Stressgevoelige dieren transporteren

over het meer, deze site, beurzen, winkels, etc.
Kuyira

Stressgevoelige dieren transporteren

Bericht door Kuyira » 30 mei 2011, 10:32

Via de zoekfunctie kon ik geen antwoord vinden op mijn vraag, dus bij deze: wie weet wat een geschikt middel is om stressgevoelige dieren (denk aan bijv. Xenotilapia's) rustiger te maken voor transport?
We are all equals, some are more equal than others.

Edin

Re: Stressgevoelige dieren transporteren

Bericht door Edin » 30 mei 2011, 10:39

Die middelen zijn er, maar niet in de vrije handel.
De kwekers waar ik ben geweest in Duitsland hadden het wel tot hun beschikking.

Gr,
Edin
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

nieko

Bericht door nieko » 30 mei 2011, 12:13

om bijvoorbeeld xeno's te vervoeren schijnt het goed te zijn om aquasafe, easylife ( middelen die het water visvriendelijk moeten maken ) toe te voegen.

waarom dat moest zou ik even na moeten zoeken.

go_insane1981

Bericht door go_insane1981 » 30 mei 2011, 12:15

Easylife vertroebelt het water alvorens het onzuiverheden bind, juist doordat het water troebel is schijnt het vissen rustiger te maken.
In nomme Patris, et Filii, et Spiritus Sancti.

alwin010

Bericht door alwin010 » 30 mei 2011, 12:24

Ik heb nog nooit wat toegevoegd aan t water om mijn xeno's rustiger te maken voor het transport. Ik heb mijn X. papilio ''sunflower'' al een aantal keer uitgevangen vanwege een verhuizing van de bakken.

Nooit geen uitval gehad. Ik vervoerde de dieren in een vuilniszak met een beetje zand en dan in een tempex doos, volgende keren zal ik het zeker weer zo doen, alleen gebruik ik dan geen vuilniszak meer, maar een zak die watervast is...

Verduijn voegt ook altijd wat toe aan het water, wat het is weet ik niet, maar het zit in een paars/wit flesje!

Paula

Bericht door Paula » 30 mei 2011, 12:33

Bij het vervoer van onze vissen (ook xeno's) voegden wij altijd wat aquasafe aan het water toe en ze werden ook altijd in zwarte tonnetjes vervoerd. Zelfs vanuit Duitsland. :)

Tonnetjes zijn te verkrijgen bij Aquabeek. :mrgreen:

Je kunt ook wat zand op de bodem gooien zodat ze weten wat onder is. Schijnt ook te helpen.

Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Cas

Bericht door Cas » 30 mei 2011, 20:39

Kuyira schreef:Via de zoekfunctie kon ik geen antwoord vinden op mijn vraag, dus bij deze: wie weet wat een geschikt middel is om stressgevoelige dieren (denk aan bijv. Xenotilapia's) rustiger te maken voor transport?
Gijs en Paula schreef:Je kunt ook wat zand op de bodem gooien zodat ze weten wat onder is. Schijnt ook te helpen.

Paula

op de beurs zie je dat ook,bij xeno's stoppen ze er een laagje zand bij en dat is ook het eerste wat mij te binnen schoot.
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 30 mei 2011, 21:02

Verder: pikdonker verpakken en Xeno's bij voorkeur individueel. Bij schrik kunnen ze wild heen en weer schieten en veel contact maken. En elkaar op hun beurt weer in de stress laten schieten.

WillemB

Bericht door WillemB » 30 mei 2011, 21:46

Verduijn cichlids gooide er ook een middeltje in, ik weet zo niet welk middeltje ze er in had gedaan. Misschien kun je mailen ??

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 31 mei 2011, 00:19

Er zijn verschillende verdovende middelen bij vissen. Ik ben hierover niet erg mededeelzaam: het zou (!) alleen voor langere transporten nuttig zijn, en bij een iets te hoge dosering kunnen je vissen het loodje leggen. Eerst maar eens aan de slag met de tips die al gegeven zijn, zou ik zeggen. Dat gaat bij mij al jaren goed; ook met Xeno's.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 31 mei 2011, 11:45

Bart schreef:Er zijn verschillende verdovende middelen bij vissen. Ik ben hierover niet erg mededeelzaam: het zou (!) alleen voor langere transporten nuttig zijn, en bij een iets te hoge dosering kunnen je vissen het loodje leggen. Eerst maar eens aan de slag met de tips die al gegeven zijn, zou ik zeggen. Dat gaat bij mij al jaren goed; ook met Xeno's.
Het overgrote deel van de tips zijn me bekend. Het gaat inderdaad ook om langere transporten, niet 1 á 2 uurtjes.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties.

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 31 mei 2011, 17:13

Ik heb me een poosje geleden verdiept in die verdovende middelen voor langdurig vistransport. Volgens de deskundigen is de cichlidenhandel echt een uitzondering wat dat betreft. Kostbare stressgevoelige (zee)vissen worden over het algemeen zonder dergelijke verdovende middelen vervoerd.
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

Kuyira

Bericht door Kuyira » 01 jun 2011, 14:24

Melchior schreef:Kostbare stressgevoelige (zee)vissen worden over het algemeen zonder dergelijke verdovende middelen vervoerd.
Dat had ik niet verwacht, bedankt in ieder geval voor de info.

joepb
Contacteer:

Bericht door joepb » 02 jun 2011, 13:21

ik meen me het middel Tricaine-S te herinneren wat wel eens gebruikt wordt bij langere transporten.
zelf geen ervaring mee, dus ik zou het eerst google-en.

Michael Visser
Contacteer:

Bericht door Michael Visser » 03 jun 2011, 22:54

Zoals joep aangaf, Tricaine (Finquel®) ook wel ms 222 wordt in de export van live ornamental fish veel door exporteurs gebruikt.
Door dit toe te voegen zitten de vissen op een lichte anesthetic, hierdoor kan er (in zekere zin) meer verantwoord verpakt worden, als toevoeging gebruiken ze nog een aantal middelen oa. antibiotica ed.(per exporteur verschillend)

Het is onnodig om vissen op een anesthetic te zetten wanneer het transport niet langer is dan 5 uur.
Wij gebruiken bij iedere vis wie we verkopen, fish protect, dit kalmeert ook de vissen en geeft ze een beschermlaag.
mits de koper er specifiek om vraagt, door bv. een lange trip of verzending naar het buitenland worden de vissen op een Tranquilizer gezet. hierbij wordt wel met een uitleg op het hart gedrukt hoe de vissen het beste uit deze verdoving gehaald kunnen worden.

gevoelige vissen zoals bv. xenotilapia, lethrinopsen worden gezakt en ingewikkeld in kranten (old skool) maar het werkt goed.

Plaats reactie