Wetenschap: Diepte ranges vissen

over het meer, deze site, beurzen, winkels, etc.
Plaats reactie
Mooneater
Contacteer:

Wetenschap: Diepte ranges vissen

Bericht door Mooneater » 03 jun 2011, 10:48

Hoi allemaal,

Voor mijn werk als promovendus ben ik op het moment bezig een (wiskundig) model op te stellen dat de soortenrijkdom in het Tanganyikameer (maar ook in Malawi en Victoria) verklaart/beschrijft aan de hand van stijgende en dalende waterniveaus (tot zover niets nieuws) en de interactie tussen het water en het diepte-profiel van het meer.

Dit model wil ik graag vergelijken met data uit het meer, en daarvoor heb ik nodig in welke diepte "zone" soorten voorkomen. Voor sommige soorten is dat heel makkelijk (eretmodus: 0-5m), voor andere soorten is er veel minder data beschikbaar.

Tot nu toe heb ik nog geen nauwkeurige beschrijvingen met deze data gevonden, behalve wat opmerkingen van Ad Konings in zijn BTN & "tanganyika cichlids in their natural habitat". Zijn er misschien mensen die boeken/papers/sites weten waarin dit soort gegevens voorkomen?
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Kuyira

Re: Wetenschap: Diepte ranges vissen

Bericht door Kuyira » 07 jun 2011, 15:59

Ad Konings heeft ook nog de nodige jaarboeken uitgebracht, welicht staat daar ook nog nuttige informatie in. Het enige "boek" dat me zo te binnen schiet dat niet van Ad Konings is, komt van Dähne Verlag, de Tanganjika Aqualex. Of hier ook dieptes in benoemt worden, weet ik niet. Dit ga ik voor je checken.

Edit: aqualex bevat geen informatie over de diepten :(
Laatst gewijzigd door Kuyira op 07 jun 2011, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
We are all equals, some are more equal than others.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 07 jun 2011, 16:04

Ik heb nog mogelijk interessante boeken gevonden, aangezien deze niet van Ad Konings zijn:
Fishes of Lake Tanganyika, Engelstalig , Auteur: Pierre Brichard Uitgeverij: T.F.H. Publications
en
Pierre Brichard's Book of Cichlids and All the Other Fishes of Lake Tanganyika Engelstalig, Auteur: Pierre Brichard, Uitgeverij: T.F.H. Publications

En nog 1 van Konings: Tanganyika Secrets, Engelstalig, Auteur: Ad Konings - Horst Walter Dieckhoff Uitgeverij: Cichlid Press
We are all equals, some are more equal than others.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 07 jun 2011, 16:07

Kuyira schreef:Ik heb nog mogelijk interessante boeken gevonden, aangezien deze niet van Ad Konings zijn:
Fishes of Lake Tanganyika, Engelstalig , Auteur: Pierre Brichard Uitgeverij: T.F.H. Publications
en
Pierre Brichard's Book of Cichlids and All the Other Fishes of Lake Tanganyika Engelstalig, Auteur: Pierre Brichard, Uitgeverij: T.F.H. Publications

En nog 1 van Konings: Tanganyika Secrets, Engelstalig, Auteur: Ad Konings - Horst Walter Dieckhoff Uitgeverij: Cichlid Press
ah, tof!

Tanganyika secrets is geloof ik een fotoboek, maar die andere 2 wat minder geloof ik?
Zijn er hier misschien mensen die 1 van deze boeken hebben en even kunnen bladeren of de schrijvers iets zeggen over op welke diepte de soorten kunnen gehouden worden? Dan hoef ik de boeken niet op de gok te kopen ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 07 jun 2011, 22:00

Fishes of Lake Tanganyika, Engelstalig , Auteur: Pierre Brichard geeft wel info over dieptes. Voor Eretmodus wordt hier bv weer over 1 - 3 meter diepte gesproken.

Een ander boek beschrijft de vissen per habitat; "Tanganyika Cichlids", van Ad Konings. Lijkt me voor jouw doel zeer de moeite waard. Om het wat makkelijker te maken wordt hier weer over Eretmodus in alleen de bovenste 3 feet (1 meter) gesproken.

Het fotoboek Africa’s inland sea van Angel M. Fitor toont de nodige vissen met bij elke foto de diepte waarop deze genomen is. Geeft dus geen grens per vis aan, maar kan exemplarisch zijn voor besproken soorten.

Mocht je twijfelen over aankopen; Zonder de bovenste 2 boeken kan een Tanganjika-hobbyist sowieso niet verder leven als hij wist wat er in stond. De laatste is een nice to have.

CoenB

Bericht door CoenB » 08 jun 2011, 14:18

Kun je hier http://www.fishbase.org geen info vinden?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 08 jun 2011, 14:28

Gert-Jan schreef:Fishes of Lake Tanganyika, Engelstalig , Auteur: Pierre Brichard geeft wel info over dieptes. Voor Eretmodus wordt hier bv weer over 1 - 3 meter diepte gesproken.
Geeft Brichard dat bij iedere soort? Bijv. Telmatochromis dhonti kan ik nergens vinden ;)
Gert-Jan schreef:Een ander boek beschrijft de vissen per habitat; "Tanganyika Cichlids", van Ad Konings. Lijkt me voor jouw doel zeer de moeite waard. Om het wat makkelijker te maken wordt hier weer over Eretmodus in alleen de bovenste 3 feet (1 meter) gesproken.
Die heb ik geloof ik - "Tanganyika Cichlids in their natural habitat", of bedoel je een andere? Staat heel veel specifieke info in, helaas lang niet altijd (wel vaak) de diepte ranges!

