Visbestand voor 100x50x50

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
martin

Re: Visbestand voor 100x50x50

Bericht door martin » 04 jan 2017, 22:43

Alleen maar slakkehuisbewoners of jonge vissen vind ik wel overdreven. Daarbij is een verschil van 10 cm diepte of qua liters een vergelijkbare 20cm extra lengte in de praktijk groter dan op papier. Maar ieder zijn mening inderdaad, daar is een forum ook voor. Ik ben daar misschien minder voorzichtig in dan anderen. Een groter aquarium is natuurlijk altijd beter.

De ervaring die ik met Variabilichromis moorii heb als koppel (destijds in een 120x50x50 met meerder soorten), viel het allemaal wel mee met de agressie. Buiten dat ze inderdaad niet over zich heen lieten lopen, was de aanwezige agressie meer tegen elkaar dan andere vissen. Misschien geluk, maar ik kom weinig werkelijke ervaringen met deze soort tegen.
De Lepidiolamprologus boulengeri heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik heb het idee dat die redelijk honkvast zijn. Daar kan je met een goede inrichting zelf een belangrijke rol in spelen.
Een solo Neolamprologus Tretocephalus geeft prima tegenstand waar nodig, maar zal hoogstwaarschijnlijk lekker zijn eigen gang gaan.
In combinatie met alen op en rond de bodem twijfel ik wel of de combinatie met vooral de boulengeri slecht zou kunnen uitpakken voor de alen. Dan zou een potentieel rustigere slakkehuisbewoner misschien een betere optie zijn.

Misschien zie ik het anders als ik de bak werkelijk ingericht voor me zie, maar op papier zijn er naar mijn idee zeker mogelijkheden.

Een vergelijking met Malawi vind ik makkelijk roepen op basis van vooroordelen en onterecht naar zowel dit topic als het houden van Malawi cichliden.

tretofan

Bericht door tretofan » 04 jan 2017, 23:03

martin schreef:Een vergelijking met Malawi vind ik makkelijk roepen op basis van vooroordelen en onterecht naar zowel dit topic als het houden van Malawi cichliden.
En waarom denk je dat ik dit op vooroordelen baseer?
Toegegeven ik had meer de vergelijking met Mbuna moeten maken.

Desondanks hou ik mn standpunt dat Tanganyika cichliden een ruimer territorium verlangen dan de gemiddelde cichlide en dat een dergelijk kleine bak niet toereikend is om al de genoemde soorten in volwassen staat een goed huis te bieden.
En ik ben het met je eens dat sommige soorten matter kunnen blijken, dan wat in de boeken wordt aangegeven.
Maar kom op een volwassen treto is 15 cm, met de mogelijkheid dat het een etter is.
Dat zet je toch niet in een meter bak?
Sorry, maar dat vind ik beginnerswerk (no disrespect)
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 05 jan 2017, 06:57

Tja, ik heb een V.moorii man wel eens een bak die langer is dan 2,5 meter zien terroriseren.
Zodanig, dat we het beessie moesten uitvangen.

Maar misschien zijn ze rustiger als je ze klein behuist? :wink:

David

Bericht door David » 05 jan 2017, 07:16

Wat bij de een goed gaat hoeft bij de ander niet te werken en andersom. Ik ken iemand die al jaren met veel succes een nanobakje (fluval edge van 23 liter notabene) met een kolonie Multi's. Hij vangt en verkoopt regelmatig een groepje jongen maar het draait allemaal prima. Je zou natuurlijk kunnen zeggen, dat is dierenmishandeling maar waarom zou je dit veroordelen en een bak met Gibberosa's niet? In verhouding bestaat er immers ook geen aquarium waar die vissen net zoveel ruimte hebben als in de natuur. Richtlijnen zijn goed maar laten we openstaan voor andere ervaringen en vooral niet veroordelen.

Gaaf dat er weer wat discussie loskomt op dit forum. Nu is de kunst het een beetje gezellig te houden. :wink:

De V. Moorii lijkt me wel geweldig om te houden trouwens. Ik zie al een mooi donker volwassen koppel voor me met een een wolk aan meerdere generaties gele jongen erbij waarbij de oudere jonkies helpen in de broedzorg.

Afbeelding

martin

Bericht door martin » 05 jan 2017, 08:15

Ik ben het er mee eens dat dit soort vissen beter tot hun recht komen in een grotere bak. De bak is inderdaad krap voor de vissen, maar er is een verschil tussen absoluut niet kunnen of het het zou kunnen maar groter is beter. Daarbij zoek je in een kleinere bak inderdaad meer de grenzen van het toelaatbare op en is de kans op problemen groter. Dat wil niet zeggen dat iets niet kan. John heeft veel ervaring met Tanganyika's en kan de Tanganyika puzzel in een kleinere bak beter onder controle houden.

