Nieuwe bak 200 x 60 x 60 -> Malawi of Tanganyika

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
de ware

Nieuwe bak 200 x 60 x 60 -> Malawi of Tanganyika

Bericht door de ware » 14 aug 2015, 13:23

Sinds kort lid van het forum bij de vrienden (neem ik aan :D ) van malawifreaks en daar volgend bericht gepost:
Hi,

Nieuw hier op het forum. Als dit niet in de juiste rubriek staat laat maar weten...

Ben volop plannen aan het maken om een nieuwe bak te gaan bouwen voor in onze nieuwbouwwoning.
Oorspronkelijk idee was bij mijn oude liefde te blijven en er een Amazonebiotoop in in te richten. De twijfel is echter toegeslaan en Malawi of Tanganyika zijn op vandaag een ernstige optie geworden.
Het antwoord op de vraag Malawi of Tanganyika is op dit forum misschien wat voorspelbaar maar desalniettemin...
Mijn voorkeur gaat uit naar Tanganyika's, daar heb je een paar soorten die zo iets mysterieus om zich hebben (vooral Altolamprologus calvus). Als hoofdbewoners zou ik dan graag enkele neolamprologus leleupi hebben.
Ik heb her en der reeds gelezen dat je er daarvan hoogstens 2 kan houden gezien ze nogal agressief zouden zijn naar elkaar toe. Anderzijds zie ik foto's en filmpjes waar er in 1 bak toch meerdere exemplaren worden gehouden.

Ik ben geen voorstander om biotopen te gaan mengen. Maar als ik kies voor Tanganyika's ga ik het sowieso jammer vinden dat 'labidochromis caraeleus' een Malawivisje is. Kan er iemand een bende daarvan gaan uitzetten in het Tanganyikameer :D ? Indien het haalbaar zou zijn Tanganyikavissen te combineren met labidochromis caraeleus (ipv de leleupi's dan) zou ik mijn vooekeur voor biotoopgetrouwheid wel even aan de kant durven zetten.

Graag jullie bemerkingen (je mag uiteraard ook een amazonebiotoop adviseren)
Kan je hier trouwens volgen: http://www.malawifreaks.nl/viewtopic.php?f=4&t=28145

Bij de Malawijongens vind ik niet echt wat ik wil, behalve dan de 'Labidochromus Caraeleus',
De Leleupi's kan ik blijkbaar niet in een groepje van een 10-tal samenhouden,
Malawi's en tangs combineren blijkt ook geen goed idee.
HELP!!!

Ik heb daarnet ontdekt dat bij de Tropheus soorten ook wel de mogelijkheid bestaat om wat kleur in de bak te brengen, daar bestaan ook volledig gele varianten. Maar als ik het goed begrijp kan je bij Tropheus niet eender wat bijsteken omwille van hun nogal strikt dieet...

Voorbeeld van waar ik naar toe wil:
http://www.tanganyika.nl/bakklaasrodenhuis.php

David

Re: Nieuwe bak 200 x 60 x 60 -> Malawi of Tanganyika

Bericht door David » 14 aug 2015, 20:45

Interessante afweging. Ik denk dat Tanganyika meer te bieden heeft qua gedrag. Het is wel minder kleurrijk dan Malawi maar er zijn genoeg varianten met veel (soms subtiele) kleuren. Heb je ook al een school Cyprichromis overwogen?

Tropheus is wel gaaf en passen prima in die bakmaat. Er zijn ook genoeg mogelijkheden met bijvissen maar je moet wel de regels goed volgen want ga je bijvoorbeeld toch verkeerd voer geven dan heb je snel ellende in de bak.

de ware

Bericht door de ware » 17 aug 2015, 19:17

David schreef:Interessante afweging. Ik denk dat Tanganyika meer te bieden heeft qua gedrag. Het is wel minder kleurrijk dan Malawi maar er zijn genoeg varianten met veel (soms subtiele) kleuren. Heb je ook al een school Cyprichromis overwogen?
Neen ik had nog geen school Cyprichromis overwogen... Nu wel :D
You nailed it mennnn!!! :lol:

Nieuw bestand om te starten:
12 à 15 Cyprichromis Leptosoma Tricolor Yellow ('Labidochromus Caraeleus' is eigenlijk maar een mottig viske :roll: )
6 tal Neolamprologus Leleupi (jonge exemplaren en we zien wel hoe lang dit mogelijk blijft)
4 tal Altolamprologus Calvus
enkele Julidochromis

Later mogelijk aan te vullen met:
Lamprologus Multifaciatus
Xenotilapia papilio
Synodontis

Philipson

Bericht door Philipson » 04 sep 2015, 10:50

Waarom is een groepje leleupi een probleem? Met die bakmaat?
Ik heb ze altijd in zulke groepjes gehad, soms na kweek had ik er een dertigtal zwemmen.

de ware

Bericht door de ware » 17 sep 2015, 18:16

Philipson schreef:Waarom is een groepje leleupi een probleem? Met die bakmaat?
Ik heb ze altijd in zulke groepjes gehad, soms na kweek had ik er een dertigtal zwemmen.
Iedereen zegt dat het notoire ruziemakers zijn en eens volwassen meer dan twee ex. een probleem vormt.
Blijkt dit niet het geval des te beter...

