1.21x41x55 (240L)

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
John240

1.21x41x55 (240L)

Bericht door John240 » 20 jan 2017, 13:21

Beste iedereen,

Een tijdje terug heb ik op dit forum advies gevraagd voor een bestand, maar helaas zal het bestand waar ik toen op uitkwam niet doorgaan. Nu ik bijna helemaal klaar ben om de bak op te starten, vraag ik wederom weer om advies (alleen de stenen nog, in 3 tuincentra geweest en nergens te vinden). Ik heb zelf verschillende bestanden samengesteld:

Visbestand 1
Eretmodus Cyanostictus Makombe 2x
Telmatochromis Burgeoni 2x
Synodontis sp. PWZ 5x

De Eretmodus was onze eerste Tanganyika-lieveling. De Telmatochromis Burgeoni past hier, denk ik, goed bij. Dit vanwege hetzelfde dieet, een fel karakter en een andere waterlaag waar ze in vertoeven. De meervalletjes ben ik niet zeker van of ze hier bij zouden passen.

Visbestand 2
Paracyprichromis Nigripinnis 12x (5M/7V)
Lamprologus Stappersi/Meleagris 2x
+ een koppel rotsbewoners
+ solo rotsbewoner?

Ik wil graag een niet al te druk ogend bestand. Wel zou ik graag ook een vis hebben die wat hoger zwemt, vindt mijn vriendin schooltjes geweldig en is de Nigripinnis het meest rotsgebonden van de vrijzwemmers (ivm het kleine aquarium voor Tanganyika cichliden), vandaar de Nigripinnis. Naar wat ik begrepen heb zijn het rustige, niet al te aanwezige schoolvissen. De Lamprologus Stappersi/Meleagris vind ik misschien wel de mooiste slakkenhuiscichlide, met daarnaast ook nog eens interessant gedrag. De vraag wat dit bestand betreft: Oogt het aquarium druk met een schooltje Nigripinnis, en welke rotsbewoners zouden hier evt. nog goed bij kunnen?

Even in het kort:
-Zouden deze bestanden kunnen?
-Hebben jullie suggesties voor visbestand 2?

Alvast bedankt!

NielsO

Re: 1.21x41x55 (240L)

Bericht door NielsO » 20 jan 2017, 18:36

Hallo John,

bestand 1 oogt voor mij in eerste instantie goed, alhoewel ik zelf geen ervaring heb met eretmodus en hoe moeilijk ze koppelen etcetera. Maar het lijkt me dat, als je een koppel eretmodus kan krijgen dat een beetje harmonieus is onderling een prima bestand. T. burgeoni zijn ook erg leuke visjes!

Wat betreft bestand 2 zou ik de p. nigripinnis afraden. Ik zelf heb p. brieni in precies deze bakmaat gehouden en het deed ze geen recht en oogde inderdaad erg druk. Toen ze verhuisden naar de nieuwe bak van 130x60x50 kwamen ze echt veel beter tot hun recht. Het kan dus wel, maar optimaal is het niet.

Voor de rest zou ik rond de stappersi niet te felle rotsbewoners zetten. Denk dan meer aan een koppel rustige neolamprologus (gracillis/maranguensis) of julidochromis plus een solo a. calvus/tretocephalus. Ben toch bang dat een koppel stappersi met fellere rotsbewoners het onderspit delft.

Zelf zou ik zoiets kunnen aanraden:

Koppel n. helianthus of vergelijkbare soort rotsbewoner
kolonie n. multifasciatus/similis
solo tretocephalus of calvus/compressiceps

Inrichting met een steenstapel aan beide kanten en slakkenhuizen in het midden. De interactie tussen een kolonie similis en de rotsbewoners is erg gaaf om te zien. Multi's en similis opzich lijken wat standaard schelpenbroeders, maar gecombineerd met neolamprologus met karakter een machtig schouwspel :D

David

Bericht door David » 20 jan 2017, 18:50

De Eretmodus is een geweldige vis maar ik heb ze in een groepje in 130x60x60 gehad, ze kwamen uit een veel grotere bak en ze maakten elkaar bij mij af totdat er een overbleef. Die heb ik heel lang solitair gehad. Ik vrees daarom dat een koppel niet gaat werken.

De Nigripinnis is wel een relatief rustige soort, heb ze onlangs bij Sieb gezien maar dat was in een veel grotere bak. Geen idee hoe die het gaan doen in een bak van 240l. De waterhoogte van 55 cm is wel fijn.

Heb je ook de Xenotilapia Spilopterus overwogen? Misschien een goed alternatief voor de Nigripinnis.