Het blijven individuen en er kan altijd net een echte etterbak tussen zitten. Dat heb ik in mijn bak met solo bijvissen ook gehad. Voor dat soort vissen zou het ook beter zijn om wat meer tegengas te krijgen, zodat ze wat worden afgeremd.

Het vooroordeel bij Malawi, en dan met name mbuna, is dat mensen vaak veel vissen in een te kleine bak zouden stoppen. Dit is vaak gebaseerd op bakken die bijvoorbeeld op marktplaats voorbij komen. In alle biotopen komt het echter voor dat mensen te veel vissen in een bak stoppen. Of het nu een grote of kleine bak is. Ik vind het dan altijd makkelijk om snel weer naar Malawi te wijzen. Een Malawi mbuna bak is net zo druk en pittig als een Tanganyika tropheini bak. Of het onvoorspelbare van een Tanganyika rover bak en een Malawi rover bak. Onderschat de territoriumdrift van bijvoorbeeld Pseudotropheus of Labeotropheus mannen ten opzichte van Tropheus of Eretmodus mannen niet. Veel biotopen zijn erg vergelijkbaar, maar de holenbroeders zijn niet echt te vergelijken met Malawi.

Discussie is geen ruzie en het is juist goed om elkaar wat tegengas te geven. In het algemeen hoop ik alleen dat op dit forum wat meer onderscheid kan worden gemaakt tussen iets dat absoluut niet kan of het advies dat de bak krap is en groter beter zou zijn. We hebben allemaal onze eigen ervaringen en laten we die nu eens met elkaar delen op het forum, in plaats van direct een oordeel te geven. Van persoonlijke ervaringen kunnen we allemaal leren en zal het forum meer leven geven.

martin

Bericht door martin » 05 jan 2017, 10:15

Wie heeft er nu werkelijk slechte ervaringen met een solo Neolamprologus Tretocephalus in zijn visbestand? Blijven we allemaal zeggen dat deze soort echte slopers kunnen zijn, of is dit in de praktijk een vis die solo lekker zijn eigen gang gaat?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 05 jan 2017, 11:13

martin schreef:Wie heeft er nu werkelijk slechte ervaringen met een solo Neolamprologus Tretocephalus in zijn visbestand? Blijven we allemaal zeggen dat deze soort echte slopers kunnen zijn, of is dit in de praktijk een vis die solo lekker zijn eigen gang gaat?
Ik heb een treto gehad die een giga watje was. Beest liet zich zelfs door door een calvus aan de kant zetten. En hij was zeker twee keer zo groot als de calvus :lol:

