Limnochromis auritus met larven

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Kuyira

Re: Limnochromis auritus met larven

Bericht door Kuyira » 23 mar 2011, 23:45

Het vrouwtje is zeer beschermend naar de jongen toe, zelfs als de man in de buurt komt. Vaak neemt ze de jongen meteen weer op. Ik heb op geen enkel moment kunnen constateren dat de man eieren en/of jongen in de bek neemt. Daarnaast worden de ouderdieren pas echt fanatiek vanaf de eerste maal dat de jongen los zijn gelaten. Tot die tijd, dus zelfs als de vrouw de bek vol heeft met eieren/larven, mogen andere Limno's gerust bij in hun hol. Zodra de jongen voor het eerst losgelaten zijn begint de man het territorium aan de "grenzen" te verdedigen en wordt de vrouw ook erg fanatiek en jagen ze de andere Limno's weg. Vaak is dat zelfs niet verder dan tot aan de grens van het territorium. Hier moet ik bij vermelden dat ze in een bak zitten van 125x60x40. Het koppel neemt niet meer dan 1/3de van de bak in beslag. Ze houden zich voornamelijk op in de PVC pijpen en onder dakpannen.

Wel heb ik iets anders geconstateerd. Zodra de jongen een dag of 12 oud zijn worden ze voor het eerst losgelaten. De vrouw pakt dan voedsel van de voederplek, kauwt dit fijn en spuugt dit tussen de jongen. Dit vond ik best bijzonder, ze heeft dus schijnbaar het instinct om de jongen te voeren.

In meerdere bronnen die ik over het kweken met Limnochromis auritus heb kunnen vinden wordt gezegd dat ze in de evolutie nog niet erg lang muilbroeders/biparentele muilbroeders zijn. Een van de feiten die hier voor aangedragen wordt is de grote nesten. Ik kan bevestigen dat de nesten uit tussen de 50 en 100 jongen bestaan. Dit is, voor muilbroeders, onnoemlijk veel.
We are all equals, some are more equal than others.

Mike Laan

Bericht door Mike Laan » 24 mar 2011, 10:22

Ok bedankt voor je info zoals je dit omschrijft lijkt dit inderdaad niet erg op bi-parentaal gedrag

Gr Mike

Kuyira

Bericht door Kuyira » 02 apr 2011, 16:14

Foto van de "kweek" opstelling:

Afbeelding

Bak is 125x60x40 (LxBxH). Grappig is dat de Limno's de bovenste 20 cm van de bak vrijwel nooit gebruiken. De buizen (her-) vul ik regelmatig met zand zodat ze deze lekker uit kunnen graven. Er liggen er een stuk of 8 in, 50 mm doorsnede van +/- 30/35 cm lang. Niet alle buizen zijn even goed zichtbaar.
Tevens zit er een koppel Lepidiolamprologus boulengeri bij in, hier zijn de Limno's niet echt van gediend...

Mike Laan

Bericht door Mike Laan » 02 apr 2011, 16:32

Heb wel de 5 Limnochromis er nu nog in zwemmen?
En hoe verstaat dit zich tot de jongen?

Gr Mike

Kuyira

Bericht door Kuyira » 02 apr 2011, 17:09

Yup alle 5 de Limno's zwemmen er nog in rond. De jongen heb ik er niet bij gelaten.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 01 jul 2011, 14:42

Update:
Ondertussen heeft het koppel hard aan een derde nest jongen gewerkt, ditmaal rond de 100 schat ik. Aangezien ik de andere Limno's er bij weg had gehaald, had ik besloten de jongen er zo lang mogelijk bij te laten. Zoals ik eerder vertelde vertoonden de Limno's dus geen bi-parenteel muilbroedend gedrag. Echter veranderde het ditmaal na enkele weken. Zowel de man als de vrouw nemen een flinke hoeveelheid jongen op (0,5cm+) en gaan verstopt in een van de buizen zitten! Een erg grappig gezicht, de bekken puilen uit en nog steeds zwemt de helft van de jongen vrij.
Gisteren heb ik de jongen er helaas bij weg moeten halen, 1 van de 2 ouderdieren begon de jongen te verjagen. Hopelijk houden ze nog wat rust, maar aan het graafwerk te zien vermoed ik dat er weer een nest aan zit te komen.

Riny

Bericht door Riny » 01 jul 2011, 14:59

Dat is leuk nieuws Mark.
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

Kuyira

Bericht door Kuyira » 05 jul 2011, 08:10

Hoe staat het met je aquarium Riny, alles in orde?

Riny

Bericht door Riny » 05 jul 2011, 11:18

Kuyira schreef:Hoe staat het met je aquarium Riny, alles in orde?
UItstekend hoor, met dank aan Melchior ben ik nu in het bezit van Potamogeton schweinfurtii.
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

Plaats reactie