Visbestand 200x60x60

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Nijland.

Visbestand 200x60x60

Bericht door Nijland. » 29 aug 2017, 18:31

Hallo allemaal,

Aangezien ik nieuw ben in de tanganyika wereld heb ik een aantal vragen over een visbestand voor een bak van 200x60x60

De bak draait nu inmiddels 3 weken en de eerste bewoners zouden er inkunnen.

De inrichting van de bak bestaat voor 90% uit stenen.

Ik ben zoveel soorten tegengekomen en dat maakt het er allemaal niet makkelijker op, waar ik inmiddels uit ben is het volgende:

Syodontis pwz (aantal nog niet bekend)
Calvus soort (1/1)
Cyprichromis leptosoma (aantal nog niet bekend)

Er zijn verder nog genoeg mooie visjes te vinden maar wat zou hier mooi bij passen?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Baars

Re: Visbestand 200x60x60

Bericht door Baars » 29 aug 2017, 20:12

Hallo Nijland,

Het had wat makkelijker gewezen als je je eerst had voorgesteld in het voorstel topic, op basis daarvan zou de keuze van je bestand misschien ook wat makkelijker wezen (heb je ooit al eens eerder vissen gehouden, zo ja? wat vond je daar mooi/minder aan en wat is de reden van overstap/keuze voor tanganyika etc. etc)
in ieder geval welkom op het forum!

Als antwoord op je vraag:
Normaal gesproken ga je eerst kijken wat voor vissen je graag in je bestand wil hebben en op basis van de behoefte van de vissen ga je je inrichting daar naar aanpassen.
Jij bent al begonnen met inrichten, op zich geen probleem want je kan het nu nog aanpassen.

Ik snap dat de keuze niet altijd makkelijk is, maar door te kijken welke ¨richting" qua vissen (gedrag e.d) je op wil, kunnen we je al een stuk verder helpen en ik geloof dat je dan de kans op teleurstelling ook veel meer verkleint.
Want waarom heb je voor de onderstaande vissen gekozen(los van de kleur/vorm)? Ik stel je deze vraag zodat we een echt geschikt bestand kunnen uitzoeken waar je voor een langere tijd (als dat de bedoeling is) van kan genieten en veel plezier van zal hebben.

Nogmaals welkom op het forum!

Nijland.

Bericht door Nijland. » 29 aug 2017, 21:00

Hallo,
Sorry voor het niet voorstellen, is me ook compleet ontgaan eigenlijk.
Om antwoord te geven op je vragen,
Ik heb een aantal jaar een ZA bak gehad, blijft geweldig mooi maar na verloop van tijd wil je iets anders.
Een tang bak is compleet iets anders qua inrichting en qua gedrag van de vissen.
Daarbij zijn de vissen ook nog is prachtig en vertonen zeer leuk gedrag.
Van de vissen die ik eerder genoemd heb daar heb ik al redelijk wat informatie van opgezocht en het lijkt me geweldig om een groep leptosoma's rond te zien zwemmen die puur met hun eigen soort bezig te lijken zijn.
De calvus is gewoon een prachtige rustige vis wat een echte eyecatcher kan zijn.
Frontosas vind ik daarom ook echt super maar daar vind ik mijn bak simpelweg te klein voor.

Een uitgebalanceerde "rustige" bak waar ze allemaal hun eigen ding kunnen doen is mijn voorkeur vandaar dat ik ook eerst hier een aantal dingen vraag voordat ik er zomaar wat inkieper:)
Leptosoma zijn niet echt rustig i know maar er mag best wat beweging bovenin zitten!
Ik hoop dat dit nu even genoeg info is en anders hoor ik het graag!!
Bedankt voor de reactie iig.
Gr

NielsO

Bericht door NielsO » 29 aug 2017, 21:41

Welkom hier!

Synos, calvus en cyprichromis zijn een mooie basis voor een bestand. In deze bakmaat zijn er echter nog bijna ontelbare opties en combinaties mogelijk.

Om mee te denken over je visbestand moeten we denk ik eerst wat voorkeuren hebben voor gedrag dat je wil zien en weten welke soorten jij mooi vindt. Neem eens een kijkje op de tanganyika.nl homepage bij overzicht cichliden met foto ( http://tanganyika.nl/zcf.php ). Misschien dat je dan een lijstje met soorten die je naast de basis van je bestand aanspreken kunt noemen, met de reden dat ze je aanspreken en het gedrag dat je wil zien. Dan kunnen we je daarmee goed verder helpen denk ik :wink:

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 29 aug 2017, 22:11

viewtopic.php?f=14&t=17066&start=15
Hoi
Hier heb ik voor een gelijkaardige bak een bestand samengesteld.
Kan misschien inspiratie zijn.
Grt
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

David

Bericht door David » 29 aug 2017, 22:18

Welkom! Mooie plannen en een prima bakmaat. Daar kan je wel een hoop kanten mee uit. Een flinke school Cyps als hoofdbewoner kan zeker gaaf zijn. Een mooie rustige vis die z'n mannetje staat en waar ik zelf fan van ben en ook prima bij je bestand tot nu toe zou kunnen is de Chalinochromis Brichardi.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 29 aug 2017, 22:40

Met 90% aan stenen, zul je geen zandcichliden en/of shelldwellers in je bestand willen nemen, lijkt mij.

