Waar is deze bak geschikt voor..

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Laphroaig
Contacteer:

Re: Waar is deze bak geschikt voor..

Bericht door Laphroaig » 24 mei 2020, 22:09

Is de man vrouw verhouding van belang.
Zijn de geslachten te herkennen..?

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 24 mei 2020, 22:28

De verhouding bij een grotere groep is niet erg belangrijk. Het geslacht is ook moeilijk te zien.

Laphroaig
Contacteer:

Bericht door Laphroaig » 25 mei 2020, 16:00

Heb zitten puzzelen naar aanleiding van veel lezen en opmerkingen.
Bakmaat lbh 275 x 41 x 47wh

Heb vier mogelijke bestanden.

1. Rustig met veel vrijzwemmers met Xenotilapia als hoofdvis

Xenotilapia spilopterus (6-8)
Paracyprichromis nigripinis (10-12)
Mastacembelus tanganicae (1)
Lophiobagrus (4)
Altolamprologus compressiceps Sumba Shell (koppel) of "normale" compressiceps ?

2. Rustig met beetje pit en Bleu neon als hoofdvis

Paracyprichromis nigripinis (12-20)
Neolamprologus caudopunctatus (groepje of koppel)
Julidochromis transcriptus
Neolamprologus tretocephalus (solo)

3. Druk met pit en Cyprichromis leptosoma als hoofdvis

Cyprichromis leptosoma (16)
Neolamprologus similes of multi's
Julidochromis regani (koppel)
Altolamprologus comprecciceps (koppel)

4. Pit met Neolamprologus brichardi als hoofdvis

Neolamprologus brichardi (complex) kolonie
Lepidiolamprologus attenuatus (koppel)
Neolamprologus tretocephalus (solo)
Synodontis dwarf (groepje)

Wat denken jullie, hebben deze bestanden kans van slagen? Moet er wat af...moet er wat bij...kan er wat bij...
En voor welk bestand zouden jullie gaan voor een aquarium van mijn maten.

Ben erg nieuwsgierig

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 25 mei 2020, 20:15

Als je voor paracyps gaat dan zou ik minimum 20 stuks nemen. De vrouwen laten alles en iedereen gerust en de mannen hun territorium beperkt zich tot een verticale steen of zelfs maar 1 zijde van een verticale steen. De mannen laten niemand toe maar jagen niet verder dan 10 cm achter een indringer. Dus de rest van de bak is voor de overige vissen. Ik heb nu 10/10 in een 200x60x60 bak plus 10 jongen en dat werkt perfect. Zie mijn topic.https://www.tanganyika.nl/plein/viewtopic.php?t=17492
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 25 mei 2020, 21:08

Waarom 20? Ik heb er hier 10. Dat gaat goed bij mij. En is dat niet wat veel voor een 500 liter bak?

MPS

Bericht door MPS » 25 mei 2020, 22:37

paulcourtial schreef:
25 mei 2020, 21:08
Waarom 20? Ik heb er hier 10. Dat gaat goed bij mij. En is dat niet wat veel voor een 500 liter bak?
Scholenvis, dus meer is altijd beter (indien de ruimte er is). En de bak is 275 cm lang, dus als je er 10 in zet dan zijn het slechts 10 individuen, in plaats van een groepje.

Met zo'n lengte is een grotere groep veel mooier IMHO.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 25 mei 2020, 22:50

MPS schreef:
25 mei 2020, 22:37
paulcourtial schreef:
25 mei 2020, 21:08
Scholenvis, dus meer is altijd beter (indien de ruimte er is). En de bak is 275 cm lang, dus als je er 10 in zet dan zijn het slechts 10 individuen, in plaats van een groepje.

Met zo'n lengte is een grotere groep veel mooier IMHO.
Juist
Bovendien is het mooier als er 10 mannen rond elkaar dansen dan slechts 5.
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 25 mei 2020, 23:07

Dat is waar. Vind wel dat hij dan zijn ruimte beperkt voor andere vissen (waarvan ik denk dat hij die nog wil) . Maar natuurlijk zou hij dan wel de andere vissen kunnen beperken. Mss dat men wel gemakkelijk een verkeerd beeld vormt over de bak door de lengte. 40 breed is toch relatief beperkt en ook de hoogte is best beperkt. Imho

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 25 mei 2020, 23:15

Allereerst, mooie bak! Zou wel wat meer/betere foto's willen zien. :)
V.w.b. je bestand schat ik de kans op succes als volgt:

Meeste kans van succes geef ik bestand 2. Hierbij zou ik ook voor 20 stuks gaan om bovengenoemde reden. Reden waarom dit bestand op nr. 1 staat is dat de Paracyps vrij zwemmen, caudopunctatus kan je sturen naar een schelp op een zandvlakte en de Juli's tussen de rotsen. De Treto zal naar verwachting de baas zijn maar omdat deze solo is heb je met een beetje geluk (en je niet een te grote etter treft) een redelijk "rustig" bestand waarbij iedere soort net een andere plek heeft.

