Totaal ander bestand?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
WaterKip

Totaal ander bestand?

Bericht door WaterKip » 17 jul 2017, 16:48

Al jaren heb ik een bak met C. gibberosa zwemmen. Opgekweekt vanaf 2-3cm tot het huidige formaat waarbij de mannen de 35cm aantikken.
Er wordt gepaard, af en toe blijven er wat jongen over, de meervallen roven veel, en eigenlijk besef ik dat er niet meer uit deze bak te halen valt. En om nu nog lang naar hetzelfde schilderij te kijken met de wetenschap dat ik nooit meer andere vissen kan toevoegen tenzij formaat xxxl staat me tegen.
Voor de geïnteresseerden hier het topic.

Dus ik ben eens aan het rondkijken of ik wat anders wil, en zo ja wat anders? Ik wil dan in elk geval het diepwater laten varen. Ik heb nog nooit Tropheus gehouden en ben voorzichtig aan het kijken of dat wat voor mij is.

Afmetingen aquarium: 310 x 70 x 70cm.

Idee:
Tropheus soort
Petrochromis soort
V. moorii
C. horei

Kan hier nog een vrijzwemmer bij? Zo ja welke? De P. brieni/nigripinnis ? Of juist C. leptosoma/pavo/microlepidotus?

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en wat jullie suggesties/aanvullingen zijn.

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Re: Totaal ander bestand?

Bericht door Erwin8 » 17 jul 2017, 17:24

hallo,

ik heb al een mooie bak gezien met de C. gibberosa aangevuld met enkele Benthochromis tricoti, zonder de meervallen.
was heel mooi.
Als je de C. gibberosa van kleins heb zien opgroeien...zijn toch net je kinderen?

en ...is je bak in orde? kan ik misschien een "ten huize van" artikel komen maken over jouw bak? ( voor in de NVC periodiek)
grtjs Erwin
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

David

Bericht door David » 17 jul 2017, 19:12

Kan me best voorstellen dat je na een aantal jaren wat anders wilt. Met de bakmaat die jij hebt kan je heel veel kanten op met Tanganyika. Tropheus zijn geweldig maar wel heel wat anders, vooral qua drukte. Misschien juist ook leuk voor de afwisseling maar contrast is erg groot.

Weet je zeker dat je van diepwater wilt afstappen? Een grote school (lees 100+) Cyprichromis moet ook wel heel gaaf zijn in zo'n bak.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 17 jul 2017, 20:36

Erwin8 schreef: ik heb al een mooie bak gezien met de C. gibberosa aangevuld met enkele Benthochromis tricoti, zonder de meervallen.
was heel mooi.
Bij mij zijn de Benthochromis als snacks geëindigd :shock:.
Erwin8 schreef: Als je de C. gibberosa van kleins heb zien opgroeien...zijn toch net je kinderen?
Ja en nee, ik ben er zeker aan gehecht en de keus om te wisselen is zeker niet lichtzinnig genomen. Echter kinderen moet je ooit laten uitwaaien en ik beleef er nu totaal geen plezier aan. Ik voer ze, maar tegen de ruit geplakt zitten zoals ik eerder deed gebeurt niet meer.
Erwin8 schreef: en ...is je bak in orde? kan ik misschien een "ten huize van" artikel komen maken over jouw bak? ( voor in de NVC periodiek)
Geen idee wat de NVC periodiek is, maar een artikel kan vast wel. De bak is in orde, alleen is het aantal gibberosa's aan de hoge kant. Wat bij het verkopen van de groep meteen opgelost is als deze opgesplitst wordt.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 17 jul 2017, 20:39

David schreef:Tropheus zijn geweldig maar wel heel wat anders, vooral qua drukte. Misschien juist ook leuk voor de afwisseling maar contrast is erg groot.
Ik ben van plan om zoals anderen gedaan hebben de Tropheus in harem te houden. Dan is het een stuk rustiger. En ja het contrast is groot maar ik wissel niet voor niets. :D
David schreef: Weet je zeker dat je van diepwater wilt afstappen? Een grote school (lees 100+) Cyprichromis moet ook wel heel gaaf zijn in zo'n bak.
100+?? een school van 20 Cyps zou kunnen of 30 Paracyps. Het is 310cm geen meter. :wink:

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 17 jul 2017, 22:54

WaterKip schreef: Afmetingen aquarium: 310 x 70 x 70cm.

Idee:
Tropheus soort
Petrochromis soort
V. moorii
C. horei
+ Interochromis loocki
+ Simochromis babaulti

Pseudosimochromis curvifrons of Simochromis diagramma zie je ook niet veel, drukke beestjes, maar wel bijzonder!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Baars

Bericht door Baars » 18 jul 2017, 01:04

David schreef: Een grote school (lees 100+) Cyprichromis moet ook wel heel gaaf zijn in zo'n bak.
hoe kom je bij 100 stuks?! En ga me niet vertellen dat het een typfout is!

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 18 jul 2017, 08:44

Baars schreef:
David schreef: Een grote school (lees 100+) Cyprichromis moet ook wel heel gaaf zijn in zo'n bak.
100 stuks, zou ik ook durven doen, is tenminste het begin van "een school" vissen.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 18 jul 2017, 10:42

Mooneater schreef:
WaterKip schreef: Afmetingen aquarium: 310 x 70 x 70cm.

Idee:
Tropheus soort
Petrochromis soort
V. moorii
C. horei
+ Interochromis loocki
+ Simochromis babaulti

Pseudosimochromis curvifrons of Simochromis diagramma zie je ook niet veel, drukke beestjes, maar wel bijzonder!
Leuke aanvulling! Kreeg ook nog de tip voor de L. leloupi, ook een leuk beestje om erbij te hebben.