Bedoel je met een rustige bak soms ook rustige vissen? :roll:

Welkom hier!
2.70 x 0.85 x 0.60m

NielsO

Bericht door NielsO » 29 aug 2017, 22:42

Shelldwellers zouden nog wel moeten kunnen met veel steen, deels dan.

Heb je misschien een foto van je bak? Dat geeft ook alweer extra informatie :)

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 29 aug 2017, 22:49

Allereerst Welkom!
nijlpaard schreef:
29 aug 2017, 22:40
Met 90% aan stenen, zul je geen zandcichliden en/of shelldwellers in je bestand willen nemen, lijkt mij.
Het is maar hoe je het leest. De bak voor 90% vol gooien met stenen zou inderdaad wat overdreven zijn. Maar hij zegt de inrichting bestaat voor 90% uit stenen. Dat kan ook betekenen 9 stenen en een slakkenhuis (als je zand niet meetelt) :wink:

Ik zou zeggen dat bij de drie genoemde soorten ook een neolamprologus soort goed zou passen. Bijvoorbeeld een stel N. tretocephalus of N. leleupi. Beide zijn veel gehouden soorten, altijd wel te vinden in de speciaalzaak en hebben leuk gedrag.

Veel plezier met uitzoeken in ieder geval. Als je deze website goed doorleest kom je vast nog tig soorten tegen die je zou willen hebben. Ben je niet zeker of ze goed combineren dan kan je het altijd vragen.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 29 aug 2017, 22:51

nijlpaard schreef:
29 aug 2017, 22:40

Bedoel je met een rustige bak soms ook rustige vissen? :roll:

Welkom hier!
Klopt idd.
Mijn bestand was ook maar als alternatief bedoeld. De stenen zijn er vlug weer uit als je xenos wil.
Grt
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

NielsO

Bericht door NielsO » 29 aug 2017, 22:55

Slavi schreef:
29 aug 2017, 22:49

Veel plezier met uitzoeken in ieder geval. Als je deze website goed doorleest kom je vast nog tig soorten tegen die je zou willen hebben. Ben je niet zeker of ze goed combineren dan kan je het altijd vragen.
Eens, alhoewel ik een beginner met tanganyika niet meteen een stel n. tretocephalus aan kan raden. Ik ben zelf momenteel bezig met "project koppel tretos", maar da's makkelijker gezegd dan gedaan. De agressie onderling is toch vrij hoog en de zin om echt te koppelen lijkt er nog niet. Je kan natuurlijk altijd een poging wagen, maar koppelen doen ze niet snel.

Neolamprologus zijn wel geweldige vissen en er zijn erg veel mooie soorten die de moeite waard zijn. Gaaf kan ook zijn om bijvoorbeeld een groepje neolamprologus caudopunctatus of lelOUpi (dus niet leleupi) te nemen. zeg een 3m/5v in deze bakmaat oid. Iets als onderstaande kan denk ik erg leuk zijn. Meer groepen van een paar soorten waardoor de bak ook rustiger oogt.

synos
cyps
1m/1v a. calvus
3m/5v n. caudopunctatus/leloupi
solo n. tretocephalus
evt. aanvulling

w.b.t. stenen en xenos is het heel simpel > X. Spilopterus :mrgreen: Een groepje xenotilapia spilopterus ga je zeker geen spijt van krijgen en zou ook erg goed in het bestand passen (dan geen groep caudopunctatus/leloupi)

Baars

Bericht door Baars » 29 aug 2017, 23:10

Nijland. schreef:
29 aug 2017, 21:00
Hallo,
Sorry voor het niet voorstellen, is me ook compleet ontgaan eigenlijk.
Om antwoord te geven op je vragen,
Ik heb een aantal jaar een ZA bak gehad, blijft geweldig mooi maar na verloop van tijd wil je iets anders.
Een tang bak is compleet iets anders qua inrichting en qua gedrag van de vissen.
Daarbij zijn de vissen ook nog is prachtig en vertonen zeer leuk gedrag.
Van de vissen die ik eerder genoemd heb daar heb ik al redelijk wat informatie van opgezocht en het lijkt me geweldig om een groep leptosoma's rond te zien zwemmen die puur met hun eigen soort bezig te lijken zijn.
De calvus is gewoon een prachtige rustige vis wat een echte eyecatcher kan zijn.
Frontosas vind ik daarom ook echt super maar daar vind ik mijn bak simpelweg te klein voor.

