Maatwerk en zandcichliden

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
MarcoVer

Maatwerk en zandcichliden

Bericht door MarcoVer » 09 mei 2020, 21:03

Hi!
Vond het voor dit onderwerp lastig een juist topic te vinden, dus hoop dat dit de juiste is!

In de zoektocht naar een aquarium in een beperkte ruimte, begin ik sterk te neigen naar maatwerk.
Al sinds mijn start in de hobby jaren geleden heb ik een voorliefde voor zandcichliden.
Momenteel is namenlijk het merendeel van de kant-en-klaar-aquaria dat ik online tegenkom redelijk ondiep en vooral erg hoog.
Mijn verlangen is om zandcichliden te houden, dus bodemoppervlakte heeft voor mij de prioreit t.o.v. hoogte.

Om even een idee te opperen: 80lx60bx40h

Wat is jullie mening/ervaring mbt het houden van zandcichliden in een dergelijke maat?
Het liefst zou ik natuurlijk een bak van 2 keer zo groot hebben, maar dat gaat hem in mijn huidige appartement niet worden :lol:

Online en op fora kom ik hele tegenstrijdige berichten tegen waarvan ik ook niet zo 1-2-3 informatie vind die betrekking heeft op een aquarium rond de afmetingen zoals hierboven voorgesteld.

Kijk uit naar jullie suggesties en meningen!

oostijnoo

Re: Maatwerk en zandcichliden

Bericht door oostijnoo » 09 mei 2020, 22:05

Aan welke vissen denk je ?
300x220x95
No lift...like an airlift.

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 10 mei 2020, 12:38

Soorten als X. Papilio /flavipinnis zijn soorten die ik al enige tijd leuk vind, X. rotundiventralis ook, eigenlijk alle xeno soorten :lol: .

Maar ook bijvoorbeeld Trematocara en wellicht meer soorten die ik nog niet ben tegen gekomen.

Mijn ervaring met xenotilapia in het verleden is erg positief, maar dat was in een bak van 120. Bovengenoemde soorten heb ik nog nooit gehouden.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 10 mei 2020, 12:56

Hey, leuk ik ben ook een xenofan.

Enkele van he genoemde soorten zul je zeer moeilijk vinden. Xenos zou ik niet onder 120 cm op 60 cm houden.

tretofan

Bericht door tretofan » 10 mei 2020, 17:11

Sorry, maar zandcichliden in een 80 cm bak?
Dat gaat hem niet worden :|

MPS

Bericht door MPS » 10 mei 2020, 17:32

Ik heb in het verleden Xenotilapia flavipinnis gehouden in een bak van 130x50 bodemoppervlak in combinatie met een school paracyprichromis en een koppel Altolamprologus. Dat ging eigenlijk heel goed, maar veel kleiner zou ik X. flavipinnis niet houden. 80x60 bodemoppervlak lijkt me te klein voor Xenotilapia's...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 10 mei 2020, 17:52

Probleem is pas als een koppel flavipinis uit elkaar is, dan moet de bak voldoende groot zijn en veel schuilplaatsen hebben voor het vrouwtje.

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 12 mei 2020, 17:55

Kan maar duidelijk zijn! Aangegeven maat was overigens maar een idee. De 120cm die genoemd wordt ga ik hier helaas echt niet kwijt kunnen :lol: Xeno's zullen dus even een tijd moeten worden uitgesteld dan tot ik ruimte heb om een grotere bak aan te schaffen, wil immers het beste voor de dieren.

Ik denk overigens om de 80x60x40 alsnog aan te houden, maar zal me dan gaan oriënteren op andere soorten!

L. caudopunctatus en nog een tal andere soorten heb ik ook altijd wel interessant gevonden. Even verder nadenken dus! Zal een nieuw topic in 'Visbestand' openen om te brainstormen over een bestand zodra ik eruit ben hoe groot de bak gaat worden.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 12 mei 2020, 19:09

Caudopunctatus vind ik ook heel mooi en zijn leuk om bezig te zien. Hebben best een sterk karakter. Zeker een aanrader.

Plaats reactie