Melchior Schenk zijn 340x60x60 (pag.12; foto update)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Melchior Schenk

Re: Groot aquarium glas of betonplex.. en waar? (350 x 60 x

Bericht door Melchior Schenk » 30 jun 2011, 17:45

@Art, ik ken de bouwer inderdaad, maar van horen zeggen.. zal binnekort even contact met hem leggen.
Ik ben van zins de volgende bouwers aan te schrijven: Aquaglas, Frager, ABZ en MAF. Ook wil ik de optie bekijken om de bak, wanneer ik voor glas zou kiezen, thuis te laten plakken. Scheelt een hoop gesjouw ;)

Over de verschillende ervaringen met verschillende vis zie je maar weer... zoveel mensen zoveel meningen of zoveel vissen zoveel ervaringen :mrgreen:
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 30 jun 2011, 22:40

@ Art,

een verschil van 10 cm...tja... :mrgreen:
het ging me meer over 60 cm tegenover 110 cm of dergelijks...
300x220x95
No lift...like an airlift.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 01 jul 2011, 08:02

het gedrag van de vissen is volledig anders:
Lee zijn vissen zwemmen veelal achter elkaar, met hun neus in de stroming als 1 grote groep... hier en daar zijn er enkele die een "plaatsje" in de bak hebben en dus minder deel uitmaken van die grote groep.

Mijn vissen zwemmen bijna nooit als 1 groep samen, ze gaan allen afzonderlijk door heel de bak, velen hebben een "plaatsje" .
Stijn, je hebt gelijk, 10 cm maakt geen verschil :mrgreen:
Ik wilde de 70 cm brede bak als een ander voorbeeld van een ''smalle bak'' aanhalen...

Maar met die ''smalle bakken'' waarin ik Tropheus heb gehouden heb ik niet waargenomen
dat ze veelal achter elkaar aanzwemmen.
Ik denk dat jij dat ook niet bij mij gezien hebt.

Ik wil dus zeggen dat ik geen andere gedrag zie in een smalle bak
vergeleken met het gedrag dat jij beschrijft in een brede bak.
In die zin bedoelde ik dat het volgens mij voor de Tropheus niet uitmaakt.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 02 jul 2011, 21:04

Vandaag bezoek gedaan aan H. v/d. Grift van Aquadesign-X (MAF - bak). Leuk om eens te zien hoe dat nou in zijn werking gaat.
Ik begin steeds meer voorkeur voor een houten bak te krijgen, nu nog even kijken wat ik voor wensen heb. Zo ben ik er namelijk nog niet uit of ik doorvoeren door de bodem wil hebben of dat ik ze door een droogkamer laat lopen.

Ik heb even een situatieschets gemaakt met drie opties:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Optie 1 (bovenste) is een droogkamer met daarin grote PVC buizen waar aan- en afvoer van het filter en kabels voor verlichting doorheen gevoerd gaan worden
Optie 2 (middelste) is droogkamer aan één zijde en 2 x aanvoer filter direct door de bodem heen
Optie 3 (onderste) is droogkamer in het midden en aan beide zijde een aanvoer voor het filter direct door de bodem
Voor optie 2 & 3 gelden dat er ook voorzieningen komen om verlichtingsbekabeling door de PVC buizen heen te halen

Het doel is geen kabels/ PVC buizen meer achter het aquarium langs te laten lopen, zodat ik maximale diepte kan krijgen....meningen... :?: graag :!: :mrgreen:
v.h. Spacecrap

hansb
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw aquarium hulp welkom(350 x 60 x 60

Bericht door hansb » 02 jul 2011, 22:02

Ik heb ook zitten denken om de potfilters van Eheim (2260) rechtstreeks door de bodem omlaag en opvoer door de bodem weer omhoog, maar........, komt er dan niet te veel druk op de filters te staan? Dacht....., misschien knalt door de druk van de aanvoer de deksel van het folter?! Of zou dat meevallen?

Hans
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 02 jul 2011, 22:07

Ik verwacht van niet... ik heb in mijn huidige bak de aanzuigleiding ook in het water gestoken tot vlak boven de bodem. De druk is dan hetzelfde als dat je hem vanonder je aquarium het water insteekt. In mijn huidige geval is dit ongeveer 50 cm. waterkolom = 50 mbar.
v.h. Spacecrap

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 02 jul 2011, 22:17

Ik zou het veiliger aanpakken: één schuine zijde in de hoek, onderin opening even groot in de bodem. Zo is de hele bak waterdicht, geen zwakke plekken. Toch een ruim kanaal voor hoeveel leidingen je ook wilt. Met een beetje creativiteit heb je je slangen binnen de bak ook uit het zicht. Grootste voordeel: je bent ook flexibel qua plaatsing van stenen etc. op de bodem.

Ik had het ooit zo (door Frager gemaakt): linkerachterhoek schuine zijde, ook driehoek uit de bodem weg: daardoor filterslangen, kabel verwarming, kabels lampen. rechterachterhoe schuine zijde, iets lager dan de hoogte van het aquarium. Op de rand een "kammetje". Dit is de overloop. Onderin het overloopcompartiment is een rond gat in de bodem gemaakt. Daardoor een PVC doorvoerpijp. Halverwege het overloopdeel liep het water de pijp in.

