Melchior Schenk zijn 340x60x60 (pag.12; foto update)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Melchior Schenk

Re: Voorbereidingen nieuw aquarium hulp welkom(350 x 60 x 60

Bericht door Melchior Schenk » 04 jan 2012, 16:51

Dan hebben jullie de variant met alkydverf gebruikt... dat is goed giftig. Maar als het uitgehard is laat het geen stoffen meer los!
Daarnaast heb je ook nog schoolbordverf op waterbasis, ook die is na uitharden goed te gebruiken (en beter geschikt om op tempex te gebruiken :wink: )
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 04 jan 2012, 17:11

Melchior heeft gelijk, ik heb het potje even nagekeken.
Er staat idd op: afnemen met terpentine.... :?

Vroegah had je alleen deze verf op waterbasis,
ik ben daar nu gewoon vanuit gegaan omdat er ''schoolbordenverf'' op stond.
Maar die op waterbasis ben ik ook nergens meer tegengekomen,
wat ik nu heb gebruikt was een ander potje...

Bestaat die oude op waterbasis nog wel?

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 04 jan 2012, 17:30

v.h. Spacecrap

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 04 jan 2012, 19:13

Art schreef:Melchior heeft gelijk, ik heb het potje even nagekeken.
Er staat idd op: afnemen met terpentine.... :?

Vroegah had je alleen deze verf op waterbasis,
ik ben daar nu gewoon vanuit gegaan omdat er ''schoolbordenverf'' op stond.
Maar die op waterbasis ben ik ook nergens meer tegengekomen,
wat ik nu heb gebruikt was een ander potje...

Bestaat die oude op waterbasis nog wel?
Ik was de zelfde mening toebedeeld. Kon het nergens meer vinden, was dus van mening het kan op schoolborden, waar ook kinderen op kliederen kan/moet dus kan het ook in het aquarium. Maar dan moet het wel eerst helemaal droog zijn en niet op tempex.

Melchior bedankt voor de link, het is er dus nog wel.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 04 jan 2012, 21:17

Cool linkje :lol:

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 06 jan 2012, 18:49

Dat ziet er mooi uit Melchior......, toch maar niet de linker kant 90 of 100 diep ?
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 06 jan 2012, 22:24

Hans, dat kreeg ik er inderdaad niet door bij de baas :mrgreen:

Ach ja, ik ben al heel tevreden met het feit dat ik uberhaupt een dergelijke bak mag gaan plaatsen! Heb er in ieder geval al super veel zin in!
v.h. Spacecrap

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 07 jan 2012, 13:36

Ok, ja, ik snap 'm Melchior......, wel jammer.......

Als je de "baas" nu eens een dagje meeneemt om te shoppen, lekker een diner voor twee en een romantisch film ?!? Ik zeg ..... DOEN ;-)
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 07 jan 2012, 13:49

Melchior Schenk schreef:@Art, zoals je gelezen hebt is het roeien met de riemen die ik, in dit geval, aangerijkt krijg ;)

wel een overweging is het type achterwand... zelf maken (heb daarover al wat tips en trucs van Art mogen ontvangen) of compleet aanschaffen... en als ik zelf aanschaf een dunne wand met weinig verschil of met veel verschil (meer 3D = ook ruimteverlies).
Verlies van ruimte met een 3D achterwand valt echt reuze mee ......

Al zou het diepst uitstekende of invallende deel BV 15 cm zijn, dan is dat slechts DAT deel alleen, gemiddeld verkies zal nooit meer dan ca 7 of 8 cm op het gehele opp zijn, het is dus echt een misvatting!

Als je zelf een achterwand maakt ben je ook altijd tussen de 3 en 4 cm kwijt, maar dan wel over het gehele opp !!

Een aqualine achterwand heeft als nadeel dat het stenen patroon vrij klein is, dan wordt de achterwand wel heel druk, een RockZolid achterwand is veel diverser, maar RickZolid modules zijn voor dit type bak nog beter, omdat je die plaatste waar je het nuttige met het aangename kan combineren... (wegwerken van droog/nat kamer, verwarming, etc en je kan mooi overhangende delen inplakken, zodat je optische diepte Jan creëren en dat geeft een super mooi effect!

Hulde voor diegene die een achterwand zelf maken, maar het resultaat is (bijna) altijd teleurstellend en een blijvende bron van irritatie :-( dat zou zonde zijn van een in aanleg zo mooie bak !!!!!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 07 jan 2012, 14:48

Hulde voor diegene die een achterwand zelf maken, maar het resultaat is (bijna) altijd teleurstellend en een blijvende bron van irritatie dat zou zonde zijn van een in aanleg zo mooie bak !!!
Hmm,
mijn ervaring hierbij is juist andersom. :?

