Visbestand 1.20 m

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
John240

Visbestand 1.20 m

Bericht door John240 » 03 nov 2016, 17:26

Hallo iedereen,

Ik ben niet nieuw met aquaria, maar wel met dit type aquarium. Vandaar dat ik me heb aangemeld op dit forum om wat advies te vragen van mensen die wel ervaring hebben met deze vissen. Graag zou ik van mijn huidige gezelschapsbak (Juwel Rio 240; 120lx40bx50h, 240 liter) een Tanganyika-bak maken. Dit omdat ik de planten zat ben en erg geïnteresseerd ben geraakt in het gedrag van Tanganyika cichliden.

Na veel zoekwerk en gepuzzel ben ik uiteindelijk uitgekomen op een visbestand wat mij erg bevalt. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik van plan ben om ze voornamelijk OSI spirulina flakes te gaan voeren. Jullie zullen gelijk merken waarom:

Eretmodus Cyanostictus Makombe 1-2x
Lamprologus Brevis “Sunspot” 2x starten met 4-5
Lamprologus Caudopunctatus 2x starten met 4-5
Neolamprologus Cylindricus 1x
Synodontis Petricola dwarf 5x
Atya Gabonensis 6x

Zoals jullie zien zou ik de Eretmodus Cyanostictus Makombe er in willen hebben, vandaar het spirulina dieet. De Atya Gabonensis (Afrikaanse waaierhandgarnalen) heb ik al een tijdje en zou ik, hoewel biotoop incorrect, graag willen houden. De Synodontis lijken me leuk om er in te doen, maar ik zou het niet erg vinden ze te schrappen, mocht het te vol worden.

Dan heb ik nog enkele vragen betreft de vissen. Is de L. Brevis een kolonievormer? En is de L Caudopunctatus te combineren met slakkenhuisbewoners, want het is me niet helemaal duidelijk of ze rotsbewoners of slakkenhuisbewoners zijn. Over de N. Cylindricus heb ik op verschillende sites gelezen dat ze het goed doen op spirulina. Verder mooie vissen en ze leven in het wild ook solitair. Zou er één bij het huidige bestand kunnen qua gedrag en dergelijke? Verder vroeg ik me af of ik nu niet op te veel rotsbewoners ben uitgekomen. Zijn er meer mogelijkheden wanneer ook de Eretmodus solitair gehouden wordt? Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, bij voorbaat dank!

David

Re: Visbestand 1.20 m

Bericht door David » 03 nov 2016, 18:52

Leuk dat je over wilt overstappen op Tanganyika. Als je Tangs goed gaat houden zullen ze je belonen met boeiend en interessant gedrag. Er zijn wel een paar gouden regels bij Tangs. Ten eerste less is more. Voor Tangs heb je een relatief kleine bak waarin je niet veel soorten goed kan houden. Ten tweede is de juiste voeding cruciaal want anders gaat het mis.

De Eretmodus is een hele leuke maar ook pittige vis die inderdaad een groenvoer dieet vraagt. Ik heb die vis in een groepje gehouden in een bak van 130x60x60 (460l) en dat ging mis. Toen heb ik deze vis nog een tijdje solo gehouden, dat ging wel goed maar was ook niet optimaal. Ik zou het dus in een bak van 240l afraden.

Als je afziet van de Eretmodus dan scheelt dat ook weer qua voedselbehoefte. De andere vissen zouden wel kunnen qua bakmaat maar de combi is wel een risico. Caudo's zijn geweldig maar ook pittig en zou ik niet combineren met slakkenhuisbewoners want dat gaat vast oorlog worden. Als je die ook weglaat kom je al wat meer in de buurt.

Wat moet de hoofdbewoner worden? Dan kan je daar beter een bestand omheen bouwen. Waarom kies je niet voor een mooie grote kolonie Multifasciatus icm wat andere vis? Daar kan je heel veel plezier van hebben.

John240

Bericht door John240 » 03 nov 2016, 19:31

Dankjewel voor de snelle reactie! Ik had inderdaad al de indruk dat mijn originele idee een beetje te veel van het goede was. Vraagje uit nieuwsgierigheid, wat maakt dat de caudo's het aan de stok krijgen met sakkenhuisbewoners?

De multi's heb ik ook naar gekeken, maar ik wilde m'n aquarium niet helemaal vol met vooral slakkenhuizen. Verschillen ze overigens qua gedrag met de similis? De similis vind ik om de een of andere reden net iets mooier.

De Eretmodus was juist de vis waar omheen ik wat leuks samen wilde stellen. Daarom was ik ook erg blij om her en der te lezen dat spirulina eigenlijk voldoet qua voedingswaarde voor nagenoeg alle soorten vis (vanwege een hoog percentage eiwitten als ik dat goed onthouden heb). Een nieuwe hoofdbewoner kan ik zo snel niet bedenken, maar ik zal er eens over nadenken.

David

Bericht door David » 03 nov 2016, 19:42

Caudo's kunnen zowel afzetten in slakkenhuizen als tussen de rotsen maar gezien hun dominantie zullen ze als er slakkenhuizen zijn die ook claimen.

Similis zijn groter en pittiger dan Multi's. Gezien je bakmaat zou ik daarom kiezen voor Multi's.

Eretmodus is een geweldige vis maar ook gevoelig en heeft ruimte nodig. Ook als je deze solo gaat houden loop je de kans dat het misgaat.