Afbeelding

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 02 jul 2011, 22:59

Een dergelijke opstelling heb ik ook in gedachten gehad, alleen dan niet de bodem in de volle driehoek weg. (aangezien ik waarschijnlijk voor betonplex ga). Het enige nadeel is dat je zit met lange stukken PVC (je moet 3,5 meter overbruggen).
Maar e.e.a. is wel makkelijk weg te werken en je krijgt een mooie laminaire stroming
v.h. Spacecrap

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 03 jul 2011, 10:11

nog even als toevoeging: Het is de bedoeling dat één van de droogkamers een natte droogkamer wordt. Dat wil zeggen dat het afgeplakt wordt als een bioloog overloop, maar dat de pvc pijp tot boven het wateroppervlakte steekt. Hier kan je dan PVC of normale slangen van het filter doorheen doen om deze dan met een U-bocht in het water te monteren.

De reden hiervan is, is dat je het geheel aan buizen en slangen aan het zicht ontrekt.
v.h. Spacecrap

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 30 aug 2011, 21:43

Zelfde vraag als aan HansB; Zijn er hier nog ontwikkelingen? :)

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 31 aug 2011, 15:51

Hij gaat er komen en wel in de maten 330 x 60 x 60 (waterhoogte), maar de bak is nog niet besteld.
Eerst even een schutting plaatsen en ons nieuwe hondje endoscopisch steriliseren en dan komt het aquarium ;)
v.h. Spacecrap

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 30 dec 2011, 10:28

Zo... even blazen en hoppaaaah het project is weer onder het stof vandaan :lol:

Hij gaat er toch echt komen... de definitieve maten zijn nog niet bekend, maar het wordt waarschijnlijk:
330 x 55 x 65 (Lengte x waterdiepte x waterhoogte)

Volgende week gaan we naar de bakkenbouwer om details door te nemen en ik verwacht in Januari opdracht te geven tot de definitieve bouw.

Qua overlopen zal ik waarschijnlijk gaan voor het idee van Bart, alleen dan met rechte hoeken (15 x 15 cm.). In mijn geval denk ik beide hoeken uit te voeren als droogkamers.

Qua in- en uitstroom ben ik nog in dubio:
A. Instroom filter achter achterwand en uitstroom voor achterwand
B. Instroom en uitstrooom voor achterwand (dan e.e.a. verbergen met rotsmodules

Voorzichtig vooruitdenkend aan het bestand wat erin moet komen eindig ik als volgt:
- O. Nasuta 'resha' (ik heb nu 26 stuks uit twee verschillende nesten, wellicht dat ik de hele groep houd of e.e.a. uitsorteer. Dit hangt af van hoe de onderlinge verhoudingen zijn);
- C. Speckleback Moba (momenteel heb ik 16 stuks zwemmen... dit mogen er meer worden)
- S. Lucipinnis (heb er nu 11)
- A. Compressiceps 'kigoma' (1:1 reeds in mijn bezig)
- L. Calliurus (2: 3 reeds in bezit)
- X. Papilio Tembwe (ook die zwemmen al rond)
- J. Marlieri (al in bezit)
- Ctenochromis Horei (dit zijn de nieuwkomers)
- Wellicht nog een andere blikvanger..... mag solitair zijn

Zal vandaag/ morgen nog wel eens een schetsje in elkaar draaien, zodat jullie -en ikzelf :) - een beetje een idee krijgt van het eindresultaat.
v.h. Spacecrap

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 30 dec 2011, 10:58

Mooi bestand.
Maar ik zou voor meer diepte (lees breedte) gaan als het kan natuurlijk, 55 cm is niet veel gezien de nasuta`s best grote krater nesten bouwen. Ook gezien het grote aantal dat je wilt gaan houden. Die van mij maken nu kraters van zeker 20 tot 25 cm doorsnede.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 30 dec 2011, 11:08

Helaas is het niet 'mogelijk' om de diepte in te gaan.

De bak moet even diep worden als de koof... dit is één van de eisen van mijn vriendin. Ik heb nog wel een poging gewaagd om een 'schuine' bak door de commissie te krijgen (dus aan één zijde 80 cm. diep en andere zijde 55 cm.), maar helaas.... ik kreeg de opmerking: "je mag al blij zijn dat hij 3,30 meter wordt :? " ( :mrgreen: en daar heeft ze natuurlijk ook gelijk in)

Ik verwacht overigens geen problemen met de nasuta's. Er zullen, naar verwachting 4 á 5 mannen maximaal bezig gaan met het bouwen van een krater. De rest zal waarschijnlijk sub-dominant worden en de kans afwachten om een kuiltje te stelen/ te lenen.

Mochten er overigens wel problemen optreden dan haal ik de groep uit elkaar.
v.h. Spacecrap

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 30 dec 2011, 11:14

Ik denk dat de beperkte 55 cm diepte benadrukt gaat worden door de hogere afmeting
en de geweldige lengte van de bak.
Je gaat een hele lange smalle bak krijgen zo.

Als je ook maar een beetje meer mogelijkheden hebt zou ik hem zo diep mogelijk maken,
eventueel minder hoog geeft ook meer optische diepte.
Ik heb voor 10 cm verschil nu een andere bak besteld, had echt spijt van mijn beperkte diepte.

Maar je zal je redenen wel voor deze afmetingen hebben mbt de ruimte waar de bak in komt te staan, denk ik :wink:

EDIT: Vorige reply gemist :? :D

Plaats reactie