Bestand 1 zet ik op de 2e plaats. De Xeno's zwemmen meer in het open water dan andere xeno's waardoor ze soms meer in het territorium van de paracyps zullen komen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kan maar het is minder ideaal dan bestand 2. Lophiobagrus en Mastacembelus ben ik zelf groot fan van. De M. tanganicae heb ik zelf enkele jaren mogen verzorgen. Lophiobagrus nog niet maar ik hoop ze zeker ooit nog eens te houden. Beide soorten zijn wel 's nachts actief. Ik weet niet hoe de xeno's hierop reageren maar daarom wellicht ook minder ideaal dan bestand 2.

Bestand 3 is op zich mooi uitgebalanceerd. Wellicht zelfs beter dan bestand 1. Toch zet ik deze op de 3e plaats omdat ik denk dat je net wat teveel diepte mist voor cyps. Alhoewel het wellicht kan wanneer je niet voor de Jumbo varianten gaat. En misschien worden we te kritisch, het is nooit groot genoeg... :roll:
Hier heb ik ook regani en compressiceps samen en die zijn ook wel fel naar elkaar. Daar moet ik wel bij opmerken dat de regani's hier monsterlijk groot zijn en de compressiceps mannen ook tegen de 12cm aan zitten. Ook zitten ze nog niet zo lang bij elkaar dus de territoria zijn nog niet verdeeld. Als de kaarten geschud zijn verwacht ik wel iets meer rust.

Tot slot schat ik in dat Bestand 4 teveel van het goede zal zijn. Met name door de lepidiolamprologus. Maar er zijn mensen hier die behoorlijk wat ervaring met deze soort hebben dus misschien kunnen die een inschatting maken of dit een succes kan worden. Verder zal het ook liggen aan waar de brichardi's hun kolonie gaan vormen. Als dat in het midden van de bak is dan is er te weinig plek voor een attenuatus koppel met nest vrees ik.

Even een kanttekening, in de eerste plaatst lijkt het erop dat je je al goed hebt ingelezen op de verschillende soorten. Ik vind de bestanden veelal goed uitgebalanceerd. Bovenstaande is slechts een inschatting van mij in volgorde van succes. Met een beetje geluk kunnen ze misschien alle 4 wel.
Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken en wat je uiteindelijk keuze zal worden.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

tretofan

Bericht door tretofan » 26 mei 2020, 08:19

Ik ga volledig mee met Björn zijn woorden :-D
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

Laphroaig
Contacteer:

Bericht door Laphroaig » 28 mei 2020, 12:42

Oké, bedankt vor de complimenten over bak en bestand ideeën.
Ook fijn dat er goede reacties zijn, voorzien van argumenten ..!

De bak nog iets aangepast, steentje erbij steentje eraf jullie kennen het vast wel.
Nu de verlichting aan het afstellen, wordt steeds mooier. Als ik tevreden ben komen er weer foto's.

Sja en dan het visbestand...

Ben er wel uit dat ik die Xenotilapia heel erg leuk vind...maar dan moeten er wel 8 - 12 in om mooi gedrag te zien. Dan kan er eigenlijk niets meer bij.
Lang over getwijfeld maar dat gaat het toch niet worden. Kan er 6 doen maar naast dat dat minder natuurlijk is en niet optimaal gedrag toont en eigenlijk alleen nog een groep haringen toelaat, die elkaar iets in de weg gaan zitten en ongeveer hetzelfde doen, skip ik de Xeno's.

Ik kom dus eigenlijk ook uit op mijn eerder bedachte bestand 2 maar ...heb te Tretocephalus geskipt... maar ....

Cyprichromis of Paracyprichromis
Neolamprologus caudatus of Neolamprologus multifasciatus
Altolamprologus compressiceps

Dus twijfel over cyp of paracyp en tussen cauda of multi's. Wie geeft mij de juiste argumenten om te beslissen...

Misschien is caudatus en sumbu een goede combi of multi en normale compressiceps?

MPS

Bericht door MPS » 28 mei 2020, 20:37

Laphroaig schreef:
28 mei 2020, 12:42
Ik kom dus eigenlijk ook uit op mijn eerder bedachte bestand 2 maar ...heb te Tretocephalus geskipt... maar ....

Cyprichromis of Paracyprichromis
Neolamprologus caudatus of Neolamprologus multifasciatus
Altolamprologus compressiceps

Dus twijfel over cyp of paracyp en tussen cauda of multi's. Wie geeft mij de juiste argumenten om te beslissen...

Misschien is caudatus en sumbu een goede combi of multi en normale compressiceps?
Waarom de tretocephalus skippen? Die geeft qua vorm en kleur juist mooi contrast met de rest van je visbestand.