NielsO

Bericht door NielsO » 20 jan 2017, 19:19

Spilopterus is een erg leuke vis, wel eentje die ik echt als hoofdbewoner zou zien en je bestand omheen moet bouwen. Een goede combi daarmee is iig een altolamprologus soort. :)

John240

Bericht door John240 » 21 jan 2017, 00:36

Bedankt voor jullie reacties!
Wat betreft bestand 2 zou ik de p. nigripinnis afraden. Ik zelf heb p. brieni in precies deze bakmaat gehouden en het deed ze geen recht en oogde inderdaad erg druk. Toen ze verhuisden naar de nieuwe bak van 130x60x50 kwamen ze echt veel beter tot hun recht. Het kan dus wel, maar optimaal is het niet.
Hier was ik al bang voor, maar ik ben blij dat ik er achter kom voordat ik de school al heb aangeschaft. Deze bewaren we voor wanneer er een grotere bak komt :D
Voor de rest zou ik rond de stappersi niet te felle rotsbewoners zetten. Denk dan meer aan een koppel rustige neolamprologus (gracillis/maranguensis) of julidochromis plus een solo a. calvus/tretocephalus. Ben toch bang dat een koppel stappersi met fellere rotsbewoners het onderspit delft.
Zelf zou ik zoiets kunnen aanraden:

Koppel n. helianthus of vergelijkbare soort rotsbewoner
kolonie n. multifasciatus/similis
solo tretocephalus of calvus/compressiceps
Over de meeste Neolamprologus soorten lees ik dat ze het best in een soortbak kunnen, ivm sterke territoriale agressiviteit. Wordt dit vaak dan toch een beetje overdreven?
Inrichting met een steenstapel aan beide kanten en slakkenhuizen in het midden. De interactie tussen een kolonie similis en de rotsbewoners is erg gaaf om te zien. Multi's en similis opzich lijken wat standaard schelpenbroeders, maar gecombineerd met neolamprologus met karakter een machtig schouwspel :D
Ook een leuke optie inderdaad, maar ik zit er aan te denken om een wat kleiner bakje in te richten met alleen maar slakkenhuizen en hierin een kolonie Multifasciatus te huisvesten. In deze bak kijk ik dan toch liever naar een niet kolonie-vormer als schelpenbroeder.
David schreef:De Eretmodus is een geweldige vis maar ik heb ze in een groepje in 130x60x60 gehad, ze kwamen uit een veel grotere bak en ze maakten elkaar bij mij af totdat er een overbleef. Die heb ik heel lang solitair gehad. Ik vrees daarom dat een koppel niet gaat werken.
Het is inderdaad maar net of ik een bewezen koppel kan vinden, anders is de kans groot dat het een solo Eretmodus wordt. Wel heb ik gelezen dat de agressiviteit ook een beetje afhankelijk is van de vangplaats. De zuidelijke soorten schijnen agressiever te zijn dan de noordelijke. Weet je misschien nog welke jij in je bak had zitten?
David schreef:Heb je ook de overwogen? Misschien een goed alternatief voor de Nigripinnis.
Bij deze vissen heb ik inderdaad nog niet echt stilgestaan. Hoe zijn ze het best te houden in een aquarium van deze grootte (koppel, groep). En in wat voor zin zijn ze een goed alternatief voor de Nigripinnis? Zwemmen ze ook wat hoger oid?
NielsO schreef:Spilopterus is een erg leuke vis, wel eentje die ik echt als hoofdbewoner zou zien en je bestand omheen moet bouwen. Een goede combi daarmee is iig een altolamprologus soort.
Ook de Sumbu Shell? En waarmee zijn ze nog meer goed te combineren?

David

Bericht door David » 21 jan 2017, 07:53

De Spilopterus is een hele leuke vis die je het beste in een groep kan houden. Ze zijn actief, bevinden zich meestal boven de rotsen maar kunnen een zandplaats ook waarderen en bevinden zich ook regelmatig in de hogere waterlagen. Kan je zeker combineren met de Sumbu Shell maar ook met veel andere soorten.

JohnP

Bericht door JohnP » 21 jan 2017, 09:30

Deze bak is netto over de in houd gemeten is 180 liter.
240l zijn de buiten maten incl lichtkap.
Koop altijd een bak op de binnen maat om er zeker van te zijn dat je de vissen die je wil kan houden.
Ook ik ben er ingetuind mijn bak is ook geen 250 maar 213 liter. :wink:

John240

Bericht door John240 » 21 jan 2017, 12:16

Visbestand 2 laat ik maar zitten nu. Visbestand 1 blijft nog staan, maar ik vind de Spilopterus ook wel interessant om in ieder geval op papier een bestandje omheen te bouwen.
David schreef:De Spilopterus is een hele leuke vis die je het beste in een groep kan houden. Ze zijn actief, bevinden zich meestal boven de rotsen maar kunnen een zandplaats ook waarderen en bevinden zich ook regelmatig in de hogere waterlagen. Kan je zeker combineren met de Sumbu Shell maar ook met veel andere soorten.
Ik lees hier op de site dat een groepje van 2M/3V moet kunnen in mijn bak. Dit lijkt mij een leuk groepje. Sumbu Shell vind ik ook erg leuk, maar welke andere soorten zijn goed te combineren met de Spilopterus?
JohnP schreef:Deze bak is netto over de in houd gemeten is 180 liter.
240l zijn de buiten maten incl lichtkap.
Koop altijd een bak op de binnen maat om er zeker van te zijn dat je de vissen die je wil kan houden.
Ook ik ben er ingetuind mijn bak is ook geen 250 maar 213 liter.
Vandaar dat ik inderdaad deze standaardmaten er bij heb gezet. Ik zelf heb het nooit precies uitgerekend, maar ik ben me er wel van bewust dat de 240L nooit niet gehaald wordt. Ooit komt er ook een grotere bak, maar voorlopig heb ik er de plek en het geld niet voor helaas.

NielsO

Bericht door NielsO » 21 jan 2017, 22:42

Ehm, ff denken.

1m/2-3v a. sumbu shell
2m/3v x. spilopterus
mastacembalus sp. is een optie of een rustig koppel rotsbewoners misschien, julidochromis denk ik dan. Een inrichting als een overgangszone lijkt me geschikt. Dus de bodem bezaaien met stenen, hier en daar wat open stukjes zand ertussen en ergens een hoekje voor de sumbus. Dit bestand zal denk ik ook erg interessant zijn. :)

Wat betreft neolamprologus, ja het kan tuig zijn. Maar daar kan je je op instellen en je bestand omheen bouwen. Ook een goede inrichting doet veel. Daarnaast schijnt er ook redelijk wat verschil in mate van agressie te zijn bij de soorten. N. gracilis en maranguensis zijn vrij tam, helianthus beetje een middenmotor en pulcher en brichardi schijnen de #*@%! te zijn.
Een kolonie l. similis of multifasciatus staat hun mannetje wel, strength in numbers om het maar zo te zeggen. Vandaar dat ik zeg bijvoorbeeld links een stapel stenen, midden in slakkenhuizen en rechts nog wat stenen. Dan kan een koppel neolamprologus zijn intrek nemen in bijvoorbeeld de steenstapel links, de multis/similis slakkenhuizen in het midden die ze zeker zullen verdedigen en rechts kan een solo treto/calvus oid zijn plekje hebben. Je krijgt dan te zien dat er geruzie komt op de territoriumgrenzen. Mijn treto kwam altijd aan het rand van de multifasciatus hangen en begon wat te dreigen, maar het groepje multis liet niet met zich sollen en verdedigde hun stekje goed.

John240

Bericht door John240 » 22 jan 2017, 17:03

Dit vind ik ook een hele mooie optie, een aal erbij vind ik erg leuk. Dan moet ik dus de keuze maken tussen deze twee visbestanden:

Visbestand 1
Eretmodus Cyanostictus Makombe 2x
Telmatochromis Burgeoni 2x
Synodontis sp. PWZ 5x

Visbestand 2
Altolamprologus Sumbu Shell 1m/2-3v
Xenotilapia Spilopterus 2m/3v
Mastacembalus sp. ?

Eens bij Verduijn kijken naar de Xeno's en de Sumbu Shell. Ik hoop op de Spilopterus variant met de deels gele rugvin, lijken me erg mooie visjes :D

Bedankt voor de achtergrond informatie wat de betreft de Neolamprologus, erg nuttig en interessant! Het samenstellen van een bestand wat in balans is en het aanschouwen van het gedrag van de vissen onderling is wat Tanganyika nu eenmaal zo leuk maakt. Ik zal eens kijken of ik nog een bestandje kan samenstellen met deze informatie. En dan wordt het kiezen haha.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 22 jan 2017, 19:37

Bij Verduijn hebben ze alleen de Xenotilapia spilopterus "Kachese", dat is dus zonder geel in de rugvin.

De "Kipili" en de "Mabilibili" hebben beide geel in de rugvin.

Mogelijk heeft Aquabeek de "Mabilibili"...? Even een belletje en je weet het!

Voor de "Kipili" (ca. 6cm groot) zou je bij Aqua Ferry Tale terecht kunnen ;)

Bij die laatste komt de helft van onze groep weg.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Ik heb bij Aqua Ferry Tale vernomen, dat ze sinds kort een samenwerkingsverband hebben met AquaTreff. Vissen die bij AquaTreff op de stocklist staan (---> http://www.aqua-treff.de/listen/bestandsliste.pdf ) kunnen ze laten over komen voor dezelfde prijs. Almere is voor vele wat makkelijker aan te rijden dan Meerbusch (D).

Alleen zul je dan in het laatste geval soms moeten wachten op het moment dat ze weer vissen uitwisselen met elkaar.
2.70 x 0.85 x 0.60m

John240

Bericht door John240 » 24 jan 2017, 09:39

Dankjewel, dit wist ik allemaal nog niet, maar ik zal me er in gaan verdiepen!

Plaats reactie