Weer begonnen Tanganyika bak !

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
MPS

Re: Weer begonnen Tanganyika bak !

Bericht door MPS » 26 mei 2020, 19:45

Ferdi schreef:
26 mei 2020, 05:47

Wel 1 trio
3x callochromis ndole red kigoma voor in de plaats.
1 m 2 vr. Genomen!
Ik hoop dat je meer succes hebt met een harem Callochromis dan ik zo'n 10 jaar geleden gehad heb (mijn bak was wel kleiner dan die van jou (130x50x50 versus 170x70x70 dus hopelijk maakt dat verschil)). Ik had een harem Callochromis pleurospilus in die bak zitten (1m/3v) maar de man had veel te weinig afleiding, en bleef de vrouwen pesten, waardoor deze totaal geen rust kregen. Dus ik advieseer je dat in elk geval scherp in de gaten te houden.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 26 mei 2020, 21:00

De oppervlakte is bijna het dubbel, dus kan veel uitmaken denk ik. 2 vrouwtjes is mss wat beperkt. Maar door de oppervlakte en met veel schuilplaatsen lukt het mss wel. Wel lees ik overal dat de macrops agressiever is dan pleurospilus en ook groter. Ben zelf erg benieuwd.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 26 mei 2020, 21:32

Of het nu komt door het advies hier of niet, het is een verstandig besluit om je bestand aan te passen!
Dus het totale bestand is nu?;

- 22 Cyps
- 1/2 Callochromis
- 2 L. speciosus
- 9 Mastacembelus
- 10 mosselen
- 4 A. Sumbu Shell
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Ferdi

Bericht door Ferdi » 01 jun 2020, 07:28

Slavi schreef:
26 mei 2020, 21:32
Of het nu komt door het advies hier of niet, het is een verstandig besluit om je bestand aan te passen!

- 22 Cyps
- 1/2 Callochromis
- 8 x neolamprologus furciefer
- 9 Mastacembelus
- 10 mosselen
- 4 A. Sumbu Shell
2x man wv man furcifer mogen gratis opgehaald worden , mooi tussen grote frontosa bak.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 01 jun 2020, 07:29

paulcourtial schreef:
26 mei 2020, 21:00
De oppervlakte is bijna het dubbel, dus kan veel uitmaken denk ik. 2 vrouwtjes is mss wat beperkt. Maar door de oppervlakte en met veel schuilplaatsen lukt het mss wel. Wel lees ik overal dat de macrops agressiever is dan pleurospilus en ook groter. Ben zelf erg benieuwd.
Gaat goed zo, genoeg ruimte en verstop plekken.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 08 jun 2020, 20:39

Mastacembelus albomaculatus Kasanga

Cyprichromis (Tricolor ) Leptosoma Jumbo Cape Mpimbwie in slomotion

Aquarium totaal in slomotion

Laphroaig
Contacteer:

Bericht door Laphroaig » 08 jun 2020, 22:50

Bak is nog aan het rijpen en ga waarschijnlijk pas na de zomervakantie bevolken. Wil nieuwe vissen goed monitoren. Geeft mij de gelegenheid nog wat combinaties uit te werken.

Neolamprologus callipterus is toch ook een fraaie en interessante vis, maar de mannen zijn best groot... soms lees je dat een paracyprichromis daar best in gaat. Jongen snap ik maar halfwas ook?

Laphroaig
Contacteer:

Bericht door Laphroaig » 08 jun 2020, 23:03

Dom ... in verkeerde onderwerp geplaatst :mrgreen:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 09 jun 2020, 22:49

Laphroaig schreef:
08 jun 2020, 22:50
Bak is nog aan het rijpen en ga waarschijnlijk pas na de zomervakantie bevolken. Wil nieuwe vissen goed monitoren. Geeft mij de gelegenheid nog wat combinaties uit te werken.

Neolamprologus callipterus is toch ook een fraaie en interessante vis, maar de mannen zijn best groot... soms lees je dat een paracyprichromis daar best in gaat. Jongen snap ik maar halfwas ook?
De Neolamprologus callipterus gaat zeker wel met patacyprichromis of cyprichromis. Vrijzwemmer schelpbewoner en een rotsbewoner in een grote bak zal dat zeker gaan

Ferdi

Bericht door Ferdi » 13 jun 2020, 11:53

Slavi schreef:

- 22 Cyps tricolor jumbo
- 11x xenotilapia Sima
- 3 Aulonocranus dewindtii
- 11 Mastacembelus
- 10 mosselen
- 4 A. Sumbu Shell
Ps van de callochromis was een slecht advies grote groepen werken nu eenmaal beter met zandcichliden.

tretofan

Bericht door tretofan » 13 jun 2020, 12:09

Ferdi schreef:
13 jun 2020, 11:53
Slavi schreef:

- 22 Cyps tricolor jumbo
- 11x xenotilapia Sima
- 11 Mastacembelus
- 10 mosselen
- 4 A. Sumbu Shell
Ps van de callochromis was een slecht advies grote groepen werken nu eenmaal beter met zandcichliden.
Gebaseerd op?

