Visbestand 200*70*60

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Willy

Re: Visbestand 200*70*60

Bericht door Willy » 28 jan 2014, 19:53

Discussies over Tropheus schijnen hier altijd uit de hand te lopen.

De gedachte dat je het beste een mix van Tropheini kan houden vind ik wel interessant, maar er zijn onderwaterfoto's genoeg van grote scholen Tropheus en Petrochromis. In het nieuwe boek van Ad Konings staat bijvoorbeeld een foto van een groep Tropheus brichardi die uit vele tientallen exemplaren bestaat. Ik denk al gauw een paar honderd.

Verder mag ik toch aannemen dat een aquarium van 200*70*60 groot genoeg is voor een groep Tropheus? De laatste jaren lijken de eisen steeds hoger te komen liggen. Vroeger had je met een Rio 400 van Juwel een piekfijn onderkomen, maar tegenwoordig word je er bijna om verketterd.

Groet,

Willy

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 28 jan 2014, 20:09

Willy schreef:Discussies over Tropheus schijnen hier altijd uit de hand te lopen.

De gedachte dat je het beste een mix van Tropheini kan houden vind ik wel interessant, maar er zijn onderwaterfoto's genoeg van grote scholen Tropheus en Petrochromis. In het nieuwe boek van Ad Konings staat bijvoorbeeld een foto van een groep Tropheus brichardi die uit vele tientallen exemplaren bestaat. Ik denk al gauw een paar honderd.
In datzelfde boek staan ook foto's van Martin Geerts waarin je juist geen groepen ziet. Daarnaast vermeld Ad dichtheden gebaseerd op onderzoek (zie het boek voor de referenties), waarbij dichtheden van T. moorii uitkwamen op 1 volwassen vis per 4 m2, en bij T. sp. "black" op tussen de 1 per vierkante meter op een diepte van <4 meter, en 1 per 10 vierkante meter op een diepte van 3 tot 6 meter.

Het is maar net hoe je het boek wil interpreteren natuurlijk, zoals Art al zei ;)

Ik heb daar bijvoorbeeld ook grote groepen Ophthalmotilapia gezien (dames), maar zo houden we ze ook niet... (en er is niemand die eraan twijfelt dat dat geen groepsvissen zijn)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

robert

Bericht door robert » 28 jan 2014, 20:58

Interessante discussie..

Misschien moet de tropheus sectie maar eens aangepast worden.
Dat voorkomt dat men soms onnodig wordt neergesabeld, als men iemand advies geeft.

Willy

Bericht door Willy » 28 jan 2014, 21:43

Mooneater schreef:
Willy schreef:
Het is maar net hoe je het boek wil interpreteren natuurlijk, zoals Art al zei ;)
Bij mijn weten interpreteerde ik niet. Ik wilde alleen maar aangeven dat je in de natuur veel verschillende mogelijkheden kunt tegenkomen. En dan nog weet je niet of het voorbeeld uit de natuur in het aquarium ook werkt.

De norm is altijd geweest dat je Tropheus het beste in een groep kunt houden, om de agressie te dempen. Maar als het beter is om een gemengde groep Tropheini te houden, dan is dat voor mij een nieuw (en interessant) gezichtspunt. Alleen, hoe stel je zo'n combinatie samen? Dat lijkt me niet zo eenvoudig.
robert schreef:Interessante discussie..

Misschien moet de tropheus sectie maar eens aangepast worden.
Dat voorkomt dat men soms onnodig wordt neergesabeld, als men iemand advies geeft.
In mijn ogen is iemand neersabelen altijd onnodig. Je bent het met elkaar eens of niet en dat kun je op een respectvolle manier uiten.

Groet,

Willy

Maurice1981

Bericht door Maurice1981 » 29 jan 2014, 12:50

Interessante reacties op mijn vraag en ook een interessante discussie.
Ik ga in mijn eerste Tanganyika visbestand in ieder geval niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden, en b.v. niet experimenteren met mixen van soorten tropheini.
Omdat in het verleden en heden volgens mij genoeg successen bekend zijn met een groep tropheus per bak, ga ik dat ook aanhouden.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is mijn idee wat betreft bijvissen? In welke samenstelling en hoeveel Eretmodus zou ik bij een groep Tropheus kunnen houden?
En welke Synodontis past hierbij nog het beste, de Lucipinnis, de PWZ of maakt dat niet uit?
200x70x60 / Tropheus moorii "katoto"

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 29 jan 2014, 12:53

En welke Synodontis past hierbij nog het beste, de Lucipinnis, de PWZ of maakt dat niet uit?
De S.lucipinnis doet het van de Synodontis het beste op een "groen dieet".

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 03 feb 2014, 18:04

Een koppeltje eretmodus is mooi. De kans dat er snel meer bij komen is dan groot :).
Overigens, of je nu met 12, 15, 20 of meer tropheus start, na een jaar zwemmen er waarschijnlijk al een boel pubers omheen (om de discussie nog maar even aan te wakkeren ;)).

Plaats reactie