Nieuwe poging; advies gevraagd Juwel Rio 180 (1 meter bak)

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Rumpleteaser

Nieuwe poging; advies gevraagd Juwel Rio 180 (1 meter bak)

Bericht door Rumpleteaser » 02 sep 2013, 10:32

Ons aquarium is een Juwel Rio 180 en heeft ongeveer deze afmetingen: 100 x 40 x 50.

We zijn klaar om het aquarium in te gaan richten; daarom wil ik heel graag jullie advies over mijn 'wensbestand'. Zodat we de inrichting daar zoveel mogelijk op kunnen gaan afstemmen (schelpen en rotsen liggen klaar).

De vissen die ik heel graag zou willen houden zijn;
* Lamprologus multifasciatus: lijkt mij geen probleem in deze bak. Een kolonie met verhouding 2m en 4v bijvoorbeeld?
* Neolamprologus buescheri: Prachtige vis en volgens mij over het algemeen goed te houden. Het is een holenbroeder die op wat meer diepte leeft. Lijkt mij daarom erg mooi te combineren met een gave rotspartij en een ietwat donkere bak. Zelf denk ik aan een koppel, maar ik lees dat een extra vrouw ook zou kunnen? Wat is jullie ervaring?

Beide vissen zijn denk ik wel goed te combineren. Niet te agressief, zitten elkaar niet in de weg, eten ongeveer hetzelfde... Maar wat vinden jullie?

Wensvissen die ik wel zou willen, maar denk ik niet geschikt zijn:
- Schooltje Lacustricola pumilus (stuk of 8 a 10): Lijkt me supergaaf, maar ik lees dat die zich beter voelen in een grotere tank?
- Neolamprologus Brichardi (Prinses van Burundi): Supermooie vissen. Maar is die een beetje te agressief voor dit formaat i.c.m. Multi’s?

Vissen die mij wat minder aanspreken (no offense):
- Julidochromis transcriptus: ook mooi, maar als ik moet kiezen vindt ik de Buescheri en de Prinsessen toch gaver.
- Altolamprologus en Telmatochromis vittatus: lijkt me niet handig in combinatie met de Multi's
- Meervallen: vind ik gewoonweg niet zo mooi. Puur een kwestie van smaak.

Ik hoop dat jullie mij willen adviseren over de beste keuze voor mijn bak :D

MPS

Re: Nieuwe poging; advies gevraagd Juwel Rio 180 (1 meter ba

Bericht door MPS » 02 sep 2013, 23:18

N. brichardi kan absoluut niet in een meterbak met L. multifasciatus en N. buescheri. Die brichardi's zijn te aanwezig voor gezelschap in een meterbak.

In mijn bak vormde N. buescheri overigens een koppel. Ik was met 7 exemplaren begonnen, en nadat het koppel gevormd was ging het zo snel dat ik er slechts een heb kunnen redden (die zat tegen de sproeibuis van de externe filter aangeplakt) en in een andere bak heb onder kunnen brengen. De rest werd door het koppel om zeep geholpen.

Naar mijn mening heb je met 2 territoriale soorten (N. buescheri en L. multifasciatus) al voldoende testosteron voor een meterbak van een kleine 170 liter bruto. Buiten een mooie groep L. pumilus zou ik er dan niet veel meer bij zetten. Wellicht een klein groepje Synodontis lucipinnis (4-5 stuks), maar meer ook niet...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 03 sep 2013, 08:25

Beste MPS, heel erg bedankt voor je reactie!

Voor de zekerheid: ik zou de Brichardi's en de Buescheri's nooit samen doen, het was of/of bedoelt.
Je reactie bevestigd mijn vermoeden dat de Brichardi's iets te aanwezig zijn in dit formaat bak.

Synodontis Lucipinnis: zou dat niet wat teveel worden i.c.m. met de twee andere soorten in deze bak?
Wel handig om het gebroed van de Multi's een beetje in toom te houden, wellicht......
Edit; ik heb me even wat meer ingelezen in deze soort (had ik nog niet gedaan, omdat ze me wat minder aanspreken).
En ik lees toch dat men het afraadt om ze samen met Multi's te houden, omdat ze (met name 's nachts) elkaar teveel in de weg zitten op de bodem.