Als je agressie spreiding wilt, knal je bak maar vol ja.
Maar zandcichliden zomaar over 1 kam scheren werkt echt niet hoor.
Sommige soorten moeten inderdaad in groepen, andere soorten als koppel en weer andere in harempjes
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 13 jun 2020, 13:26

Allereerst, dit topic is slecht leesbaar geworden doordat je eerdere berichten aanpast. In je eerste bericht is je bestand veranderd. Waardoor de berichten erna nergens meer op lijken te slaan.

Ik begrijp ook niet waarom je mij quote met de opmerking dat het een slecht advies was over de Callochromis. Ik heb je namelijk het tegenovergestelde geadviseerd van wat jij gedaan hebt:
Slavi schreef:
18 mei 2020, 23:14
Leuk dat je op Tanganyika bent overgestapt Ferdi.
Aan je visbestand moet vrees ik nog wel wat gesleuteld worden zoals mijn voorgangers al meldden.

10 x callochromis pleurospilus kigoma wv 4 m 6 vr
Vrij veel voor deze bak maar ook ik zou nu niet snel mannen eruit halen.

8 x Neolamprologus furcifer Kasanga wv 3 m 5 vr
Ik ken weinig van deze vis dus geen idee wat verstandig is.

12 x Cyprichromis leptosoma jumbo tricolor wv 4 m 6 vr
Zijn het er 10 of 12? Er staat 12 maar 4+6 is 10 :)
Bij cyps is het vaak hoe meer hoe beter. In dit geval zou ik niet zo snel vissen bijplaatsen in dit toch al drukke aquarium. Wel kan je eventueel jongen behouden wanneer je tzt andere soorten iets hebt uitgedund.

2 x Lamprologus speciosus kiziki wv 1 m 1 vr
Mooie soort maar ik ben bang dat de combi met 10x callochromis niet ideaal is. Beide soorten claimen een deel van de bodem en vanwege het hoge aantal Callochromissen is er weinig plek over voor de speciosus.

9 x Mastacembelus albomaculatus Kasanga wv m / v ?
Ik ben groot fan van Mastacembelus maar jij hebt wel erg veel alen.

10 x Mytilidae Perna tanganicae wv (bruine mossel) M / V ?
LET OP: Mosselen zijn interessante dieren maar niet geschikt voor een aquarium. Ze filteren zeer veel water waaruit ze deeltjes halen waarmee ze zich voeden. Een aquarium is te schoon waardoor ze zullen verhongeren en sterven. Dat is slecht te zien omdat ze zich ingraven dus voor je het weet ligt zo'n (toch wel groot beest) te rotten in je bak. En jij hebt er 10!

Tot zover mijn gedachten. Hopelijk kan je er iets mee.
Ik ben sowieso benieuwd naar wat beelden van je bak!

Verder ben ik het eens met Tretofan, je kan niet alle zandcichliden op 1 hoop gooien. Daarbij moet je, omdat je te maken hebt met individuele karakters, altijd je bestand in de gaten houden. Ook als je je vissen houdt zoals voorgeschreven. Wil je dat niet dan kan je beter niet dit soort vissen houden.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Ferdi

Bericht door Ferdi » 13 jun 2020, 22:49

Iedere vis heeft zeker een eigen karakter, ik hou al heel lang cichliden en weet dat heel goed.

Soms worden ze als fel omschreven maar kan zijn dat het alsnog mee valt..
Ligt zeker aan de inrichting bak en bestand .

Maar goed wat ik nu heb zitten leeft goed samen en zwemt elkaar niet in de weg de groep xeno zwemt mooi samen wpelen de bodem mooi door en het dominante mannetje lijkt wel een schaapshond die de groep steeds samen compact houd.

Dewindtii jaagt zo nu en dan vrouw 1 of 2 op om zijn burcht te showen.
De Alt. sumbus hebben jongen en houden hun nest mooi in de gaten.

