Frontosa

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Llewella
Contacteer:

Re: ophouden

Bericht door Llewella » 29 feb 2004, 22:28

Frans Markies schreef:Heren laten wij hiermee maar ophouden ik ben even op deze site en wat gebeurt er , het hoef voor mij niet meer einde discussie Frans .
Om even direct op je eerste vraag in te gaan.

Ja je kan na 30 dagen strippen (alles kan?)
Maar of dat goed is is een tweede vraag die denk al ruimschoots is beantwoord.

De emoties omtrent strippen kan hoog oplopen omdat liefhebbers er ook nadelen aan ondervinden.
Je wilt genieten van het broedgedrag van je geliefde visjes en dat kan dan weleens fout gaan.

De emotie loopt dan ook op tegenover het strippen, maar niet tegenover jou als persoon (tenzij je het wilt uitbuiten ivm winstbejag, dat gaan liefhebbers aan het hart).

Joland

Bericht door Joland » 29 feb 2004, 22:29

Maanvissen is inderdaad een mooi voorbeeld.
zo'n 16 jaar geleden heb ik vrij veel maanvissen gekweekt op mijn toenmalige werk. Zonder enige problemen en MET goede broedzorg.
Ze zijn tegenwoordig zo doorgefokt dat je blij moet zijn met een beetje fatsoenlijke maanvis.

Oh ja, Frans, ik schreef nog...niets persoonlijks hoor.

Ik probeer alleen mensen te waarschuwen, niet te snel te gaan strippen. En ook om op te passen met gestripte vis kopen...

Enne Bart, ik wilde er ook niet over discusieren... :wink:
Het is gweoon een onderwerp wat mij erg hoog zit.
Ik heb elke dag op mijn werk weer te maken met de zg. kenners en hobbykwekers die strippen om het geld.
Het gaat hierbij vooral om malawi. Laat het nou niet ook gebeuren bij onze mooie visjes.
Kan je je voorstellen; een tropheus zonder fatsoenlijke broedzorg...die minuscule jongen uitspuugt, die het nooit zullen overleven....
Anyway, I rest my case :roll:

Joland

Bericht door Joland » 29 feb 2004, 22:30

Met dank aan Llewella voor de aanvulling :wink:

Rense

Bericht door Rense » 29 feb 2004, 22:35

Uhm... ik bied hierbij ook mijn excusses aan, mijn vader heeft het vroeger wellens gedaan bij een malawi die normaal de jongen zeker 10 weken kan bewaken, zelfs als ze niet meer in de bek passen, dat deed deze dus ook. Bij een volgend nest heeft hij haar uitgevangen en gestript, de jongen hadden dit fantastische gedrag niet, daarom zit het mij dus ook behoorlijk hoog. Mijn vader heeft hier trouwens van geleerd en zal NOOIT meer een vis strippen, ik ook niet, dit is mij met de paplepel ingegoten!
muwhahaha, tanganyika rulez!

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 29 feb 2004, 22:39

Ik denk dat die emoties ook begrijpelijk zijn: voor vrijwel alle mensen (althans voor zover ik ze ken) rijmt (onnodig) strippen niet met het woord liefhebberij.

MAAR ik kan me voorstellen dat als iemand een verhaal hoort en zich zorgen gaat maken, dat er een dergelijke overweging aankomt. Jammer dat er dan door de topicstarter niet verder op de aangedragen alternatieven wordt ingegaan. Nu komt het over als "ik ga ze toch strippen, wat je ook zegt". En of dat terecht gedacht is of niet, zullen we zo nooit horen.

Kasper

Bericht door Kasper » 01 mar 2004, 09:35

Frans,
We hebben het hier over Frontosa's, deze houden hun eieren normaal 6 weken in de bek, veel langer dus dan de meeste cichliden. En volgens mij zul je dus niks over houden als je al na 30 dagen stript omdat het dan nog ver onderontwikkelde visjes zijn.
Maak je over de moeder maar geen zorgen die kan rustig zo lang zonder eten.
Praat anders eens met Rijk die heeft al meerdere keren succesvol gekweekt met Frontosa's zonder te strippen, dus ga alsjeblieft niet strippen. :cry:

sidguppy

Bericht door sidguppy » 01 mar 2004, 13:03

Ik ken er ook maar weinig redenen voor, eigenlijk maar twee:

1: de vis in kwestie is een bedreigde soort en er moet snel een genenpooltje worden opgebouwd (bijv bij Victoria cichliden). T is nl bij een aantal vissoorten zo, dat gestripte jongen uiteindelijk wel broedzorg gaan vertonen. Wel pas bij nest 'tig ofzo, ipv al in t begin. Andere soorten echter zijn -net wat Rense al zei- verknoeid "for life". Dubio, dubio.

