vervelende cyps

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
UiTje82

vervelende cyps

Bericht door UiTje82 » 26 sep 2014, 17:50

Ik heb nu ruim bijna 2 jaar cyps en melanogenys bij elkaar in een 180x70x70 aquarium. De cyps beginnen nu vervelend te doen richting de Melanogenys door steeds van boven af druk alles weg te jagen. Ik heb 8 mannen en 10 vrouwen cyps.
Ook zwemmen ze niet meer samen in een school vanwege de drukke mannetjes cyps. De mannetjes hebben allemaal een plekje. De meeste vrouwen en enkele mannen verschuilen zich allemaal achter stenen of tussen de Vallisneria. Alleen de vrouwen met jongen verschuilen zich niet en worden met rust gelaten door de mannetjes. Ik heb pas de hele inrichting verandert en de vissen even uit de bak gehaald. Helaas blijven ze allemaal hun plek claimen en de X.Melanogenys lastig vallen.

Ik ben met 9 3/6 melanogenys begonnen. 1 man is vorig jaar door onbekende reden overleden. Daarna heeft het dominante mannetje het andere mannetje afgemaakt. Hij ging hem de hele bak achterna. Nu nog 1 man over met een hele harem. Dit mannetje komt helaas niet echt meer op kleur.

Ik ben nu aan het twijfelen om iets te doen. Graag wil ik de X.Melanogenys weer mooi op kleur zien en de cyps niet zo vervelende doen :D :D Om de X.melanogenys mooi te laten kleuren moet ik meer mannen toevoegen.
Als ik alle filmpjes bekijk met cyps zwemmen ze altijd in scholen hoe krijg ik dat weer terug? Aantal mannetje eruit halen en wat meer vrouwen toevoegen?

De bak is 50% zand, 25% steen en 25% Vallisneria

UiTje82

Re: vervelende cyps

Bericht door UiTje82 » 26 sep 2014, 20:25

Om een idee te krijgen een paar fotos met mijn telefoon gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe de X.mela eruit zag

Afbeelding

oostijnoo

Re: vervelende cyps

Bericht door oostijnoo » 26 sep 2014, 20:48

Ik heb nooit in mijn bakken gezien dat volwassen of bijna volwassen Cyp's in scholen rond trokken, enkel jonge dieren doen dit...
Het zijn uiteindelijk etters, alle varianten...dat is alvast mijn ervaring.
Wat mij telkens opvalt is dat de dieren graag in het midden van de bak hun "ding" doen, nooit in een hoek.
Ik ga ervan uit dat de bakinrichting daar naar moet zijn.
Dus een hoek voor de Cyp's en een hoek voor de Xeno's gaat niet lukken, mijn inziens...
300x220x95
No lift...like an airlift.

Plaats reactie