S. petricola: kweek van ei tot ...

L nummers , meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Bart
Site Admin
Contacteer:

S. petricola: kweek van ei tot ...

Bericht door Bart » 27 apr 2004, 23:14

:D hiephiep... :D

Mijn S. petricola 'dwarf' hebben eitjes geproduceerd: ik heb een vijftigtal heldere eitjes kunnen oogsten (bloempot-methode) en de witte en pluizige eitjes ertussen vandaan gevist met een Pasteurse pipet (handig ding!).

De vraag is nu: hoe verder? Zijn er speciale do's en don'ts? Op het internet is de fase dat de embryo's groeien vaak in nevelen gehuld (net als de methode om ze aan het afzetten te krijgen).

Ik heb ze nu in een bakje in een aquarium hangen met een luchtsteentje voor de doorstroming. Iets tegen schimmel toevoegen? Morgen start ik in ieder geval een artemiakweek op.
Laatst gewijzigd door Bart op 03 jun 2004, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

sidguppy

Bericht door sidguppy » 27 apr 2004, 23:48

methyleenblauw toevoegen, of acriflavine.

zoveel dat t water duidelijk gekleurd is, maar niet ondoorzichtig!
a 3 dagen een nylonsok met kool erbij om t eruit te filteren.

En slakken erbij (mogen ook puntslakjes zijn); die ruimen lege eierschalen op, evt dode jongen en voedselresten. ze zijn ongevaarlijk voor zowel gezonde eieren als jonge visjes.

Artemia pas voeren als de jongen duidelijk rondkriebelen!
de eitjes komen na n dag of 3 al uit, maar daarna teren de jongen nog meestal 2 dagen op hun dooierzak. Als je voert in die tijd, bederft t water en sterven de jongen!

Goed doorluchten, ook.

dus wacht nog maar s met de Artemia kweek (artemia moet kakelvers zijn, dus niet ouder dan 24 uur); je kunt die t beste opstarten als de jongen 1 dag terug zijn uitgekomen.

Rense

Bericht door Rense » 28 apr 2004, 00:36

Afbeelding
Zo zat ik te kijken toen ik zag dat de kweker in dit geval niet Lex was :D Maar gefeliciteerd, en succes verder met de kweek.
muwhahaha, tanganyika rulez!

Paula

Bericht door Paula » 28 apr 2004, 06:29

Gefeliciteerd dat het al gelukt is dat er eitjes zijn en nu maar verder afwachten. :D
Succes ermee, we horen wel hoe het verder gaat. 8)

Mvg Paula en Gijs
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 28 apr 2004, 10:02

Bedankt voor de tips en felicitaties (ik hoop dat het goed blijft gaan!). Niet gedacht dat slakjes de gezonde eitjes met rust zouden laten!

Updates en foto's volgen! :D

sidguppy

Bericht door sidguppy » 28 apr 2004, 11:42

ik heb t van 2 betrouwbare bronnen!
#1: Limburger: die kweekt ze per duizend en heeft stapels Posthoornslakken

#2: Wels-Atlas 1 van Mergus; daar staan zelfs foto's in van klompjes eieren* tussen de puntslakjes; de Duitsers gebruiken die specifiek voor dit doel.

*waren wel eitjes van rare Pleco's, maar toch.

Mark

Bericht door Mark » 28 apr 2004, 12:54

Gefeliciteerd! Leuk nieuws is dat!
Ik heb zelf ook af en toe jonge petricola-dwarfs zwemmen, maar da's dan meer toevallig overgebleven tussen de stenen (kiezels). Ben wel benieuwd hoe je het hebt gedaan met de bloempotmethode, heb je daar ook foto's van?

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 28 apr 2004, 14:17

sidguppy schreef:ik heb t van 2 betrouwbare bronnen!
Ik geloof je wel hoor!