Cyprichromis vs Paracyprichromis: Cyprichromis is wat fanatieker, en ook wat drukker dan Paracyprichromis. Gezien de berperkte diepte en hoogte (in contrast tot de lengte) zou ik voor Paracyprichromis gaan. Mijn voorkeur zou dan gaan naar een grote groep (20 stuks, omdat ze anders (vanwege de lengte van de bak) losse individuen worden in plaats van een mooie groep).

Julidochromis transcriptus. Prima keuze. Julidochromis is wel een snelle fokker, dus als je een koppeltje krijgt gevormd uit een groep jonge vissen dan heb je een goede kans op een flinke explosie qua nageslacht

Neolamprologus caudatus? N. caudopunctatus denk ik dat je bedoelt? Die heb ik zelf nooit gehouden, dus daar kan ik weinig over zeggen. Lamprologus multifastciatus is een hele leuke kolonievormer. Daar zie je vaak leuk gedrag bij.

Altolamprolus compressiceps. Prachtige dieren, Alleen wel extreem trage groeiers (en volwassen exemplaren zijn vaak prijzig). Ook een redelijk goede jager dus wellicht houd deze de Julidochromis populatie binnen de perken...

Dat visbestand zou prima in je bak passen. :)
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 28 mei 2020, 21:02

Ik zou ook voor paracyp gaan. Die hebben wat minder zwemruimte nodig. De diepte en hoogte beperkt dit een beetje voor de cyprichromis. Zelf zou ik het op 15 stuks houden, omdat je dan toch wat meer ruimte houdt voor andere vissen. Ook ben ik niet overtuigd dat het een voordeel heeft voor de vissen om met zoveel te zitten. Moesten ze het liefst heel dicht op elkaar zitten, dan zou een kleine groep dat ook doen denk ik. Mss kan je door lengte wel multifaciatus aan ene kant, caudopunctatus andere kan, en dan mss zelf nog koppel julidochromis in de midden. Lijkt me te doen, maar ben wel enkel met caudopunctatus vertrouwd.
Dan heb je wa kleur ook veel verschil. Paracyp : neon blauw. Caudopuntatus : geel. Multifaciatus : leuke strepen.

tretofan

Bericht door tretofan » 28 mei 2020, 21:05

Exact wat Marcel allemaal al zei :wink:

Ter aanvulling hierop:

caudopunctatus vs multifasciatus kun je niet vergelijken
De eerste doet het goed als koppel, maar ook als groepje.
Zo nu en dan kunnen een lege schelp gebruiken voor het broeden, maar het is zeker geen shelldweller te noemen.
multifasciatus daarentegen is een heuse kolonie vormer die een flinke klauw met schelpen enorm zal waarderen.
Standaard soortje, maar oh zo leuk!
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 28 mei 2020, 23:05

Ik zou ook zeker gaan voor de Paracyprichromis. Niet alleen omdat deze beter in je bak passen want ik zou misschien cyprichromis nog wel durven proberen vanwege de mooie lengte van de bak. Echter, je geeft zelf al aan dat je niet van een drukke bak houdt en dan zit je bij cyps echt verkeerd. Paracyps passen dan veel beter. En vergis je niet, als je ze juist houdt met niet teveel licht, dan zijn dit prachtige dieren. Misschien nog wel mooier dan cyps. Maar goed, over smaak....

Julidochromis, gewoon doen. Niets aan toe te voegen.

Ik ben fan van de "normale" compressiceps, altijd al geweest. Het was de eerste vis waarvan ik zeker was dat ik deze wilde houden. In de tussentijd heb ik ermee gekweekt en is het de enige soort die ik altijd heb behouden.
Ze passen ook in vrijwel ieder bestand wel dus de keuze voor een koppel Gold Heads of Golds is bij mij snel gemaakt. :mrgreen:
Afbeelding

Caudopunctatus vs multifasciatus; het kan allebei in je bak dus is het een kwestie van kiezen. Zelf zou ik gaan voor de multifasciatus. Ze zijn stiekem best mooi en qua gedrag kan bijna geen vis aan deze beestjes tippen.
Hou er trouwens rekening mee dat ze ook wel tussen de rotsen willen leven. Iedereen mikt er altijd een berg schelpen in maar in het meer leven ze ook in delen waar helemaal geen schelpen voor komen. In het aquarium zie je verstoten exemplaren ook vaak terug tussen de rotsen. Bij mij ging een koppel daar gewoon verder met het maken van een 2e kolonie.
Afbeelding

Als je niet zeker bent over wat je verder wilt kan je eerst eens hiermee beginnen. Vind je het druk genoeg dan laat je het zo. De compressiceps zal niet zo snel voor nageslacht zorgen maar de andere soorten zullen zich gestaag uitbreiden.
Een solo Treto kan je overwegen omdat hij prachtig is en omdat hij kan helpen jongbroed enigszins in toom te houden.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Plaats reactie