180x60x50

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
svennie

180x60x50

Bericht door svennie » 19 dec 2013, 22:46

hallo,

Ik heb al verschillende jaren een Malawi-mbunabiotoop maar dat neemt niet weg dat ik hier ook al enkele jaren lid ben. Als tiener ben ik namelijk ooit begonnen met een Tanganjika-meterbakje. Volgens mij komen mijn eerste vissen van Wilfried van der Elst, die mijn vader kende van bij een lokale aquariumclub.

Ik sta momenteel in dubio waarbij ik enkele opties heb:

1. Ik blijf bij malawi's maar zou dan overschakelen op soorten uit het Lethrinops-geslacht
2. Overschakelen naar Tanganyika dit bestand
- koppel Altolamprologus Calvus Black
- schooltje Cyprichromis Leptosoma utinta of bulu point
- koppel Julidochromis Transcriptus
- groepje Lamprologus Multifasciatus
- koppel Xenotilapia Papillio of Callochromis melanostigma
- 5 Synodontis lucipinnis
3. Of nog een stapje hoger, overschakelen naar de ADHD-broertjes uit het Tanganyikameer
- 15 Tropheus moorri: vooral de geel/zwarte en oranje/zwarte varianten kunnen me bekoren (kiriza, Ikola, black bemba en bulu point)
- Eretmodus cyanostictus of Spathodus erythrodon
- koppel Telmatochromis vittatus
- 5 Synodontis lucipinnis

Kunnen deze combinaties in mijn bak?
Uit hoeveel soorten kan het Cyprichromis-schooltje bestaan en in welke verhouding?
Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen Eretmodus en Spathodus? Het zijn tenslotte 2 op elkaar lijkende soorten die toch onder een verschillend genus vallen.

Zo ziet mijn bak er ongeveer uit. Al zijn er nu wel wat meer algen te zien dan op de foto.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Dirkteur

Re: 180x60x50

Bericht door Dirkteur » 20 dec 2013, 08:08

Erg mooie bak!

Tanganyika's zullen hem zeker appreciëren!
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 20 dec 2013, 12:25

svennie schreef: Kunnen deze combinaties in mijn bak?
Dat denk ik wel, Callochromis melanostigma kan je beter in een harem houden als ik me niet vergis.
Uit hoeveel soorten kan het Cyprichromis-schooltje bestaan en in welke verhouding?
Het is beter, ivm kruisingen, om Cyprichromis soorten niet te mixen.
Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen Eretmodus en Spathodus? Het zijn tenslotte 2 op elkaar lijkende soorten die toch onder een verschillend genus vallen.
Qua gedrag en verzorging zijn Eretmodus cyanostictus en Spathodus erythrodon identiek. Spathodus lijkt wel wat gevoeliger te zijn voor bloat. Spathodus marlieri verschilt wel van de eerder genoemde 2 en is (dacht ik) agressiever.

Al met al een toffe bakmaat waar je veel kanten mee op kan! Je zou ook kunnen denken aan een combinatie van cyprichromis met een groep xenotilapia's, bijv bathyphilus of ochrogenys.
Als medebewoners bij de Tropheus zou je nog kunnen kijken naar Interochromis loocki, Simochromis babaulti en Petrochromis famula.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

CoenB

Bericht door CoenB » 21 dec 2013, 18:52

Lethrinops is wel heel erg leuk :wink: heb ik nu ook (sorry ben inderdaad overgestapt)

Optie 2 is ook heel erg mooi, veel verschillende karakters om naar te kijken, dat heeft mij altijd getrokken in de tang's (t.o.v. de malawi's). ik zou echter geen xeno's en multi's samen houden.

Heb zelf Xeno. sp ochrogenys ndole gehad, hebben wat pit en maken leuke kraters...

svennie

Bericht door svennie » 22 dec 2013, 17:32

Mooneater schreef:
Het is beter, ivm kruisingen, om Cyprichromis soorten niet te mixen.
Foutje, ik bedoelde eigenlijk niet het aantal soorten maar hoe groot het schooltje mocht zijn.

Plaats reactie