Een uitgebalanceerde "rustige" bak waar ze allemaal hun eigen ding kunnen doen is mijn voorkeur vandaar dat ik ook eerst hier een aantal dingen vraag voordat ik er zomaar wat inkieper:)
Leptosoma zijn niet echt rustig i know maar er mag best wat beweging bovenin zitten!
Ik hoop dat dit nu even genoeg info is en anders hoor ik het graag!!
Bedankt voor de reactie iig.
Gr
Geen probleem, met de info die je nu heb gegeven kunnen we in ieder geval een stuk verder werken naar een goed bestand wat voldoet aan je wensen.

Je heb inmidddels al aardig wat hulp gekregen van de medehobbyisten zo te zien :mrgreen: , daar zal je vast al een heel eind mee kunnen komen.
Ik zal voor een of twee soorten zandbewoners gaan , naast het bestand wat je momenteel voor ogen heb. Op deze manier heb je in alle lagen een soort vis met een uniek gedrag. Zorg er wel voor dat je voldoende ruimte/zand over houd op je bodemoppervlak met hier en daar wat zichtbrekers, dit komt ten goede van de zandbewoners.
Aangezien het niet duidelijk is wat je met 90% aan stenen bedoelt/ of hoe dat er uit ziet, lijkt me het idee van een foto plaatsen wel goed in deze.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 29 aug 2017, 23:33

NielsO schreef:
29 aug 2017, 22:55
Eens, alhoewel ik een beginner met tanganyika niet meteen een stel n. tretocephalus aan kan raden. Ik ben zelf momenteel bezig met "project koppel tretos", maar da's makkelijker gezegd dan gedaan. De agressie onderling is toch vrij hoog en de zin om echt te koppelen lijkt er nog niet. Je kan natuurlijk altijd een poging wagen, maar koppelen doen ze niet snel.
Ze koppelen inderdaad niet makkelijk. Dat is bij veel Tanganyikanen niet vanzelfsprekend. Je moet een beetje geluk hebben.
Jouw stel zit natuurlijk wel in een 130 bak. Deze bak is toch 70cm langer. Dat geeft veel meer mogelijkheden om elkaar uit de weg te gaan. Ik zou dat wel aandurven.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

NielsO

Bericht door NielsO » 29 aug 2017, 23:59

Ze zullen elkaar niet slopen. Hier zitten er 4 in 130 dat klopt. Maar ze koppelen echt heel lastig, erger nog dan de meeste neolamprologus. De agressie van n. tretocephalus onderling is niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld leleupi of bricahrdi oid.

Zoals ik zeg, het zal niet op slopen aankomen (tenzij je echt een naar individu ertussen hebt), maar waarschijnlijk op 1 dominante vis en de andere(n) verstopt of aan de andere kant van de bak. Ik wil vooral aangeven dat het wel kan, maar je moet de keuze maken of dat is wat je wil. Ga je voor een solo, heb je meer mogelijkheden voor de rest van het bestand.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 30 aug 2017, 10:06

[/quote]Baars
Ik zal voor een of twee soorten zandbewoners gaan , naast het bestand wat je momenteel voor ogen heb. Op deze manier heb je in alle lagen een soort vis met een uniek gedrag. Zorg er wel voor dat je voldoende ruimte/zand over houd op je bodemoppervlak met hier en daar wat zichtbrekers, dit komt ten goede van de zandbewoners.
Aangezien het niet duidelijk is wat je met 90% aan stenen bedoelt/ of hoe dat er uit ziet, lijkt me het idee van een foto plaatsen wel goed in deze.
[/quote]

@ Baars :
Ik begrijp deze stelling niet helemaal. Tanganyika in alle lagen.
Tanganyika vissen laten zich niet dwingen in lagen.
Het zijn vissen met karakter. Dat is de charme van Tanganyika.
Ook Cyps gaan net ze lekker boven de bodem hangen als je te weinig overhangende stenen in je bak hebt.
En dan nog gaan ze niet altijd doen wat jij wil.

Dus vergeet het gezelschaps aquarium idee met tanganyika.

Btw. 90 % van de tanganyika's zijn rots gebonden. Dus met jou stenen zit je prima. Als je geen zandhappers wil natuurlijk

Plaats reactie