Een zelfgemaakte maak je op maat voor je eigen bak, precies zoals je het hebben wil.
Je kan de diepte laten varieren vanaf 1,5 cm dikte tot oneindig, het hoeft echt niet minimaal 3 cm te zijn.

Je maakt ook bijbehorende zijwanden, die bijna altijd ontbreken bij een gekochte.
Je hoeft geen gekochte achterwand op maat te zagen, omdat hij zelden past.
Je hebt geen last van hinderlijke zichtbare overgangsnaden.
Je hebt geen achterwand waarvan het patroon zich herhaalt.
Je hebt geen ''dood water'' achter je achterwand.

en last but not least: je bent altijd veel goedkoper uit.

Nadeel: het kost tijd om hem te maken,
maar de lol die je er jaren van hebt (juist omdat je hem zelf hebt gemaakt) weegt daar dik tegenop.

Maar jou achterwand is idd heel mooi en ik begrijp dat je er terecht reklame voor wilt maken :wink: ,
maar bij de meeste achterwanden kom je bedrogen uit.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 07 jan 2012, 15:03

hansb schreef: Als je de "baas" nu eens een dagje meeneemt om te shoppen, lekker een diner voor twee en een romantisch film ?!? Ik zeg ..... DOEN ;-)
Ging het maar zo makkelijk.... dan was het allang al knip-en-klaar :mrgreen:

Ik ben net overigens bij Henk geweest en de definitieve maten van de bak worden:
340 x 54 (waterdiepte) x 60 (waterhoogte)

Ik zit er sterk over na te denken om zonder achterwand te beginnen. Ik laat de bak van de donkerbruine variant betonplex maken en die is van zichzelf behoorlijk donker. Door de verlichting zal hij donkerbruin te zien zijn, maar dat heb ik momenteel ook (wel met wat kleuraccenten).

Mocht ik later een achterwand/polycarbonaat oid. in willen dan kan dat altijd nog...

de achterwand blijft echter nog een punt van overweging en zal waarschijnlijk een laatste moment keuze worden :?

Wel ben ik van plan gebruik te maken van modules om de schuine delen van de droogkamer weg te moffelen en om diepte te creeëren.

Het zelf maken van een achterwand lijkt me overigens fantastisch om te doen en om jaren van te genieten... maar ik heb er simpelweg geen tijd voor.
v.h. Spacecrap

jinx

Bericht door jinx » 07 jan 2012, 16:08

Zelf een achterwand maken is zeker niet alijd maar goedkoper als een kant en klare kopen
Val je binnen de standaard maten dan zou ik altijd kopen !
Wil je een 100% fit en vind je het geen probleem om weken in de weer te zijn dan is zelf maken een optie.
Maar de kosten zijn toch behoorlijk hoog, roofmate is niet gratis, gewoon piepschuim is stukken voordeliger maar ja .....
Dan moet alles nog in de tegelijm of op een andere manier van rots kleur voorzien worden en vervolgens in de epoxy afijn met de epoxy ondanks dat b.v. mrboat waar ik mijn epoxy heb gehaald zeker niet duur is maar toch het blijft duur.

Ik heb daar nog speciale hete draad snijders bij gekocht maar al met al en zeker als je de uren plezier van bouwen net ff niet als plezier ziet, koop gewoon een Rockzolid wand :)
Laatst gewijzigd door jinx op 07 jan 2012, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

jinx

Bericht door jinx » 07 jan 2012, 16:12

hansb schreef:Ok, ja, ik snap 'm Melchior......, wel jammer.......

Als je de "baas" nu eens een dagje meeneemt om te shoppen, lekker een diner voor twee en een romantisch film ?!? Ik zeg ..... DOEN ;-)
Dat is wel de sleutel in onze hobby krijg de baas aan je zijde want meestal gaat mijn baas me vertellen dat waar ik net wilde stoppen het toch wel veel mooier is om ...... afijn je begrijpt mijn baas is ook gek met de hobby :mrgreen:
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 09 jan 2012, 20:38

Hahahaha........, ik zou zeker een poging wagen ;-)

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 09 jan 2012, 21:27

Ik heb mijn bak overgehouden aan het feit dat ik een twee meter bak heb.... toen ik 10 x. papilio tembwe gekocht had moest ik deze natuurlijk in paartjes uit kunnen sorteren. Toen er dus een meterbak naast stond zei de baas: 'Nou dan kan je er net zo goed één grote bak neerzetten.' .... de zin was nog niet uitgesproken en de eerste afspraak met Aquadesign-X was al gemaakt :lol:

Nu is het een kwestie van de puntjes op de i zetten...
v.h. Spacecrap

Plaats reactie