Tanganyika samenstelling

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Rudy

Tanganyika samenstelling

Bericht door Rudy » 07 okt 2013, 23:51

Beste mensen,

Nu ik op het punt sta, te beginnen aan een Tanganyika aquarium en daarvoor een visbestand in gedachten heb, ben ik benieuwd wat anderen ( kenners ) hiervan vinden. Mijn aquarium is 100x50x50. Hiervoor heb ik in gedachten:

1 koppel Altolamprologus calvus
1 koppel Julidochomis marlieri
6 x Neolamprologus leleupi
4 x Neolamprologus tretocephalus
5 x synodontis petricola
8 x paracyprichromis nigriplinnis blue neon
1 x mastacembelus plagiostomus

Ik besef dat het misschien wat teveel vissen zijn. I.d.g zou ik de groep paracyprichromis als eerste willen opgeven. Graag verneem ik jullie reactie. Alvast bedankt!!

Mv groet Ruud

Dan

Re: Tanganyika samenstelling

Bericht door Dan » 08 okt 2013, 02:22

Hallo Ruud,

De hoeveelheid vissen en soorten die je noemt zijn er veel te veel voor de grootte van je bak :?
Er staan genoeg mogelijke bestanden omschreven op het forum voor een bak van 250 ltr.
Als je bijv. hier kijkt http://tanganyika.nl/plein/viewtopic.php?f=14&t=8653 krijg je een beeld wat je zoal zou kunnen houden in een bak van het genoemde formaat.

Daarnaast is het verstandig je goed in te lezen over de verschillende soorten, voor je ze aanschaft, hiermee voorkom je een hoop teleurstelling en dode vissen. :|

M.v.G.
Dan

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 08 okt 2013, 09:07

Ik ben ook bang dat je wat te enthousiast uit de startblokken bent geschoten :)

(para)cyprichromis soorten zijn echte vrijzwemmers die veel zwemruimte nodig hebben. Paracyprichromis kunnen wel vanaf 1.2m, bij cyprichromis soorten zijn de mannen zodanig territoriaal dat het eigenlijk pas goed gaat vanaf 1.50 meter.

Neolamprologus tretocephalus koppelt extreem lastig, ongeacht hoe groot de bak is. Deze soort wordt normaal alleen solo gehouden.

Neolamprologus leleupi heb ik zelf geen ervaring mee, maar zou ik alleen als bestaand koppel houden. Ik ben wel bang dat ook deze zodanig territoriaal is dat het lastig zal zijn om medebewoners te houden in een 100cm aquarium.

In plaats van Julidochromis marlieri zou ik kiezen voor Julidochromis transcriptus. Deze ziet er bijna hetzelfde uit, maar blijft kleiner. Daardoor heb je meer mogelijkheden met combineren met andere soorten.

Let er ook even op dat voor alle Julidochromis/neolamprologus/altolamprologus soorten het koppelen niet vanzelf gaat! Het beste koop je een groepje van 4-6 jonge dieren en laat zich daaruit een koppel vormen. Het is dan wel zaak de andere vissen snel uit te vangen, want het koppel zal de rest wegjagen tot de dood er op volgt.

Wat denk je van dit bestand?
1 solo Altolamprologus calvus/compressiceps
1 koppel Julidochromis ornatus
5 Synodontis petricola
1 koppel Neolamprologus caudopunctatus (schelpenbewoners, met kleur!)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 08 okt 2013, 12:28

Ik ga mee met maaneter :)

Ik heb ook een meterbakje, en die is nog een pietsje kleiner dan de jouwe zelfs, was ook erg lastig om te bepalen wat er in kon.
Uiteindelijk heb ik er slechts 6 synodontissen [ 1 eigen kweekje :mrgreen: ] en een solo calvus in. En toch is er altijd wat te zien..
Maar over een jaar ongeveer wil ik ook een grotere bak, omdat je dan gewoon veel meer opties hebt

Cas

Bericht door Cas » 08 okt 2013, 13:32

cadycat schreef:Uiteindelijk heb ik er slechts 6 synodontissen [ 1 eigen kweekje :mrgreen: ] en een solo calvus in. En toch is er altijd wat te zien..
Maar over een jaar ongeveer wil ik ook een grotere bak, omdat je dan gewoon veel meer opties hebt
6 syno's en een losse calvus, geen wonder dat je groter (opties!) wilt gaan, deze bak moet zo'n beetje "the most boring of all" zijn plus "altijd wat te zien" is geen goede reply.

