Visbestand 200*70*60

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Maurice1981

Visbestand 200*70*60

Bericht door Maurice1981 » 27 jan 2014, 21:13

Ik ben me flink aan het inlezen (en plaatjes kijken, wat zijn er veel Tropheus soorten! :shock: ) voor mijn nieuwe visbestand in mijn 200x70x60 bak.

er komt in ieder geval 1 soort tropheus in, geen mix. Wat is een mooi aantal om mee te beginnen, een stuk of 20 dacht ik?

Tropheus soorten die mijn interesse tot nu toe gewekt hebben:
- Moliro
- Chipimbi
- Lupota
- Kachese
- Red Rainbow

Bijvissen:
Ik vind de Eretmodus cyanosticus erg gaaf, zover ik kan nalezen past deze goed bij Tropheus kwa voeding en gedrag.
hoeveel van deze vissen zouden mogelijk zijn bij een groep Tropheus in mijn bak?

daarnaast heb ik al 2 schooltjes synodontis in bezit, de PWZ (6x) en de lucipinnis (7x)
zouden deze naast de eretmodus erbij kunnen? en zijn beide syno soorten geschikt (voeding)? of eventueel allebei tegelijk?

ik hoor graag jullie meningen!
200x70x60 / Tropheus moorii "katoto"

Didier

Re: Visbestand 200*70*60

Bericht door Didier » 27 jan 2014, 21:41

mooie bakmaat om te beginnen. Voor tropheus kan je hier zeker veel mee doen. Het bestand dat je op het oog hebt lijkt mij ook niet te veel. Best kan je hier wat tropheini bakken opzoeken met gelijkaardige maten om zo info te vinden over wat mogelijk is.

robert

Bericht door robert » 27 jan 2014, 21:53

Met zo'n bakmaat zou ik toch wel voor een groep van 25 tropheus gaan.
Ik heb er hier 25 op 200x50x50 zwemmen, maar dat is net iets te druk naar mijn zin.
Maar met een hele bodem bezaaid met stenen, vertonen ze evengoed wel mooi natuurlijk gedrag.

Edin

Bericht door Edin » 27 jan 2014, 22:10

Ik weet niet of ik moet lachen of moet huilen als ik deze adviezen lees :|
Ik heb heel wat Tropheus gezien door de jaren, maar nog nooit, maar dan ook nooit natuurlijk gedrag gezien wanneer je er 25 in een dergelijk aquarium propt. Misschien hebben we een ander idee bij wat natuurlijk gedrag is, dat zou het verschil verklaren.

Natuurlijk gedrag is (voor mij) niet:

- pispaaltjes die half aangevreten rondzwemmen
- vissen die aan de voorruit kleven door gebrek aan ruimte
- dieren die weinig kunnen grazen door gebrek aan graasplekken en of ruimte
- dieren die continu druk zijn

Mijn advies: koop een bewezen groep van een andere hobbyist, bij voorkeur 15-20 dieren.
Zo heb je een groep die zich via de natuurlijke weg verder kan uitbreiden.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

robert

Bericht door robert » 27 jan 2014, 22:23

Reactie zelf verwijderd :mrgreen:
Laatst gewijzigd door robert op 27 jan 2014, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Edin

Bericht door Edin » 27 jan 2014, 22:43

Het is geen wijsneuzerij, maar gewoon een gegeven. Als je vaak genoeg zou observeren zou je hetzelfde zien.
Ik heb niet zo een trek om iemand over een maand een behandelavies tegen flagellaten te geven omdat hij/zij teveel vis in een te klein aquarium heeft gestopt, met veel stress en ellende tot gevolg.

Wil je een groep Tropheus houden prima, maar er is een fijne grens tussen overbevolken en voldoende bevolken.

En dan nog iets, wat zou ik moeten zien?
Het meerendeel van de mensen die grote groepen Tropheus houdt heeft regelmatig last van bloat achtige verschijnselen, vaak in aquaria die niet al te groot zijn (2.00*0.50*0.50), lijkt mij geen trend maar een duidelijk gevalletje oorzaak gevolg.