'Ik heb ze altijd in zulke groepjes gehad'. Dat ruikt naar ervaring...
Ik zie ze op sommige foto's knalgeel, op sommige foto's eerder oranje en naar mate ze oduer worden zelfs met wat zwarte tinten. Ik heb een absolute voorkeur voor de gele exemplaren. Is dit een aparte variant, gewoon de belichting van de foto's, of louter een kwestie van geluk hebben?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 sep 2015, 21:25

Toch maar even nog wat lezen en info sprokkelen...je heb heel snel veel te veel vis in je bak...als ik het beoogde visbestand zo zie.

Leleupi komt voor in allerlei kleur varianten...er zijn er zelfs met groene vinnen en grijs lichaam.
Maar de gele/oranje varianten zijn natuurlijk de meest voorkomende in de hobby.
300x220x95
No lift...like an airlift.

ariee

Bericht door ariee » 18 sep 2015, 05:10

oostijnoo schreef:Toch maar even nog wat lezen en info sprokkelen...je heb heel snel veel te veel vis in je bak...als ik het beoogde visbestand zo zie.

Leleupi komt voor in allerlei kleur varianten...er zijn er zelfs met groene vinnen en grijs lichaam.
Ik heb er ook 5 stuks zwemmen in mijn bak :wink:

David

Bericht door David » 18 sep 2015, 06:31

Bij Leleupi is het ook een kwestie van goed voeren. Bij mijn groeneters kwamen ze minder aan hun trekken en kleurden ze op den duur minder fel geel.

@Arie, jij hebt inderdaad Eem groepje Leleupi maar ook in een hele grote bak. :shock:

de ware

Bericht door de ware » 18 sep 2015, 09:23

oostijnoo schreef:Toch maar even nog wat lezen en info sprokkelen...je heb heel snel veel te veel vis in je bak...als ik het beoogde visbestand zo zie.

Ik heb inderdaad al gezien dat Tanganyika- en Malawiliefhebbers vaak bakken hebben staan waar het gemiddeld gemeentelijk zwembad jaloers van wordt. 200 x 60 x 60 (wordt trouwens waarschijnlijk 200 x 70 X 70) is toch ook al een stevige bak niet? Het eerder gemeld visbestand gaat over een 25-tal vissen die om en bij de 10 - 15 cm groot worden. Is dat teveel?
De cyprichromissen gebruiken dacht ik vooral de open zwemruimte, de Leleupi's en Calvussen de bodem en rotsen.
Hoe zou je het zelf aanpassen?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 18 sep 2015, 09:54

De bak kan nooit groot genoeg zijn om Tanganyika-vis te huisvesten :!:
Een klassieke 2 meterbak is uiteindelijk heel beperkt. Met 60cm diepte kan je niets.
200x80x50 bijvoorbeeld is veel interessanter.
Bodemoppervlakte is nodig, hoogte niet.

Tja ...een visbestand...dat is een persoonlijke keuze.
Ik zou nooit gaan voor het beoogde visbestand, uiteindelijk een saaie bedoening.
Geef mij dan maar in die 2 meterbak: Spathodus, Eretmodus en Tanganicodus...en dat is het.
Heel de bodem vol stenen, zware stroming erop, massa's licht !
Een echte brandingszone-bak !
Prachtig om zien hoe de Gobies hun ding doen in de stroming, grazen, balsen en pronken.
Alle dieren hebben een plekje en zitten elkaar niet in de weg.

Vis-bestand ...persoonlijk, toch !?
300x220x95
No lift...like an airlift.

NielsO

Bericht door NielsO » 18 sep 2015, 11:29

Visbestand is enorm persooblijk. 20px60x60 is zeker wel wat van te maken. Als je 70cm diepte kan pakken, zeker doen, 60cm hoogte is meer dan zat! Hoge bakken zijn ook lastiger om in te werken ;)

Een groep cyprochromis, een koppel leleupis en een koppel a. Calvus moet makkelijk kunnen in deze bak.

