "her" op te starten aquarium

Bericht door Jay » 07 aug 2013, 07:47

Vergeet het te schrijven, het filter is een pot filter (JBL E900) en zal dus geen beslag nemen in het aquarium.

Rever

Bericht door Rever » 07 aug 2013, 09:42

Je hebt een Juwel Rio 180?

Voor een meterbak wordt gezegd dat deze te klein is voor een koppel Calvus. Het kan goed gaan maar er is ook reële kans dat er 1 het haasje is. In een meterbak kan je naast een Calvus wel wat meer multi's doen. Je kan ook inzetten op het uitgroeien van de groep naar een kolonie maar met een Calvus erbij is die kans wat minder groot. Je kan er ook nog wat syno's bij doen. Ook die verkleinen je kansen echter wel weer op uit uitgroeien van de kolonie multi's.

Ik heb zelf een meterbak met daarin een solo Calvus, 6 (3m/3v) similis, 5 syno's lucipinnes (+2 jongen) en 10 pumilus. Dat gaat uitstekend en er is altijd activiteit en van alles te zien.

MPS

Bericht door MPS » 07 aug 2013, 09:54

Rever schreef:Je hebt een Juwel Rio 180?

Voor een meterbak wordt gezegd dat deze te klein is voor een koppel Calvus. Het kan goed gaan maar er is ook reële kans dat er 1 het haasje is. In een meterbak kan je naast een Calvus wel wat meer multi's doen. Je kan ook inzetten op het uitgroeien van de groep naar een kolonie maar met een Calvus erbij is die kans wat minder groot. Je kan er ook nog wat syno's bij doen. Ook die verkleinen je kansen echter wel weer op uit uitgroeien van de kolonie multi's.

Ik heb zelf een meterbak met daarin een solo Calvus, 6 (3m/3v) similis, 5 syno's lucipinnes (+2 jongen) en 10 pumilus. Dat gaat uitstekend en er is altijd activiteit en van alles te zien.
Ervaringen verschillen. Ik heb ook Calvussen ( en ook A. compressiceps) gehad als koppel in een meterbak. Dat ging echt prima. Het zijn in mijn ervaring erg rustige en makke vissen....
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Jay

Bericht door Jay » 07 aug 2013, 11:04

Rever,

Het aquarium is een Ferplast Dubai 100.
Mbt. de Calvus, het is dus niet onmogelijk om deze als koppel te houden (met de post van MPS in het achterhoofd).
De Multi's zouden er inderdaad meer kunnen zijn, en wellicht dat ze met meerdere een grotere kans hebben om een kolonie op te bouwen.
Syno's ben ik niet zo gecharmeerd van. Vandaar dat deze ook niet op mijn wish list staan.
Zoals je waarschijnlijk opmerkt, ben ik echt gek van de calvus.
De reden dat ik ook vraag of dit als koppel kan, is dat ik vind als ik deze solo zou doen.
Het mij het gevoel geeft dat deze vis het 3e wiel aan de wagen is.

Rever

Bericht door Rever » 12 aug 2013, 12:33

MPS schreef:
Ervaringen verschillen. Ik heb ook Calvussen ( en ook A. compressiceps) gehad als koppel in een meterbak. Dat ging echt prima. Het zijn in mijn ervaring erg rustige en makke vissen....
Dat zou voor mijn meterbakje dus misschien nog een optie zijn om er een koppeltje van te maken..... (Solo Calvus/Similis/syno's/pumilus)

Plaats reactie