Limnochromis auritus met larven

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Kuyira

Limnochromis auritus met larven

Bericht door Kuyira » 20 feb 2011, 02:24

Een tijd terug heb ik 6 L.auritus gekocht bij de "De Maanvis" in Dordrecht. Supermooie dieren, helaas ben ik er 1 verloren, de overige 5 doen het zeer goed. Ondertussen heeft zich er 1 koppel gevormd, deze hebben nu al ongeveer een week eieren en nu zichtbaar larven.

Uiteraard weet ik dat er relatief weinig bekend is over deze dieren. Mogelijk zijn het biparentele muilbroeders, hopelijk ga ik dat op korte termijn mee maken. Alleen zit ik nu met een dilemma. De 5 Limno's hebben een 300 liter bak voor hunzelf. Het koppel met de larven heeft duidelijk 1 deel van de bak voor zichzelf afgezet en zij houden zich voornamelijk op in de PVC buizen en onder de tegels/dakpannen, de andere dieren mogen hier niet bij komen. Grappige bijkomstigheid is dat het grootste dier de larven op dit moment in de bek heeft.
Ik vraag me nu alleen af of ik de overige 3 dieren er (op termijn) bij weg moet halen of niet. Ik wil het zeker nu niet doen, om stress te voorkomen bij de jonge ouders. Het lijkt mij dat hoe langer het nu goed gaat, hoe groter de kans dat het koppel op termijn succes behaalt. Wat ik me alleen af vraag is of de aanwezigheid van meerdere dieren de territoriumdrift en het vasthouden van de larven stimuleert, of dat het verstandiger is om de overige 3 dieren er (dus op termijn) bij weg te halen.
Meningen en/of advies welkom.
We are all equals, some are more equal than others.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Re: Limnochromis auritus met larven

Bericht door Bart » 20 feb 2011, 09:47

Goede vraag, moeilijk antwoord. Aan de ene kant loop je het risico dat losgelaten jongen direct opgegeten worden, aan de andere kant kan stress van het uitvangen ervoor zorgen dat de jongen voortijdig worden gelost.

Wat ik zou doen is: dragende beestje uitvangen, zodra deze in een PVC-pijp zit. Altijd alleen maar doen als alles rustig gaat, nooit een achtervolging met een netje aangaan, nooit een vis in een hoekje jagen. Als je de vis hebt, apart zetten in een bakje met veel kleine holen en gaten, mocht de ouder later achter de eigen jongen aangaan.

Wat een andere oplossing kan zijn (afhankelijk van je inrichting) is het isoleren van het koppel dmv. een scheidingswandje in de bak. Ik vind een dikke plak filterschuim daarvoor ideaal. Makkelijk te plaatsen, simpel op maat te snijden, laat water door en vormt een goede visuele barrière.

Leuke kweek, dit. Houd je ons op de hoogte? Foto's maken hè!

Edin

Bericht door Edin » 20 feb 2011, 10:04

Het zijn bi-parentale muilbroeders, als de grootste van de twee de larven vasthoudt betekent het dat ze al in de tweede fase van het broeden zijn..!
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

JCB

Bericht door JCB » 20 feb 2011, 10:05

Het zijn bi-parentale muilbroeders.

Ik zou proberen dmv een wandje even het koppel te scheiden, dan de overige 3 uit te vangen en daarna het wandje weer weg te halen. Zo ondervind het koppel veel minder stres dan als je het zonder wand doet want dan zal je veel vaker met je netten in de buurt van het koppel komen.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 20 feb 2011, 13:45

Edin schreef:Het zijn bi-parentale muilbroeders, als de grootste van de twee de larven vasthoudt betekent het dat ze al in de tweede fase van het broeden zijn..!
De dieren zijn niet uitgegroeid en hoeven niet verwant te zijn. Het zijn namelijk of wildvang of pondbred dieren. Daarnaast weet ik zeker dat de larven ongeveer een week oud zijn. De grootste hoeft dus naar mijn mening niet per definitie de man te zijn.
Laatst gewijzigd door Kuyira op 21 feb 2011, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 20 feb 2011, 13:46

Bedankt in ieder geval voor alle tips. Ik zal eens kijken hoe dit verloopt.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 25 feb 2011, 15:47

