Welke cichliden bij frontosa?

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Llewella
Contacteer:

Welke cichliden bij frontosa?

Bericht door Llewella » 05 mar 2004, 21:03

Ik wil dus een frontosa aquarium opzetten tussen nu en het najaar.
(Mpimpwe nageslacht van Rijk, dus voorlopig zijn ze dan nog klein)

193x48x60 cm (groter ga ik hier echt niet op een 2e etage woning ;) ).

Welke tanganyka's kunnen hierbij?

Ik heb al wat zitten uitvissen van wat mij erg aanspreekt en niet al te klein is:

- Altalmaprologus calvus black of white (het liefst allebei maar heb geen zin in gekruist nageslacht)
- Cyathoparynx furcifer dark
- Lamprologus callipterus
- Neolaprologus gracilis
- Neolamprologus christyi

Nog andere leuke aparte ideeen?

Kasper

Bericht door Kasper » 05 mar 2004, 21:29

Een paar syno's doen het ook erg goed bij frontosa''s of xenotilapia's is ook nog een optie.

Joland

Bericht door Joland » 05 mar 2004, 21:44

Op deze site staan een hele lading vissen die bij Frontosa's kunnen.

Llewella
Contacteer:

Bericht door Llewella » 05 mar 2004, 22:09

Joland schreef:Op deze site staan een hele lading vissen die bij Frontosa's kunnen.
Thank joe, daar had ik nog niet eens naar gekeken :o

sidguppy

Bericht door sidguppy » 06 mar 2004, 10:24

Toch even een dringende reaktie!
Lamprologus callipterus
voer, vooral de vrouwtjes!
Neolaprologus gracilis
voer
xenotilapia's is ook nog een optie
heel duur voer!!
Cyathoparynx furcifer dark
voeselconflikt; deze vissen hebben vrij veel ballastvoer nodig, een "frontosa-dieet" bezorgt ze flagellaten...overigens, de vrouwtjes: extreem duur voer.....

Cyphotilapia frontosa haalt ruim 30-35 cm! de vrouwtjes toch zeker 20-25 cm.
Frontosa's zijn roofvissen die prooien kunnen verschalken half zo groot als ze zelf zijn; voor smalle, langerekte vissen, geldt zelfs dat vissen met 2/3 de lengte van de frontosa als voedselbrok eindigen!!!
een 15 cm callipterusman, Xeno's van om t even welke soort, Cyps, volwassen vrouwtjes van Vedervinnigen, kleine en middelgrote Lamprologinen: allemaal voervis!

bakmaatjes voor Frontosa's:
alle Synodontis spp*, Gnathochromis permaxillaris, volwassen Limnochromis auritus en Benthochromis tricoti, Lepidiolamprologus kendalli/nkambae, L elongatus, L lemairii, volwassen Ctenochromis horei, Neolamprologus cunningtoni, N tetracanthus, Haplotaxodon microlepis, volwassen Reganochromis calliurus, Lophiobagrus cyclurus, alen langer dan 20-25 cm (!!!**) zoals Aethiomastacembelus ellipsifer, Caecomastacembelus plagiostoma en C moori.

*Syno's hebben borst- en rugvinstekels, ze zijn beschermd. Bovendien jagen Frontosa's in de schemering en snachts; veel cichliden slapen dan (Xeno's, Cyps, Vedervinnigen, Lamprologinen), maar Syno's zijn dan ook "up & running", t zelfde geldt voor Lophiobagrus, Reganochromis, Limno- en Benthochromis.

** ik heb met eigen ogen een 15 cm grote vrouwtjesfrontosa een 15 cm grote M<astacembelus arcuatus op zien eten, beginnend bij de staart.....
geen prettig gezicht, de vis werd levend fijngemalen en opgevreten

kijk uit met Frontosa's; vanaf ongeveer 12-15 cm komt t jachtinstinct naar boven; en n rover blijft een rover, ook al voer je "genoeg".

Sid

Rijk

Bericht door Rijk » 06 mar 2004, 17:03

sidguppy schreef:Toch even een dringende reaktie!..........................
kijk uit met Frontosa's; vanaf ongeveer 12-15 cm komt t jachtinstinct naar boven; en n rover blijft een rover, ook al voer je "genoeg".........................
Sid
Rijk schreef:Inderdaad kunnen ze soms onhebbelijke neigingen vertonen maar goed: "kijk uit met Frontosa's............" lijkt me wat overdreven. Iedere vis heeft z'n eigen gedrag en dat is nou net het boeiende van onze hobby.