Ik ben blijkbaar niet al te vlug geweest met 't bloempotje-checken (dat krijg je vanzelf na een paar weken); er schuift nu een honderd(?)tal eitjes-met-staart door het bakje heen. De laatste paar beschimmelde eitjes heb ik nu weggehaald met een pipet, methyleenblauw is dus niet meer nodig. Ik schat dat iets van 40% dus niet bevrucht was.

Ik heb een paar slakjes tot vuilnisweekdier bevorderd om rommel op te ruimen, en ik zal vandaag een artemiakweek opstarten (ik kweek ze op kamertemp., dan duurt het uitkomen iets langer. Vandaar de eerdere opstarttijd van de kweek).

Als alles gelukt is zal ik een verslagje maken, en een tekening + foto van de "bloempot" erbij doen. Dan zijn we al een maandje of 2 verder, maar goed. Deze methode is ook terug te vinden op het net, Google maar eens op "marbles petricola".

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 28 apr 2004, 14:23

En hier is de eerste foto!
Afbeelding

Het gaat hier wel om een "dikkopje" van 2,5 mm! :mrgreen: :shock:

Mark

Bericht door Mark » 28 apr 2004, 14:48

Ik heb een aardige link gevonden, inclusief foto's van de 'set-up'.
http://www.planetcatfish.com/cotm/2001-06.htm

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 28 apr 2004, 15:08

Mark schreef:Ik heb een aardige link gevonden...
Yep, linkje nummer drie als je op "marbles petricola" zoekt.

Ik heb dat ding nagemaakt, maar de eitjes zijn erin gedeponeerd toen het ding niet aanstond, maar gewoon in mijn grote bak was neergezet. Niet eens een echte kweek-opzet dus.

pleke007

Bericht door pleke007 » 28 apr 2004, 17:12

Tip: voer de jonge petricola's met micro-aaltjes, ze groeien als kool en micro-aaltjes zijn zowel goedkoper als minder bewerkelijk dan artemia!

sidguppy

Bericht door sidguppy » 28 apr 2004, 17:24

Als je er aan kan komen wel......

dat spul is nergens te krijgen!!

ik heb t een hele poos gehad, maar op n gegeven moment wou t niet meer; nieuwe kweekjes kwamen steevast vol fruitvlieglarven of schimmel te zitten enz.

NOG een nadeel: micro-aaltjeskweek zit vol bacterien, je voert nl altijd wel wat substraat mee.
laten baby-syno's nou net daar extreem gevoelig voor zijn.......
baby Lophio's kun je er probleemloos mee voeren, baby Enantiopus ook, al heb ik daar mindere ervaringen mee (ook bacteriegevoelig).
maar bij mij heb ik wel baby petricola's om zeep gekregen met dat spul. Artemia is kiem- en smetvrij; bewerkelijk, maar 100% betrouwbaar.

en dat telt ook.

btw kun jij eraan komen; micro-aaltjes?
Baby Phyllonemus is waarschijnlijk net als baby Lophio's minder fragiel. En ik heb er weer twee zitten, met de bek vol jong!

Joland

Bericht door Joland » 28 apr 2004, 17:57

:?
Laatst gewijzigd door Joland op 02 jun 2004, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

pleke007

Bericht door pleke007 » 29 apr 2004, 09:59

Schimmels? Het is de kunst om te werken uit steriele bakjes, van schimmels e.d. heb je dan totaal geen last. En als je een goede kweek met micro-aaltjes hebt lopen dan worden ze nagenoeg "schoon" geoogst. De aaltjes kruipen nl. tegen de wand van het bakje omhoog en met een schone vinger of kwast kunnen ze dan makkelijk worden geoogst. Prachtig voer! En o zo makkelijk in het gebruik! Regelmatig nieuwe kweken opzetten en zorgen voor verschillende bakjes, gaat er eens iets
overstuur, dan heb je altijd reserve. Dus goed schoonmaken na iedere kweek en van schimmels heb je geen last. Ik kan eventueel liefhebbers een entportie met kweekbeschijving toesturen, kosten een postzegel!

Gesloten