Gert-Jan schreef: Het fotoboek Africa’s inland sea van Angel M. Fitor toont de nodige vissen met bij elke foto de diepte waarop deze genomen is. Geeft dus geen grens per vis aan, maar kan exemplarisch zijn voor besproken soorten.

Mocht je twijfelen over aankopen; Zonder de bovenste 2 boeken kan een Tanganjika-hobbyist sowieso niet verder leven als hij wist wat er in stond. De laatste is een nice to have.
Ben ik het mee eens :D Africa's inland sea heb ik al eens mogen inkijken, maar mn portomonnee bewaart het geld liever even :)
CoenB schreef:Kun je hier http://www.fishbase.org geen info vinden?
Helaas niet :( (kijk bijv. maar eens bij L. multifasciatus, daar word niks vermeld over de natuurlijk vindplaats)
De NVC op Facebook

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 08 jun 2011, 16:49

De vraag is in hoeverre de dieptes in boeken betrouwbaar zijn. Ze berusten vaak op de observaties van één individu op één of enkele lokaties. En dan is het volgens mij vooral gokwerk ('wat zag ik ook al weer rond welke diepte ongeveer?'), omdat ze met name bezig zijn voor die ene mooie foto - een nauwkeurige herhaalde registratie per soort ontbreekt.

Wat dat betreft zou je net zo goed een lijstje vissoorten kunnen maken en vragen aan een ervaren Tanganjikaduiker of hij daarbij wil zetten welke dieptes hij die ongeveer heeft waargenomen...

Al met al zeker geen data waar ik modellen mee zou maken: veel te onbetrouwbaar.
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

ttowner

Bericht door ttowner » 08 jun 2011, 21:45

Melchior schreef:...en vragen aan een ervaren Tanganjikaduiker ...
Je zou eens een belletje kunnen wagen naar de maanvis in Dordt. Daar werkt iemand (ik geloof dat hij Evert heet) die de nodige duiktripjes in het meer heeft gehad. Wellicht kan hij je verder helpen aan de data die je zoekt :!:
Nothing beats a tangaquarium!!

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 09 jun 2011, 09:47

Melchior schreef:De vraag is in hoeverre de dieptes in boeken betrouwbaar zijn. Ze berusten vaak op de observaties van één individu op één of enkele lokaties. En dan is het volgens mij vooral gokwerk ('wat zag ik ook al weer rond welke diepte ongeveer?'), omdat ze met name bezig zijn voor die ene mooie foto - een nauwkeurige herhaalde registratie per soort ontbreekt.

Wat dat betreft zou je net zo goed een lijstje vissoorten kunnen maken en vragen aan een ervaren Tanganjikaduiker of hij daarbij wil zetten welke dieptes hij die ongeveer heeft waargenomen...

Al met al zeker geen data waar ik modellen mee zou maken: veel te onbetrouwbaar.
Hmm... ik had eigenlijk gehoopt/verwacht dat er iets betrouwbaardere data zou zijn, zoals bijv. de Depth ranges van Malawi cichliden in Ribbink 1983. Het hoeft allemaal op zich ook niet op de cm nauwkeurig, maar een incidentele waarneming is inderdaad wat karig. Ik heb er al over nagedacht om zelf te gaan meten, maar dat is een hels karwei :roll:
ttowner schreef: Je zou eens een belletje kunnen wagen naar de maanvis in Dordt. Daar werkt iemand (ik geloof dat hij Evert heet) die de nodige duiktripjes in het meer heeft gehad. Wellicht kan hij je verder helpen aan de data die je zoekt :!:
Goed idee!
De NVC op Facebook

Paula

Bericht door Paula » 09 jun 2011, 14:49

In het boek Buntbarsche des Tanganjikasees van Hans-Joachim Herrmann wordt voor de meeste vissen aangegeven op welke minimale diepte ze zijn waargenomen.

Mvg Gijs
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 09 jun 2011, 20:46

Mooneater schreef:Die heb ik geloof ik - "Tanganyika Cichlids in their natural habitat", of bedoel je een andere?
Ik bedoelde deze: http://www.zoekertjes.net/boeken/dieren ... -boek.html (is niet mijn advertentie btw)

Willy

Bericht door Willy » 14 jun 2011, 23:40

Thijs,

Ken je het Sonderheft Tanganjikasee van DATZ? Hier staat een artikel in over de verschillende milieus en in bescheiden mate wordt er ook wat verteld over de soorten die hier voorkomen.

Het is nog steeds verkrijgbaar: klik.

Groet,

Willy

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 14 jun 2011, 23:51

Willy schreef:Thijs,

Ken je het Sonderheft Tanganjikasee van DATZ? Hier staat een artikel in over de verschillende milieus en in bescheiden mate wordt er ook wat verteld over de soorten die hier voorkomen.

Het is nog steeds verkrijgbaar: klik.

Groet,

Willy
Ah, die ken ik niet! Heb m meteen besteld :D tnx!
De NVC op Facebook

Willy

Bericht door Willy » 18 jun 2011, 00:54

Graag gedaan. Ken je ook het boekje "Tanganjika cichliden" van Søren Neergaard?

Dit was een van de eerste boekjes over deze cichliden in het Nederlandse taalgebied. Op veel punten achterhaald, op het gebied van de naamgeving bijvoorbeeld, maar van verschillende soorten zijn de gegevens vermeld over de diepte waarop ze voorkomen.

Mijn boekje heb ik gekocht bij de Slegte maar je ziet het wel eens op MP. Er is ook een Malawi versie maar daar ontbreekt de diepte informatie. Bovendien gaat die alleen over Mbuna.

Groet,

Willy

Plaats reactie