Visbestand 140x70x50

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
ttowner

Visbestand 140x70x50

Bericht door ttowner » 22 aug 2013, 21:42

Hoi allen,
Nu mijn huidige bak zo goed als af is, is het tijd om serieus over de inrichting en een visbestand na te denken.
Ik wil graag van de diepte van 70cm gebruik maken door een 'open' bak te maken. Dus met liefst relatief veel zand met hier en daar een rots. Het liefst zou ik X. ornatipinnis willen houden. Maar met de bak midden in de huiskamer en twee kleine kinderen die rondlopen vraag me af of dit ivm stress van de vissen wel mogelijk is. Klopt dit ook, en is er anders een andere xeno-soort die in deze bak gehouden kan worden?
Nothing beats a tangaquarium!!

ttowner

Re: Visbestand 140x70x50

Bericht door ttowner » 25 aug 2013, 08:58

Na het nodige inleeswerk op internet lijkt het me niet verstandig om in deze bak xeno's te houden; voornamelijk vanwege de drukke omgeving waar de bak in staat. Een andere leuke en interessante zandbewoner lijkt me de ectodus. Ik kan alleen nergens iets vinden over hoe schuw of schrikachtig deze soort is. Wat denken jullie, zou ik in deze bak een groepje ectodus (als hoofdbewoner) kunnen houden?

Yogi

Bericht door Yogi » 25 aug 2013, 10:07

:D zou je kunnen proberen met hier en daar een flinke puntige rots omhoog tot het wateroppervlak, om dekking gevoel te geven, als je de juiste stenen kunt vinden zou het kunnen, stenen die weinig zandoppervlak innemen maar wel hoog gaan dus, en met een een redelijke groep dan, minstens 10 stuks, ze kweken makkelijk en je kan de vrouwen met eieren makkelijk overzetten, dus je hebt er zo meer bij!

Edwin.

Gerard

Bericht door Gerard » 25 aug 2013, 10:15

Ik heb momenteel een klein groepje rondzwemmen (zie aangeboden) en heb ook een dochter van 1,5. Ik heb haar wel vanaf t begin aangeleerd dat ze wel mag wijzen maar niet mag slaan. Het aquarium is op zon hoogte dat ze er alleen met gestrekte handen bij kan. De ectodus zijn niet extreem schrikachtig, maar t hangt er een beetje van af hoeveel je kinderen t aquarium verstoren. Aquarium lijkt me in ieder geval groot genoeg
In der Beschränkung zeigt sich den Meister - Goethe
Mijn foto's op flickr

ttowner

Bericht door ttowner » 28 aug 2013, 18:24

Ik heb weliswaar dikker glas genomen als extra bescherming maar hier mogen ze ook niet aan de bak komem. Wel kijken uiteraard :D. Dat doen ze dan ook volop. Maar ik kan niet voorkomen dat de jongste (net 1 jaar) met zijn loopwagen tegen het meubel botst.

Gerard

Bericht door Gerard » 28 aug 2013, 19:43

Dan staat je aquarium wat lager denk ik. Mocht je ervoor willen gaan, ik zal binnenkort wel eens een bezoekje Verduijn doen is in ieder geval dichter bij je in de buurt , ben bezig mrt een ander bestand.
In der Beschränkung zeigt sich den Meister - Goethe
Mijn foto's op flickr

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 28 aug 2013, 20:36

Ectodus Descampsii was bij mij erg gevoelig voor "licht aan, licht uit". Dan schoten ze zomaar tegen de lichtkap aan. Een buisje nachtverlichting met blauwe leds bracht iets verbetering maar het bleef problematisch. Mede daarom verplaatste ik mijn groepje van zeven van mijn 120x50 bak naar de bak van 200x75 vloeroppervlak. Die bak heeft een automatische dimmer en dat bleek de oplossing voor het schrikmoment iedere avond. Bovendien veranderde het gedrag enorm. In de kleine bak was één mannetje actief en dan nog maar lauw lauw. Hij had een nest maar onderhield het maar matig. Zoadra het groepje in de grote bak kwam bleken er nog twee mannen te willen meedoen. Drie nesten formaat soepbord en maar tegen elkaar op pronken. Met name als het licht 's avonds dimde maakten de drie mannetjes er een show van. Gevolg was dat ik regelmatig te laat in mijn bed kwam :)
C'est le ton qui fait la musique

ttowner

Bericht door ttowner » 30 aug 2013, 09:09

Ik heb nog een floramate liggen waarmee de bak verlicht gaat worden ervan daarmee hoop ik de stress bij de vissen te kunnen verminderen. Begrijp ik nu goed dat voor een ectodus de bak aan de minimale kant is voor de ectodus? Welke zandcichlide zou dan nog wel eem optie kunnen zijn voor deze bak?

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 30 aug 2013, 13:42

In de BTN gids van Ad Konings staat 80 cm, 125 liter, maar dat lijkt me echt veel te weinig. Hier op de site (visbeschrijvingen) wordt een kantlengte van 120 cm als minimum aangegeven, met daarbij een inhoud van tenminste 250 liter. Hans Joachim Herrmann vermeldt in zijn Cichliden Lexicon een minimum bakmaat met een vloeroppervlak van 120x 50. Beide laatste vermeldingen waren voor mij ook de maatstaf om ze in zo'n bak te gaan verzorgen. En dat ging op zich prima. Maar zoals gezegd werden ze actiever toen ze in een flink grotere bak kwamen.
C'est le ton qui fait la musique

ttowner

Bericht door ttowner » 05 okt 2013, 09:57

De kogel is door de kerk. Ik ga de draad toch weer oppakken met eerst een "standaard" bestand: paracyp's, schelpenbroedertje, holenbroeder en een meerval/aal. Lekker oud en vertrouwd dus. De uitdagingen komen daarna wel, zijn de kinderen gelijk ook weer wat groter :wink: .

Wat er zeker in komt zijn een schooltje P. brieni en T. temporalis shell (van Edin) als schelpenbroeder. Nu wordt het zoeken naar een holenbroeder. Zelf zat ik de denken aan calvus/compressiceps, ornatus, cylindricus, buescheri. Enige nadeel is dat wel érg standaard dreigt te worden 8-) . Het voordeel van deze soorten is aan de andere kant dat ze wat meer kleur in de bak brengen. Welke minder 'conventionele' holenbroeder zouden jullie hier nog bij kunnen adviseren?

Plaats reactie