Enantiopus Kilesa

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Robert Koenders

Enantiopus Kilesa

Bericht door Robert Koenders » 18 feb 2010, 19:53

Ik heb al een tijdje een aquarium ingericht als zandbiotoop.
Heb op het moment 2 mannen en 2 vrouwen van de Enantiopus Kilesa.
Ben afgelopen maand 2 vrouwen verloren, alleen nogsteeds niet achter de oorzaak.
Heb al meerdere keren de Kilesa poging zien doen tot paren maar echter zonder resultaat.
Bij de vorige eigenaar is het wel gelukt.
Is er een mogelijkheid om de vissen meer in de stemming te brengen doormiddel van voer of water temperatuur?
De vrouwtjes tonen ook absoluut geen intresse voor de man(nen) terwijl hij wel z'n best doet met het maken van kraters en zand bergjes.

Iemand meer ervaring met deze vissoort?
"Chiefs of the Empire" Staffordshire Bull Terriër Kennel

Edin

Re: Enantiopus Kilesa

Bericht door Edin » 18 feb 2010, 20:20

Tsja, deze discussie kan weer de 'gevaarlijke' kant op.... :roll:

Dit probleem heeft te maken met het aard van het beestje.

Net zoals vedervinningen zijn Enantiopus in het wild seizoens/cyclus broeders.
Dat betekent dat mannetjes gedurende een periode zoveel mogelijk vrouwtjes proberen te imponeren.
Dit kost de mannetjes vaak de kop omdat ze in het ondiepe water een makkelijke prooi zijn voor roofvogels :lol:

Een aquarium omgeving zorgt voor een aantal problemen.

- Mannetjes worden de hele dag, elke dag blootgesteld aan vrouwtjes en zullen dus continu bezig zijn met het bouwen van nesten, wat logischerwijs niet ten goede komt aan de houdbaarheid van het beestje, logisch immers, pronken kost energie.

- Vrouwtjes worden ook de gehele dag blootgesteld aan het gedrag van de mannen, terwijl ze eigenlijk niet gebouwd zijn op continue aandacht.

Je zult deze situatie moeten accepteren, het is namelijk het aard van het beestje. Dit zijn typisch vissen die in een aquarium zich noodgedwongen anders gedragen, hoe groot het aquarium is.

EDIT:

"Oplossingen" zijn er niet echt, de temperatuur verhogen kan simuleren dat de dieren zich in ondieper (broedperiode) water bevinden. Dat hangt natuurlijk ook af van hoe warm je ze nu hebt zitten.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Robert Koenders

Bericht door Robert Koenders » 18 feb 2010, 20:28

Watertemp. is op dit moment 24 graden.
Wat me opvalt is dat de mannentjes de laatse tijd niet zo heel erg veel meer bezig zijn met pronken.
Had eerst 1 mannentje en heb express daarvoor een mannentje erbij gekocht.
In 't begin werkte dat prima maar nu lijkt t inderdaad een gewenning.

Edin

Bericht door Edin » 18 feb 2010, 20:33

Watertemperatuur is zeker aan de lage kant, dus dat ze niet zoveel pronken verbaasd mij niet :lol:.
Dat kan gerust 2-3 graden meer zijn, het zijn ondiep water dieren, zeker gedurende de broedperiode.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Robert Koenders

Bericht door Robert Koenders » 18 feb 2010, 21:19

Ok bedankt voor de tip.
Ga ik in ieder geval de temperatuur wat opvoeren.

CoenB

Bericht door CoenB » 19 feb 2010, 12:40

MGSNK schreef:Tsja, deze discussie kan weer de 'gevaarlijke' kant op.... :roll:

Dit probleem heeft te maken met het aard van het beestje.

Net zoals vedervinningen zijn Enantiopus in het wild seizoens/cyclus broeders.
Dat betekent dat mannetjes gedurende een periode zoveel mogelijk vrouwtjes proberen te imponeren.
Dit kost de mannetjes vaak de kop omdat ze in het ondiepe water een makkelijke prooi zijn voor roofvogels :lol:

Je zult deze situatie moeten accepteren, het is namelijk het aard van het beestje. Dit zijn typisch vissen die in een aquarium zich noodgedwongen anders gedragen, hoe groot het aquarium is.
Ik heb slechts 2,5 jaar ervaring met vedervinnigen en xenotilapia's. En kan hier dus nog geen echt oordeel over vellen. Maar heb jij hier eigen ervaring in? Ik vind hier namelijk niet heel veel over in de literatuur (bv bij een vedervin expert zoals Loose). Wat is een "normale" leeftijdsverwachting van deze vissen, de xeno's (en etc.) worden volgens mij in het wild ook niet echt heel oud (itt bv de altolamprologus). Ik zou dit graag willen weten. Ook de invloed van het plaatsen en 1 of meerdere mannetjes (en meerdere vrouwtjes)

Verder betwijfel ik of het aannemen van een bepaalde balskleur zoveel energie kost dat ze zichzelf "opconsumeren". Het aannemen van kleuren kan volgens mij op 2 manieren gebeuren. 1) verschuiving pigment en 2) kristalplaatjes. De tweede (bij bv Cyathopharynx) heeft te maken met weerspiegeling (kost volgens mij dus geen extra energie). De eerste (o.a. bij Ophthalmotilapia) kost inderdaad energie bij het verschuiven van de kleur, maar volgens mij niet bij het aanhouden van de nieuwe situatie (maar dat weet ik niet zeker want ik ben geen Ichtyoloog).
Wel weet ik dat de kleuring door kristalplaatjes kan "beschadigen" omdat het de orientatie (afstand en richting van iridiserende cellen die de kleur bepalen), kan beschadigen. Hierdoor komt het soms voor dat bv wildvang Cyathopharynx zijn mooie kleuren soms niet meer terugkrijgt na het plaatsen in een aquarium.

