120x40x60

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Dimi84

120x40x60

Bericht door Dimi84 » 16 sep 2020, 00:11

Hoi iedereen,
Binnenkort ga ik mijn ZA biotoop ombouwen naar een Tanganyika cichliden bak. Aangezien ik nog nooit Afrikaanse cichliden heb gehouden, wil ik toch wel wat raad vragen aan mensen die er wel verstand van hebben.

Als bodem heb ik nu filterzand (0,4-0,8) liggen. Dit zal goed worden uitgewassen en komt er dan normaal opnieuw in. Er zal ook nog bescherming onder komen maar daar ben ik nog niet goed uit. Ik zou willen werken met 2 rotsformaties (links en rechts en mss midden in de bak ook nog een kleine).
Wat ik hier zou willen in zien is:
- Koppel Julidochromis Marlieri
- koppel neolamprologus leleupi of koppel neolamprologus brichardi
Kan hierbij ook nog een vrijzwemmer? Of neem ik beter nog een soort slakkenhuiscichliden?

Leleupi white

Re: 120x40x60

Bericht door Leleupi white » 16 sep 2020, 20:51

Dimi
In de zoekfunctie 120x40 ingeven en dan krijg je al een idee.
Je denkt alvast in de goede richting.
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Dimi84

Bericht door Dimi84 » 16 sep 2020, 22:13

Leleupi white schreef:
16 sep 2020, 20:51
Dimi
In de zoekfunctie 120x40 ingeven en dan krijg je al een idee.
Je denkt alvast in de goede richting.
LW
Bedankt voor de tip. Ik wist niet dat dit kon. Nu kan ik zo nog wat rondsnuffelen en zit ik meteen bij een goede bakmaat

Jordy

Bericht door Jordy » 17 sep 2020, 08:53

Ik zal alvast een klein voorzetje geven.

Met deze hoogte zou een groep Paracyprichromis zeker tot z'n recht komen, mits ze rotsen tot het wateroppervlak hebben om langs te zwemmen.
Stel dat je ongeveer deze inrichting aanhoud maar dan zonder het hout en meer veel meer rotsen over de bodem:
Afbeelding

Dan zou je dus wel een 3D achterwand moeten plaatsen, wat toch al snel €300 kan kosten maar naar mijn mening is dat het zeker waard.
Je kan alle techniek hierachter verstoppen, de vissen hebben iets om langs te zwemmen en langs te rusten en het ziet er gewoon erg mooi uit.

-Een koppel Julidichromis marlieri zou ik persoonlijk niet doen, worden groot en zijn vrij agressief
-Een koppel Neolamprologus leleupi moet wel kunnen maar ook deze zijn vrij pittig wanneer ze jongen.
-Een koppel Neolamprologus brichardi zou ik persoonlijk ook niet doen, zodra ze gaan jongen bewaken ze deze vurig en wordt alles in de bak wat geen familie is verdrukt.

Wat ik wel zou doen:
- Een koppel of 1/2 \Julidochromis ornatus of Julidochromis transcriptus
- 8 Paracyprichromis brieni of Paracyprichromis nigripinnis (2 man, 6 vrouw bij voorkeur)
- Een koppel Altolamprologus Compressiceps Yellow Head (hier heeft @slavi volgens mij nog jongen van, erg mooie beesten)
- 6 Synodontis polli White Zambia

Dan heb je volgens mij wel een mooi bestand zo.

Dimi84

Bericht door Dimi84 » 17 sep 2020, 22:16

Jordy schreef:
17 sep 2020, 08:53
Ik zal alvast een klein voorzetje geven.

Met deze hoogte zou een groep Paracyprichromis zeker tot z'n recht komen, mits ze rotsen tot het wateroppervlak hebben om langs te zwemmen.

-Een koppel Julidichromis marlieri zou ik persoonlijk niet doen, worden groot en zijn vrij agressief
-Een koppel Neolamprologus leleupi moet wel kunnen maar ook deze zijn vrij pittig wanneer ze jongen.
-Een koppel Neolamprologus brichardi zou ik persoonlijk ook niet doen, zodra ze gaan jongen bewaken ze deze vurig en wordt alles in de bak wat geen familie is verdrukt.

