Cyphotilapia met hangende bovenlip

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
EricB

Cyphotilapia met hangende bovenlip

Bericht door EricB » 17 feb 2021, 09:17

Hallo,

Sinds 2 dagen heeft één van mijn Cyphotilapia (Gibberosa Moba) een hangende bovenlip ik heb hiervan al gehoord bij Calvus en Compressiceps soorten maar nog nooit bij Cyphotilapia (kan hiervan ook niets vinden op google)?
Ik zie ook dat de bovenlip soms terug op de bijna “normaal” positie komt maar gaat nadien weer hangen (zie laatste foto) dus vraag ik mij af of dit wel die “jaw-lock” is want dan is het toch permanent in die positie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is precies of de vis iets in de mond heeft maar kan dit moeilijk zien, de vis vangen is ook geen optie in mijn 2m bak, dit is een jonge vis van 2.5 a 3cm dus het zijn ook geen eieren.
De vis eet nog maar ik zie toch dat het enige moeite kost, de vis is actief en op kleur en zit achter zijn soortgenoten aan (altijd zonder gevecht) dus het gedrag is normaal te noemen.
Heeft iemand dit al gezien?
Groeten,
Eric

Slavi
Contacteer:

Re: Cyphotilapia met hangende bovenlip

Bericht door Slavi » 17 feb 2021, 21:55

Inderdaad een typisch Altolamprologus kwaaltje maar andere soorten kunnen dit ook hebben.

Soms lijkt een bek zo te hangen als een vis iets groots probeert te eten. Na het eten (of uitspugen) keert de mond dan weer terug in positie.
Wanneer dit al langer aan de gang is zit er misschien iets vast. Dat zal je moeten afwachten wanneer je de vis niet kan uitvangen.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 18 feb 2021, 07:07

Cyprichromis kan dit ook hebben. Soms keert het terug in de normale positie. Bij mij was dat na een dag
of een paar dagen. Echter schiet het er dan later zo weer in ook. Geen idee, wat hier aan te doen valt :roll:

Eten is inderdaad lastig dan.

Ik blijf dit volgen.
2.70 x 0.85 x 0.60m

EricB

Bericht door EricB » 18 feb 2021, 09:32

Dank Heren reeds voor de feedback :-D

Wil ik deze morgen de vis toch proberen vangen want kreeg het niet over mijn hart en toen zag ik dat de mond en lippen weer normaal waren echter nu ik dit schrijf heeft de mond weer de vorm vanop de foto’s?
Kan dit misschien een vrouwtje zijn die reeds aan het proberen is om iets in de mond te nemen zoals de eieren later?
Iemand zei me op Instagram dat één van zijn vrouwtjes (iets ouder) de luchtbellen van de zuurstofpomp in de mond neemt zoals eieren?
Ik hou het even in het oog en hou jullie op de hoogte.

EricB

Bericht door EricB » 03 mar 2021, 08:26

Update:

Ik blijf bij de theorie dat dit een vrouwtje is die aan het oefenen is, heb de vis nu reeds meerdere malen zien geeuwen en de bek komt altijd mooi terug in plaats :-D

Remko

Bericht door Remko » 21 mar 2021, 08:59

Ik heb hetzelfde met de neolamprologus nigriventris. De eerste paar keer schoot de bek terug maar inmiddels staat z’n bek al een maand of 2 zo...

EricB

Bericht door EricB » 10 mei 2021, 12:50

Remko schreef:
21 mar 2021, 08:59
Ik heb hetzelfde met de neolamprologus nigriventris. De eerste paar keer schoot de bek terug maar inmiddels staat z’n bek al een maand of 2 zo...
Ai dat is spijtig om horen en na zolang zal het ook permanent zijn.

Kleine update hier voor mijn vis en het was een vrouwtje die blijkbaar aan het oefenen was, ze nam de zuurstofbellen in de mond van het bruissteentje .

Plaats reactie