nee hoor er is veel meer mogelijk.

ik ben begonnen met een meter en heb die bak een jaar of 5 gehad, meestal met rotsbewonertjes zoals leleupi's, yellow julies, en natuurlijk schelpenbroedertjes (nu ondenkbaar maar ik had ze ook, ooit :oops: ).

later ook buesheries, syno's, telmatochromis en zelfs mijn eerste groepje tropheus, let wel, die laatste ben ik niet trots op maar internet was er niet en 'k had verder geen bekenden die er verstand van hadden.

maar veur 'n meter is er best wat mogelijk hoor, de kunst in deze zal zijn: de inrichting en jezelf beperken tot heel weinig soortjes.

voor 't oog kies je een aantal kleinblijvende rotsbewonertjes, open water vissen op een meter houden kan nooit mooi worden.

ook een altolamprologus vind ik persoonlijk te groot voor een meter, ongeacht welke variant.
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 08 okt 2013, 13:50

Cas schreef:
cadycat schreef:Uiteindelijk heb ik er slechts 6 synodontissen [ 1 eigen kweekje :mrgreen: ] en een solo calvus in. En toch is er altijd wat te zien..
6 syno's en een losse calvus, geen wonder dat je groter (opties!) wilt gaan, deze bak moet zo'n beetje "the most boring of all" zijn plus "altijd wat te zien" is geen goede reply.

nee hoor er is veel meer mogelijk.
Da's jouw mening, maar oke, ik zeg wel helemaal niks meer :?

Cas

Bericht door Cas » 08 okt 2013, 14:35

het is niets persoonlijks maar iemand die nieuw en zoekende is ( en enthousiast :wink: ) heeft vaak de grootste verwachtingen.
meestal worden deze logischerwijs al gauw geremd, ook nu, maar 6 synos en een standbeeld te prijzen heeft geen enkele meerwaarde.
vandaar "er is zo veel meer" het kleine spul der tanganyikanen lijkt wel te zijn verzonnen om onze aquaria te bewonen maar je moet er zelf iets van maken

berichtjes tikken om het tikken is weinig behulpzaam, niet?

een mening is een mening, dat klopt maar bovenstaand is killing voor een klankbord als ons tanganyika forum, het staat immers te boek als een forum met heel veel kennis en goeie adviezen.
ook als rechtlijnig en vrij hard maar wel met de beste bedoelingen, altijd!

als iedereen met een meterbak zijn bestand op zou noemen (+ foto) zul je versteld staan van hoe leuk sommige uit de hoek komen.
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 08 okt 2013, 16:05

Ik wilde alleen maar aangeven dat je de bak niet altijd vol met vis hoef te hebben om er toch van te kunnen genieten [ veel mensen willen/vinden dat, is mijn ervaring op fora al vrij veel jaren.]
Dat het dus ook best simpel kan..
En mijn Calvus zou ik geen standbeeld willen noemen :wink:

Maar ik zal de adviezen in het vervolg dan maar voor me houden.. de kennis bezit ik dus niet, als ik je moet geloven :wink:

[ besides, berichten tikken om het tikken.. lijkt me niet gezien mijn berichtenaantal in ruim 2 jaar :roll: ]

Rudy

Bericht door Rudy » 08 okt 2013, 23:01

Hallo Allemaal,

Allereerst bedankt voor alle behulpzame reacties. Ik begrijp dat ik idd veel te enthousiast ben geweest en me zal moeten beperken tot minder soorten en aantallen. Ook merk ik dat meningen nogal uiteen lopen. Ook is de inrichting van het aquarium van invloed is. Zou de samenstelling hieronder misschien wel goed kunnen uitpakken. Dit zijn namelijk soorten waarvan ik het meest gecharmeerd ben.

