Slakkenhuiscichliden

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
nendm00

Slakkenhuiscichliden

Bericht door nendm00 » 18 jan 2015, 12:50

Ik ben een beginnende Tanganykaan en ik wil heel graag slakkenhuiscichliden in m'n bak. Ik heb een 'kerkhofje' van zo'n 200 slakkenhuizen aangelegd, met het idee om een kolonie multifasciatus of simili's te gaan houden. Dat kerkhofje is ongeveer 10 cm dik en er zit geen zand onder.

viewtopic.php?f=14&t=15828

Nu wordt mijn interesse gewekt door de callipterus. Dat zou dan 1 man met een vrouwtje of 2 a 3 moeten worden.

Wie kan mijn zijn ervaringen delen met de callipterus? Maken die vrouwtjes gebruik van dat kerkhofje of zoeken ze naar losse schelpen in de bak?

Overflow

Re: Slakkenhuiscichliden

Bericht door Overflow » 19 jan 2015, 21:25

De man zal het kerkhof toe-eigenen als territorium en dit naar zijn zin maken, altijd in de weer met het herpositioneren van de schelpen en het verslepen van zand (al heb jij dat niet onder je schelpen). Bij mij was het zo dat alleen kuitrijpe vrouwen in het territorium werden geduld en de andere werden verjaagd, soms had hij alle drie de vrouwen in zen slakkenhuizen en soms geen één. De vrouwen waren onderling ook competitief, waarbij ze tegen elkaar pronkten met de vinnen wijd en de typische kleuren van de vrouwen. Wanneer de vrouwen niet werden geduld in het territorium van de man maakten ze gebruik van de rotsen of vrij liggende schelpen.

Ik had dan wel geen 200 slakkenhuizen in men aquarium maar een 40 tal dus wellicht gedragen ze zich dan weer anders.

M'tijn

Bericht door M'tijn » 20 jan 2015, 06:12

Hier is hetzelfde beeld te zien, ook met een 40/50 slakkenhuizen. Verwacht niet dat het gedrag bij 200 stuks echt anders is

Overflow

Bericht door Overflow » 20 jan 2015, 09:01

Ik verwacht het ook niet, maar weten doe ik het ook niet. Ik heb de literatuur erop nageslagen en daarin ook gevonden dat alleen kuitrijpe vrouwen zich in de schelpen terugtrekken en ze zelden/niet de schelpen gebruiken om te schuilen.

Dit artikel van Dolores Shütz (Universiteit van Bern) bevestigd dat ook: http://www.hindawi.com/journals/ijeb/2012/517849/

Paragraaf 2.2.1 Mouthing Experiment
Females of L. callipterus never hide in snail shells from predators [13] and no female, that is not ready to spawn, already spawning, or guarding, is accepted in the territory by the nest owner. Therefore, females staying inside snail shells are all guarding females and not individuals that simply hide in shells.
Dus we kunnen er denk ik wel zeker zijn dat alleen kuitrijpe vrouwen worden toegelaten in het territorium en gebruik maken van schelpen.

Plaats reactie