Spirulina is prima als basisvoer. Je kan altijd bijvoeren met bijvoorbeeld garnalenmix van Jan Boerlage om ook aan de voedselbehoefte van andere vissen te voldoen. Het is alleen jammer om voor die ene vis je hele visbestand op een groenvoer dieet te zetten.

John240

Bericht door John240 » 03 nov 2016, 19:55

wederom bedankt voor je duidelijke antwoord! Wat betreft de spirulina, ik snap wat je bedoelt. Ik heb nog eens in mijn lijstje van vissen gekeken en ben op heel iets anders uitgekomen:

N. Cylindricus (solo)
N. Buescheri (koppel)
L. Multifasciatus (kolonie)

+ evt. nog een soort, Synodontis Polli White bijv?

Zou dit kunnen? En hoeveel cm. van de bak zou ik vol moeten leggen met slakkenhuizen voor de multifasciatus? Mocht je nog andere leuke opties hebben, hoor ik ze graag!

John240

Bericht door John240 » 03 nov 2016, 20:51

Nog een vraagje, vormt de lamprologus brevis een kolonie met hun jongbroed? Ik meen dit ergens gelezen te hebben.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 nov 2016, 21:21

John240 schreef:Nog een vraagje, vormt de lamprologus brevis een kolonie met hun jongbroed? Ik meen dit ergens gelezen te hebben.
Nee, dat doen ze niet :)

Ik heb zelf een groep Eretmodus (10+stuks) in een 135cm bak gehad. Bak helemaal vol (HELEMAAL VOL) met stenen, en geen territoriale andere soorten erbij (denk dan als bijvissen bijv. aan Telmatochromis vittatus & Asprotilapia leptura). Veel verlichting erboven en twee stromingspompen, zodat er goede algengroei was, en spaarzaam voeren. Dat ging bij mij heel goed. Begonnen met jonge dieren, en de groep zo laten groeien. Let wel op dat je absoluut geen territoriale soorten (lamprologus / neolamprologus) erbij neemt, die eisen een deel van de bak op, wat ten koste gaat van de ruimte voor de Eretmodussen.

Zie maar eens in mijn topic op dit forum, of mijn flickr :)

Het kan dus zeker wel, maar reken er wel op dat je goed moet opletten, en dat je goed moet nadenken over de inrichting.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

John240

Bericht door John240 » 03 nov 2016, 21:43

Wat een gave bak zeg! Nog totaal niet bedacht om het op die manier te doen. Echt super! Je bak lijkt daarentegen, naast dat hij langer is, ook nog dieper en hoger dan die van mij. Aan welke grootte van de groep moet ik dan denken, ook 10+ stuks?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 nov 2016, 21:57

John240 schreef:Wat een gave bak zeg! Nog totaal niet bedacht om het op die manier te doen. Echt super! Je bak lijkt daarentegen, naast dat hij langer is, ook nog dieper en hoger dan die van mij. Aan welke grootte van de groep moet ik dan denken, ook 10+ stuks?
Hij was 135x50x50, dus valt wel mee :)

10 is inderdaad wel het minimum. Het probleem met Eretmodus is dat ze nogal agressief zijn, en elkaar afmaken als ze niet koppelen. Door ze in een groep te houden kunnen ze de agressie verdelen, en kan de "pineut" zich verstoppen tussen de stenen, terwijl de "boze" zijn agressie kwijt raakt op een andere soortgenoot. Je zag ook vaak dat 1 of 2 dieren een tijdje verstopt zaten, om later weer terug te komen.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

John240

Bericht door John240 » 04 nov 2016, 09:32

Scheelt toch wel weer 100 liter ongeveer schat ik, maar dit is tot nu toe zeker de favoriete optie. Ik zal het idee is aan m'n vriendin voorleggen, eens kijken wat zij vindt van de bak helemaal vol met rotspartijen. Bedankt voor je hulp!

John240

Bericht door John240 » 14 nov 2016, 11:59

Nog een vraagje. Ik heb een beetje rondgekeken voor standaard achterwanden, maar ik vraag me af of een achterwand gemaakt van 'foam' niet een beetje riskant is voor de Eretmodus wanneer ze er bijv. alg vanaf schrapen. Het betreft de 'Nautic Aquarium Achterwand Rock' van Juwel. Zouden ze deze aan kunnen vreten, en wanneer ze dat doen misschien zelfs doodgaan? Mocht dat het geval zijn kijk ik toch liever verder voor een duurder alternatief gemaakt van PU. Alvast bedankt!

David

Bericht door David » 15 nov 2016, 18:14

De meeste achterwanden zijn erop gemaakt en kunnen dus wel wat hebben als grazers losgaan. Maar zit je met een wat kleiner aquarium dan kan je veel beter folie achter de ruit plakken en geen achterwand doen, dat scheelt weer zwemruimte.

John240

Bericht door John240 » 17 nov 2016, 10:30

Dat is fijn om te horen. Dat is inderdaad ook een idee, een echte achterwand lijkt me daarentegen toch wat mooier. Bovendien zijn er ook van een cm of 2-3 dik, dus dan val het volgens mij wel mee qua verloren liters. Dit kost me, als ik het goed berekend heb, 10-15 liter inhoud. Ik kijk het aan hoe het gaat als de hoofdsoort er in zit, en kijk daarna of er dan nog eventueel een soort bij zou kunnen. Bedankt voor je reactie!

Plaats reactie