Bij het poneren van deze stelling zou je dit ook kunnen doortrekken naar andere vissen. Ik heb namelijk bij mijn C. leptosoma jumbo kitumba ook kunnen waarnemen dat het dominante mannetje na ruim een jaar domineren lichamelijk op was en werd verdrongen door opgroeiende mannetjes. Hoe lang houden deze dominate mannetjes het uit in het wild?
Volgens mij kun je dit dus niet zomaar stellen, ik denk dat de inrichting en bijvissen evenzo belangrijk zijn om dat dit voor rust en afleiding kan zorgen.

Jordy

Bericht door Jordy » 19 feb 2010, 12:52

Het is een feit met Enantiopus (inmiddels ook Xenotilapia) dat deze in de paartijd naar ondieper water komen om te paren.
De mannen bouwen daar nestkraters en de vrouwtjes zwemmen er in groepen langs om een man naar keuze uit te zoeken.

Zodra een vrouw bevrucht is voegt ze zich bij een bevruchte groep en zonderen ze zich af van de machomannen.

Als een mannetje genoeg heeft van het flaneren verlaat hij de krater en neemt een ander mannetje zijn positie in.
Het is misschien wel een interessant gegeven dat ik meerdere malen wildvangmannen heb gezien van zo'n 18cm+.

Dat zou er dus op kunnen wijzen dat Enantiopus dus groter wordt dan de aangegeven lengte in de boeken, maar deze niet bereikt in gevangenschap, simpelweg door de leefomstandigheden en continue druk/stress/paardrang die wordt opgewekt. De grootte zou dus leeftijdsafhankelijk kunnen zijn, maar gezien de Enantiopus in het aquarium door de paardrang en stress simpelweg sneller op is, bereikt hij deze niet.

Er zit dus wat in wat MGSNK zegt, maar dit geld ook zeker voor meerdere cichlidensoorten.

Edin

Bericht door Edin » 19 feb 2010, 13:11

@CoenB: Het is niet alleen het gedrag dat bepalend is, dat heb ik in een eerdere discussie over vedervinnigen ook al gezegd.
Watertemperatuur (26-27graden in ondiep water) speelt ook een enorme rol. Er zijn talloze onderzoeken die bevestigen dat hogere temperaturen zorgen voor een kortere houdbaarheid, bij heel veel diersoorten (en mensen).

Los daarvan, imponeren kost energie, daar is niks onlogisch aan. Het zou overigens evengoed kunnen gelden voor andere vissoorten. Let wel, de kraterbouwers zijn geen vissen die het gehele jaar door kraters bouwen, waar cyprichromissen wél het hele jaar door broeden. Het zou evolutionair aannemelijk zijn dat de dieren die het hele jaar door voor nageslacht zorgen daar ook op gebouwd zijn.

Ik denk dat bijvoorbeeld een vissoort als de Rotundiventralis hier zijn eigen niche in heeft ontwikkeld, omdat ze gedurende het muilbroeden door blijven eten. Ik het hier dan ook continue dieren met een volle bek.

Wat overigens erg grappig is in het Tanganyika meer is dat veel diersoorten de maancyclus als referentie zijn gaan gebruiken voor hun gedrag. Er zijn bijvoorbeeld aalen gevonden die alleen maar 1 per maand aten, op het ritme van de volle maan (wanneer veel cichliden hun jongbroed laten gaan of juist eieren leggen).

Robert Koenders

Bericht door Robert Koenders » 19 feb 2010, 14:53

MGSNK schreef:@CoenB: Het is niet alleen het gedrag dat bepalend is, dat heb ik in een eerdere discussie over vedervinnigen ook al gezegd.
Watertemperatuur (26-27graden in ondiep water) speelt ook een enorme rol. Er zijn talloze onderzoeken die bevestigen dat hogere temperaturen zorgen voor een kortere houdbaarheid, bij heel veel diersoorten (en mensen).
Misschien kan ik maar beter de temperatuur niet verhogen dan?↲Wil de vissen toch graag zo lang mogelijk behouden.

Edin

Bericht door Edin » 19 feb 2010, 17:51

Naja Robbie, zoals ik al zei, dat is het aard van het beestje ook wel een beetje.
Overigens zwemmen de vissen hiero ook op 25-26graden, ze zijn dan ook wat aktiever!
Ze gaan er echt niet 2 jaar op achteruit als je ze iets warmer houdt :lol:

CoenB

Bericht door CoenB » 19 feb 2010, 19:53

MGSNK schreef: Ik denk dat bijvoorbeeld een vissoort als de Rotundiventralis hier zijn eigen niche in heeft ontwikkeld, omdat ze gedurende het muilbroeden door blijven eten. Ik het hier dan ook continue dieren met een volle bek.
Dit zou kunnen omdat deze tak pas laat is ontstaan (Microdontochromis samen met de Asprotilapia) en ook deze laatste eet tijden het muilbroeden.

Tevens hebben beide soorten geen uitgesproken imponeergedrag qua kleurstelling (itt bv. Enantiopus). Zou dit laatste kunnen komen omdat ze in de natuur iets meer naar de oppervlakte trekken??
Het zwervend bestaan is beter geschikt, ivm voedsel zoeken, dan een vaste plaats dus kan er het hele jaar door gebroed worden.... bij een plekgebonden partnerzoektocht is een seizoens gebonden broedperiode handiger; je kunt geen 4-5 jaar op hetzelfde (kleine) stukje grond blijven, eten en overleven (denk ik)

Blijft toch boeiend om hierover na te denken.

Plaats reactie