Wat ik wel zou doen:
- Een koppel of 1/2 \Julidochromis ornatus of Julidochromis transcriptus
- 8 Paracyprichromis brieni of Paracyprichromis nigripinnis (2 man, 6 vrouw bij voorkeur)
- Een koppel Altolamprologus Compressiceps Yellow Head (hier heeft @slavi volgens mij nog jongen van, erg mooie beesten)
- 6 Synodontis polli White Zambia

Dan heb je volgens mij wel een mooi bestand zo.
Thx Jordy. Hier heb ik heel veel aan. Waarom ik welke soort beter niet neem.
Van de Julidochromis bleef het mij al om het even. Dus bedankt voor de tip om mss toch beter niet de marlieri te nemen. De ornatus spreekt mij ook wel aan.
En ipv een neolamprologus leleupi of brichardi zal ik dan een koppel Altolamprologus Compressiceps Yellow Head nemen. Had deze ook al eens ergens gezien maar niet verder op ingegaan omdat ik toen nog in mijn hoofd zat met de N. Leleupi.
Een schooltje Paracyprichromis spreekt mij zeker aan hoewel ik al gelezen heb dat deze niet echt van veel licht houden. Dan zal ik nog eens moeten kijken voor een dimmer te plaatsen ook. Misschien dat ik dan deze soort 10 neem en dan 2 minder van de Synodontis polli White Zambia.

Nog eens ontzettend hard bedankt voor je nodige uitleg en nuttige tips

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 18 sep 2020, 00:02

Ik ben het grotendeels eens met het advies van Jordy.
Ook ik ben fan van 3D achterwanden. Het ziet er niet alleen mooi uit maar de vissen maken gretig gebruik van de kieren en spleten in de wand. En deze lopen tot aan het wateroppervlak. Met echte stenen is dit vrijwel niet na te bootsen.

Daarom heb ik ook minder stenen geplaatst op de bodem. Vwb het hout (de bak hierboven is van mij), dit is nep. Alhoewel er ook mensen zijn met goede ervaringen zou ik echt hout niet snel plaatsen in een Tanganyika bak.

Vwb het visbestand. Ik zou kiezen voor Synodontis lucipinnis en niet de Polli White Zambia. Het is een groepsvis dus je moet er toch een stuk of 5/6 nemen en de lucipinnis blijft nog iets kleiner.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Jordy

Bericht door Jordy » 23 sep 2020, 09:15

Ja, ik ben zelf nogal fan van PWZ dus vooruit dan maar, ik geef Björn gelijk.
Moet wel zeggen dat in mijn ervaring de PWZ hun tekening beter behouden dan de lucipinnis.

Dimi84

Bericht door Dimi84 » 23 sep 2020, 23:18

Slavi schreef:
18 sep 2020, 00:02
Ik ben het grotendeels eens met het advies van Jordy.
Ook ik ben fan van 3D achterwanden. Het ziet er niet alleen mooi uit maar de vissen maken gretig gebruik van de kieren en spleten in de wand. En deze lopen tot aan het wateroppervlak. Met echte stenen is dit vrijwel niet na te bootsen.

Daarom heb ik ook minder stenen geplaatst op de bodem. Vwb het hout (de bak hierboven is van mij), dit is nep. Alhoewel er ook mensen zijn met goede ervaringen zou ik echt hout niet snel plaatsen in een Tanganyika bak.

Vwb het visbestand. Ik zou kiezen voor Synodontis lucipinnis en niet de Polli White Zambia. Het is een groepsvis dus je moet er toch een stuk of 5/6 nemen en de lucipinnis blijft nog iets kleiner.
Bedankt voor de tip Bjorn. Ik kan gerust de S. Lucippinis nemen als ik deze makkelijk vind natuurlijk.
Voor de Julidochromis ornatus en de Altolamprologus Compressiceps neem ik dus best een koppel. Je leest bijna overal om een koppel te vormen dat je best eerst 5 tot 6 jonge exemplaren neemt en eens zich een koppel gevormd heeft de rest uitvangen. Wat doen je dan met de vissen die je uitvangt? Terug brengen naar de aquariumspeciaalzaak? En gaat dit geen problemen geven als ik dit bij 2 soorten vis doe? Of start ik het best met de ene soort en als er zich daar een koppel gevormd heeft en de rest is uitgevangen de andere soort erbij steken?

Ikzelf wil er wel een 3D achterwand insteken maar zou dan toch een redelijk smalle nemen dat ik niet nog meer ruimte verlies in mijn al smalle bak. De achterwanden van juwel zijn volgens mij niet al te dik en zouden er wel in kunnen. En hoe doen jullie dat dan met de techniek? Er een schuine wand insteken met gaten en roostertjes in om daar de techniek achter te verbergen?

Plaats reactie