Visbestand 200x60x60

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Baars

Re: Visbestand 200x60x60

Bericht door Baars » 30 aug 2017, 11:08

sieb amoraal schreef:
30 aug 2017, 10:06
Baars
Ik zal voor een of twee soorten zandbewoners gaan , naast het bestand wat je momenteel voor ogen heb. Op deze manier heb je in alle lagen een soort vis met een uniek gedrag. Zorg er wel voor dat je voldoende ruimte/zand over houd op je bodemoppervlak met hier en daar wat zichtbrekers, dit komt ten goede van de zandbewoners.
Aangezien het niet duidelijk is wat je met 90% aan stenen bedoelt/ of hoe dat er uit ziet, lijkt me het idee van een foto plaatsen wel goed in deze.
[/quote]

@ Baars :
Ik begrijp deze stelling niet helemaal. Tanganyika in alle lagen.
Tanganyika vissen laten zich niet dwingen in lagen.
Het zijn vissen met karakter. Dat is de charme van Tanganyika.
Ook Cyps gaan net ze lekker boven de bodem hangen als je te weinig overhangende stenen in je bak hebt.
En dan nog gaan ze niet altijd doen wat jij wil.

Dus vergeet het gezelschaps aquarium idee met tanganyika.

Btw. 90 % van de tanganyika's zijn rots gebonden. Dus met jou stenen zit je prima. Als je geen zandhappers wil natuurlijk
[/quote]

@ sieb amoraal

Onder "normale" omstandigheden bevinden cyprochromis soorten zich gewoon in de midden/bovenlaag is mijn ervaring in mijn eigen bak en wat ik bij vele ander heb gezien. De calvus bevind zich tussen en rond om de rotsen en over het algemeen bevinden zandbewoners zich op het zand....dat is wat ik bedoelde met lagen. Ik heb er absoluut niet mee willen zeggen dat ze geen ¨vin" veroeren en steevast blijven hangen op een bepaalde hoogte of plek.
Het is dus meer gebruikelijk om er van uit te gaan dat een cyprochromis zich in de bovenmidden laag foerageert, dan dat je zegt dat een cyprochromis zich op de bodem bevind en net zo goed geld dat voor zandbewoners (op enkele uitzonderingen na) dat ze zich het merendeel van de tijd boven het zand bevinden dan dat ze zich in de bovenlagen van het water gaan bevinden. De calvus is wat algemener, die zal zich in de praktijk overal wel bevinden, maar van nature met name rond de rotsgebieden. Dat is dus de indruk die ik nijland wou geven.

En v.w.b dat cyprochromis soorten zich boven de bodem hangen ¨als er te weining overhangen stenen in de bak aanwezig zijn" heb ik geen ervaring mee. Mijn bak hangt "geen enkele" overhangende steen en toch bevinden de cyprochromis zich 99% van de tijd in de midden/bovenlaag op een enkeling na (vrouwtjes) die tegen de avond/nacht de bodem zoeken.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 30 aug 2017, 11:17

Dan heb ik het niet goed begrepen.
Waar ik eigenlijk op doel is dat het niet beslist een must is om vissen in lagen te verdelen. De vissen dien vaak toch niet wat wij willen :lol:

Baars

Bericht door Baars » 30 aug 2017, 11:35

sieb amoraal schreef:
30 aug 2017, 11:17
Dan heb ik het niet goed begrepen.
Waar ik eigenlijk op doel is dat het niet beslist een must is om vissen in lagen te verdelen. De vissen dien vaak toch niet wat wij willen :lol:
Geen probleem...

