Nieuwe 100cm bak.

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
AntonvdBerg

Nieuwe 100cm bak.

Bericht door AntonvdBerg » 02 dec 2013, 21:05

Als alles goed gaat komt er morgen een andere bak, een 100cm bak, ter vervanging van de 60cm bak waar ik een paar maanden geleden mee begonnen ben.
Vanuit de oude bak gaat het groepje Similissen, 9 volw en ong 4 jongen, over naar de nieuwe en daar willen we graag een andere soort bij.
Nu is de wens dat het een mooi gekleurd en actieve soort wordt.
Ik heb uiteraard gekeken in het topic over de combinaties, maar wellicht zijn er nieuwe inzichten. ;)

Alles tips en adviezen zijn erg welkom!

Alvast erg bedankt!
Laatst gewijzigd door AntonvdBerg op 02 dec 2013, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Didier

Re: Nieuwe 100cm bak.

Bericht door Didier » 02 dec 2013, 21:41

een kleine rotsbewoner moet mogelijk zijn. Dan denk ik aan julidochromis transcriptus of iets dergelijks. Een koppel leleupi of een andere kleinere neolamprologus...

Wat zeker kan is een groepje pumilus. Dan kan je de bak mooi inrichten met stenen, schelpen en planten.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 02 dec 2013, 21:56

Een neolamprologus koppel moet kunnen - let wel daar bij op dat je ofwel begint met een bestaand koppel, of het koppel laat vormen uit een groepje jonge dieren.

Dan kan je bijv denken aan:
Neolamprologus buescheri
Chalinochromis brichardi/popelini
Julidochromis ornatus / transcriptus / dickfeldi
Neolamprologus obscurus
Neolamprologus bifasciatus (denk ik, is een soort waar niet veel ervaring mee is voor zover ik weet)
Neolamprologus savoryi
Neolamprologus modestus
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

AntonvdBerg

Bericht door AntonvdBerg » 02 dec 2013, 22:45

Ik zal er eens in duiken!

Zitten er trouwens ook soorten bij waarvan mensen uit ervaring kunnen vertellen die niet zo schichtig zijn?
We hebben de bak bij ons op het uiteinde van de eettafel staan en het zou leuk zijn voor de kinderen dat ze ook nog eens vissen te zien krijgen.
Tis nu nog geregeld een lege bak met slakkehuizen :D
Ik ga de omschrijvingen eens doorlezen van bovengenoemde soorten, maar bij het volgen van het forum valt me wel op dat het gedrag van de soorten nogal eens afwijken van wat er beschreven is.
Kan me oa voorstellen dat het te maken kan hebben met herkomst, kweekvorm etc.

AntonvdBerg

Bericht door AntonvdBerg » 03 dec 2013, 07:18

Gisteravond veel gelezen en bekeken..
Afgaande op de plaatjes dan kom ik al gauw bij de Neolamprologus buescheri uit, schitterend visje om te zien. :D
Maar wanneer ik dan het forum bekijk op de combi met een slakkenhuisbroeder (Similis in de geval) in een meterbak, dan is het een niet-vanzelfsprekende combi.
Nu hou ik wel van een uitdaging, alleen mogen de vissen hier niet onder lijden natuurlijk!
De vraag is dan ook of (en zo ja, hoe) deze combi kans van slagen heeft.
Heeft de inrichting van de bak ook nog invloed hierop of?
Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben, positief/negatief?

Alvast wederom bedankt mensen!

Dan

Bericht door Dan » 03 dec 2013, 10:49

Hi Anton,

Ik heb een meterbak met vergelijkbaar bestand.
Een volwassen koppel similissen, een 8 tal halfwasjes en een paar jongen.
Daarbij heb ik er (tijdelijk) een viertal jonge simochromissen isanga bij die opgroeien,deze zijn ongeveer 3cm.
Mijn ervaring is dat de similissen duidelijk de baas zijn en de hele bak claimen, :(
de simo`s worden in een hoek van de bak gedreven zodra ze zich laten zien.
Door wat planten en extra rotsen te plaatsen gaat het wat beter, maar ideaal is het niet.

De similissen zijn pittige visjes die hun territorium fel verdedigen, zeker als ze jongen hebben.
Als je er vissen bij wilt zetten zul je in ieder geval een soort moeten nemen die zijn mannetje kan staan. :wink:
Uiteraard is dit mijn ervaring en kan het in andere gevallen wel goed gaan, maar ik zou zeggen hou rekening met het temperament van de visjes bij het uitkiezen van medebewoners.

gr.
Dan

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 dec 2013, 12:47

Ik heb zelf geen ervaring met de Buescheri, misschien iemand anders op het forum?

Kan ook zijn dat elders op het forum er al iets over is gepost: search.php?keywords=buescheri&terms=all ... mit=Zoeken

Veel leesplezier 8-)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Rever

Bericht door Rever » 03 dec 2013, 21:03

AntonvdBerg schreef:Ik zal er eens in duiken!

Zitten er trouwens ook soorten bij waarvan mensen uit ervaring kunnen vertellen die niet zo schichtig zijn?
We hebben de bak bij ons op het uiteinde van de eettafel staan en het zou leuk zijn voor de kinderen dat ze ook nog eens vissen te zien krijgen.
Tis nu nog geregeld een lege bak met slakkehuizen :D.
Dan kan ik iig een 10-15 stuks pumilus aanraden voor de middelste en bovenste waterlaag. Zijn echt nergens bang voor, komen zelfs naar je hand toe bij het schoonmaken. Kunnen bovendien een hoop hebben.
Heb ze zelf in een meterbak met wat similis, synos en een calvus.

Het lijkt wat standaard maar misschien ook voor jou een optie?

MPS

Bericht door MPS » 03 dec 2013, 21:15

Mooneater schreef:Ik heb zelf geen ervaring met de Buescheri, misschien iemand anders op het forum?

Kan ook zijn dat elders op het forum er al iets over is gepost: search.php?keywords=buescheri&terms=all ... mit=Zoeken

Veel leesplezier 8-)

Ik heb een groepje N. buescheri "Kachese" gehad in een meterbak tezamen met een trio L. callipterus...

Dat ging er ongeveer zo toe:
Afbeelding

Afbeelding

;)

Maar eigenlijk alleen naar elkaar. Ze keken totaal niet naar de slakkenhuiscichliden om.
Deze soort is echt heel agressief naar soortgenoten. Ik ben begonnen met 7 jonge exemplaren, om een koppel te vormen. Dat is gelukt, maar van de 5 "overblijvers" heeft er slechts eentje de bak levend verlaten :( . De rest werd allemaal om zeep geholpen door het koppel. Houd er dus rekening mee dat je snel moet ingrijpen als ze gaan koppelen.

Ik denk dat de meeste Neolamprologussoorten overigens wel voldoende pit hebben om, indien de bak goed is ingericht (half slakkenhuiskerkhof en half rotspartij tot aan het wateroppervlak, met wat slimme gezichtsveldbrekers (hoge stenen of planten)), prima in een meterbak met een kolonie similis kunnen....
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Plaats reactie