Baars

Bericht door Baars » 18 jul 2017, 10:52

Erwin8 schreef:
Baars schreef:
100 stuks, zou ik ook durven doen, is tenminste het begin van "een school" vissen.
hahaha weet je wat het hilarische hier aan is, ik vermoeden al sterk dat David dit naar aanleiding van een recente uitspraak van jou over 100 stuks, nu zelf 100 stuks adviseert. Vandaar mijn opmerking, waarbij ik wachten op een bevestiging van David zelf, maar je was hem al voor :lol:

Heb je zelf ooit eens 100 cyprochromis (of meer) gehouden in een aquarium? afhankelijk welk soort cypochromis je houd, kan elke vis rond +-12 cm worden. 12 meter aan vis....of meer (als je er een speciaal bak van maakt).
Ik sta open om weer nieuwe dingen te leren, dus ik ben heel erg benieuwd naar jou expertise (en die van David) in deze.

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 18 jul 2017, 11:10

Baars schreef: Heb je zelf ooit eens 100 cyprochromis (of meer) gehouden in een aquarium? afha nkelijk welk soort cypochromis je houd, kan elke vis rond +-12 cm worden. 12 meter aan vis....of meer (als je er een speciaal bak van maakt).
Ik sta open om weer nieuwe dingen te leren, dus ik ben heel erg benieuwd naar jou expertise (en die van David) in deze.
Ergens heb ik hier geschreven dat ik een bijna complete vissterfte heb gehad door enkele uren stroomuitval.
De Tropheus vissen waren toen bijna allemaal dood.
In een grote houten bak (gekregen van een clublid 2.50 x .75 x .75 ) zat een groep Ciprichromis leptosoma. Er stonden 3 grote stenen in. Ik had een groep gekocht van 40. Ze hadden er jaren ingezeten. Met de stroomuitval heb ik er 85 dode vissen uitgeschept - en nu komt het ...heb ik er 70 kunnen redden.
Natuurlijk zagen we dat er veel vis in de bak zat, maar te veel? neen, was een heel mooie groep waar altijd wijfjes in verwachting waren, heel mooi om te zien.
Wat zat er bij : een gekregen koppel Tropheus polly. (één van de weinige, ik denk de enige, Tropheus soorten die je als koppel kan houden, ze waren heel mooi groot) en door de stroomuitval...

Baars

Bericht door Baars » 18 jul 2017, 15:17

Erwin8 schreef:
Baars schreef: Heb je zelf ooit eens 100 cyprochromis (of meer) gehouden in een aquarium? afha nkelijk welk soort cypochromis je houd, kan elke vis rond +-12 cm worden. 12 meter aan vis....of meer (als je er een speciaal bak van maakt).
Ergens heb ik hier geschreven dat ik een bijna complete vissterfte heb gehad door enkele uren stroomuitval.
De Tropheus vissen waren toen bijna allemaal dood.
In een grote houten bak (gekregen van een clublid 2.50 x .75 x .75 ) zat een groep Ciprichromis leptosoma. Er stonden 3 grote stenen in. Ik had een groep gekocht van 40. Ze hadden er jaren ingezeten. Met de stroomuitval heb ik er 85 dode vissen uitgeschept - en nu komt het ...heb ik er 70 kunnen redden.
Natuurlijk zagen we dat er veel vis in de bak zat, maar te veel? neen, was een heel mooie groep waar altijd wijfjes in verwachting waren, heel mooi om te zien.
Wat zat er bij : een gekregen koppel Tropheus polly. (één van de weinige, ik denk de enige, Tropheus soorten die je als koppel kan houden, ze waren heel mooi groot) en door de stroomuitval...
Dat klopt, ik heb het stuk gelezen...ik herinner me alleen niks over cyprichromis. Ik dacht dat de vissterfte alleen om tropheus ging. Wel erg om op deze manier je vissen te moeten verliezen, maar door een stroomuitval valt je in die zin weinig te verwijten, dat soort dingen zijn nou niet bepaalt alledaags.
Ik snap alleen niet wat je met de bovenstaande tekst bedoelt, tot de 40 cyprichromissen die je had gekocht kan ik het nog wel volgen, maar waren die 85 andere ook cyprochromissen of waren dat tropheus en zat dat allemaal in de 2.50 x 75 x 75 bak?

David

Bericht door David » 18 jul 2017, 17:02

@Baars, ik heb zelf 15 Paracyprichromis in mijn bak die ie amper terugziet in mijn bak en ken wel iemand die een bak had die een slag groter is waar er ruim 40 in zaten. In een bak van het formaat Waterkip zou ik er wel 100 in durven te houden. Heb je gezien in wat voor scholen ze in de natuur zwemmen? En dan ook dicht op elkaar. Of je het ermee eens bent moet je zelf weten maar dit is mijn mening en sluit inderdaad aan op wat Erwin eerder al schreef.

Nu even over jou. Je hebt op verschillende fora een hoop wijze praat over hoe anderen hun vissen moeten houden. Maar hoe zit het met jou? Hoeveel ervaring heb je nu daadwerkelijk met Tanganyika houden of is het allemaal theoretische kennis? Als ik je voorsteltopic lees heb je zelf nul ervaring met Tanganyika.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 18 jul 2017, 17:15

Willen de mannen het geklets over wel of geen 100 vissen in een ander topic houden? Het wordt er voor mij niet overzichtelijker over zo......

Alvast bedankt. :mrgreen:

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 18 jul 2017, 17:54

WaterKip schreef:Willen de mannen het geklets over wel of geen 100 vissen in een ander topic houden? Het wordt er voor mij niet overzichtelijker over zo......

Alvast bedankt. :mrgreen:
Beste, ik zal mijn ervaring in het vervolg niet meer delen.

Plaats reactie