bak 130x80x60

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
bas e

bak 130x80x60

Bericht door bas e » 29 dec 2016, 21:51

Hallo iedereen,

Ik heb hier meer als een jaar geleden ook al is advies gevraagd voor een visbestand.
Inmiddels zijn we dus al heel wat tijd verder en de bak staat nog steeds leeg.
Ik moet nu van de vrouw het aquarium weer gaan gebruiken anders moet die weg, inmiddels begint het toch ook bij mij weer te kriebelen.

Mij keus voor eenbestand is in die tijd wel veranderd vandaar mijn vraag weer of jullie mij daarbij kunnen adviseren.

Ik ben erg gecharmeerd van de Lamprologus ocellatus vooral het gedrag.
Maar ik lees vooral dat het best een agressief visje is.
Ik heb hier de lijst met vissen door genomen maar ik zie niet een visje met dezelfde gedragingen of ligt dat aan mij?

Mijn bak 130x80x60 waterhoogte.

Wat voor soort vissen, onze voorkeur gaat uit van leuk gedrag en lekker bezig zijn, zoals Lamprologus ocellatus het graven en slepen van de schelpen.

En dan daarom een bestand bouwen.

Graagjullie advies.

Gr.

David

Re: bak 130x80x60

Bericht door David » 30 dec 2016, 08:10

Wat zonde dat je bak al een jaar leegstaat. Je hebt een mooie bakmaat qua diepte met die 80 cm. De Occelatus kan je hier prima in houden. Goed nadenken over wat je erbij wilt houden.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 30 dec 2016, 12:49

Hele mooie bakmaat. Door die diepte van 80 kan je hier best veel mee. Meer dan een gemiddelde bak van 120/130cm.
De vraag is alleen wat je zelf mooi vindt. Kies je voor de ene soort dan heeft dat weer gevolgen voor je keuze van andere soorten.

De occelatus past natuurlijk prima op de bodem. Eventueel ook twee koppels zodat je interactie krijgt tussen deze vissen. Je bodemoppervlak is groot genoeg daarvoor denk ik. Met slakkenhuiscichliden moet je zandcichliden overslaan. Die combinatie is niet goed.

Waar kan je wel uit kiezen?
- Kleine meervallen; S. Lucipinnis of Polli White Zambia (PWZ)
- Kleine alen; M tanganicae is een mooie soort en niet groot.
- Kleinere rotsbewoners; Julidochromis soorten (koppel), leleupi koppelkan denk ik ook wel in jouw bak.
- Een koppel A compressiceps moet denk ik ook kunnen. Een losse man kan ook.
- Een solo N tretocephalus

Ik zou dit niet allemaal bij elkaar zetten maar het zijn een paar voorbeelden van soorten die in jouw bak passen.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

bas e

Bericht door bas e » 30 dec 2016, 21:33

Bedankt voor de snelle reacties.

@Skavi Zorgt 2 koppels wel voor wat leven in de bak of kan ik dan beyer voor andere slakkenhuiscichliden gaan?

Verder zijn de kleine alen niet lastig te houden? Omdat ik veel lees dat je ze met de hand moet voeren.

De kleine meervallen zijn ook leuk maar zie je die overdag wel?

De compressiceps zijn erg mooi.

Is er in tanganyika ook vis voor in de bovenste waterlaag?

Bedankt voor je ideeën.

NielsO

Bericht door NielsO » 17 jan 2017, 19:09

Hallo Bas E, ik weet niet of je ondertussen al een keuze gemaakt hebt maar hier wat input waar je misschien nog wat aan hebt:

130x80x60 is best een mooie ruime bak met groot bodemoppervlak, daarin is met een juiste inrichting best wat mogelijk.

Met 2 koppels ocellatus heb ik geen ervaring. Het kunnen onderling wel krengen zijn. Denk wel dat ze voor wat leven en leuk gedrag zorgen in je bak. Zou wel met iets meer dan 4 dieren beginnen om ze beter te kunnen laten koppelen, naar mijn eigen ervaring kunnen ze daar nog wel eens moeilijk over doen, dus misschien een stuk of 2m/4v om te beginnen.

Mocht je meer activiteit zoeken, kan je voor een kolonie multifasciatus/similis gaan. Met een stuk of 3m/5v beginnen en dan breiden ze zelf de aantallen wel uit.

Wat betreft alen zou ik voor de m. ellipsifer gaan. Heb ik zelf succesvol gehouden in een 130x60, ook in combinatie met veel van de eerder genoemde soorten. Ellipsifer zijn actiever, minder schuw en ook minder "teer". Deze aten bij mij erg goed na een paar weken wennen aan de bak.

Synodontis lucipinnis zie je overdag wel. Met PWZ geen ervaring dus dat durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat ze vergelijkbaar zijn.

Voor de bovenlaag kan je kijken naar p. brieni. Deze zijn wat actiever dan p. nigripinnis. Cyprochromis hebben een grotere bakmaat nodig, maar paracyprochromis kunnen wel.

Een voorbeeld van een bestand wat ik zeker aan zou durven:

2 koppels ocellatus OF kolonie multi's/similis
koppel a. calvus/compressiceps
solo n. tretocephalus
solo m. ellipsifer
groepje (stuk of 7) s. lucipinnis
ca. 14 p. Brieni

Zorg voor een goede inrichting en dan moet het lukken. Ga je bijvoorbeeld voor een kolonie similis/multis, dan een oppervlakte van ongeveer 30x60 of wat groter volgooien met slakkenhuizen, bijvoorbeeld in een hoek vooraan. De rest dan inrichten met steenstapels, misschien afgewisseld met wat open zand met losse stenen hier en daar. Ga je voor 2 koppels ocellatus zul je meer moeten kiezen voor losse slakkenhuizen, verspreid door de bak met wat stenen/planten als zichtbrekers zodat de occies elkaar niet constant hoeven te zien.

