175x60x60 (de bak van Mars)

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Marcel_L

175x60x60 (de bak van Mars)

Bericht door Marcel_L » 07 jan 2014, 22:46

Beste Forumleden,
Al sinds een jaar of 25 heb ik verschillende aquaria gehad. De laatste jaren met Malawi’s. Ik zit echter te dubben om over te stappen naar Tanganyika’s. Nog steeds vind ik de vissen die ik nu heb zwemmen erg mooi zijn. Echter blijken verschillende “koppels/trio's” toch allemaal mannen te zijn, die elkaar nu enigszins het leven zuur beginnen te maken. Ik ga het bestand zeker aanpassen en misschien stap ik dus wel over, omdat ik denk dat Tanganyika’s wat meer “divers” zijn. Ik heb onder andere op deze site al veel info gevonden.
Mijn bak is 175x60x60, met een zelf gemaakte achterwand. Ook heb ik er een grote zelfgemaakt rots (links) erin gezet waardoor diepte ontstaat. Op een paar losse stenen (rechts) na is de rest zand. Als filter zit er een bioloog onder en een potfilter.

Afbeelding

Ik zat aan het volgende bestand te denken:
Cyprichromis leptosoma Utinta (10?)
Altolamprologus sp. Sumbu Shell (4)
Xenotilapia ochrogenys (8?)
Synodontis lucipinnis (5)

Denken jullie dat deze soorten bij elkaar kunnen en dat ze elkaar kwa gedrag niet in de weg zullen zitten? En zijn deze aantallen goed om wat van het natuurlijke gedrag te kunnen laten zien?

In eerste instantie zou ik er ook nog wel een koppel Julidochromis ornatus of Neolamprologus leleupi willen maar ben er inmiddels wel achter gekomen dat dat waarschijnlijk geen goed plan is.

Groet,
Marcel
Groet,
Marcel_L

Mooneater
Contacteer:

Re: 175x60x60 (de bak van Mars)

Bericht door Mooneater » 07 jan 2014, 23:01

Welkom!

Fraaie bak! Vooral mooie bealging!

Het visbestand dat je voor ogen hebt moet volgens mij prima kunnen, en is gezien de hoeveelheid zand ook prima geschikt voor jouw bak.

Qua cyprichromissen kan je nog denken aan een stuk of 5 extra. De ochrogenys heb ik geen ervaring mee hoeveel dat er zouden moeten zijn (maar 8 lijkt me een mooi aantal om mee te beginnen).
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Didier

Bericht door Didier » 08 jan 2014, 08:49

bestand lijkt me ook redelijk goed. Ik zou wel meer cyps nemen, 20 stuks is goed mogelijk. Dit zal het gedrag en de gezondheid van de vissen ook ten goede komen. Als je de inrichting zo laat, dus geen extra stenen zou ik wel de synos eruit laten. Voor de rest een mooi bestandje! en prachtige algen!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 08 jan 2014, 17:04

Heb zelf de combi ochrogenys/ synodontis gehad. Ik was er niet gelukkig mee.
Als de xeno mannen een nest gadden gemaakt walsten de syno`s ze s`nachts weer plat. waardoor bij mij de ochrogenys nooit op kleur kwam en verpieterden.

Marcel_L

Bericht door Marcel_L » 09 jan 2014, 19:53

Bedank voor de reacties. Beter dus om de meervallen er niet in te stoppen.
Groet,
Marcel_L

JohnP

Bericht door JohnP » 09 jan 2014, 21:48

Ook zou ik de combi Cyprichromis en xeno's niet gauw meer doen.
De mannetjes van de cyp's zijn erg pikkerig naar de xeno's vooral als de cyp's continu pronken.
Misschien is de Paracyprichomis een idee is een wat rustige soort.

MPS

Bericht door MPS » 10 jan 2014, 08:11

JohnP schreef:Ook zou ik de combi Cyprichromis en xeno's niet gauw meer doen.
De mannetjes van de cyp's zijn erg pikkerig naar de xeno's vooral als de cyp's continu pronken.
Misschien is de Paracyprichomis een idee is een wat rustige soort.
Paraycps zijn inderdaad rustiger, maar deze zijn ook wel weer meer rotsgebonden (zeker P. nigripinnis)...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Edin

Bericht door Edin » 10 jan 2014, 09:50

Hier kan je prima Cyprichromis zonatus bij houden als alternatief.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Marcel_L

Bericht door Marcel_L » 10 jan 2014, 18:52

Ook weer bedankt voor de reacties. Altijd leuk hoe hierdoor je eigen ideeën weer aangepast worden;) Ik waardeer alle adviezen zeer.

Cyprichromis zonatus had ik eigenlijk nog niet serieus over nagedacht omdat ze met op plaatjes nog niet waren opgevallen.
Ik had wel aan Paracyprichromis gedacht, maar mijn (in eerste instantie) overweging was dat ik graag wat kleur zou zien, naast interessant gedrag. Zo op de foto's die je overal op internet vind is een blue neon een mooi visje, maar ik vind de kleuren van Cyprichromissen mooier. De opmerking van JohnP neem ik zeker serieus, omdat het welzijn op de eerste plek moet komen. Als hoofdbewoners had ik steeds de Xenotilapia ochrogenys in gedachten (relatief klein, interessant gedrag en mooie kleuren). Maar ik merk al langzamerhand wel dat hiermee wel een aantal combinaties niet ideaal zijn. Zijn er andere Xeno's die wel een goede combi zijn met Cyps (en met syno's)?
Groet,
Marcel_L

Edin

Bericht door Edin » 10 jan 2014, 18:55

Ze combineren prima met zonatus ;)
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Marcel_L

Bericht door Marcel_L » 10 jan 2014, 22:30

Ik heb even wat gegoogled en wat blijkt: zonatus combineert ook prima met frontosa :)

Even zonder dollen, de zonatus ziet er ook best mooi uit geel met stepen. Op youtube staan een aantal fraaie filmpjes waar het mannetje een vrouwtje probeert te paaien. Dat geeft weer wat om over na te denken....
Groet,
Marcel_L

Plaats reactie