Ik mis in de lijst van Lex de Altolamprologus soorten, dat gaat ZEER GOED :)

Rijk

Kasper

Bericht door Kasper » 06 mar 2004, 17:22

Natuurlijk de alto's!
Het gevaar van de altolamprologus calvus is dat je deze vis bijna mooier en leuker gaat vinden dan je frontosa's :wink:

sidguppy

Bericht door sidguppy » 06 mar 2004, 18:24

maar een vrouwtjesAlto wordt maar 7-10 cm ofzo.
Bij een volwassen Blue Zaire man van 35+ cm lijkt me toch geen werkbare combi.....

Overigens heb ik van Limburger al begrepen dat de verschillende Frontosa varieteiten nogal verschillen in temperament en "honger".
wat bij "huis, tuin & keuken"Burundi's kan, kan bij Blue Zaire's dus echt NIET!
om maar een willekeurig voorbeeld te geven.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 06 mar 2004, 19:19

Worden ze in gevangenschap wel snel 35 cm.? Ik heb in ieder geval nog nooit gezien. Stel dat ze er 5 jaar over doen, dan kan je natuurlijk zolang ze in grootte weinig verschillen er prima een koppel calvussen o.i.d. bij doen.

Llewella
Contacteer:

Bericht door Llewella » 06 mar 2004, 19:42

Tot nu toe heb ik begrepen dat de combi alto+frontosa idd heel goed werkt, heb nog niet van opgegeten vrouwtjes oid vernomen, maar kan ook zijn dat dat gewoon niet gemeld wordt op het www.
Toch lijkt het mezelf ook link een klein vrouwtje tegenover een grote frontosa, iemand hier op het forum die die combi heeft?

<---- Ik had even een tikfoutje gemaakt :o Bedoelde frontosa, geen syno! Volgens mij heb ik mijn gedachten teveel bij syno's :P
Laatst gewijzigd door Llewella op 07 mar 2004, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

sidguppy

Bericht door sidguppy » 06 mar 2004, 20:22

Syno's eten geen vissen!!

tenzij je t over pasgeboren baby visjes hebt natuurlijk, jonge Tropheusjes of zandcichliden van n week of jonger, of larfjes van holenbroders.
Maar ik heb zelf meegemaakt dat Baby Cyps dus al met rust worden gelaten door petricola dwarfs.

Maar zelfs schelpenbroeders zijn kompleet veilig, zelfs bij een flinke Syno van 20-25 cm ofzo.

dat is natuurlijk met volwassen Lophiobagrus cyclurus* of Phyllonemus typus wel anders; vissen tot de grootte van een vrouwtjes multi/brevis/seciosus moeten dan wel echt in hun schelpje kruipen snachts!

*cyclurus, geen brevispinis; die zijn ongevaarlijk.

Rijk

Bericht door Rijk » 06 mar 2004, 20:25

sidguppy schreef: Overigens heb ik van Limburger al begrepen dat de verschillende Frontosa varieteiten nogal verschillen in temperament en "honger".
wat bij "huis, tuin & keuken"Burundi's kan, kan bij Blue Zaire's dus echt NIET!
om maar een willekeurig voorbeeld te geven.
Rijk schreef:Inderdaad hebben de Blue varianten (Blue Mpimbwe en Blue Zaire) meer temperament. Ze kweken ook minder makkelijk.

Rijk

Bericht door Rijk » 06 mar 2004, 20:29

Bart schreef:Worden ze in gevangenschap wel snel 35 cm.?
Rijk schreef:
Bart,

In Dordrecht bij de Maanvis (Evert) zwemmen een man en een vrouw, ik denk dat de man inmiddels de 30 cm bereikt heeft. Overigens heeft hij daar langer dan 5 jaar over gedaan.

Llewella
Contacteer:

Bericht door Llewella » 07 mar 2004, 09:19

sidguppy schreef:Syno's eten geen vissen!!

tenzij je t over pasgeboren baby visjes hebt natuurlijk, jonge Tropheusjes of zandcichliden van n week of jonger, of larfjes van holenbroders.
Maar ik heb zelf meegemaakt dat Baby Cyps dus al met rust worden gelaten door petricola dwarfs.

Maar zelfs schelpenbroeders zijn kompleet veilig, zelfs bij een flinke Syno van 20-25 cm ofzo.

dat is natuurlijk met volwassen Lophiobagrus cyclurus* of Phyllonemus typus wel anders; vissen tot de grootte van een vrouwtjes multi/brevis/seciosus moeten dan wel echt in hun schelpje kruipen snachts!

*cyclurus, geen brevispinis; die zijn ongevaarlijk.
Excuus dat ik je voor niks deze reply heb laten tikken, ik bedoelde dus frontosa, zie mijn vorige aangepaste reply.

frontosagek

maanvis

Bericht door frontosagek » 08 jun 2004, 19:07

die gast in dordt bij de maanvis die bak zitten wel meer frontosa`s van over de 30 cm hoor die beesten zijn giga

Plaats reactie