Koppel Altolamprologus Calvus
Solo Neolamprologus tretocepthalus
Trio Neolamprologus leleupi
Koppel Julidochromis transcriptus
5 synodontis petricola

Daarnaast is het zo dat ik niet dit hele bestand tegelijk in de bak zal droppen, maar per soort lijkt mij, wanneer blijkt dat het toch te druk bevolkt is, zou ik nog een koppel kunnen schrappen. Kan iemand mij nog aangeven of de volgorde van vissensoorten uitzetten in het aquarium nog van belang is. Wederom alvast hartelijk dank voor al het advies!

Mv groet Ruud

MPS

Bericht door MPS » 09 okt 2013, 14:26

Rudy schreef:Hallo Allemaal,

Allereerst bedankt voor alle behulpzame reacties. Ik begrijp dat ik idd veel te enthousiast ben geweest en me zal moeten beperken tot minder soorten en aantallen. Ook merk ik dat meningen nogal uiteen lopen. Ook is de inrichting van het aquarium van invloed is. Zou de samenstelling hieronder misschien wel goed kunnen uitpakken. Dit zijn namelijk soorten waarvan ik het meest gecharmeerd ben.

Koppel Altolamprologus Calvus
Solo Neolamprologus tretocepthalus
Trio Neolamprologus leleupi
Koppel Julidochromis transcriptus
5 synodontis petricola

Daarnaast is het zo dat ik niet dit hele bestand tegelijk in de bak zal droppen, maar per soort lijkt mij, wanneer blijkt dat het toch te druk bevolkt is, zou ik nog een koppel kunnen schrappen. Kan iemand mij nog aangeven of de volgorde van vissensoorten uitzetten in het aquarium nog van belang is. Wederom alvast hartelijk dank voor al het advies!

Mv groet Ruud
3 koppels territoriale cichliden is echt te veel voor een meterbak. A. calvus is een vrij rustige vis, maar de mannen worden wel vrij groot (15-16 cm), en N. leleupi is vrij agressief, net als J. transcriptus. Een solo N. tretocephalus kan prima in een meterbak (maar zorg dan wel dat je een vrouwtje hebt, aangezien die stukken kleiner blijven dan de mannen).

Mijn advies: Ga voor maximaal 2 koppels, een solo N. tretocephalus vrouw en een groepje Synodontissen.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Rudy

Bericht door Rudy » 09 okt 2013, 16:20

Hallo Mps,

Bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee. zou ik daar nog wel een klein groepje simillis of multi aan toevoegen denk je?

Groet Ruud

-mich-

Bericht door -mich- » 09 okt 2013, 18:07

Als scholenvis kan hier mss de pumilus in al weet ik niet of de treto of calvus dit als snack gaat zien of niet
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 09 okt 2013, 18:09

Rudy schreef:Hallo Mps,

Bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee. zou ik daar nog wel een klein groepje simillis of multi aan toevoegen denk je?

Groet Ruud

Lees je eerst even wat in...
Multi's of Similis nemen zo je bak over als ze een kolonie gaan vormen...en dat zal al snel gebeuren.
Je gaat dus keuzes moeten maken.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Rudy

Bericht door Rudy » 10 okt 2013, 08:40

Lees je eerst even wat in...
Multi's of Similis nemen zo je bak over als ze een kolonie gaan vormen...en dat zal al snel gebeuren.
Je gaat dus keuzes moeten maken.[/quote]

Bedankt voor je reactie, op dit moment ben ik me aan het inlezen en verdiepen, in deze voor mij onbekende tak van de hobby. Vandaar dat ik hier vragen stel, alvorens zomaar vissen aan te schaffen en bij elkaar in de bak te pleuren. Ik heb namelijk op de site gezien dat er mensen zijn die deze 2 soorten wel combineren met andere territoriale tanganyika's.

JohnP

Bericht door JohnP » 10 okt 2013, 11:33

Rudy schreef:Lees je eerst even wat in...
Je gaat dus keuzes moeten maken.
Bedankt voor je reactie, op dit moment ben ik me aan het inlezen en verdiepen, in deze voor mij onbekende tak van de hobby. Vandaar dat ik hier vragen stel, alvorens zomaar vissen aan te schaffen en bij elkaar in de bak te pleuren. Ik heb namelijk op de site gezien dat er mensen zijn die deze 2 soorten wel combineren met andere territoriale tanganyika's.[/quote]
Ja dat kan maar dan zijn de bakken ook vaak groter. :D

Plaats reactie