tretofan

Bericht door tretofan » 05 jan 2017, 11:42

martin schreef:Ik ben het er mee eens dat dit soort vissen beter tot hun recht komen in een grotere bak. De bak is inderdaad krap voor de vissen, maar er is een verschil tussen absoluut niet kunnen of het het zou kunnen maar groter is beter. Daarbij zoek je in een kleinere bak inderdaad meer de grenzen van het toelaatbare op en is de kans op problemen groter. Dat wil niet zeggen dat iets niet kan. John heeft veel ervaring met Tanganyika's en kan de Tanganyika puzzel in een kleinere bak beter onder controle houden.
Dan zou ik juist verwachten van iemand met zoveel ervaring dat die hier op een constructieve manier tekst en uitleg geeft waarom het nu wel zou kunnen en er dan eventueel bij verwoordt naar newbies waarom die dit vooral niet zouden moeten proberen.
martin schreef:Het blijven individuen en er kan altijd net een echte etterbak tussen zitten. Dat heb ik in mijn bak met solo bijvissen ook gehad. Voor dat soort vissen zou het ook beter zijn om wat meer tegengas te krijgen, zodat ze wat worden afgeremd.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Maar waarom moet dat dan in een ruimte waarin je grenzen op zoekt?
martin schreef:Het vooroordeel bij Malawi, en dan met name mbuna, is dat mensen vaak veel vissen in een te kleine bak zouden stoppen. Dit is vaak gebaseerd op bakken die bijvoorbeeld op marktplaats voorbij komen. In alle biotopen komt het echter voor dat mensen te veel vissen in een bak stoppen. Of het nu een grote of kleine bak is. Ik vind het dan altijd makkelijk om snel weer naar Malawi te wijzen. Een Malawi mbuna bak is net zo druk en pittig als een Tanganyika tropheini bak. Of het onvoorspelbare van een Tanganyika rover bak en een Malawi rover bak. Onderschat de territoriumdrift van bijvoorbeeld Pseudotropheus of Labeotropheus mannen ten opzichte van Tropheus of Eretmodus mannen niet. Veel biotopen zijn erg vergelijkbaar, maar de holenbroeders zijn niet echt te vergelijken met Malawi.
Dat is ook precies waar ik op doel met een erg Malawi achtige manier van tank stocking
De vergelijking die ik ook probeer te maken is dat wanneer je een handje holenbroeders combineert in een kleine ruimte, dat je dan erg neigt naar dat Mbuna cliché.
Veel soorten bij elkaar knallen wil echt niet zeggen dat je zo de agressie goed drukt.
Als je kijkt naar de Mbuna populaties in de natuur, daar zie je veel soorten bij elkaar op een relatief kort stukje. De mannen verdedigen alleen een klein territorium tegen indringers. En dat werkt in een aquarium redelijk hetzelfde.
Al lijkt de omslag in het Malawi wereldje meer te gaan richting het houden van 1 tot enkele mannen per soort en een hele bups met dames erbij, waardoor je een veel rustiger ogende bak hebt, maar toch de Mbuna drukte enigszins kopieert terwijl je minder soorten combineert.
Kijk je nu naar de holenbroeders van ons meertje, dan zie je een koppel dat een veel groter territorium verdedigen. Zeker, dat is niet vergelijken, Maar je simuleert het Mvuna cliché zo wel door juist meerdere holenbroeders in een kleinere ruimte te combineren.
martin schreef:Discussie is geen ruzie en het is juist goed om elkaar wat tegengas te geven. In het algemeen hoop ik alleen dat op dit forum wat meer onderscheid kan worden gemaakt tussen iets dat absoluut niet kan of het advies dat de bak krap is en groter beter zou zijn. We hebben allemaal onze eigen ervaringen en laten we die nu eens met elkaar delen op het forum, in plaats van direct een oordeel te geven. Van persoonlijke ervaringen kunnen we allemaal leren en zal het forum meer leven geven.
Een goede discussie is zeker iets waar ik voorstander van ben.
Een ieder geeft zijn mening ervaring en dat is het aan de topicstarter om daar zn conclusies uit te trekken.

Overigens heb ik in de ruime 25 jaar dat ik Tanganyika soorten verzorg nog nooit een rotte treto meegemaakt.
Ja één halfwas mannetje, die dacht dat ik kon etteren, Maar dat liet zn volwassen dame nauwelijks toe :lol:

JohnP

Bericht door JohnP » 05 jan 2017, 13:03

Het wil nog niet zeggen dat dit het bestand word, het is al een paar keer aangepast.
Vervolgens krijg ik hier het idee dat ik me moet verdedigen, weliswaar heb ik ervaring met meerdere soorten Tangajika cichlide.
Mijn bedoeling met mijn 250 liter groter kan ik gewoon niet kwijt, is om een mooi bestand te maken die niet de grens van het toelaatbare op zoekt.
Na mijn ervaring is de N tretocephalus ook een doetje vandaar die keuze.
De L brevis zijn naar mijn ervaring vrij rustig , met de boulengeri heb ik geen ervaring maar was daarom een keuze om te houden.
De alen doen ook geen vlieg kwaad in mijn ogen en zullen meer op de bodem zijn en tussen de rotsen.
De V moorii is voor mij ook nieuw maar misschien een wat gewaagde keuze , komen jullie eens met een soort die dan rustiger is.
Laatst gewijzigd door JohnP op 05 jan 2017, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

martin

Bericht door martin » 05 jan 2017, 13:32

Ik blijf het oneens met het Malawi oogpunt ten opzichte van dit visbestand. Het gaat hier om 2 koppels (V. moorii en L. boulengeri, 1 solo (N. tretocephalus) en 2 bijvissen (M. ellipsifer). Maar goed, we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn. :wink:

Daarbij is bewust de keuze gemaakt tussen vissen die elkaar niet in de weg hoeven te zitten en waar nodig elkaar kunnen afremmen. Als slakkehuisbewoner wordt juist gekeken naar een honkvaste soort. Alle vissen worden jong gekocht en mijn ervaring met het gezamenlijk laten opgroeien van jonge vissen, is dat dit in de toekomst vaak ook meer acceptatie geeft, dan wanneer een volwassen vis in een bestaande bak met andere volwassen vissen wordt geplaatst.
Afhankelijk van de inrichting zou je kunnen beslissen om 1 Mastacembelus te nemen en de slakkehuisbewoner aan te passen naar een kleinere soort als de L. brevis. Afhankelijk van de persoonlijke ervaringen die mensen hier aan kunnen geven omtrent de Variabilichromis zou je kunnen overwegen om die ook te vervangen voor een kleiner blijvende soort. Maar voorlopig liggen de ervaring van Art en mij met deze vis ver uit elkaar.