Ik rijm alleen niet, dat je zegt dat " het bestlist niet een must is om vissen in lagen te verdelen. De vissen doen vaak toch niet wat wij willen" met je eerdere schrijven "Btw. 90 % van de tanganyika's zijn rots gebonden. Dus met jou stenen zit je prima. Als je geen zandhappers wil natuurlijk"

Hiermee geef je eigenlijk aan dat het er wel degelijk sprake kan zijn van lagen...namelijk zoals je zegt: rots"gebonden" ze bevinden zich dus voornamelijk op een bepaalde plek/laag. En stenen die weggehaalt zouden moeten worden als er gekozen word voor zandhappers, m.a.w ruimte maken op "de bodem"..."rots" en "bodem", twee verschillende lagen dus in mijn optiek.
Laatst gewijzigd door Baars op 30 aug 2017, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 30 aug 2017, 11:39

Hier hebben we een overhangende wand in de bak met Cyprichromis microlepidotus, maar deze vertoeven door de hele bak, ook bij de bodem dus. Mijn ervaring is dus dat dat geen enkel verschil maakt.

Zo heeft ieder zijn eigen ervaring :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 30 aug 2017, 11:41

Bedoel meer van : zoals het in gezelschaps aquaria gebruikelijk is. Laag op de bodem vervolgens midden zone en tegen het water oppervlak.

Nijland.

Bericht door Nijland. » 30 aug 2017, 13:58

Bedankt voor alle reacties!!
Zijn er iets meer dan dat ik verwacht had haha.

90% van de inrichting bestaat idd uit rotsen, wil zeggen dat eigenlijk de hele bodem bezaaid ligt met rotspartijen.
Vanmiddag ga ik enkele modules halen om die een beetje boven in de bak te plaatsen, omdat ik dat mooi vind:) visjes zullen het wel waarderen denk ik.

Het is idd geen moeite om iets meer zandoppervlak te creëren indien een bepaalde soort dat nodig heeft!

Schelpen zullen er wel inkomen maar dit is meer ter decoratie aangezien ik bang ben dat de bewoners mn hele bak gaan uitgraven en de tempex platen even hallo komen zeggen;)

Qua soorten is iig duidelijk dat er leptosoma, calvus en pwz inkomen.

Groepje xenotilapia spilopterus lijkt me ook heel erg gaaf, zit er dik in dat ik hier naar ga zoeken.

De treto die genoemd werd had ik al gedachten maar dan wel solo omdat ik het eerst allemaal maar even aan moet kijken

Soorten die ik toch ook wel heel erg gaaf vind:
Brichardi
Julidochromis

Of het allemaal kan is maar de vraag maar stel:

Leptosoma (5m/7v) ?
Calvus (1/1)
pwz (5)
X. spilopterus (3m/5v) ?
Treto (1)

Dan schiet het al mooi op.
Alles gaat toch niet meteen komen dus hier zal wel even overheen gaan, tijd zat:)

Bedankt voor alle info, heb nog genoeg uit te zoeken heb ik alwel door! Zal even kijken of ik een foto kan uploaden zodat het allemaal wat duidelijker word!

Thnx!!

NielsO

Bericht door NielsO » 30 aug 2017, 14:27

Bestand klinkt zo opzich goed. Van de leptosoma zou ik zeker meer nemen, zeg minimaal 16 stuks oid.

De x. Spilopterus vormen koppels, dus beter 4/4. Geslachtsonderscheid is erg moeilijk te zien als ze kleiner zijn. Vrouwen zijn kleiner en iets gedrongener gebouwd. Maar met 8 stuks zit je wel in de goede richting :)

Een koppeltje julidochromis moet er nog wel bij kunnen ;) ornatus, dickfeldi en transcriptus zijn wat kleiner en rustiger.

Nijland.

Bericht door Nijland. » 30 aug 2017, 20:35

Bij deze even een foto van de bak, is een panoramafoto dus niet schrikken😉

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Waterwaardes laten checken en alles was goed!
Heb dus de eerste 2 calvus black meegenomen, zijn nog wel erg klein!

Linksbovenin voor de uitstroom komt nog een module en rechts wss ook.

Het lijkt allemaal een beetje laag qua steen maar in het echt valt het reuze mee.

Tips altijd welkom!

