Waar is deze bak geschikt voor..

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Laphroaig
Contacteer:

Waar is deze bak geschikt voor..

Bericht door Laphroaig » 24 mei 2020, 11:29

Ben een tijdje niet actief geweest op het forum.
Van een Tanganyika juwel rio naar een groter aquarium met ZA gegaan. Na wat “dingen” met vissen en achterwand moest bak leeg. Nu is het Tanganyika virus weer actief.

Bak maat: 275 L, 41 D, 47 waterhoogte.
Twee Eheim prof 4+
Eheim regelbare ledbalkjes
Staat nu een extra filter op met actieve kool om de bak mooi helder te trekken.

Inmiddels ingericht met drie steenhouwen, vallisneria en slakkenhuizen.

Omdat de maten van de bak wat afwijkend zijn vind ik een viskeuze lastig.

Hou niet van een heel drukke bezetting, vind haringen wel leuk maar Miss erg druk..ook ectodus of een Xeno spreken mij aan.

Iemand tips?
Bijlagen
A80049C2-932C-4B98-BFC7-3DFE8E5D151E.jpeg
A80049C2-932C-4B98-BFC7-3DFE8E5D151E.jpeg (26.6 KiB) 2022 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Laphroaig op 24 mei 2020, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

MPS

Re: Waar is deze bak geschikt voor..

Bericht door MPS » 24 mei 2020, 11:38

Mooie lange bak, echter vrij weinig diepte en hoogte, waardoor de keuze qua visbestand wel wat beperkt wordt.

Een flinke school cyprchromis (20-25 stuks (geen jumbo varianten)) is een mooi begin. Doordat de bak niet heel diep is zou ik geen zandcichliden aanraden. Voor deze soorten is de diepte van de bak erg belangrijk. Maar in deze bak kun je naast een flinke school haringen nog wel enkele rotsbewonende cicliden kwijt (Julidochromis sp., Neolamprologus sp. , Altolamprologus sp.) en een koppel/harem/groepje slakkenhuiscichliden zou ook erg leuk kunnen zijn. Lamprologus callipterus is erg leuk bijvoorbeeld (da's een harem vormer, dus 1 man met 2+ vrouwen).

En een groepje meervallen (Synodontis sp.) is ook altijd leuk.

Kijk anders eens hier om te kijken welke soorten je aanspreken...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 24 mei 2020, 11:49

Tof dat je niet van een drukke bezetting houdt. Das vaak het best bij tanganyikavissen. Wat denk je van bvb paracyprichromis, deze zijn echt niet te druk. Cyprichromis is drukker. En mss xenotilapia spilopterus mabilibilibili. Beiden zijn wel niet erg grondgebonden, spilopterus een beetje, waardoor ze wat in de zelfde hoogte zullen zwemmen. Maar deze vissen zullen elkaar niet lastig vallen, en je hebt lengte genoeg. Ook je rotsen zullen beiden waarderen. Deze xenotilapia is ook minder gevoelig dan veel andere. Ideaal lijkt me 12 paracyp en 8 tal xeno. Mss vind je dit wel iets. Natuurlijk zijn er nog veel andere mogelijkheden. Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen.

Laphroaig
Contacteer:

Bericht door Laphroaig » 24 mei 2020, 12:02

Zag dat de autocorrectie ecosysteem van ectodus had gemaakt :roll: :roll:

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 24 mei 2020, 12:39

Deze nemen wel vrij veel ruimte in. En je bodem is te beperkt voor hun nesten.

tretofan

Bericht door tretofan » 24 mei 2020, 13:11

Kijk eens in onderstaand topic van Timo

https://www.tanganyika.nl/plein/viewtopic.php?t=13505
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

Laphroaig
Contacteer:

Bericht door Laphroaig » 24 mei 2020, 14:46

Spilopterus lijkt mij een leuke vis, lees alleen zoveel tegenstrijdige informatie...
Soms (verduijn) per koppel houden anderen, het is groepsvis dus in een groep....nou heb ik 275 maar heb bloedhekel aan jagen. Beetje bakkeleien vinnetjes opzetten met de staart zwiepen is prima. Lastig voorspellen hoe ze zich gedragen...eea afhankelijk van inrichting en andere bewoners....Denken meer mensen dat de bak geschikt is hiervoor en in welke verhouding..

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 24 mei 2020, 14:56

Ik heb in het verleden een groepje (5) volwassen spilopterus gehad in 240 liter en dat was best leuk. Maar na verloop van tijd merkte ik wel dat ze behoefte kregen aan een grotere bak met meer soortgenoten. Met dit doel heb ik toen ook weggedaan en de nieuwe eigenaar bevestigde mijn vermoeden.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 24 mei 2020, 15:21

Deze zijn echt niet zo agressief. Heb ze ook al lang. En raad ze echt aan. Een groepje in jouw bak zou prima kunnen. In groep zijn ze minder schuw en en zullen ze makkelijker in paaistemming komen.

tretofan

Bericht door tretofan » 24 mei 2020, 15:56

In een groepje van 8 - 12 dieren zie je prachtig gedrag.
Als er een paartje onstaat, gaan ze gewoon de groep uit.
Na afronden van de broedzorg, duiken ze weer net zo makkelijk de groep in.
Let wel, dit is mijn ervaring :wink:

Laphroaig
Contacteer:

Bericht door Laphroaig » 24 mei 2020, 16:16

Dat laatste, even afzonderen etc, lijkt mij erg mooi gedrag. Dat is wel wat ik zoek.
Maar... passen 8-12 in mijn bak...

Stel dat ik dat als hoofdbewoner kies, wat zijn dan ideale bijvissen. Vind slakkenhuisbewonets erg leuk. Compressiceps ook mooi. Transcriptusof telmatochromis. Ben bang dat het met cusp of paracyps druk wordt...

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 24 mei 2020, 18:09

Ik zou het ongeveer op 8 stuks houden. Zelf vind ik de paracyp rustige vissen, die goed met ze te combineren is. Andere bodembowonende vissen zal iets meerruimte van je aquarium innemen. Kan zeker ook, maar dan zou ik spilopterus bij 6 stuks of zo houden. Andere vissen zijn vaak ook wat feller dan paracyp. Daarom is deze een perfecte vis om met ze te combineren.

Laphroaig
Contacteer:

Bericht door Laphroaig » 24 mei 2020, 18:50

Maar 6 lijkt mij dan weer wat weinig voor wat betreft de interactie/agressie verdeling. En hoe fix ik de verhouding man vrouw..
En xeno en paracyp zijn beide zwemmers. Lijkt mij ook leuk als er iets uit een rotsspleetje of slakkenhuis komt zwemmen.

tretofan

Bericht door tretofan » 24 mei 2020, 19:15

Met zo'n bak lengte durf ik er gerust 10-12 spilopterus in de zetten en even zoveel nigripinnis

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 24 mei 2020, 20:56

Alhoewel de lengte van 2m75 is, heb je maar diepte van 40 ,min de achterwand. Is uiteindelijk maar goede 500 liter. Hier zou ik rekening mee houden en dus niet te vol steken. Maar max 12 stuks spilopterus is mss discuteerbaar volgens mij. Ik zou het eerder bij 8 houden. :).
Eventueel 6 stuks gaat ook perfect. Dan zou er denk ik wel nog wat plaats zijn voor iets anders.

Plaats reactie