Sommige mensen hebben helaas niet de mogelijkheid om een grotere bak neer te zetten en zullen daardoor wat eerder de grenzen opzoeken. En dat kan dan inderdaad in het toelaatbare meer in het belang van de aquariumhouder zijn, dan de vis. Al zal dat op termijn moeten blijken als de vissen ouder worden en hun ware karakter laten zien.

De discussie die ik persoonlijk vooral interessant vind, zit hem in de persoonlijke ervaringen die mensen met vissen hebben. Die ervaringen met het werkelijke gedrag zijn in eerste instantie veel interessanter, dan de mogelijke lengte die de vissen kunnen bereiken (bij normaal voeren) en beschreven agressie die ze zouden kunnen hebben. Dat is in mijn ogen ook het bestaansrecht van een forum.

JohnP

Bericht door JohnP » 05 jan 2017, 18:11

Ik krijg eigenlijk alleen reactie wat niet mag te klein zus enzo.
Zelf in een 60x30x35 3 stuks S lucipinnis, 2 stuks J ornatus koppel en een groep similis met veel slakhuizen.
Alles in harmonie met jongen en al.
Maar ik voel het commentaar al aan komen, dat kweken is overlevingsdrang in zo'n bakkie.
Maar alle waardes zijn in orde.
Maar ik geef maar een mening, maar ik weet wel beter.
Ik ga mijn profiel laten verwijderen.
Want jullie mogen blijkbaar wel experimenteren met alle gevolgen van die frontosa met tropheus en nog meer.
Het schijn dat er in een juwel van 120 kant lengte meer mag dan in mijn 100x50x50 van 250 Liter, maar in een juwel van 120x40x50 gaat maar 160 liter. waar ik dus 90 liter meer heb.
Dit topic kan voor mij part worden gesloten.
Ik ben er klaar mee het is weer het zelfde gezeik als voor heen had beter weg kunnen blijven.
Ik ben niet boos alleen teleur gesteld hoe men hier op mij word gereageerd want ervaren mensen weten niks, terwijl ik deze hobby al meer dan 30 jaar doe.

martin

Bericht door martin » 05 jan 2017, 18:42

Dat zou toch zonde zijn John. Iedereen heeft een andere mening en dat is toch prima. Dat moet je niet persoonlijk opvatten. Je maakt voor jezelf een keuze en op basis van ervaringen van andere mensen kan je daar eventueel iets in aanpassen. Uiteindelijk doet iedereen het op zijn eigen manier.

Van een forum waar iedereen roept dat alles mooi en fantastisch is, wordt je ook geen steek wijzer.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 05 jan 2017, 19:39

Niemand zegt dat iets niet mag.
Er wordt advies gevraagd en daarop gereageerd.
Iedereen zijn eigen mening, gebaseerd op eigen ervaringen, niets meer en niets minder.

Persoonlijk heb ik voldoende ervaring met meterbakken om iets te mogen zeggen erover,
het eindigde altijd met ellende als vissen volwassen werden.
Behalve bij slakkenhuiscichliden.

Als medeforumleden geen adviezen geven die je wilt horen is het onsportief om zo te reageren.

John, jij weet toch als geen ander dat onze geliefde vissen weinig doen met de hoogte,
maar dat het om de bodemoppervlakte gaat. Dan is 100x50 gewoon heel beperkt.
Een van de weinige soorten die wel een beetje de hoogte opzoeken zijn cyps,
maar ook daar is een meterbak te klein voor (eigen ervaring ook, ja).

tretofan

Bericht door tretofan » 05 jan 2017, 20:03

Dat is toch nergens voor nodig John..
Er gewoon een mooie discussie ontstaan waarin meningen gedeeld worden.

JohnP

Bericht door JohnP » 07 jan 2017, 06:56

Mijn excuses dat ik wat bot gedaan heb.
Het gaat helaas geen tanganjika worden maar west afrika rivier bak gaarne daar verder gaan dank u.

Plaats reactie