2: de ouder of ouders is ziek/gaan dood enz. Dat heb ik zelf meegemaakt, ter illustratie:
ik heb ooit een wildvangkoppel Chromidotilapia guentheri gehad (nog zo'n vis, waar is ie toch gebleven?) die hadden jongen; dit is een bi-parentale muilbroder. Opeens lag t vrouwtje stervend op haar zij, met jongen in de bek, die er al uit aan t springen waren; ik heb de vrouw eruit gepakt en "leeggeschud", kort daarna stierf ze. de rest van t nest zat bij meneer in de bek. Aangezien deze vis net als Phyllonemus en sommige Tilapia's de jongen uitwisselt om te kunnen eten, was dit prompt onmogelijk geworden! Chromidotilapia is geen Malawiaan, duidelijk niet gebouwd op 3-4 weken vasten. Ik heb m dus uitgevangen; al in t net had ie alle jongen (ruim 100) uitgespuugd. Het opvoeden leverde geen problemen op; maar ik had in die tijd nog geen mogelijkheden om een 16 cm grote cichlide apart te zetten met z'n babies. En hij moest eten!
hier heb ik geen problemen mee; zo'n situatie is een noodsituatie.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 01 mar 2004, 14:51

Sluit ik me helemaal bij aan. En mocht zo'n situatie zich voordoen, dan kan er best uitgelegd worden hoe het moet.

De andere situaties zijn niet in het voordeel van het dier, dus die horen in de liefhebberij niet thuis.

Joep

Bericht door Joep » 01 mar 2004, 19:21

alleen als de drager van de jongen zich dermate verhongerd dat uitschudden echt noodzakelijk is, ala, dan kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, anders echt niet.

ik zal ook van mijn levensdagen nooit een vis kopen bij een kweker die de vissen uitschut om zo meer jonkies/eitjes over te houden voor meer cash.

ik hou liever 5 jonkies over die de gehele opvoeding meekrijgen als 20 die er dus ook 20 keer over doen om uiteindelijk de volledige draagtijd te volbrengen met opvoeding.

Frans Markies

frontosa

Bericht door Frans Markies » 02 mar 2004, 11:37

Jongens een goede discussie ik heb begrepen het allen met jullie mening eens te zijn ik zo zoveel mogelijk aan dat standpunt vast houden als liefhebber om geld voor zoveel mogelijk visjes nee bedankt allen weten dat ik op deze site nooit kweek of dergelijk vis aanbiedt maaaaaaarrrrrrrr
jongenman Rense beheers je invervolgens want deze site is voor de gezelligheid en in de strond zakken is een gebrek waar ik absoluut niet van gediend ben ik zelf heb twee zoon,s 34 oud en 25 oud die dat nooit tegen mij durven te zeggen respect graag op deze manier ,
en Joland ik weet wat jij hier bij ook voelde paar weken terug door die persoon
Bart laat dit astublief staan , anders wordt dit een scheld site onder elkaar .
EINDE DISCUSSIE voor mij betreft over de onderwerp .

iain

Bericht door iain » 02 mar 2004, 12:03

Vrienden,

Wat een gezellige discussie! Ik heb deze disc al ettelijke keren in de US gevoerd en daar zijn er alleen maar voorstanders van strippen. Wellicht valt de schade ook wel mee, wellicht ook niet. Wat overeind staat is dat het een schitterend gezicht is om juist de broedzorg van frontosa's te volgen. En ik denk dat het vrijwel nooit voorkomt dat een vrouwtje zich doodhongert. Wel zal het evt voorkomen dat ze vlak na het loslaten het loodje legt, omdat ze natuurlijkw el enigszins verzwakt is en als ze dan teveel nagejaagd wordt kan dat fataal zijn.Dus Frans, een welgemeend advies: je wilt echt niet strippen bij zo'n schitterende vis. Ik zou haar gewoon na 2 weken uitvangen, in een rustige bak zetten en dan gewoon lekker nog 40 dagen genieten.

Hoi,

Iain

Rense

Bericht door Rense » 02 mar 2004, 12:24

Frans, sorry voor die domme reactie van mijn kant, maar ik kan me er echt boos om maken als iemand wil strippen voor het geld en ik dacht dat het hier bij jou ook om ging, 1000 maal sorry :!:
muwhahaha, tanganyika rulez!

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 02 mar 2004, 13:11

Natuurlijk blijft je reactie staan Frans, ik zie weinig dat niet door de beugel kan. Ik snap alleen de zin aan of over Joland niet helemaal. Misschien moet je daar wat duidelijker formuleren om misverstanden te voorkomen.

Fijn te horen dat je voornemens bent de raad op te volgen, succes met je kweek.

Joland

Bericht door Joland » 02 mar 2004, 18:46

De zin over mij, is als antwoord over een prive bericht...
Het gaat erover dat het vaker gebeurd dat er misverstanden ontstaan (ook van mijn kant trouwens), en wat daar de gevolgen van kunnen zijn.
Niks ernstigs gelukkig, want het is maar weer gebleken dat alles uit te praten is. :wink:

Rijk

Tjonge jonge.................

Bericht door Rijk » 02 mar 2004, 21:59

Lui,

Wat een discussie en emoties. Over dierenliefde gesproken...............
Er zijn een hoop (on)zinnige dingen geroepen. Strippen kan als het écht noodzakelijk is. Maar de natuur regelt zichzelf en Frontosa's zijn sterke dieren. Het mooiste is om de vrouw na 30 dagen te vangen en apart te zetten in een bak. Ze zal dan al snel broedzorg demonstreren, werkelijk prachtig om te zien.
Wanneer er andere dieren bij haar in de bak zitten kan het écht 50 dagen duren voordat er iets tevoorschijn komt.

Al met al............... laten we het gezellig houden en vormen van betweterigheid minder demonstreren dan hiervoor gebeurd is. Waarvan akte ! Rijk

Plaats reactie