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 30 aug 2017, 21:29

Het valt mij enorm mee, ik zie minder stenen dan verwacht en nog behoorlijk wat zand :wink:

Met een module linksboven, middenboven en rechtsboven gaat het al gauw te symmetrisch lijken.
Eigenlijk zou je dat moeten zien te voorkomen. Misschien slechts 1 module erbij plaatsen... :roll:

Met de tijd nog wat meer algvorming, dan zullen stenen, modules en wand mooi 1 geheel vormen :D
2.70 x 0.85 x 0.60m

Baars

Bericht door Baars » 30 aug 2017, 21:41

Nijland. schreef:
30 aug 2017, 20:35
Bij deze even een foto van de bak, is een panoramafoto dus niet schrikken😉

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Waterwaardes laten checken en alles was goed!
Heb dus de eerste 2 calvus black meegenomen, zijn nog wel erg klein!

Linksbovenin voor de uitstroom komt nog een module en rechts wss ook.

Het lijkt allemaal een beetje laag qua steen maar in het echt valt het reuze mee.

Tips altijd welkom!
Qua functionaliteit vind ik het er helemaal niet verkeerd uit zien hoor, volgens mij is de inrichting nog best wel functioneel en kunnen de vissen die je tot nu toe heb opgegeven hier best goed in vertoeven. Als je voor zandbewoners gaat, dan denk ik dat je al heel ver komt qua functionele inrichting als je de middelste (zwarte) stenen, die op de foto plat lijken te liggen, weghaalt. Op die manier heb je al wat meer zandvlakte.
Je zou nog wel enkele lange stenen kunnen gebruiken die bijna tot het oppervlak rijken en schuin tegen de wand staan, voor de cyprochromis.
Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan inrichtingstechnieken om bijv. meer diepte te creeren e.d, maar qua functionaliteit zit je al best in de goede richting en dat is in eerste instantie wat belangrijk is, maar het oog wil ook wat zien natuurlijk

Nijland.

Bericht door Nijland. » 30 aug 2017, 22:29

Voor mij is dit al aardig wat steen aangezien ik jaren een ZA bak heb gehad waar eigenlijk weinig stenen in voorkomen😉
Als het aan mij ligt worden de "stapels" veel hoger maar op de een of andere manier ben ik toch bang voor het gewicht ofzo.
Nog een berg namakers erin gaat wel dik in de papieren lopen heb ik al gezien.

De module die ik rechts wil plaatsen wil ik tegen de achterwand vastmaken dus dat was al de bedoeling.

De platte stenen aan de voorkant haal ik morgen weg, ik denk dat je dan idd meer diepte krijgt.

Thnx voor de feedback!
Morgen maar weer is verder kijken en of ik de calvus nog terug kan vinden:)

Baars

Bericht door Baars » 30 aug 2017, 22:42

Nijland. schreef:
30 aug 2017, 22:29
Voor mij is dit al aardig wat steen aangezien ik jaren een ZA bak heb gehad waar eigenlijk weinig stenen in voorkomen😉
Als het aan mij ligt worden de "stapels" veel hoger maar op de een of andere manier ben ik toch bang voor het gewicht ofzo.
Nog een berg namakers erin gaat wel dik in de papieren lopen heb ik al gezien.

De module die ik rechts wil plaatsen wil ik tegen de achterwand vastmaken dus dat was al de bedoeling.

De platte stenen aan de voorkant haal ik morgen weg, ik denk dat je dan idd meer diepte krijgt.

Thnx voor de feedback!
Morgen maar weer is verder kijken en of ik de calvus nog terug kan vinden:)
Kijk ook eens anders naar de voorbeeld aquarium van leden, die hier op het forum zijn te vinden, daar kan je ook vast wel wat inspiratie mee op doen. De kunst is om het mooi en functioneel te maken, met wat oefenen is dat best te leren en het hoeft echt niet allemaal zo duur te zijn met modules e.d. Met enkele echte stenen kun je misschien zelfs nog mooiere inrichtinge maken, het is alleen een stuk vaardigheid wat je moet verkrijgen.
Qua gewicht hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken, aangezien je al een vol draaiend aquarium heb, enkele grote met wat middelgrote stenen zou ik me geen zorgen om maken. Zorg er wel voor dat je je bodem heb beschermd met bijvoorbeeld tempex en als je de stenen plaatst, plaatst die dan als eerst op de bodem en dan pas zand, dus niet andersom (eerst zand en dan de stenen er op leggen).