- veel vis, veel strijd, veel stress
- veel watervervuiling

Oorzaak, gevolg...
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

robert

Bericht door robert » 27 jan 2014, 22:50

Ik ben het met je eens dat bij een aantal soorten en niet juiste inrichting een bak snel overbevolkt is.
En ik zou dit niemand aanraden.
Ik heb vier verschillende tropheus soorten gehad en de maswa is veruit de makkelijkste.

Maar ik mag hier dood neervallen als ik een aangevreten vin heb.
Mijn vissen grazen allemaal en geen van hen zit tegen het glas geplakt.
Je reactie is naar mijn idee kort door de bocht en zou best iets anders geformuleerd kunnen worden :wink:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 27 jan 2014, 22:54

Tja... wat is "wijs"... ?
Tropheus houden in een aquarium en de dieren proberen zo "correct" mogelijk te houden ...
Dat ze het beter doen in een grote groep lijkt de standaard, maar is dit ook zo ?

Verschillende liefhebbers die de kans kregen om zelf eens te gaan duiken in Het Meer ...en de moeite namen om het gedrag van deze dieren eens deftig te bestuderen komen tot een ander inzicht.
Verschillende soorten Tropheini leven in kleine groepjes of harem's en dit met verschillende soorten door elkaar.

Het Meer en een aquarium zijn natuurlijk 2 verschillende zaken...maar toch kan men succesvol de leefgewoonten van Tropheini in een bak nabootsen.
Allerlei kleine groepjes/harem's en verschillende soorten door elkaar. Zolang er maar voldoende afleiding is. Dit wilt niet zeggen dat de bak volgepropt dient te worden.

Meerdere leden hier op het forum en elders, houden op deze manier Tropheus, Petrochromis, pseudosimochromis, Simochromis, enz... en dit met succes.
Geen dieren die aan de ruit hangen, geen dieren die steeds de peanut zijn, geen gestreste situatie in de bak.

Niets nieuws, enkel maar eens herhaald.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 27 jan 2014, 23:02

Blijft toch altijd de eeuwige discussie hier.

En niemand kan er wetten op schrijven.

Mijn eigen ervaring: steek (te) weinig tropheus in een bak en je hebt ellende. Steek er voldoende in en alles gaat goed.
Waar de grens ligt tussen voldoende en teveel weet volgens mij niemand.

Nog steeds wordt hier altijd als wet gesteld, veel stenen, weinig vissen. Terwijl op 101 internationale fora het tegenovergestelde wordt gedaan, weinig stenen, veel vissen.
Ik denk dat niemand het echt weet, een aquarium is nooit (!!) een biotoop, enkel een probeersel om in de buurt te komen van de oorspronkelijke planten ed en volgens mij...kan goede raad nooit kwaad, maar zijn ervaringen minstens zo belangrijk dan overtuigingen.
Je kan nooit succesvol een (HET) meer nabootsen met een aquarium (zoals wij die hebben), nooit! Blijf het gerust beweren... :wink:

De éne groep is de andere niet, net zoals bvb bij honden (misschien niet het beste voorbeeld) is de éne hond is de andere niet. Al neem je honden van hetzelfde ras, dezelfde nest, dan zal bvb de éne graag in de auto zitten en slapen, en de andere het haten en van het moment de auto start wild tekeer gaan.

Ps, mijn eigen ervaring met Tropheus: Bemba (was mijn aller-eerste groep), Ujiji, Duboisi, Maswa, Moliro, Red Kachese, Ilangi, Kiriza, Ikola, Red Bulu, Chaitika, en Kasakalawe. Misschien zegt dat toch iets?

Mijn mening...elke Tropheus houder wordt vroeg of laat wel eens getroffen door de typische Tropheus ziekte. Welke inrichting, welk aantal, welk...ook. Jammer want het zijn en blijven prachtige vissen.

Goede raad ten harte nemen is belangrijk, maar "het beste" ligt ergens in de buurt. Hoever er van af...weet niemand.
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

robert

Bericht door robert » 27 jan 2014, 23:15

Ik heb ook uit ervaring de gulden middenweg gekozen.
Kleine groepen(15 stuks) waarvan een maal Wild vang, niets dan oorlog.
Groep van 20 stuks moliro, oorlog.
Groep van 18 stuks maswa, niets aan de hand.
Groep van 25 stuks maswa, niets aan de hand en al 2,5 geen ziektes en kweken als konijnen.