Zal ik het dan houden bij een kolonie Multi's en een koppel Buescheri's?
Of er bijvoorbeeld nog een mooie solo Calvus bij doen om het gebroed in toom te houden?

Rever

Bericht door Rever » 03 sep 2013, 22:52

Dat ze elkaar in de weg zitten valt volgens mij wel mee. En ik heb 3 behoorlijk felle similis mannetjes. Ik heb een groepje lucipinnis bij 6 similis in mijn rio180 en dat gaat volgens mij uitstekend. Daar heb ik nog een solo calvus bij en 10 pumilus. Calvus, similis en de lucipinnis trekken zich nauwelijks iets van elkaar aan. De similissen en de Calvus laten de pumilus af en toe even weten dat ze stukkie (naar boven) op moeten krassen. Meer niet. Even later gaat het weer langs elkaar heen. Maar goed, dat wil niet zeggen dat deze samenstelling altijd en in elke bak in bak in harmonie zal zijn.

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 04 sep 2013, 08:28

@ Rever; dank je wel voor het mee denken! Dat klinkt inderdaad als een leuke groep in jouw bak. En ik besef me wel dat het bij mij weer heel anders uit kan pakken.

Ik denk dat ik ga beginnen met een kolonie Multi's en een koppel Buescheri en het dan even aankijken.
Het aquarium ga ik dan waarschijnlijk inrichten met twee steenhopen (naast de slakkenhuizen), met het oog op een eventuele toekomstige uitbreiding. Mocht daar ruimte voor zijn.

Fabke

Bericht door Fabke » 09 sep 2013, 09:34

Ik heb de multi's zelf ook gehad in mijn rio 180,
ik moet je wel melden dat ze zeer agressief zijn.
Onderling is er continue een soort gevecht tussen de mannen.
Eens een groep gevormd was eiste ze 3/4de van de bak op!
Zeker naar andere vissen toe, ze jagen alles weg wat ook maar
in de buurt komt van hun slakkenhuisjes. De enigste vis die er wel
bij mocht was de calvus. Deze multi's worden soms in een aparte
aquarium gehouden, ik kan dit goed begrijpen.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar dit heb ik zelf meegemaakt,
ik heb ze dan ook weg gedaan, vond het gewoonweg niet leuk meer
om naar te kijken. Dus zint eer je begint!!!

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 09 sep 2013, 14:57

Beste Fabke; dank je wel voor je feedback!

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 20 sep 2013, 08:49

We zijn weer wat verder en de bak staat in te draaien. Daarom wil ik toch nog een keertje jullie advies vragen.

Hopelijk worden jullie niet moe van me. We willen het gewoon zo goed mogelijk aanpakken.
En dat kan denk ik alleen maar door veel te lezen en te leren van ervaringen van anderen.

We hebben inmiddels een aantal prachtige vissen de revue laten passeren en af laten vallen. We willen het liefste twee of drie soorten houden, waaronder een soort slakkenhuiscichlide. Zo gaan we niet meer voor Multi's (te overheersend), voor Burtoni's (hebben niet genoeg ruimte als we er nog iets bij willen), voor scholenvisjes, voor zandhappers, voor Neolamprologus buescheri (te dominant), voor treto's (te onvoorspelbaar) ...

Waar we nu aan denken:

Een koppel Lamprologus Brevis
Een koppel Lophiobagrus brevispinis OF een schooltje Synodontis
Een solo Altolamprologus compressiceps

OF:

Een koppel Lamprologus Brevis
Een koppel Lophiobagrus brevispinis OF een schooltje Synodontis
Een koppel Chalinochromis (schijnen rustiger te zijn dan de Julidochromis Transcriptus?)

Onze bak: viewtopic.php?f=6&t=14727
Met als opmerking dat we rechts in de hoek inmiddels een paar stenen hebben toegevoegd.

Didier

Bericht door Didier » 28 sep 2013, 14:34

brevis en transcriptus moet wel lukken.

Plaats reactie