De tricolors zwemmen en paaien mooi op en aan het opervlakte. Zo allemaal aparte verhaaltjes in je bak waarnaar je op zoek ben.

Mosselen blijven passief 😉🤣 en de mastacembelussen zwemmen af en toe mooi rond of komen zo ergens met hun kop uit het zand.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 13 jun 2020, 22:51

Slavi schreef:
13 jun 2020, 13:26
Allereerst, dit topic is slecht leesbaar geworden doordat je eerdere berichten aanpast. In je eerste bericht is je bestand veranderd. Waardoor de berichten erna nergens meer op lijken te slaan.

Ik begrijp ook niet waarom je mij quote met de opmerking dat het een slecht advies was over de Callochromis. Ik heb je namelijk het tegenovergestelde geadviseerd van wat jij gedaan hebt:
Slavi schreef:
18 mei 2020, 23:14
Leuk dat je op Tanganyika bent overgestapt Ferdi.
Aan je visbestand moet vrees ik nog wel wat gesleuteld worden zoals mijn voorgangers al meldden.

10 x callochromis pleurospilus kigoma wv 4 m 6 vr
Vrij veel voor deze bak maar ook ik zou nu niet snel mannen eruit halen.

8 x Neolamprologus furcifer Kasanga wv 3 m 5 vr
Ik ken weinig van deze vis dus geen idee wat verstandig is.

12 x Cyprichromis leptosoma jumbo tricolor wv 4 m 6 vr
Zijn het er 10 of 12? Er staat 12 maar 4+6 is 10 :)
Bij cyps is het vaak hoe meer hoe beter. In dit geval zou ik niet zo snel vissen bijplaatsen in dit toch al drukke aquarium. Wel kan je eventueel jongen behouden wanneer je tzt andere soorten iets hebt uitgedund.

2 x Lamprologus speciosus kiziki wv 1 m 1 vr
Mooie soort maar ik ben bang dat de combi met 10x callochromis niet ideaal is. Beide soorten claimen een deel van de bodem en vanwege het hoge aantal Callochromissen is er weinig plek over voor de speciosus.

9 x Mastacembelus albomaculatus Kasanga wv m / v ?
Ik ben groot fan van Mastacembelus maar jij hebt wel erg veel alen.

10 x Mytilidae Perna tanganicae wv (bruine mossel) M / V ?
LET OP: Mosselen zijn interessante dieren maar niet geschikt voor een aquarium. Ze filteren zeer veel water waaruit ze deeltjes halen waarmee ze zich voeden. Een aquarium is te schoon waardoor ze zullen verhongeren en sterven. Dat is slecht te zien omdat ze zich ingraven dus voor je het weet ligt zo'n (toch wel groot beest) te rotten in je bak. En jij hebt er 10!

Tot zover mijn gedachten. Hopelijk kan je er iets mee.
Ik ben sowieso benieuwd naar wat beelden van je bak!

Verder ben ik het eens met Tretofan, je kan niet alle zandcichliden op 1 hoop gooien. Daarbij moet je, omdat je te maken hebt met individuele karakters, altijd je bestand in de gaten houden. Ook als je je vissen houdt zoals voorgeschreven. Wil je dat niet dan kan je beter niet dit soort vissen houden.
Klopt staat daarom bij de verkeerde. Maar goed , eind goed al goed . Bestand compleet, volgende jaar nieuwe woning af dan komen ze in een 3m plus bak.
Laatst gewijzigd door Ferdi op 13 jun 2020, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 13 jun 2020, 22:57

tretofan schreef:
13 jun 2020, 12:09
Ferdi schreef:
13 jun 2020, 11:53
Slavi schreef:

- 22 Cyps tricolor jumbo
- 11x xenotilapia Sima
- 11 Mastacembelus
- 10 mosselen
- 4 A. Sumbu Shell
Gebaseerd op?
Was eerder die callochromis groep pleurospylus dat dat niet ging wat juist fantastisch was . Maar goed dat had iemand omschreven dat dat niet ging. Toen call nodl red 1m 2 vr gehad. Niet te doen. Grotere groepen bij de Callochromis is beter. Maar nu mn beztand op peil zoals hij nu is.

Als je agressie spreiding wilt, knal je bak maar vol ja.
Maar zandcichliden zomaar over 1 kam scheren werkt echt niet hoor. Dat snap ik wel! Ik heb het over mn Callochromissen
Sommige soorten moeten inderdaad in groepen, andere soorten als koppel en weer andere in harempjes heelemaal mee eens.👌

Plaats reactie