Zorg voor paracyprochromis dat je ook wat hoge verticale stenen hebt. De paracyps hangen langs verticale stenen en zetten daar ook langs af. :D

bas e

Bericht door bas e » 08 feb 2017, 15:49

Hallo Niels O,

Het ik ben nu bezig met het inrichten vd bak.
Het wordt geen bak met alleen maar stenen maar in iedergeval 2 grote berge die richting oppervlakte gaan. Daar tussen komen ook wat stenen maar vooral wat open vlakte.

En dan stem ik dan de viskeuze er op af.
Ik ben er namelijk niet uit of ik voor de simmils of de ocellatus ga.
Ik vindt het persoonlijk een lastige keuze om dat ik beide erg leuk vindt.

NielsO

Bericht door NielsO » 08 feb 2017, 18:11

Persoonlijk zou ik aanraden, vooral als je nog nooit multis/similis gehouden hebt, voor similis te gaan. Meer levendigheid en meestal een vrij hecht groepje.

Met occies toch wat meer kans op gedonder. Ze koppelen ook moeilijk is mijn ervaring, dus kans is ook dat je gewoon allemaal individuele vissen hebt die op een afstandje van elkaar zitten en elkaar niet zo zien zitten.

bas e

Bericht door bas e » 12 feb 2017, 20:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bas e

Bericht door bas e » 12 feb 2017, 20:17

Ik kom er niet helemaal uit kwa inrichting. Het idee dat de diepte niet echt uitkomt.

Tips erg welkom.

De 1e foto is vanaf de bank en zo kijken we het meest naar het aquarium.

Let niet op de vieze ruiten en de verlichting is een bouwlamp dus dat wordt ook nog veranderd.

Ik hou wel een beetje van zo soort inrichting en niet helemaal vol met stenen.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 12 feb 2017, 20:25

Ik vind het helemaal niet gek hoor :)

Die grote steen links, met de platte/vlakke onderkant zou ik zelf "onderop" leggen. Dan valt het niet zo op dat hij kunstmatig plat is. Ik zou hem bijvoorbeeld bij de stapel links, helemaal vooraan leggen, in plaats van de steen waar hij nu op leunt. De punt van de steen dan tot bijna aan het glas leggen, en je krijgt een pak dieptewerking (en hij ligt dan mooi op 1/3e, wat ong de gulden snede is, en ook goed werkt).

Om veel diepte in je bak te krijgen, kan je de steen die er uit ziet als een balk (in het midden), aan de voorkant op een kleiner steentje (of een andere steen die je ergens over hebt) laten rusten (zodat hij naar boven gaat wijzen). Dat geeft denk ik ook een heel mooi effect.

In 1x je inrichting goed krijgen is heel lastig hoor. En als het zand er eenmaal in zit zal je alsnog dingen zien waarvan je dan pas ineens denkt van "hey, dat kan ook anders". Komt vanzelf 8-)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

bas e

Bericht door bas e » 12 feb 2017, 20:44

Thnx mooneater,

Ik ga er mee aan de slag. Zal daarna weer fotos posten.

bas e

Bericht door bas e » 12 feb 2017, 20:47

Als ik idd een paar aanpassingen doe, voor welke schelpenbroeders kan ik dan het best gaan?

Ik kom namelijk niet uit de keus tussen ocellatus en multis.
Het mooiste vindt ik als ik vissen heb die lekker in het zand bezig zijn.

NielsO

Bericht door NielsO » 12 feb 2017, 23:56

Ben 't eens met de tips van Mooneater. Zou daarnaast persoonlijk ook nog wat stenen toevoegen en echt een goede stapel maken.

Zeg ook nog steeds multi's/similis, die gaan goed graven. Occies doen dat ook wel maar multi's similis zijn veel actiever. als occies tevreden zijn met hoe hun schelpje ligt chillen ze er vaak ook gewoon naast en doen ze een groot deel van de tijd vrij weinig. :wink:

bas e

Bericht door bas e » 13 feb 2017, 07:06

Dank je NielsO,
Kan ik bij de multis ook schelpen op verschillende plaatsen leggen ? ben namelijk bang dat ik anders veel lege plekken in de bak heb.

Is de Ectodus descampsii een optie voor in de bak?
Sorry dat ik zo aan het doorzagen ben over de soorten maar vindt gewoon zoveel leuk en ik kan beter nu alles uitzoeken dan dat ik de vissen in mijn bak heb zitten en dan denk van nee dit is het toch niet.

NielsO

Bericht door NielsO » 13 feb 2017, 15:07

ectodus geen ervaring mee. Xenotilapia spilopterus is misschien ook een leuke optie? Die kunnen ook prima boven stenen leven. Een klein groepje daarvan plus multis, een koppeltje altolamprologus en misschien wat synos/paracyps erbij en je hebt een aardig levendige bak denk ik, maar ook weer rust en denk ik weinig echte agressie. :wink:

Ik zou voor de multis wel echt 1 hoek kiezen, want ze verdedigen hun territorium flink en je andere vissen willen ook nog wel ergens over de bodem kunnen. :P

Plaats reactie