Schijnbaar zijn de jongen toch iets ouder dan ik dacht. Vandaag werden de jongen losgelaten in een hoek van de bak. Een leuk schouwspel. Het koppel is uiteraard zeer beschermend. Ik heb hier een aantal bijzonderheden/feiten opgesomd voor de geïnteresseerden:
-Ik heb niet kunnen constateren dat de man de jongen en/of de eieren vast heeft gehouden. Ondertussen is het denk ik een goede 12 dagen terug dat het me opviel dat 1 van de dieren de bek vol had. Ze hebben vanaf dat moment niet "geruild".
-Het lijkt erop dat de vrouw de gehele broedperiode alleen heeft volbracht, mede vanwege een zichtbaar lichte vermagering.
-Sinds jongen zijn losgelaten willen ze niet of nauwelijks terug bij de moeder in de bek. Hoe dit s'nachts verloopt weet ik helaas (nog) niet.
-Dit is het eerste nest eieren en jongen dat de dieren hebben gehad. Wat ik hier bijzonder aan vind is dat ze dit meteen tot een vrij goed einde brengen. Hiermee bedoel ik vrijzwemmende jongen.
-De jongen eten vrijwel meteen, artemia poeder is geen probleem.
-Ik schat dat het tussen de 70 en de 100 jongen zijn.
-De ouderdieren zijn wildvang of WVNK, ik vermoed het laatste.
-Alle 5 de grote dieren zijn "maar" een cm of 13 á 14 en ik heb ze in oktober gekocht. Om deze reden had ik nog geen eieren verwacht. Ik vind wel dat ze vrij hard groeien. Ze kregen voornamelijk mysis, vlokken en granulaat.
-De bak is ingericht met een aantal halfronde dakpannen, enkele staande dakpannen en een aantal PVC pijpen van 5 cm doorsnede. De inhoud is 300 liter bruto. Er zit een intern filter in met beluchting 24/7. Ik ververs wekelijks zo'n 20% water. Verder geen medebewoners.

Kort samengevat heb ik volgens mij gewoon ontzettend geluk gehad. Ik ben benieuwd hoe het opkweken van de jongen gaat verlopen!

Uiteraard zou ik graag foto's maken, maar mijn camera is (deels) defect, ik hoop dat het nog gaat lukken.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 08 mar 2011, 07:33

Leuk, ik blijf je topic volgen.

Vermagering is een lastig criterium, zeker omdat er al geruild kan zijn voordat je wat opviel. Dan kan een hol buikje al snel weer aangevuld zijn. Er zit niks anders op dan goed op te letten en te wachten op de volgende kweek. ;)

Wat ik begreep zijn het bi-parentale muilbroeders, maar is dit gedrag nog niet sterk genoeg doorontwikkeld. Dan kan er wat variatie zijn in het verloop van de broedperiode. Het is vaker gemeld dat de jongen uiteindelijk door alleen de moeder werden vastgehouden.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 08 mar 2011, 09:46

De jongen werden de laatste dagen steeds meer vrij gelaten totdat ze echt niet meer bij de vrouw in de bek wilden. Op dat moment heb ik ze er bij weggehaald. Ze groeien erg hard naar mijn mening en ik heb nauwelijks tot geen uitval.

De vermagering is gelukkig al weer weg. Ik hoop alleen dat het koppel het even rustig aan doet en niet binnen de kortste keren weer eieren heeft. De bak is alleen dusdanig ingericht dat ik ze vrijwel nooit allemaal tegelijk zie, zelfs niet tijdens het voeren.

Onderling zijn de Limno's in ieder geval weer heel vreedzaam. Ik heb besloten de andere 3 er gewoon bij te houden, dat ging zelfs prima toen de jongen vrij zwommen. Op termijn hoop ik inderdaad nog wat te zien van het biparentele broeden.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 15 mar 2011, 10:43

Het koppel heeft alweer eieren :shock:

Jef

Bericht door Jef » 15 mar 2011, 12:49

Haha, lekker productief koppel.
2020: Bak: 100*50*50:
In opbouw

t/m 2013: Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6), Petrochromis trewavasae PB (1:2)

GekVanAlleVissen

Bericht door GekVanAlleVissen » 16 mar 2011, 21:12

Hihi.. voorjaar in hun bol :wink:

Kuyira

Bericht door Kuyira » 17 mar 2011, 00:52

GekVanAlleVissen schreef:Hihi.. voorjaar in hun bol :wink:
Daar lijkt het inderdaad wel op.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 23 mar 2011, 13:23

Vandaag had de vrouw voor het eerst (dat ik zelf gezien heb) de jongen losgelaten. Het zijn er weer een heleboel.

Het opkweken van het eerste legsel gaat zeer voorspoedig. Nog steeds weinig tot geen uitval en het zijn werkelijk afvalbakken. Ze vreten alles.

Mike Laan

Bericht door Mike Laan » 23 mar 2011, 16:18

Hi ik ben nu toch wel benieuwd want er werd beweerd dat ze bi parentaal zouden zijn maar heb je dit nou kunnen constateren?

Gr Mike Laan

Plaats reactie