Je zou er dan nog iets bodemgerichts bij kunnen zetten. Slakkenhuisbewoners of een aaltje.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 18 sep 2015, 12:29

200x70x70 is een hele mooie bakmaat. Je hebt daarmee absoluut genoeg mogelijkheden om een heel leuk bestand samen te stellen dat aan je verwachtingen zal voldoen. Het gevaar is wel teveel vis. Nog een uitdaging is dat je vaak met een groepje moet beginnen zodat er een koppel uit kan ontstaan. Daarna zal je wel moeten selecteren. Tenzij je natuurlijk bestaande koppels weet te bemachtigen.

De leleupi's uit je voorbeeldbak zijn zo te zien nog jong. Die kan je ongeveer 1 a 2 jaar samen houden en daarna is ingrijpen noodzakelijk. Ik ben begonnen met 4 stuks in 200x80x70 met veel schuilplaatsen. Toevallig zijn dat 2 mannen en 2 vrouwen maar het wordt nu langzaam tijd om in te grijpen. Dat is dus circa 2 jaar goed gegaan. Met minder schuilplaatsen (of andere leleupi's, want ook niet alle vissen reageren hetzelfde) was het misschien al binnen een jaar nodig geweest.

Ik ben het met Stijn eens dat bodemoppervlakte zeer belangrijk is, belangrijker dan de hoogte van de bak. Maar hoogte vind ik ook van belang. Zeker met vissen die veel gebruik maken van open water zoals Cyprichromis. Maar ook voor andere vissen die bij een "geschil" de hoogte kunnen gebruiken om elkaar uit de weg te gaan.

En inderdaad, een visbestand is persoonlijk. Ik vind een rustige bak met grote rovers geweldig. Met name om de rust die het uitstraalt. Een fel verlichtte bak met veel waterbeweging en tropheini kan ik waarderen maar zou ik zelf niet snel kiezen.

Als ik een advies mag geven, ik zou gaan voor de leptosoma's bovenin en max 3 soorten rotsbewoners onderin. Neem dan soorten die elkaar niet als concurrenten zien (niet teveel op elkaar lijken). Probeer de bak in 3-en te delen zodat ze allemaal hun eigen territorium kunnen claimen. Bijv;
15x C. leptosoma
2x N. leleupi (eventueel beginnen met 4 stuks en later een koppel selecteren)
2x A. compressiceps/calvus
8x Synodontis (lucipinnis of Polli White)

Bij bovenstaand bestand zou ik max 1 soort rotsbewoner bijzetten. Je noemt verder;
Julidochromis; ik zou kiezen tussen deze of leleupi.
Multi's; Hou er rekening mee dat een kolonie van deze vissen toch best een flink stuk bodemoppervlak in beslag nemen. Je kan het proberen maar dan geen rotsbewoner meer erbij.
Papilio; Xenotilapia's zijn zover ik weet wat kwetsbaarder. Ik weet niet hoe deze reageert op leleupi's. Ze. Hebben in ieder geval een flink deel zand en rotsen nodig. Een combinatie met multi's zou ik ook niet doen.

Wat eventueel een leuke vis is voor erbij is de N. Tretocephalus. Een enkele, een koppel wordt teveel. Ik denk dat dat goed moet gaan en het brengt weer wat extra kleur.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

de ware

Bericht door de ware » 18 sep 2015, 15:30

Heb nog ruim de tijd om hier grondig over na te denken. wordt een zelfbouw multiplex epoxy projectje.

Nog een potentiële kandidaat is te zien in volgend filmpje (na 13'36"). Grijs visje met gele staart en zwarte vlek midden de flank. Iemand enig idee welke soort / familie dit is?
https://www.youtube.com/watch?v=tOQrOMFUrfk

David

Bericht door David » 18 sep 2015, 16:20

Tja smaken verschillen en ik heb het idee dat je smaak ook kan veranderen naarmate je meer ervaring hebt. Vroeger vond ik Kardinaal Tetra's ook heel leuk maar vind ik dat best saai. Ook grenzen qua bakmaat gaan snel schuiven. Eerst vond ik een bak van 500 liter al mega en nu is een bak van ruim 700 liter al snel te klein. :D

Ik denk dat er best veel mogelijk is, zeker met die bakmaat maar het is maar net wat je wilt en wat je het beste gaat bevallen.

De vis in het filmpje lijkt wel wat op de Lepidiolamprologus Attenuatus maar zeker weten doe ik het niet.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 18 sep 2015, 16:31

David schreef: De vis in het filmpje lijkt wel wat op de Lepidiolamprologus Attenuatus maar zeker weten doe ik het niet.
Lijkt mij ook

Afbeelding
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie