Tropheus dragen nooit lang....

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
pleke007

Bericht door pleke007 » 17 mei 2004, 14:37

Ik denk dat ze bij Verduijn al blij zijn dat ze wat Tropheus aan de man brengen, mede door de hobbykwekers ligt deze tak bij de handel behoorlijk op zijn gat. Als je regelmatig langsgaat zie je dat de bakken met Tropheus maar niet leegraken.

Paula

Bericht door Paula » 17 mei 2004, 22:47

Als je ziet wat sommige (hobby)kwekers :( voor hun vissen vragen kun je ze net zo goed bij Verduijn halen. Scheelt tegenwoordig ook nog maar net één euro of zo. Verder zendt Verduijn regelmatig grote partijen naar het buitenland. Dus ze hebben geregeld nieuwe groepen zitten van het één of ander. :lol:

Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

sidguppy

Bericht door sidguppy » 18 mei 2004, 00:04

Bovendien:

-ik weet zeker dat t pondbredjes zijn, deze keer; pondbred is erg goed van kwaliteit, door de grote genenpool en doordat er regelmatig wildvang in zo'n pond erbij komt; geen inteelt

-niemand kweekt of houdt Brabantjes!! d'r is nauwelijks aan te komen; deze is nu niet meer "in de mode"; 25 jaar terug wel, maar nu niet meer.

Mark

Bericht door Mark » 18 mei 2004, 04:33

Als je ziet wat sommige (hobby)kwekers voor hun vissen vragen kun je ze net zo goed bij Verduijn halen.
Mijn ervaring is toch dat hobbykwekers nog altijd de helft of meer goedkoper zijn met tropheus, maar ook met andere tanganyika's. Ben ik het dus niet echt mee eens. Bovendien is de kwaliteit nakweek die je bij hobbyisten krijgt vaak (veel) beter dan de kwaliteit die in winkels te krijgen is, zeker bij tropheus.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 18 mei 2004, 10:28

Mark schreef:Mijn ervaring is toch dat hobbykwekers nog altijd de helft of meer goedkoper zijn met tropheus, maar ook met andere tanganyika's. Ben ik het dus niet echt mee eens. Bovendien is de kwaliteit nakweek die je bij hobbyisten krijgt vaak (veel) beter dan de kwaliteit die in winkels te krijgen is, zeker bij tropheus.
Een groot verschil is echter dat een particulier je zonder blikken of blozen F8 in je maag splitst voor de prijs van wildvang, of dat je zoveelste graad inteelt krijgt en dus vissen die geen kleur meer hebben.

In de winkels krijgt je niet altijd het beste van het beste, maar als je je weg nog niet zo goed weet te vinden in particulierenland (lees: je bent beginner), kan je denk ik prima in de winkels terecht. Je betaalt zeker meer, maar de kans op een teleurstelling is afgenomen. Niet "0", overigens...
Laatst gewijzigd door Bart op 18 mei 2004, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

sidguppy

Bericht door sidguppy » 18 mei 2004, 12:58

da's niet helemaal waar, vooral lamprologinen zijn in winkels vaak van zeer bedenkelijke (lees: inteelt) kwaliteit, aanmgezien t voor n winkel ook goedkoper is om deze zelf te kweken of van kwekers af te nemen (veel winkels)

er zijn legio Lamprologinen (en sommige anderen) waar eigenlijk nergens meer goeie exemplaren van te krijgen zijn, tenzij een winkel/importeur er weer s wat wildvang/pondbreds laat komen. (maar die zijn duurder! en krijg "de klant"maar s zover dat deze brichardi 4 euri kost en die andere 8 of meer...)
voorbeelden: Julidochromis!! (regani Kipili en ornatus!!) Neolamprologus brichardi, N pulcher daffodil, Lamp multi's, L ocellatus, Telmatochromis vittatus, Tropheus d Maswa's, Callochromis melanostigma Bujumbura en Enantiopus melanogenys.
ik heb van al deze soorten veel meer kromme, misvormde, niet-vorm-echte, kleurloze, kleine (en dan bedoel ik dus kleinblijvende!) en misfit-exemplaren van gezien dan mooie: allemaal doodgehyped en doorgefokt.

Andere waar alleen met goed zoeken nog mooie exemplaren van te vinden zijn (ook in winkels): Cyprichromis l isanga, C jumbo Kitumba, P nigripinnis Blue Neon, Xeno ochrogenys Ndole, L speciosus, T moori Moliro, Telmato bifrenatus, Telmato sp Zambia, Cyathopharynx foai en C furcifer, Julidochromis dickfeldi en J transcriptus Bemba, N leleupi, N buescheri enz.

Maar idd bij veel kwekers is t slechter.
Laatst gewijzigd door sidguppy op 19 mei 2004, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

pleke007

Bericht door pleke007 » 18 mei 2004, 14:02

Aangezien ik nogal eens in verschillende "keukens" een kijkje neem, weet ik dat er genoeg rommel wordt aangeboden. Ook de grote jongens zoals een Verduijn zijn daar geen uitzondering in want geld is geld!
Zeker met de komst van het internet is de weg van vrager naar aanbieder een korte geworden, oftwel de aquariumvakhandel staat onder grote druk! Ik durf zelfs te stellen dat de kleine hobbykweker meer kwaliteit in huis heeft dan de gemiddelde aquariumhandel (uitzonderingen daareentegen natuurlijk uitgelaten)
Ook (bijvoorbeeld) een Verduijn kweekt in zijn hobbyruimte met inteeltdieren van heb ik me jouw daar! Kijk maar eens naar de pseudotropheus demasoni of bepaalde julidochromis soorten. De strepen lopen werkelijk alle kanten op! De gemiddelde liefhebber let echter niet op deze praktijken en zal het visje dan ook zonder protest in de armen sluiten. Als je ergens kwaliteit ziet en je vraagt dan waar het vandaan komt, dan blijkt het vaak of om wildvang te gaan of om nakweek van een hobbykweker uit de buurt.
Het ligt dan ook geheel aan jezelf hoe hoog je de lat wilt leggen, en uiteraard hoeveel geld en tijd je in je hobby wil steken.
Kijk en vergelijk en je ziet al snel waar je kwaliteit kan vinden.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 18 mei 2004, 15:26

Zouden ze echt een inteeltlijn gebruiken voor sommige nakweek? Uit handelsoogpunt lijkt me dat onverstandig. Ik kan me haast niet voorstellen dat het zo is. (uitleg volgt hieronder) Ze zouden dan nl. gegarandeerd op koers liggen de naam ten grabbel te gooien en de zaak op de fles te laten gaan.

Aangenomen dat het inderdaad het geval is, is het niet slim omdat:
- er voldoende mensen over de vloer komen die weten wat goede en slechte vis is (je loopt ergn snel tegen de lamp)
- ze dicht bij de bron van vers bloed zitten

Wat ik me wel heel goed kan voorstellen, is dat ze zelf meer nakweken en concessies doen aan de kwaliteit om de "concurrentie" met de hobbykweker het hoofd te bieden. Zeker nu bijna iedereen zijn weg tot het internet heeft gevonden. F1 is eigenlijk al nauwelijks rendabel in het geval van muilbroeders. Strippen ligt voor de hand en zwakkere exemplaren worden gewoon verkocht.

En daarmee wordt de (betere) hobbykweker direct in de kaart gespeeld.

iain

Bericht door iain » 18 mei 2004, 16:13

mijn ervaring is (zonder hiervoor echt argumenten te hebben) dat winkels slechtere kwaliteit verkopen dan kwekers (hoewel het heel vaak dezelfde zijn). Ik weet natuurlijk wel bij welke kwekers ik moet zijn.

pleke007

Bericht door pleke007 » 18 mei 2004, 16:37

Verduijn (en vele andere groothandels/keekschuren e.d.) kweken voor de markt en niet voor het selecte groepje liefhebbers wat voor topkwaliteit gaat, hier verdien ze verhoudingsgewijs gewoon te weinig aan. Het gros van de markt herkent deze inferieure handel bovendien niet en zal hier dan ook geen acht op slaan. Bij voorbeeld: Op dit moment biedt verduijn F1 Zaire Frontosa aan. Laat je niet verleiden deze zijn nl. geschud!!!

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 18 mei 2004, 17:14

iain schreef:Ik weet natuurlijk wel bij welke kwekers ik moet zijn.
Dát is ook erg belangrijk; ik heb meer dan eens stevig mijn neus gestoten.

Webmaster
Site Admin

Bericht door Webmaster » 18 mei 2004, 17:31

pleke007 schreef: Op dit moment biedt verduijn F1 Zaire Frontosa aan. Laat je niet verleiden deze zijn nl. geschud!!!
Kan je dit hard maken? Het is niet de bedoeling dat hier zoiets worden geuit zonder argumentatie. In principe niets strafbaars, uitschudden, maar weinig geaccepteerd in het cichlidenwereldje. Graag dus een argumentatie.

Ik heb nl. liever dat er helemaal geen personen of winkels worden genoemd, dan dat er ook maar op de geringste wijze kans is op beeldvorming door subjectieve waarnemingen of 'van horen zeggen'.

Paula

Bericht door Paula » 18 mei 2004, 19:06

Inderdaad, je kunt ook zonder namen te noemen mensen waarschuwen waar ze op moeten letten.
De menige echte Tanganyikanen weten de goede zaken (kwekers) echt wel te vinden en zijn ook niet beroerd iets meer te betalen als het moet. Beginnelingen komen helaas terecht bij een aquariumzaak die vaak niet genoeg kennis hebben en weinig aanbod. Die weten de grote zaken nog niet eens te vinden. Dus ben daar maar niet bang voor.
Het schoppen tegen de bekendste/grootste is wel heel erg makkelijk.
Ze zullen heus wel kwaliteit leveren anders bestonden niet al ........tig jaar.

Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

pleke007

Bericht door pleke007 » 18 mei 2004, 21:20

Ik moet toegeven dat ik even heb geaarzeld bij het plaatsen van dat "schudbericht". Het mooie (tevens stomme) van een Verduijn is dat je je vrij in hun kweekruimte kan bewegen en als je je ogen dan goed de kost geeft dan kun je goed zien wat zich daar afspeelt. Als je dan vervolgens jonge frontosa in een kweekbakje ziet zitten, met een dooierzak ter grote van een knikker, dan weet ik genoeg. Ik zie er ook nooit vrouwen appart broeden, maar altijd bij de groep. Mijn buikgevoel heeft mij nog niet eerder in de steek gelaten.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 18 mei 2004, 22:55

Begrijpelijk, maar het is maar bij een bepaalde groep liefhebbers "not done". Het zou zaken sieren als ze bij verkoopbakken de kweekmethode zouden vermelden. En/Of bv. (indien bekend) de hoeveelste generatie ze zijn (pondbred, F0, F1 of F2, veel meer verder geeft het weinig houvast voor de inteeltfactor). Weet je gelijk waarvoor je betaalt.

Misschien werk je met het vermelden van de kweekmethode of generatie frauduleus handelen in de hand, maar goed: als een zaak je echt wil belazeren, dan komt dat vroeg of laat uit en ligt hun handel op zijn gat.

Ik weet niet in hoeverre ze er open in zijn, maar ik zou gewoon bij aankoop op de man af vragen hoe en door wie ze gekweekt zijn. Mogelijk vertellen ze zonder enig probleem hoe of van wie ze de jongen hebben verkregen. Als een winkel het niet wil zeggen, mag je je misschien wel afvragen waarom ze dat niet willen.

Gesloten