Eetgedrag Tropheus

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Kasper

Eetgedrag Tropheus

Bericht door Kasper » 02 mar 2004, 18:39

Hoi,

Kunnen jullie het eetgedrag van de tropheus eens omschrijven?
Mijn tropheus eten niet van de oppervlakte, ze zijn nogal angstig en eten pas als de spirulina vlokken dicht in de buurt zweven.
Is dit normaal of horen ze als gekken aan te vallen op het eten? en moet ik me zorgen maken?

sidguppy

Bericht door sidguppy » 02 mar 2004, 18:54

poeh, da's een goeie....
hoelang heb je je Tropheus? de mijne waren ook voorzichtig in t begin, maar nu moet ik gewoon snel m'n handen terugtrekken anders eten ze die ook nog op :lol:

Ik heb bij Gijs en Paula twee kompleet verschillende gedragingen gezien; bakken staan naast elkaar met vrij identieke inrichtingen (zelfde licht, veel open water, zand, lava, Syno's en wat Lamprologinen)
in de 1e bak zitten Chipimbi's, dat zijn net varkentjes; vreten vreten

in de andere zaten moliro's, die waren zoooooo timide, bijna vreemd.....

Paula

Bericht door Paula » 02 mar 2004, 19:03

Kaspar heeft de nakweek van onze chipimbi's :P en ze zijn inderdaad gewend dat het voer in het water gemengd wordt. Wij gooien het voer niet op de oppervlakte.
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Kasper

Bericht door Kasper » 02 mar 2004, 19:06

Ik heb ze nog maar net, sinds de beurs.
Wel grappig detail: Ik heb chipimbi's van Gijs gekocht, misschien was het gedrag bij Gijs net andersom?
Ik wacht het nog wel even af en houd het iig goed in de gaten.

Kasper

Bericht door Kasper » 02 mar 2004, 19:07

Ah, Gijs je was me al voor :D

Frode

Bericht door Frode » 02 mar 2004, 19:24

Van de oppervlakte heb ik ze bij mij nog nooit zien eten. Ze wachten tot het voer zakt. Ze zijn meestal heel alert op voeren maar soms wat schuwer, dan duurt het een paar seconden langer voordat ze aanvallen.
Meestal is dat 's avonds als het licht gedimd is en de kamer donker.

Ook bij het grazen van algen komen ze niet helemaal boven in de bak, daar laten ze een mooie groene pluk zitten.

sidguppy

Bericht door sidguppy » 02 mar 2004, 21:51

dan heb ik varkentjes!

spilsh splooosh splah

als ik ze voer wordt t een "piranha-badje", spettert aardig.

nou hebben ze t misschien afgekeken van de burtoni's, dat zijn pas echt PIGZ......

En toen de Trigla's t nog goed deden :( waren die ook echt heel erg.

de ene die er nog is, is nou zoooooo timide, eet nog steeds -bijna- nix.

Paula

Bericht door Paula » 02 mar 2004, 21:59

Onze grote Chipimbi's vallen ook meteen op het voer aan, als je met je hand uit de bak bent maar zoals Gijs al aangaf doen wij de spirulinavlokken bij de instroom, net onder de oppervlakte, in het water. Verder krijgen ze ook wel eens cyclops uit de diepvries. Maar dat zou ik voorlopig nog niet doen.

Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Mark

Bericht door Mark » 03 mar 2004, 00:02

Mijn duboisi's eten het voer uit mijn handen en als het aan de afdekruit kleeft vreten ze het daar zelfs vanaf (boven het water dus). Mijn ilangi's daarentegen zijn veel voorzichtiger, die wachten tot het voer zakt en eten het dan pas op, ze schrikken ook nog wel eens als er plotseling te veel voer ineens naar beneden komt. Heel verschillend dus, maar allebei tropheus! :D

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 03 mar 2004, 00:20

Ik zie bij verschillende groepen ook verschillende ervaringen. Vissen die huiskameromstandigheden gewend zijn, zijn vaak minder schuw dan vissen uit kweekschuurtjes, merk ik. Ik voer verder altijd IN het water, maar ze schromen niet om het van het oppervlak te plukken. De wildvanggroep duboisi's die ik een tijdje geleden had, zorgde voor een heuse feeding frenzy. Ze klommen bijna het water uit, en als ik niet heel snel was, hingen ze in mijn vingers. Niet dat dat pijn doet hoor! :D :D :D

J-P

Bericht door J-P » 03 mar 2004, 07:56

Ik heb nakweek en wildvang in mijn aquarium. De wildvangexemplaren nemen geen voer van de oppervlakte, de nakweek wel.
Ik leg de vlokken in een lepel en bevochtig deze eerst met wat aquariumwater of vloeibare vitaminen. Eens de vlokken goed vochtig zijn laat ik ze in het water waarna ze direct naar beneden zakken.Dan volgt een aanval zoals piranha's op een stuk vlees:-)

Llewella
Contacteer:

Bericht door Llewella » 03 mar 2004, 08:18

Ze moeten natuurlijk ook wat wennen.

Mijn blue neons zijn net een stel kippen ;) Het leek wel of ze het eten niet snapten maar bij een tabletje die ik er dan voor de syno's erin gooiden gingen ze wel happig af op de luchtbelletjes die vrijkwamen bij het uit een vallen.
Intussen heb ik zelf voedsel fijngehakt en gemixed en nu snappen ze het wel helemaal, ze komen er steeds happiger op af.

Ik zou wel dus idd het voedsel in het water loslaten boven de groep zodat het wat makkelijker voor ze wordt.

Kasper

Bericht door Kasper » 03 mar 2004, 14:11

Het voer mengen met het water deed ik al, maar er blijft dan ook nog wel wat aan de oppervlakte hangen. M'n tropheus wachten echt tot het in de buurt zweeft en eten dan voorzichtig, een echte aanval blijft uit. Misschien veranderd hun gedrag nog wel als ze wat meer gewend zijn. In de avond zijn ze minder schuw en zwemmen ze als een grote bal met z'n allen op en neer en heen en weer :)
Bedankt voor jullie reacties

iain

Bericht door iain » 03 mar 2004, 14:12

mijn wildvang exemplaren eten ook niet van de oppervlakte

Victor van Eck

Bericht door Victor van Eck » 03 mar 2004, 20:02

Ze komen hier bijna door de voorruit heen, als ik met voer aan kom lopen. De volwassen Tropheus schrikken bij de minste verdachte beweging allemaal tegelijk even terug, maar vallen dan direct weer aan.
De jonkies (nog nooit gevangen) zijn veel minder schuw en eten uit de hand :)
Ze beschikken dus behalve een goede eetlust ook over een heel goed geheugen.

Plaats reactie