NielsO

Bericht door NielsO » 30 aug 2017, 22:44

Je inrichting is op zich prima.

Als je gaat voor het bestand met de x. spilopterus wat je in gedachten had icm cyps, treto, calvus, julidochromis en synos zou je er juist goed aan doen om meer stenen te plaatsen. Tegen de achterwand aan stapelen verlies je juist diepte mee. Met eerder genoemde soorten heb je eigenlijk amper open zandruimte nodig, alleen een strookje aan de voorkant. Mijn bak staat er momenteel zo bij en heeft een vrij vergelijkbaar bestand, nog verre van ideaal vind ik zelf maar wel functioneel en redelijk natuurlijk:

Afbeelding

Om de bak minder symmetrisch te maken met 3 modules zou je bijvoorbeeld links 1 module van boven naar beneden laten lopen, de hangende module die je al hebt ietsjes naar links plaatsen waardoor ie wat links van het midden komt en dan rechts een module die op ongeveer 1/3e (of iets verder naar rechts) en ongeveer middenin qua de breedte van de bak staat vanaf de bodem plaatsen. Dan heb je links 2 hangende en rechts 1 staande.
Voor de rest vind ik het persoonlijk mooier om gewoon vanaf de bodem te stapelen in plaats van de achterwand, dat oogt ook natuurlijker. Zo kan je hier en daar wat rotsen mooi omhoog laten steken, wat extra diepte oplevert net als de module niet tegen de achterwand plaatsen.

Onderstaande filmpje geeft misschien wat inspiratie. Zo zie je ook hoe de stenen vanaf de bodem geplaatst kunnen worden. Vooral op bijvoorbeeld 1:15 vind ik een mooi voorbeeld.

Nijland.

Bericht door Nijland. » 30 aug 2017, 22:47

Kijk ook eens anders naar de voorbeeld aquarium van leden, die hier op het forum zijn te vinden, daar kan je ook vast wel wat inspiratie mee op doen. De kunst is om het mooi en functioneel te maken, met wat oefenen is dat best te leren en het hoeft echt niet allemaal zo duur te zijn met modules e.d. Met enkele echte stenen kun je misschien zelfs nog mooiere inrichtinge maken, het is alleen een stuk vaardigheid wat je moet verkrijgen.
Qua gewicht hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken, aangezien je al een vol draaiend aquarium heb, enkele grote met wat middelgrote stenen zou ik me geen zorgen om maken. Zorg er wel voor dat je je bodem heb beschermd met bijvoorbeeld tempex en als je de stenen plaatst, plaatst die dan als eerst op de bodem en dan pas zand, dus niet andersom (eerst zand en dan de stenen er op leggen).
[/quote]

Ga ik zeker doen!
Tempex platen liggen er onder dus dat zal goed moeten gaan.
Er zal vast iets zand onder de tempex platen zitten maar dat lijkt me niet zon probleem.
Volgens mij bedoel je ook de stenen op tempex en dan pas zand?
Het zal nog wel even stoeien zijn de komende tijd maar het komt vast goed:)

NielsO

Bericht door NielsO » 30 aug 2017, 22:53

Stenen inderdaad voor zover mogelijk direct op het tempex. Je wil niet dat de vissen gaan graven en de steenstapel dan ineens verzakt omdat zand onder de stenen weggegraven wordt. Maak je om het gewicht van de stenen maar niet teveel zorgen hoor, je bak trekt wat dat betreft waarschijnlijk veel meer dan je verwacht. :mrgreen:

Plaats reactie