Broedperiode en vis die voor afleiding kan zorgen( Xenotilapia ) ?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Baars

Broedperiode en vis die voor afleiding kan zorgen( Xenotilapia ) ?

Bericht door Baars » 25 aug 2017, 23:39

Beste medeliefhebbers,

Er word gezegt dat de mannetjes ornatipinnis best opdringerig naar de vrouwtjes kunnen zijn tijdens de broedzorg van het vrouwtje ( maternale muilbroeders), de x.batypilus is ook bodemgebonden dus die zou mogelijk de nodige afleiding kunnen geven tijdens deze periode voor de x.ornatipinnis mannetjes. De vraag is of de x.bathypilus werkelijk deze rol kan vervullen als afleider en/of de x. spilopterus deze rol ook net zo goed of zelfs beter kan vervullen.

Wie heeft ervaring met de bovengenoemde vissen en/of wie kan op het bovengenoemde antwoord geven op basis van wat in de literatuur staat of ervaring van medehobbyisten.

Alvast bedankt!

Bart
Site Admin
Contacteer:

Re: Broedperiode en vis die voor afleiding kan zorgen( Xenotilapia ) ?

Bericht door Bart » 26 aug 2017, 11:49

X. ornatipinnis zal wat meer de ruimte opzoeken, waar X. bathyphilus op de bodem blijft. Ik denk dat ze niet erg in elkaars vaarwater komen. En ze elkaar waarschijnlijk negeren.

Baars

Bericht door Baars » 26 aug 2017, 22:53

Bart schreef:
26 aug 2017, 11:49
X. ornatipinnis zal wat meer de ruimte opzoeken, waar X. bathyphilus op de bodem blijft. Ik denk dat ze niet erg in elkaars vaarwater komen. En ze elkaar waarschijnlijk negeren.
Waar ik naar toe wil met de vraagstelling is een geschikte medebewoner vinden die voor afleiding kan zorgen voor de x.ornatipinnis mannetjes, tijdens de broedperiode van de x.ornatipinnis vrouwtjes - zodat de vrouwtjes rust hebben in die periode-.
Ik was van de veronderstelling dat een x.bathypilus als bodemwoner hier mogelijk wel voor kon zorgen en gelijkertijd is de vraag ook of de x.spilopterus dezelfde rol kan vervullen.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 27 aug 2017, 08:33

Meer vrouwen dan mannen toevoegen aan de groep. Misschien is dat een optie ?

Baars

Bericht door Baars » 27 aug 2017, 09:16

sieb amoraal schreef:
27 aug 2017, 08:33
Meer vrouwen dan mannen toevoegen aan de groep. Misschien is dat een optie ?
Inderdaad dat is een optie, alleen bedoel ik te vragen of de x.bathypilus en/of de x.spilopterus ook de rol als afleider kunnen vervullen, aangezien waarschijnlijk de x.bathypilus of de x.spilopterus in het bestand met de x.ornatipinnis komen. Als een of beide van deze soorten die rol kunnen vervullen, dan zal dat bijdrage aan de keuze om deze vissen wel of niet aan het bestand toe tevoegen.

Plaats reactie