Alleen met voeren deelt de grootste man soms een knauw uit.

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 27 jan 2014, 23:23

Wat bij de éne goed gaat, kan bij de andere fout lopen, en andersom.

Als we bepaalde basisregels volgen ligt de wijsheid wel wat in het midden waarschijnlijk... :wink:
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

robert

Bericht door robert » 27 jan 2014, 23:30

Zo is het maar net.

Maar goed de topic starter heeft een flinke plens water meer dan mijn bak volgens mij.
Dus ik dacht in dat geval dat 25 stuks goed zou moeten kunnen.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 28 jan 2014, 08:38

Wat mij in de discussie steeds verbaasd is het volgende:

Tropheus in grote groepen werden in het verleden (toen er nog geen internet was, en korter geleden)
in het meer waargenomen door mensen die daar veelvuldig doken.
Boeken vol werden erover geschreven, compleet met foto's van de waarnemingen.

Nu schijnt het recent zo te zijn dat de Tropheus in harums worden waargenomen.

De beestjes zullen zich in zo'n korte evolutietijd toch niet anders zijn gaan gedragen?

Ik neem dus aan dat je in zo'n onmetelijke watervlakte ziet wat je wilt zien.
Mensen die goede ervaringen hebben met Tropheus in harums zien filmpjes, foto's
en horen van waarnemingen die hun ervaringen bevestigen.
Voor mensen die goede ervaringen hebben met Tropheus in groepen geldt hetzelfde.

In zo'n onmetelijk meer zullen groepen Tropheus best uit elkaar vallen en in hele kleine groepjes,
of in harums opsplitsen.
Daarentegen zullen verschillende harums elkaar tegenkomen en tijdelijk als groep verdergaan.
Kortom: ''de waarheid'' (die nooit bestaat) zal wel in het midden liggen.

Persoonlijk begin ik mijn groep Tropheus meestal met 15 jonge dieren.

Uitgaande van de verschillende kleuren tussen de diverse varianten Tropheus,
die (volgens de overlevering) zou zijn ontstaan door de door zandstroken onderbroken niches
(ook dit is reeds lang geleden in boeken beschreven)
vind ik wel dat verschillende soorten Tropheus in een bak not done is.

ALLE Tropheus kunnen kruisen in het aquarium :roll:

Deze situatie is onvergelijkbaar met de natuur.
Zet jezelf in een hele kleine ruimte gedurende jaren met een onmogelijk lelijke dame,
en zie wat er dan na verloop van tijd toch gaat gebeuren....je gaat haar waarschijnlijk steeds mooier vinden... :wink:

Edin

Bericht door Edin » 28 jan 2014, 08:48

Dirkteur schreef: Mijn mening...elke Tropheus houder wordt vroeg of laat wel eens getroffen door de typische Tropheus ziekte. Welke inrichting, welk aantal, welk...ook. Jammer want het zijn en blijven prachtige vissen.
Klinklare onzin dit. Je probeert iets te romantiseren wat niets te maken heeft met termen als 'geluk', 'pech' en 'toeval'. Flagellaten zijn ALTIJD het gevolg van een verminderde weerstand, wat voortkomt uit stress en gebrekkige voeding.

Stress door:

- Medebewoners
- Gebrek aan beschutting
- Slechte waterkwaliteit

Dat is niet onderhevigd aan de mening van een Tropheushouder.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 28 jan 2014, 10:47

Ik denk niet echt dat beide kampen tot elkaar gaan komen op korte termijn ;)

(ik was zelf overigens altijd in de overtuiging dat we Tropheus vooral in groepen gehouden worden zodat de agressie verdeeld kan worden, niet zozeer omdat dit perse iets te maken heeft met de natuurlijke situatie)

Anyhow, wat betekent dit concreet voor de topic starter? Als ik zo uit de opmerkingen heen en weer mag concluderen, zou een groep van ongeveer 15 dieren moeten volstaan?
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie