Aquarium 1.20m (breed) op 40cm (diep) op 60cm (hoog)

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Lieveke

Aquarium 1.20m (breed) op 40cm (diep) op 60cm (hoog)

Bericht door Lieveke » 03 feb 2017, 18:13

Wat denken jullie van volgende visbezetting in mijn aquarium?

- Kleine kolonie Neolamprologus similis (+/- 10 à 15 visjes? )
- schooltje Paracyprichromis nigripinnis (+/- 7 à 8 visjes ? )
- een koppel Julidochromis Transcriptus Bemba
- een koppel Neolamprologus brichardi

Benieuwd naar jullie reacties en goede raad... :D

NielsO

Re: Aquarium 1.20m (breed) op 40cm (diep) op 60cm (hoog)

Bericht door NielsO » 05 feb 2017, 01:32

Hallo Lieveke,

Helaas wat kritiekpuntjes.

In deze samenstelling gaat het hem niet worden. De brichardi zou ik zeker niet aandurven in die setting. 'T zijn felle rakkers en als ze een nest hebben gaan die zeker de helft van je bak claimen. Mijn koppel helianthus claimden in mijn 130x60 al 70cm lengte en brichardi zou, naar wat ik hoor, zeker net zo fel zijn. De combi met de simillis en brichardi is prima en zal in jouw bak ook zeker kunnen, alleen zullen de julidochromis en paracyps er niet zo blij mee zijn..

Persoonlijk vind ik de 120x40x60 net wat te klein voor paracyprochromis. De meningen zijn er over verdeeld en sommigen zullen misschien zeggen dat het wel kan. Uit persoonlijke ervaring weet ik echter dat toen ik mijn paracyps in een 120x40x50 had het ze echt geen recht deed. Ik kreeg uiteindelijk een 130x60x50 en dat scheelt echt een hoop, die 20cm breedte/diepte (je hebt 1.20m breedte staan maar dat is lengte denk ik :P ) . Daarin zag ik ze echt "opleven" vergeleken met in de oude bak. Het zijn uiteindelijk toch best forse visjes hoor, halen echt de 10cm wel.

Ik zou aanraden om zoiets te doen:

groepje similis
koppel j. transcriptus
solo/koppel a. calvus/compressiceps/fasciatus (veel rustiger dan brichardi)
Misschien een groepje l. pumillus? alhoewel die wel vrij teer zijn heb ik de afgelopen jaren gelezen. Een groepje synodontis kan ook wel denk ik.

Is de bakmaat al zeker of kan je nog groter? hehe, dat geeft al veel meer mogelijkheden namelijk. :wink:

Lieveke

Bericht door Lieveke » 05 feb 2017, 09:02

Hey Niels,

Bedankt voor de reactie ! Ik sta volledig open voor jullie tips aangezien ik nog maar net begin in het Tanganyika-wereldje en dus helemaal geen ervaring heb... :wink:
Wat de Brichardi betreft, ik had er ook al mijn twijfels bij na nog wat leeswerk gedaan te hebben op verschillende fora... Het zijn hele mooie visjes maar ik denk ook dat ik ze beter niet in huis haal.
De bakmaat is al zeker, staat in de garage om klaar gemaakt te worden...
Ik heb de visjes eens opgezocht die je aanraadt... Die Altolamprologussen (calvus/compressiceps/fasciatus) zien er wel leuk uit, maar ik ben een beetje bang dat wanneer mijn similisjes of transcriptusjes kweken (ik leef op hoop 8-) ), de kleintjes een lekkere maaltijd zullen vormen... Niet?
Van het groepje Lacustricola pumilus ben ik wel overtuigd, mooi ! Juist een klein vraagje, als je deze visjes houdt in jouw aquarium, moet je dan planten voorzien?
Een groepje synodontis, gaan die ook geen bedreiging vormen voor similis-baby'tjes? :roll:

NielsO

Bericht door NielsO » 05 feb 2017, 15:54

Ze zullen misschien af en toe een jong pakken, maar die similis gaan hun kolonie echt wel goed verdedigen hoor. Ik heb die combi ook gehad en de calvus kreeg tikken van multis als ie te dicht bij kwam hoor.

Ook synos zullen af en toe een jonge transcriptus pakken, maar ik zou er juist blij mee zijn, als transcriptus eenmaal beginnen met jongen zullen ze wel lekker doorgaan. Dan is het juist fijn dat de synos en altos se wat in toom houden haha

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 05 feb 2017, 17:38

Volledig akkoord met Niels.
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Lieveke

Bericht door Lieveke » 05 feb 2017, 18:25

Ja da's inderdaad wel logisch :D :D Natuurlijk evenwicht... Haha

NielsO

Bericht door NielsO » 05 feb 2017, 20:26

Je gaat er iig plezier aan beleven.

Wat betreft de l. Pumillus geen idee, zelf nooit gehouden, heb alleen vernomen dat ze vrij gevoelig zijn (worden niet zo oud). Je zou met vallisneria en hoornblad kunnen werken, dat is ook nog soort van biotoop correct. :D

NielsO

Bericht door NielsO » 05 feb 2017, 20:39

Met de similis kan je trouwens met een klein groepje wel starten. Bij aquariazaken zijn ze nog best prijzig (+- 10tje per stuk meestal). 2m/4v of 3m/5-6v is al een prima groepje denk ik. Als je er meer wil kopen kan dat altijd.

Julidochromis koppelen vrij moeilijk en geslacht is ook moeilijk te zien, dus je kan met een groepje van 5/6 beginnen om een koppeltje uit te selecteren

Ook voor de altolamprologus zou je met een jong groepje kunnen starten. Ze groeien wel heeeel traag, maar volwassen exemplaren (Wildvang) zijn meestal erg prijzig. (Denk ca 50eu per stuk)

Plaats reactie