Nieuwe bak 200 x 60 x 60 -> Malawi of Tanganyika

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Mooneater
Contacteer:

Re: Nieuwe bak 200 x 60 x 60 -> Malawi of Tanganyika

Bericht door Mooneater » 06 feb 2016, 17:33

Het hyperactieve "knikker" effect krijg je vooral als je Tropheus zonder al te veel schuilplaatsen houd. Dan gaan ze veel heen en weer zwemmen voor de ruit (vooral als ze doorhebben dat er iemand met voer in de buurt is).

Dit kan je voorkomen door de bak flink vol te doen met stenen, en ook door Tropheus niet in een grote groep, maar in kleine harems te houden in combinatie met andere Tropheini (zie elders hier op het forum, is wel te vinden met de zoekfunctie).

De felgele zijn inderdaad een kweekvariant...
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

de ware

Bericht door de ware » 03 aug 2016, 12:45

Iemand een idee welke soort dit kan zijn:

Afbeelding

Geknipt uit filmpje:

(drietal komt in beeld van kort voor het begin van minuut 22).

Ze lijken hun borstvinnen te gebruiken als 'steuntjes' wanneer ze over de bodem foerageren.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 aug 2016, 14:55

de ware schreef:Iemand een idee welke soort dit kan zijn:

Afbeelding

Geknipt uit filmpje:

(drietal komt in beeld van kort voor het begin van minuut 22).

Ze lijken hun borstvinnen te gebruiken als 'steuntjes' wanneer ze over de bodem foerageren.

Lamprologus callipterus mannen (nog niet volgroeid / zonder slakkenhuizen)

In het meer zwemmen deze mannetjes vaak in groepen rond (niet superduidelijk, ik had niet zo'n goede camera helaas :) )
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

de ware

Bericht door de ware » 14 sep 2016, 09:17

Opbouw van de bak kabbelt voort, nog ruim de tijd om verder na te denken over het gewenste visbestand.
Los van de 'kiezen is verliezen' problematiek - veel te veel schoons dat niet kan samengehouden worden - bots ik op een bijkomend probleem.

€€€€€€€€€€€€€€€€€€ :shock:

Ik stel vast dat een schooltje cyprichromis van pakweg 15 stuks mij al vlug 300 eurootjes kan kosten.
Xenotilapia papillo sunflower heb ik ergens zien staan aan 75 EUR / stuk.
...
Het wordt moeilijk om iets samen te stellen naar mijn zin zonder dat mijn wederhelft de kast op te jagen wanneer ze de bankrekening zie achteraf.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 14 sep 2016, 15:36

de ware schreef:Opbouw van de bak kabbelt voort, nog ruim de tijd om verder na te denken over het gewenste visbestand.
Los van de 'kiezen is verliezen' problematiek - veel te veel schoons dat niet kan samengehouden worden - bots ik op een bijkomend probleem.

Ik stel vast dat een schooltje cyprichromis van pakweg 15 stuks mij al vlug 300 eurootjes kan kosten.
...
Het wordt moeilijk om iets samen te stellen naar mijn zin zonder dat mijn wederhelft de kast op te jagen wanneer ze de bankrekening zie achteraf.
En nakweek? Cyprichromis nakweek van een (bevriende) mede-Tanganyikaan kan misschien wel goedkoper?
Papilio's zijn duur inderdaad...
De NVC op Facebook

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 15 sep 2016, 12:29

Houd ook het forum eens goed in de gaten, gaan regelmatig bestanden weg tegen scherpe prijzen :)
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

misterb

Bericht door misterb » 16 sep 2016, 11:39

[quote]Opbouw van de bak kabbelt voort, nog ruim de tijd om verder na te denken over het gewenste visbestand.

...

Hoi,

€€€€  klopt maar als je weet welke richting je uit gaat, heb je ook meer kans om de vissen te halen bij liefhebbers hobby kwekers...

CYPS: geen probleem er zijn redelijk wat leden hier die deze soort hebben en wel af en toe jongen hebben .
Nog geen 3 weken geleden was er een aanbieding van 30 jongen voor 20 of 30 euro.

Trops: ook geen probleem, hou er dan wel rekening mee dat je de andere richting van biotoop in gaat.

Xenotilapia’s zijn al wat moeilijker...

Papilio sunflower : die van 75 euro per stuk zijn wildvang en volwassen exemplaren. Ik denk dat ik weet welke winkel je bedoelt en dan staan ze nu trouwens aan 65 euro in de winkel zelf
Heb ze zelf ook gehad en heb er nu nog jong koppel van de Chituta.
Zeer mooie soort, je kan deze soorten ook vinden bij Aquatreff +- 35 euro per stuk ( F1) en jongere exemplaren.

Ga eventueel voor een andere soort : VB de xenotilapia bathyphilus : mannen zijn ook zeer mooi ...
zelf heb ik de Kekese maar de Bleu lips zijn ook machtig.

Altrolamprologus wordt ook wel af en toe hier aangeboden :

succes alvast :D
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

de ware

Bericht door de ware » 20 sep 2016, 16:50

Bemerkingen / suggesties bij volgend bestand?

- enantiopus kilesa (quid aantal, quid verdeling m/v)
en
- Cyathopharynx Magara (2m / 6v)
of
- Benthochromis tricoti
en
- Neolamprologus Leleupi (4 tal met de bedoeling op termijn 1 koppeltje over te houden)
en
- Altolamprologus Calvus of Altolamprologus compressiceps (quid aantal, quid verdeling m/v)

misterb

Bericht door misterb » 26 sep 2016, 08:09

Je meld €€€€€€€€€€€€€€€€€€ maar je kiest ze er wel uit :lol: :lol: :lol:

De 1 ste 3 soorten zijn nu niet de goedkoopste :lol:

In ieder geval :

enantiopus kilesa en Cyathopharynx Magara : zitten beiden in een ondieper biotoop .

Of de combinatie goed is kan ik niet over oordelen ik heb de Cyathopharynx nooit gehad
wel kan ik melden dat ik de enantiopus een erg drukke vis vond.

----------------------------------------------------------------------------------------

Benthochromis (tricoti)  = Horii : Diepwater

Ik heb deze heb ik zelf zitten, ik zou deze niet aanraden om samen te houden met de enantiopus melanogenys moest je voor deze soort gaan zoek dan een xenotilapia soort uit die er mooi bij past.

De andere 2 soorten : gaan voor beide wel gaan zonder enig probleem

Neolamprologus Leleupi (4 tal met de bedoeling op termijn 1 koppeltje over te houden)  OK

Altolamprologus Calvus of Altolamprologus compressiceps (quid aantal, quid verdeling m/v)  OK

Moest je voor diep gaan misschien nog in combinatie met een schooltje paracyprichromis of cyprichromis
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

Plaats reactie