S. petricola: kweek van ei tot ...

L nummers , meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 09 jan 2005, 14:12

Steven schreef:@bart: Je fotos zijn echt top! Ik mis wel een grootte-referentie maar neem aan dat je knikkers gewone knikkers zijn (ongeveer 1 cm diameter?).

Ik ben er wel redelijk zeker van dat ik enkel zand heb weggegooid. Toch vind ik het raar: hoe komt (toch wel een redelijk grote hoeveelheid) zand in zo'n bloempot terecht :?:
De knikkers zijn inderdaad als referentie te gebruiken: het zijn gewone knikkers, iets van 1 cm. inderdaad. Ze zouden bij ons vroeger 100 waard zijn geweest ("kattenoog-oliesjeik"). Maar ik knikker al een tijdje niet meer.

Dat zand komt erin doordat de petricola's flink rommelen in de bloempot, ook op de bodem. Zand wervelt op en kan in de knikkerpot komen. Je hebt in zo'n pot al snel een flinke werveling omdat de stroming rond gaat. :wink:

Kasper

Bericht door Kasper » 12 jan 2005, 21:13

Bart,

Leuk dat je syno's kweek gelukt is. Ik heb nog een vraagje over je foto van het kweekhol. Heb je er een steen of zo met een ruimte er tussen boven opliggen? Of zie ik het verkeerd en is ie toch helemaal dicht op dat ene ronde gaatje na, waar zo'n mooi staartje uit steekt?
En die pot met knikkers, zit die helemaal vol met knikkers, of heb je nog een andere vulling onderop?
Ik heb zelf 6 volwassen petricola's dwarf, en de vrouwtjes lijken soms wel of ze een knikker hebben ingeslikt. Misschien moet ik ze toch ook eens een kweekhol aanbieden :)

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 13 jan 2005, 12:55

De pot heeft maar 1 gat, die steen is om de (plastic) bloempot op z'n plek te houden. De knikkerpot zit tot iets onder de rand gevuld met knikkers.

Kasper

Bericht door Kasper » 13 jan 2005, 20:14

Bedankt, maar die potten zijn dus van plastic. Ik dacht al tjee wat heeft ie ze mooi geverfd! :wink:

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 18 jan 2005, 17:33

een normale terra cotta bloempot..

moet die met of zonder lak-laagje ?
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

sidguppy

Bericht door sidguppy » 18 jan 2005, 17:56

die zonder kun je in de meest fantastische vormpjes zagen, vijlen; er gaten in boren enz.
die met springen stuk, dus......

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 18 jan 2005, 18:18

Kasper schreef:Bedankt, maar die potten zijn dus van plastic. Ik dacht al tjee wat heeft ie ze mooi geverfd! :wink:
Haha! Nee, ze zijn beiden dezelfde kleur, zoals de bovenste. Maar de onderste is begroeid met alg. Verder zie je algen met graassporen van Tropheus en Eretmodus.

Nu heb ik die steen er niet meer op; de pot drijft niet, maar zou door de volwassen Tropheusen worden omgegooid. Ik heb nu geen volwassen Tropheus meer.

Gesloten