Tropheus dragen nooit lang....

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
sidguppy

Tropheus dragen nooit lang....

Bericht door sidguppy » 25 apr 2004, 21:25

Ik heb -zoals bekend- een vrolijke groep Tropheus sp black Rutunga's, en ze zetten met de regelmaat van de klok af. t zijn F1's van Burundi-pondbred ouders.

nu zijn ze ongeveer 1,5-2 jaar oud, denk ik; ik heb ze in November 2002 gekocht als hommelgrote prullekes op de beurs. (hoe oud is n Tropheus van 2-3,5 cm? de leeftijd is dus een schatting).

Maar ik krijg toch zo langzamerhand wat twijfels: nog nooit een baby gezien! de ergste rovers (burtoni mannetjes) zitten al weer n poos apart, dus daar kan t niet aan liggen.
Maar ook bij observeren, krijg ik sterk de indruk dat geen van de vrouwtjes langer heeft gebroed dan n week of anderhalf/twee.

Duurt t "oefenstadium" zo lang? of heb ik hier misschien een gestripte/uitgeschudde groep en gaat t jaren duren voordat ze echt gaan kweken?

Misschien ben ik wat te ongeduldig, maar alle tips en opmerkingen zijn welkom.
t zijn echt fraaie Brabantjes, en t zou mooi zijn als er s wat overbleef.

btw t zijn 6 mannen en 6 vrouwen, erg kleine groep, weet ik. maar gezien de kwaliteit ga ik de groep niet verbrassen door m aan te vullen met minderwaardige inteelt; goeie Brabantjes zij nergens te krijgen!!

Joland

Bericht door Joland » 25 apr 2004, 21:48

Eigenlijk precies hetzelfde probleem met mijn Linangu's meegemaakt.
Ik heb ze ook gekocht als erg kleine beestjes, de groep is niet groot (ook 12 stuks), en verscheidene vrouwen hebben eitjes gehad, maar ook nooit langer dan enkele weken.

Sinds kort weet ik dat Trigla's enorme rovers zijn (ja echt); L.Signatus van 4 cm heb ik in de muil van trigla's zien verdwijnen...maar dat terzijde.

Ik wilde de groep gewoon niet weg doen, en ik ben beloond; eindelijk zie ik een stuk of 6 jongen hier en daar tussen de stenen zitten. OK het is niet veel, maar ik ben er blij mee.

Mijn advies is dus gewoon, heb geduld... :wink:

haaijac

Bericht door haaijac » 25 apr 2004, 21:55

hey ,

misschien het zelfde probleem als ik had ? synodonotis multipunctatus was by my de boosdoener .

groeten

Mark

Bericht door Mark » 26 apr 2004, 07:20

Ik zou inderdaad de roofzucht van een synodontis niet onderschatten. Ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat kleine tropheusjes in de muilen van een synodontis zijn verdwenen. Maar ja, dan hebben ze wel al de draagtijd van 4 tot 6 weken volgemaakt natuurlijk en bovendien bleven er altijd wel een paar over. Het lijkt er inderdaad op dat het toch uitgeschudde beestjes zijn, al zou je dat bij pondbreds niet verwachten. Ik sluit me wat dat betreft bij Joland aan, gewoon geduld hebben. Op een gegeven moment zal een van de vrouwtjes haar moederinstinct vinden en gaat vanzelf een keer goed.

pleke007

Bericht door pleke007 » 26 apr 2004, 10:59

Een groep van 12 is beslist niet klein te noemen, zodra de eerste jongen zich aandienen is zo'n groep al gauw gedubbeld!
Ook bij mij heeft het geruime tijd geduurd voordat de eerste jongen zich aandienden en is het in het beginsel een paar keer fout gegaan.
Met name de F1's bleken gelijk te houden en kregen dan ook direct jongen! De nakweek weet-ik-niet-hoeveelste-generatie had langer nodig om goed te gaan broeden, terwijl sommigen het nog steeds niet onder de knie hebben. kortom geduld, goede zorg, geduld!
En uiteraard dienen eventuele rovers moeten te worden verwijderd.
Succes.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 26 apr 2004, 15:17

Ik zie meestal de eerste pogingen mislukken: bijna altijd bij onvolgroeide moeders. Wat ik wel heb gemerkt is dat onder minder ideale omstandigheden een dracht sneller wordt afgebroken. Bv. indien de bak erg dichtbevolkt is, of wanneer het vrouwtje regelmatig een beuk van een mannetje krijgt.

Een vis van 1,5 jaar zou onderhand wel eens een nest moeten gaan voldragen. Maar of dit door uitschudden zou kunnen komen.... dat kan je denk ik nooit zeggen.

Frode

Bericht door Frode » 26 apr 2004, 20:35

ja, bij mij begint na een paar mislukte pogingen na 1,5 jaar (toevallig he) de nakweek op gang te komen. Dus het zou nu moeten kunnen. Is overigens wel een visje van totaal de andere kant van het meer. Dus dat zou verschil kunnen maken...

sidguppy

Bericht door sidguppy » 13 mei 2004, 19:20

nu heb ik ze al weer n poosje apart, 3 vrouwen hadden de bek vol.....

"hadden"

en t heeft weer nix opgeleverd.....

behalve 1 hele pissed-off man en 11 bange Tropheusjes aan de andere kant van de kweekbak

shit!
:cry: :cry: :( :( :evil:

Mark

Bericht door Mark » 14 mei 2004, 09:14

Kijk wel uit dat die ene pissed-off-man niet de rest gaat lopen terroriseren, dan ben je nog verder van huis. Hoe groot is de kweekbak en zitten ze er alleen in of met wat gezelschap?

sidguppy

Bericht door sidguppy » 14 mei 2004, 11:14

die bak is klein....1 meter.
t was n experimentje; ik wou geen vrouwen apart zetten, want dan krijg je gedonder met herintroductie.

Bij Gijs & Paula ging n groep moliro's die helemaal nix deden in een grote showbak zomaar fokken als k'nijnen in n meterbakkie....dus dat heb ik ook s uitgeprobeerd, de showbak moest toch op z'n kop, vandaar; ik moest er 2 Lophio's uitvangen. d'r zit nix anders bij, alleen wat slakjes.

Gister was t weer rustiger; ze moeten t nog 1 weekje uithouden!
De Burundi-zending van Verduijn heeft nl 1 week vertraging; maar er zitten verse Brabantmoori-pondbreds bij.
En t lijkt mij t slimste om ze dan allemaal (de groep van 12 + de nieuwe aankopen) tegelijk weer in de showbak te zetten; dan heeft er niemand "territoriumvoordeel".

ik ben nl van plan er minstens 6 (vrouwtjes) beesten bij te zetten!

Rense

Bericht door Rense » 14 mei 2004, 11:34

sidguppy schreef:die bak is klein....1 meter.
t was n experimentje; ik wou geen vrouwen apart zetten, want dan krijg je gedonder met herintroductie.

Bij Gijs & Paula ging n groep moliro's die helemaal nix deden in een grote showbak zomaar fokken als k'nijnen in n meterbakkie....dus dat heb ik ook s uitgeprobeerd, de showbak moest toch op z'n kop, vandaar; ik moest er 2 Lophio's uitvangen. d'r zit nix anders bij, alleen wat slakjes.

Gister was t weer rustiger; ze moeten t nog 1 weekje uithouden!
De Burundi-zending van Verduijn heeft nl 1 week vertraging; maar er zitten verse Brabantmoori-pondbreds bij.
En t lijkt mij t slimste om ze dan allemaal (de groep van 12 + de nieuwe aankopen) tegelijk weer in de showbak te zetten; dan heeft er niemand "territoriumvoordeel".

eindelijk gelukt dus om rutunga's te krijgen? Dat is mooi, misschien dat het dan beter gaat met het vasthouden van de eieren. Succes ermee!
muwhahaha, tanganyika rulez!

Mark

Bericht door Mark » 14 mei 2004, 13:12

Lijkt me verstandig inderdaad en dan gezellig met z'n allen in de grote bak, dat moet haast resultaten op gaan leveren. Ik zou er trouwens niet alleen maar vrouwtjes bij zetten, maar gewoon een mooie groep mannen én vrouwen erbij. Een stuk of 20 á 25 tropheus in zo'n bak moet makkelijk kunnen. :D Maar ja, het blijven beestjes en dwingen tot voortplanten kun je ze nooit...! Ik heb een groep Ilangi's gehad die meer dan een jaar lang weigerden voor nageslacht te zorgen. :?

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 14 mei 2004, 14:02

Mark schreef:Ik heb een groep Ilangi's gehad die meer dan een jaar lang weigerden voor nageslacht te zorgen. :?
Ondanks herhaald aandringen? :mrgreen: :wink:

Soms snap ik er ook helemaal niets van. Er gebeurt tijden niks, en ineens zwemmen er dertig jongen rond. Omgooien van inrichting en een andere groep samenstellen heeft overigens wél vaak effect. Misschien omdat jonge, frisse, potente mannen dan een coup kunnen plegen?

Mark

Bericht door Mark » 14 mei 2004, 14:08

Ondanks herhaald aandringen?
Je wil het niet weten, voor gedaan en zo :lol: :lol: :lol: .... maar niks.

sidguppy

Bericht door sidguppy » 14 mei 2004, 14:45

Ik zou er trouwens niet alleen maar vrouwtjes bij zetten, maar gewoon een mooie groep mannen én vrouwen erbij. Een stuk of 20 á 25 tropheus in zo'n bak moet makkelijk kunnen
ehm.....er zit al wat vis in die bak..... :oops: :oops:
6 treto's (waarvan ik uiteindelijk 1 stel wil houden), 2 erets (stel), 12 burtoni's (3M/9V), 2 leleupi's (stel), 7 petricola's, 2 sp giants (stel), 2 lophio's (stel), 3 phyllonemus (waarvan ik 1 stel wil overhouden; de mannen vechten nogal), 1 graafmonster en 3 palingen......

En van die groep van 12 is precies de helft man! ik vind 6 van die opgefokte macho's plenty genoeg; en n verhouding van 1:2 lijkt me wel wat; vandaar dus geen 25 stuks en ook niet nog meer ventjes.....

Gesloten