Met sketchup dit allemaal eens uitgetekend en dit leek mij haalbaar. Enkele aquariums getekend die daar konden staan, uiteindelijk kwam ik uit op 360x100/75x80. Plannen opnieuw afgetoetst. Waarom 360, zet die muur dan helemaal vol vond ze. Die schuine voorzijde zag ze niet zitten, liever een rechthoek. 80cm vond ik zelf niet diep genoeg (reden volgt later), 90cm kwam eruit als compromis. Aquarium steekt dus aan 1 zijde 10 cm uit deze ‘nis’, maar dit leek haar te doen.
De maten staan vast 400x90x80. Hij mag niet hoger zijn dan 80 anders krijg ik hem niet binnen. Ik kan/wil dit aquarium dus buiten mijn woonkamer bouwen, waardoor ik ook rustig mijn tijd kan nemen. Het kan dus nog wel even duren eer deze bak draait. Ik wil zeker zijn van mijn ontwerp vooraleer ik begin aan de constructie.
Nu kan het echte werk beginnen. Lezen, tekenen, lezen, wijzigen …
1e probleem: Glas of hout?
De voordelen van een houten bak zijn niet mis!
• Energiezuiniger dan glas. De energieprijzen blijven maar stijgen!!!
• Een houten aquarium is lichter dan een glazen bak.
• Een houten bak gaat langer mee. Een glazen bak gaat ca. 15-20 jaar mee. Een houten bak (met een epoxy coating) gaat 20-30 jaar of langer mee.
• Een houten aquarium is goedkoper. Voor kleinere aquaria (<500 liter) is dat niet helemaal zo. Vanaf zo'n 800-1000 liter begint een houten aquarium pas echt interessant te worden. M'n bak wordt zo rond de 2000 liter en dan begint het dus wel heel een stuk voordeliger uit te vallen.
• Aanpassingen zijn naderhand ook nog goed door te voeren. Gaten e.d. zijn goed aan te brengen, evt nog in een later stadium.
Nadelen heeft een houten aquarium natuurlijk ook.
• Moeilijker te maken, het kost wel het nodige DHZ-werk. Alhoewel je natuurlijk ook kant en klare aquaria van hout kunt kopen bij MAF.
• Kost aanzienlijk meer tijd aan bouwen, harsen, kitten, enz.
• Moeilijker 2e hands te verkopen. Ondanks dat ie veel steviger en solide is dan een glazen bak zijn veel aquarianen toch huiverig voor een houten bak.
Al met al wegen de voordelen voor mij toch zwaarder dan de nadelen. De nieuwe bak wordt dus van hout!
Nu kwam de volgende vraag, welk hout? Multiplex of Betonplex?
Ik ben altijd een beetje voorstander geweest van multiplex en wel om de volgende reden: een betonplex-aquarium zal even goed zijn, maar als dat ooit een tijdje droog komt te staan en daarna terug in gebruik wordt genomen hoor je dikwijls dat men last heeft van lekken. Het wordt dus Multiplex met epoxy en glasvezelmatten.
Voorlopig heb ik mijn ontwerp gemaakt met standaard multiplex platen. Dit betekent dat ik alles dubbelwandig moet uitvoeren (vandaar dat ik min. 90cm diepte wil hebben) om aan mijn 4m te komen. Ik ben nu nog wel aan het kijken of platen van 4m misschien beterkoop uitkomen, maar deze zullen dan ook dikker dan 18mm moeten zijn.
De gouden regel voor het maken van een houten bak is in ieder geval....KRITISCHE VERBINDINGEN LIEFST NIET OP TREK BELASTEN!!! Als we een houtschroefverbinding op trek belasten kan ie door de grote druk losgetrokken worden. Belasten we de verbinding op afschuiving, dan kan
diezelfde verbinding veel en veel meer kracht hebben. Dat is dan ook de reden dat we alle wanden BOVENOP de bodemplaat zetten. De schroefverbindingen tussen wanden en bodemplaat worden dan op afschuiving belast. Dit is ook de reden dat we de voor- en achterwand TUSSEN de zijwanden zetten. Dan worden de schroeven die de zijwanden met de voor- en achterwand
verbinden op afschuiving belast (http://members.multimania.nl/brieneoord/aqua/).
Ik wil mijn verlichting boven het water hangen, dus geen glas tussen water en verlichting, maar toch wil ik verdamping kunnen minimaliseren. Hierdoor gaat mijn lichtkap iets hoger zijn dan de normale lichtkappen.
Een openstaande vraag, hier heb ik nog geen sluitend antwoord op gevonden: welk soort multiplex en welke kwaliteit ga ik gebruiken?
Berk lijkt het sterkst te zijn (meeste lagen in een multiplex plaat). Maar is dit wel noodzakelijk als ik alles in de exopy/glasvezelmatten zet? Je hebt ook verschillende kwaliteitssoorten in multiplex, wat is de minimum kwaliteit die je moet nemen.
Het hout zal voorgeboord worden en nadien geschroefd. Als lijm wil ik polyurethaanlijm gebruiken.
Afbeeldingen van ontwerp volgen.